Mainos

Liiga auki vapaaehtoisesti tai lakimiesten toimin

• 29 926
  • 368
Suosikkijoukkue
Vaasa
MS kirjoitti:
Hakemuksella? Kyllä SM-liigaan pääsee. Aivan varmasti SM-liiga ottaisi uuden joukkueen liigaan Mestiksestä, jos tulisi todella varteenotettava ehdokas. Junioritoiminta kunnossa, Mestiksen voitto, velaton seura ja rahavarat riittävän suuret.

Nyt jo on puheita, että 14 joukkuetta on liikaa, ei tässä kukaan itseään ole 15:ksi joukueeksi änkeämässä. Reilua karsintaa me olemme vailla. Ei muuta.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
MS kirjoitti:
Hakemuksella? Kyllä SM-liigaan pääsee. Aivan varmasti SM-liiga ottaisi uuden joukkueen liigaan Mestiksestä, jos tulisi todella varteenotettava ehdokas. Junioritoiminta kunnossa, Mestiksen voitto, velaton seura ja rahavarat riittävän suuret.

Hakemukset hiuksista vittuun! Kuka haluaa kilpaurheilussa nousta jollain paperilapulla?

Karsinnat kehiin ja ne jolla on oikeasti rahkeita taistelemaan Suomen mestaruudesta. Jos ei kestä kyydissä niin sitten alas. Näin sen pitäisi mennä.

Rocco

Jäsen
mendieta kirjoitti:
Hakemukset hiuksista vittuun! Kuka haluaa kilpaurheilussa nousta jollain paperilapulla?

Karsinnat kehiin ja ne jolla on oikeasti rahkeita taistelemaan Suomen mestaruudesta. Jos ei kestä kyydissä niin sitten alas. Näin sen pitäisi mennä.

AAMEN!!!

Tästähän koko hommassa on lopulta kyse.

everon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, KHL Jokerit, sympatiat Kärpät
wilco kirjoitti:
Kyllä! Runkosarjan jälkeen voisivatkin playoffeihin yltäneet jäädä kesälomalle ja vain karsijat jatkaisivat pelejä. Ketään se mestaruus ei kuitenkaan kiinnosta. Todella hyvä idea, eikun ajamaan tätäkin, siellähän on johtotason paikkoja tulossa auki kiekkojohdossa.

Että silleen...

Johan on erikoinen tapa tulkita sanomaani :|

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
mendieta kirjoitti:

Jos tuolla tavalla nouseminen ei kiinnosta niin ei kai silloin tarvitse edes tulla SM-liigaan.
Ei SM-liiga sulje ovia jos ovelle koputtaa kriteerit täyttävä ehdokas tällä hetkellä niitä vaan ei ole.
Miksi SM-liiga tiputtaisi yhtään omistajaansa pois?
Ei mikään muukaan yritys heitä omistajiaan pois noin vaan.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jani82 kirjoitti:

Suomen jääkiekkoilun tulevaisuuden tähden? Halutaan palauttaa urheilullisuus tähän urheilulajiin?

Sitä odotellessa...

Baissen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport,VPS,
Jani82 kirjoitti:
Jos tuolla tavalla nouseminen ei kiinnosta niin ei kai silloin tarvitse edes tulla SM-liigaan.
Ei SM-liiga sulje ovia jos ovelle koputtaa kriteerit täyttävä ehdokas tällä hetkellä niitä vaan ei ole.
Ei mikään muukaan yritys heitä omistajiaan pois noin vaan.

VOI PYHÄ YKSINKERTAISUUS! Minä kun olen luullut että kysymyksessä on URHEILU nimeltä jääkiekko!

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
MS kirjoitti:
Paska puhetta. Liigako ottaisi taas parittoman määrän joukkueita liigaan? Tuskin, mikäli joku sinne nousee niin niitä tulee olla kaksi tai vastaavasti joku poistuu tieltä.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aluperäiseen kyssäriin voin todeta.

sika säkissä kirjoitti:
Se joka yhtään tietää kilpailulainsäädännöstä, määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä ja ennakkotapausten voimasta suomalaisessa oikeusjärjestelmässä, lukekoon nämä ajatukset ja pohtikoon itse.

Ongelmana on, että SM-liiga toimii viihdepalvelumarkkinoilla, ja se ei ole näillä markkinoilla missään johtavassa asemassa. Se kilpailee muiden urheilusarjojen, teatteri, elokuvien ja konserttien kanssa. Varsinkaan EU alueella sillä ei ole oikeastaan minkään näkösitä markkina-asemaa, vaan kuuluu pieniin tekijöihin.

Kilpailulainsäädäntöä ei siis oikein pysty soveltamaan. jonkun eisttämä "hampurilaisketjuvertaus" on ihan pätevä.

Suosikkijoukkue
Vaasa
Tarinankertoja kirjoitti:
Ongelmana on, että SM-liiga toimii viihdepalvelumarkkinoilla, ja se ei ole näillä markkinoilla missään johtavassa asemassa. Se kilpailee muiden urheilusarjojen, teatteri, elokuvien ja konserttien kanssa.

Jaa että jos liigaan ei pääse, menkää teatteriin

msg

Jäsen
Tarinankertoja kirjoitti:
Ongelmana on, että SM-liiga toimii viihdepalvelumarkkinoilla, ja se ei ole näillä markkinoilla missään johtavassa asemassa. Se kilpailee muiden urheilusarjojen, teatteri, elokuvien ja konserttien kanssa. Varsinkaan EU alueella sillä ei ole oikeastaan minkään näköistä markkina-asemaa, vaan kuuluu pieniin tekijöihin.

Kyllä tässä on enemmänkin kyse siitä, millainen oikeus urheilulajien kansallisilla liitoilla on määrittää sarjamallinsa.
Ei liiga ole mikään irrallinen ja itsenäinen osa vaan yhteistyösopimuksen kautta kiinteästi liitetty jääkiekkoliittoon, jonka alaisuudessa Mestis ja junnusarjatkin toimivat.

Minusta lakikoukerovertaukset muihin aloihin tuntuvat aina enemmän tai vähemmän väkisin omaa tarkoitusperää tukeviksi käännetyiltä tuotoksilta.

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Baissen kirjoitti:
VOI PYHÄ YKSINKERTAISUUS! Minä kun olen luullut että kysymyksessä on URHEILU nimeltä jääkiekko!

Kyseessä onkin LIIKETOIMINTA nimeltä jääkiekko.

sikasäkissä kirjoitti:
Lue tämä lyhennelmä, osa sen tiedoista tosin on vanhentunut ajan myötä. Siitä on luettavissa sulkemista SEKÄ puoltavia että kieltäviä asioita
http://www.minedu.fi/julkaisut/julk...upo_4_1999.html

lisääkin löytyy lukemista jos haluat

Pelkän tiivistelmän perusteella en ala tekemään mitään johtopäätöksiä itse artikkelin sisällöstä tai validiteetista. Toimita minulle luettavaksi koko artikeli niin keskustellaan siitä sitten lisää.

Itse olen täysin nykyisen systeemin kanalla, liigassa pelaavat vain ne joukkueet jotka täyttävät sekä taloudelliset että urheilulliset kriteerit. Olisi vähintäänkin noloa, jos vapaissa liigakarsinnoissa noussut joukkue haettaisiin joulutauon aikana konkurssiin kun taloudelliset realiteetit iskisivät vastaan.

En näe myöskään ongelmaa siinä, että liigassa pelaisi 15 kriteerit täyttävää joukkuetta. Ottelumäärän lisääntymisen voi kompensoida opistamalla turhat välisarjat ja pelaajiahan Suomessa riittää. Ainoa ongelma vain on, että kriteerit täyttäviä joukkueita ei tällä hetkellä ole kuin 14.

Rocco

Jäsen
H2O2 kirjoitti:
Ainoa ongelma vain on, että kriteerit täyttäviä joukkueita ei tällä hetkellä ole kuin 14.

Mielenkiinnosta haluan kuulla mikä kriteeri estää esim. Sportia olemasta liigakelpoinen? Tai KooKoon? Tai TuTon?

Onhan se nähty että liigapaikan tullessa kohdalle, joukkue yhtäkkiä onkin liigakelpoinen. Varmasti KalPan kohdalla itse olet huomannut kuinka isommat markkinat (SM-liiga) kummasti parantaa mahdollisuuksia yrityksen tuloksen tekemiseen.

Ja voisin ohimennen kysyä että oliko esim. Pelicans viime kausilla liigakelpoinen miljoonavelkojen kanssa? Tai RY-pohjainen HPK?

Liigakelpoisuus on tulkintakysymys.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rocco kirjoitti:
Ja voisin ohimennen kysyä että oliko esim. Pelicans viime kausilla liigakelpoinen miljoonavelkojen kanssa? Tai RY-pohjainen HPK?

Pelicans ei ole liigakelpoinen. Helppo sanoa kun on sanonut samaa kolme vuotta. Sport on vielä vähemmän liigakelpoinen. Yhtään nykyistä surkeammaksi ei tasoa liigassa pidä tiputtaa. Järkevää olisi vain se, että liiga supistettaisiin 10-12 joukkueen sarjaksi. Reppanat pois ja hommat ammattilaisten käsiin niin liigaseuroissa kuin liitossa ja SM-liigan toimistossakin. Se olisi suomalaisen jääkiekon kehittymisen etu. Mutta enemmänhän näitä herroja kiinnostaa se, että tuppukyläkin saa oman liigajoukkueen. Vaikka väkisin. Ei voi mitään, mutta tyhmyys tiivistyy tässä asiassa.

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Rocco kirjoitti:

Pelicansin liigakelpoisuudestahan voidaan olla vaikka mitä mieltä, mutta tuota HPK-vertausta en nyt kyllä millään ymmärrä? Varsinkin kun koko ajan täällä ollaan toitotettu nousijakandidaatien toimesta nimenomaan urheilullisuudella. Kukahan mestisjoukkueista pystyisi haastamaan nykyisen HPK:n...

Rocco

Jäsen
Bulvaani kirjoitti:
Pelicansin liigakelpoisuudestahan voidaan olla vaikka mitä mieltä, mutta tuota HPK-vertausta en nyt kyllä millään ymmärrä? Varsinkin kun koko ajan täällä ollaan toitotettu nousijakandidaatien toimesta nimenomaan urheilullisuudella. Kukahan mestisjoukkueista pystyisi haastamaan nykyisen HPK:n...

Ei kukaan pystyisi. Siitä ei ollutkaan kyse. Vaan siitä että HPK on yhdistys, vaikka muut ovat osakeyhtiöitä ja sitä on vaadittu uusilta halukkailta seuroilta.

cobol kirjoitti:
Järkevää olisi vain se, että liiga supistettaisiin 10-12 joukkueen sarjaksi. Reppanat pois ja hommat ammattilaisten käsiin niin liigaseuroissa kuin liitossa ja SM-liigan toimistossakin. Se olisi suomalaisen jääkiekon kehittymisen etu. Mutta enemmänhän näitä herroja kiinnostaa se, että tuppukyläkin saa oman liigajoukkueen. Vaikka väkisin. Ei voi mitään, mutta tyhmyys tiivistyy tässä asiassa.

Tässä olen samaa mieltä että liigaa pitää supistaa. Mutta ei siten että liiga pidetään edelleen suljettuna. Karsinnat takaisin, se on jääkiekon etu. Pärjäähän esimerkiksi Ruotsissa muuan Moran tuppukylä aivan mainiosti...
cobol kirjoitti:
Sport on vielä vähemmän
Tähän kyllä ihan mielelläni haluaisin lisäkommentteja, vaikkei se aiheeseen liitykään.

Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rocco kirjoitti:
Tässä olen samaa mieltä että liigaa pitää supistaa. Mutta ei siten että liiga pidetään edelleen suljettuna. Karsinnat takaisin, se on jääkiekon etu. Pärjäähän esimerkiksi Ruotsissa muuan Moran tuppukylä aivan mainiosti...

Ja minä olen samaa mieltä siitä, että liiga pitää avata. Karsinnat takaisin! Morassa on homma hoidettu erittäin hyvin. Mora on liikevaihdollakin mitattuna aivan toista luokkaa kuin valtaosa SM-liigan seuroista. Tässä tämä ydin onkin: miten saada palautettua karsinnat, mutta samalla tukea seuroja niin, että niiden taloudellinen ja urheilullinen toiminta vahvistuu pitkällä tähtäimellä ja että vielä liigassa on resursseihin nähden oikea määrä joukkueita.

Nyt Mestiksessä olevat kärkiseurat eivät ole taloudellisesti sen vahvempia kuin Pelicanskaan. Tässä se ongelma mielestäni on. Minun puolestani Sport voisi hyvin olla liigassa. Mutta ei niin, että se toistaa Pelicans-virheen liigan muiden seurojen kannalta katsottuna.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
msg kirjoitti:
Kyllä tässä on enemmänkin kyse siitä, millainen oikeus urheilulajien kansallisilla liitoilla on määrittää sarjamallinsa.

niin, mutta silloin ei puhuta kilpailulainsäädännöstä.

msg kirjoitti:
Ei liiga ole mikään irrallinen ja itsenäinen osa vaan yhteistyösopimuksen kautta kiinteästi liitetty jääkiekkoliittoon, jonka alaisuudessa Mestis ja junnusarjatkin toimivat.

Vaan Liiga on ammattilasi sarja, ja sitä koskevat nimenomaan liiketoimintaa koskevat säännöstöt. Eli sitä pitäisi arvostella sen mukaan mitä se on, eikä sen mukaan mitä se mun mielestä pitäisi olla (amatööriurheilua?)

msg kirjoitti:
Minusta lakikoukerovertaukset muihin aloihin tuntuvat aina enemmän tai vähemmän väkisin omaa tarkoitusperää tukeviksi käännetyiltä tuotoksilta.

no ei. Koska todella kyse on ammattilasisarjasta, johon osallistuvat osakeyhtiömuotoiset urheiluseurat.

Se pitäisikö näin olla on sitten taas eriasia, mutta näin se nyt tällä hetkellä on.

Suosikkijoukkue
"Se joukkue joka ei pelaa Jääkiekon SM-liigassa"
mendieta kirjoitti:
Sportin yleisötavoite on 1700 katsojaa per peli.

Juu. Virallisesti... (budjetin kannalta)

Rocco

Jäsen
cobol kirjoitti:
Ja minä olen samaa mieltä siitä, että liiga pitää avata. Karsinnat takaisin! Morassa on homma hoidettu erittäin hyvin.

Tästä vedettynä kaikille mietittävää: Olisiko pääkaupunkiseudun lähiön kokoinen Moran kaupunki koskaan saanut rakennettua organisaatiota yms. jos sille olisi sanottu että "Elitserien on suljettu. Ei teillä ole mahdollisuutta siellä pärjätä"?

Ei varmasti olisi on mun vastaus.

Urheilu elää unelmista, suljettu liiga tappaa unelmat.

Suosikkijoukkue
MS kirjoitti:

Miten kukaan uskaltaa lähteä rakentamaan sitä voittavaa joukkuetta (vaikka olisi rahaa) ja miten kukaan uskaltaa sponsoroida isosti, kun ei ole varmuutta että voittamalla Mestiksen ylivoimaisesti (vaikkapa jokainen ottelu 10-0), pääsisi nousemaan?

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
cobol kirjoitti:
Nyt Mestiksessä olevat kärkiseurat eivät ole taloudellisesti sen vahvempia kuin Pelicanskaan. Tässä se ongelma mielestäni on. Minun puolestani Sport voisi hyvin olla liigassa. Mutta ei niin, että se toistaa Pelicans-virheen liigan muiden seurojen kannalta katsottuna.

Mutta eihän tätä voi tietää vai voiko? Miksi seura X ei voisi saada rakennettua itselleen samanlaista yhteistyökuviota kuin mitä Lukolla on? Miksi sikarikas hra X ei voisi ottaa seuraa omaksi pikku harrastuksekseen niin kuin makkarakeisari on tehnyt Bluesin kohdalla? Miksi seura X ei vain voi tehdä asioita pitkän aikaa oikein kuin HPK?

Urheilussa, mitä jääkiekko on, sattuu aina sitä, että heikommilla resursseilla pelaava päihittää vastoin kaikkia odotuksia vahvemman, vrt. tällä kaudell JYP ja Jokerit esim.

Urheilullinen menestys tai joku muu juttu voi luoda kierteen mikä vie huipulle, esim. Oulu. Vai väittääkö joku, että Oulussa on enemmän rahaa kuin esim. Helsingissä.

Ei näitä asioita voi etukäteen tietää/päättää. Siksi pitäisi antaa mahdollisuus näyttää.

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
cobol kirjoitti:
Järkevää olisi vain se, että liiga supistettaisiin 10-12 joukkueen sarjaksi. Reppanat pois ja hommat ammattilaisten käsiin niin liigaseuroissa kuin liitossa ja SM-liigan toimistossakin. Se olisi suomalaisen jääkiekon kehittymisen etu. Mutta enemmänhän näitä herroja kiinnostaa se, että tuppukyläkin saa oman liigajoukkueen. Vaikka väkisin. Ei voi mitään, mutta tyhmyys tiivistyy tässä asiassa.

Kaksi kymmenen joukkueen avointa sarjaa nousumahdollisuudella/putoamispeikolla varustettuna. Tuloksena kaksi urheilullista sarjaa, toinen hemmetin kova ja toinenkin aika kova. Samalla saisi sen ikuisen ruikutuksen kamalista tasoeroista, anti-kiinnostavista peleistä ja liian suurista ottelumääristä loppumaan. Se on paras ehdotus, jonka minä olen tähän mennessä kuullut. Piste.

Suosikkijoukkue
cobol kirjoitti:
Pelicans ei ole liigakelpoinen. Helppo sanoa kun on sanonut samaa kolme vuotta. Sport on vielä vähemmän liigakelpoinen. Yhtään nykyistä surkeammaksi ei tasoa liigassa pidä tiputtaa. Järkevää olisi vain se, että liiga supistettaisiin 10-12 joukkueen sarjaksi. Reppanat pois ja hommat ammattilaisten käsiin niin liigaseuroissa kuin liitossa ja SM-liigan toimistossakin. Se olisi suomalaisen jääkiekon kehittymisen etu. Mutta enemmänhän näitä herroja kiinnostaa se, että tuppukyläkin saa oman liigajoukkueen. Vaikka väkisin. Ei voi mitään, mutta tyhmyys tiivistyy tässä asiassa.

Kuka on liigan asiakas? Minusta se on maksava yleisö. Sport on 10 eniten yleisöä keränneen joukkueen joukossa Suomessa (vaikka pelaa Mestistä). Talousasiat kohenee kovaa. Miten niin vielä vähemmän liigakelpoinen. Taitaa olla vanhat lehtilööpit mielessä....

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy