Beagle Boy
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tämä siis 1999, nykyäänhän määräävässä markkina-asemassa ovat liigaseurat itse (omistamansa yhtiön kautta), ei liitto.
Pitääpä tutkia asiaa, jos saan huomenna käsiini erään teoksen.
Tämä siis 1999, nykyäänhän määräävässä markkina-asemassa ovat liigaseurat itse (omistamansa yhtiön kautta), ei liitto.
OKM - Suljettu sarja jääkiekossa
Rajoittaako vaikkapa Kärpät kilpailua kun en pääse* sinne pelaamaan liigaa? SM-liiga on yksityinen yritys, sillä ei ole mitään tasapuolisuusvaatimuksia.
*en ole kokeillut päästä, mutta en ole luistellut 9 vuoteen niin epäilen etteivät huolisi. Tämä siltä varalta että joku kertoo ettei vaan voi tietää!!1
Suljettu liiga tuotti liigan pohjasakasta yhden mestarin, yhden finalistin, yhden runkosarjan vakimenestyjän ja SaiPa sai taloutensa kuntoon.
Ja tuon valkoisen kirjan tekstistäkö voi löytää tukea näille väitteille? Vai mistä?Suomessa ainoastaan SM-liiga katsotaan ammattilaissarjaksi.
Se ei siis ole kilpailtulainsäädännöllisesti samoilla markkinoilla kuin amatöörisarjat (kuten Mestis), eikä niiden välillä ole siis mitään säädöksiä sovellettavissa. Ammattilaisliigat kilpailevat keskenään ja muussa viihdebisneksessä.
Olen jo aiemmin veikkaillut että rahaakin merkittävämpi tekijä voisi tässä yhtälössä olla Jokereiden junioritoimiinnan hedelmät, sikäli kun junioritoimintaa pystytään jatkamaan entisellä tasolla.Tässä vaiheessa emme varmaksi tiedä, missä Jokerit pelaa kaudella 2014-2015. Melko varmaa kuitenkin on, että jo pelkkä epävarmuus tästä vaikuttaa paitsi Jokereiden, myös muihin nykyisiin SM-liigaseuroihin. Varsinkin HIFK, Blues ja mahdollisesti myös pääkaupunkiseudun divarijoukkueet saattavat päästä osille rahan uusjaosta.
Komissio tunnustaa Euroopan ja kansallisen tason ammattilaisseurojen vankan lisenssijärjestelmän tarpeellisuuden keinona edistää urheilun hyvää hallintotapaa. Tällaisten järjestelmien on oltava kilpailu- ja sisämarkkinasäännösten mukaisia eivätkä ne saa ylittää sitä, mikä on tarpeen urheilun asianmukaiseen organisointiin ja toimeenpanoon liittyvien oikeutettujen päämäärien kannalta.[/I]
- WHITE PAPER ON SPORT 2007
Kakkosperuste on toisten yritysten toiminnan rajoittaminen. Kuten aiemminkin todettu, kilpailevan liigan voi perustaa tuosta vaan ja itse asiassa Mestis on kilpaileva liiga Suomessa. SM-liiga ei ole asettanut mitään kilpailun esteitä Mestikselle:
.
Niin, ja ainoa tapa selvittää tämä (että onko seurojen omistama suljetun liigan järjestelmä järjestelmä säännösten mukainen) olisi sulkea liiga, odottaa protestoijien valituksia ja odottaa että oikeus ottaa asiaan kantaa. Siihen asti voimme vain arvailla olisiko suljettu liiga kilpailun rajoittamista väärinkäyttämällä määräävää markkina-asemaa vai ei.
Sen voi kuka tahansa testata jo nyt. Perustakaa uusi seura ja anokaa SM-liigalta pelipaikkaa kaudeksi 2014-15. Jos liiga ei suostu, niin viekää juttu oikeuteen. Todennäköisesti liiga tuon jutun voittaa, koska jo se ettei uuden joukkueen toiminta ole vakiintunutta riittää varmasti yhteistyöstä kieltäytymiseen. Mutta hyvällä tuurilla oikeus voi silti antaa yleisen ennakkolausunnon siitä onko lainmukaista että liiga on ylipäänsä suljettu.
http://www.mtv3.fi/urheilu/jaakiekko/smliiga/uutiset.shtml/2013/07/1786818/sm-liiga-pisti-hanttiin---hjallis-hyvaksyi-kaikki-ehdot
Kukahan munaton siellä taas ulisee nimettömänä. Sentään Laine, Aalto ja Virkkunen kommentoivat omilla nimillään.
Ainakin itselleni tulee sellainen olo, että tekaistu nuo kommentit tuohon, jotta saadaan jutusta hieman värikkäämpi. Muutenhan juttu olisi aika mitäänsanomaton. Tosin ei kyllä yhtään ihmetytä, vaikka lausunto ihan aito olisikin. Anonyymisti on kiva huudella, kuten täälläkin moni sen tietää.
SM-liiga on kuitenkin de facto kartelli.
Ihan jämäkkää toimintaa kokonaisuudessaan liigalta. Ja kas, kerrankin olen Johtavan kanssa samaa mieltä jostain
Jos täällä nyt ihan oikeasti on asiasta kiinnostuneita, niin Suomen laki ei edes tunne Kartelli-sanaa sellaisenaan. Kielletyt kilpailun rajoitukset löytyvät lähinnä Kilpailulaista 12.8.2011/948. Jos on oikein kiinnostunut asiasta, suosittelen toista lukua. Kaikki löytyy hienosti webistä, Finlexistä
....Hjallis ja Jokerifanit yrittävät kääntää tätäkin Jokereiden voitoksi, vaikka tosiasia on, että ensimmäistä kertaa Harkimon ylimielisyys kääntyi häntä vastaan. Jokerit menetti tässä sekoilussa ison summan rahaa.
Niin, ja ainoa tapa selvittää tämä (että onko seurojen omistama suljetun liigan järjestelmä järjestelmä säännösten mukainen) olisi sulkea liiga, odottaa protestoijien valituksia ja odottaa että oikeus ottaa asiaan kantaa. Siihen asti voimme vain arvailla olisiko suljettu liiga kilpailun rajoittamista väärinkäyttämällä määräävää markkina-asemaa vai ei.
[...]
Silti kuitenkin ilmeisen tarpeellinen, koska useammallekaan kirjoittajalle ei ollut selvää miten suljettu liiga voisi olla kilpailun rajoittamista.
Ollaan Penttilän toimista väännetty peistä aikaisemmin mutta tässä kohtaa pitää antaa hänelle krediittiä. Penttilä taitaa olla ensimmäinen merkittävä lätkävaikuttaja joka sanoo suoraan että Kalen suhmuroinnit pitää tutkia.
Onkohan jääkiekkoliiton kokouspöytäkirjat kenties saatavilla jossain? Haluaisin nähdä sen kokouksen pöytäkirjan jossa hyväksyttiin Jokerien siirtyminen ilman että SM-liigaa konsultoitiin. Vai onko tällaista kokousta edes järjestetty, päättikö Kale itse että näin tapahtuu ja pulinat pois?