Liiga auki vapaaehtoisesti tai lakimiesten toimin

• 29 854
  • 368

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Spofani kirjoitti:
Hah! Voiko enää enemmän keinotekoisuutta keksiä urheilullisuuteen!

Palkkakatto, jotta huonotkin liikajoukkueet saadaan samalle viivalle muiden kanssa. .
Palkkakatto niin juuri! Silloin saadaan sellaisille huonoillekkin ja talousalueeltaan epätasa-arvoisille liigajoukkueille (jollainen muuten sport:kin tulee olemaan) mahdollisuudet pärjätä liigassa. Ja edelleen korostan että halusitte tai ette myöntää sen tosiasian että. Omistaessanne itse liigajoukkueen, ette varmaankaan haluaisi sitä mahdollisuutta että joukkueenne joka koostuu 100% ammatikseen pelaavista kavereista, joutuisi koskaan missään tilanteessa johonkin saakelin karsintoihin. Vaikka teillä nyt olisikin, niinkuin tuntuu olevan, maailman suurin urheilullisuuden sydän.
Prinsiippi Tammisen ja Sportin eväät ei vaan riitä liigassa 7 sijaa korkeammalle
ilman lisäsatsauksia. Jos nyt edes riittävät liigapaikkaankaan.
Mutta kaikesta huolimatta vielä kerran yritän sanoa, että jos minä olisin edes jonkun nykyisistä liigajoukkueista johdossa. Tekisin aivan varmasti tässä kohtaa ehdotuksen noin 11 muulle liigajoukkueelle oman liiton ulkopuolisen sarjan perustamiseksi. Ja jättäisin teidät ilomielin pelaamaan liiton mestaruudesta nousu ja tippumis liigaanne. Silloinhan teillä olisi se kaipaamanne "urheilullinen" ratkaisunne, eikö??
Ja meillä taas liiga joka toimisi puhtaasti ammatilliselta pohjalta.
Luulisi nyt jo ymmärtävän sen että ei palaajillekaan aukea yhtään liigapaikkaa lisää jos ei joukkuemäärää kasvateta. Ja sehän ei nykytilassa kaiketi ole kovinkaan realistista. Varsinkaan jos ei liigajoukkueiden tasoeroja pyritä tasoittamaan joillakin ratkaisuilla.
Enkä nyt oikein ymmärrä sitä, että miksi ei tällaiselle ajttelulle löydy ymmärrystä ilman että pitää mennä ihan henkilökohtaisuuksiin asti. En minäkään ole ikäänne tai älynlahjoihinne viitannut.
Olen jo toivottanut teidät tervetulleeksi liigaan, mutta itse en nyt vaan osaa nähdä asioita samlla tavalla kuin te. Eikä se suinkaan tarkoita ettettekö te voisi hyvinkin olla oikeassa. Itse en vaan siihen usko.

Viimeksi muokattu:

Brian DePalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, VIFK, Liverpool
tommy36 kirjoitti:
Enkä nyt oikein ymmärrä sitä, että miksi ei tällaiselle ajttelulle löydy ymmärrystä ilman että pitää mennä ihan henkilökohtaisuuksiin asti. En minäkään ole ikäänne tai älynlahjoihinne viitannut.
Olen jo toivottanut teidät tervetulleeksi liigaan, mutta itse en nyt vaan osaa nähdä asioita samlla tavalla kuin te. Eikä se suinkaan tarkoita ettettekö te voisi hyvinkin olla oikeassa. Itse en vaan siihen usko.

You made your point.. mutta väitän silti että mikäli sun oma joukkue joutuisi pelamaan mestistä (mistä ei voi nousta) niin olisit yhtälailla täällä haukkumassa suljettua liiga...

Putte

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Tommy Wingels, San Jose Sharks
Spofani kirjoitti:
Mieluummin näkisin kyllä Sport - Ässät ja Sport - Lukko pelejä, kuin Sport - KooKoo tai KooKoo - Ässät tms.

No tuo on tietysti ihan ymmärrettävää Vaasasta kun on aika pitkä matka seuraamaan KooKoo-Ässät peliä. Kyllähän minäkin mieluummin näkisin KooKoo-SaiPa tai KooKoo-HIFK tai KooKoo-Blues ym. KooKoon isännöimiä pelejä kuin vaikkapa Vaasassa Sport-SaiPa peliä.

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko joku eri mieltä kuin minä, että liiga on ja on ollutkin koko ajan auki sellaiselle joukkueella, jolla on oikeasti elinmahdollisuuksia liigassa. Tällaista joukkuetta ei vain ole vielä näkynyt. Sportilla on siihen mahdollisuuksia, mutta ei esim. Salamoilla vamaan koskaan.

Kapo

Jäsen
tkks kirjoitti:
Onko joku eri mieltä kuin minä, että liiga on ja on ollutkin koko ajan auki sellaiselle joukkueella, jolla on oikeasti elinmahdollisuuksia liigassa.

Mutta kai sinäkin ymmärrät miten paljon vaikeuttaa Mestis-seuran talouden rakentamista ilman varmaa tietoa karsinta/nousumahdollisuudesta. Sikäli minä ainakin tervehdin ilolla sitä (jos pitää paikkansa) että kauden 2007 jälkeen pidetään karsinnat. Ja nimenomaan sitä, että se kerrotaan aiemmin kuin pari viikkoa ennen.

Wiipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
tkks kirjoitti:
Onko joku eri mieltä kuin minä, että liiga on ja on ollutkin koko ajan auki sellaiselle joukkueella, jolla on oikeasti elinmahdollisuuksia liigassa.

Joo olet todella käsittänyt asian totaalisen väärin. Liigahan suljettiin alunperin kolmeksi vuodeksi ja ei missään kerrottu, että sarjaan nousee sellaisella kriteerillä kuin, että on elinvoimainen. Kyllähän KalPakin satsasi liiganousuun vasta viime kaudella liigan avauduttua yhdeksi vuodeksi. Mm. Sportilla yleisömäärät ovat pudonneet taas radikaalisti liigan sulkeuduttua verrattuna viime vuoteen. Kerää siinä sitten elinvoimainen budjetti.

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kapo kirjoitti:
Mutta kai sinäkin ymmärrät miten paljon vaikeuttaa Mestis-seuran talouden rakentamista ilman varmaa tietoa karsinta/nousumahdollisuudesta. Sikäli minä ainakin tervehdin ilolla sitä (jos pitää paikkansa) että kauden 2007 jälkeen pidetään karsinnat. Ja nimenomaan sitä, että se kerrotaan aiemmin kuin pari viikkoa ennen.
Onhan Sport siinä kohtuullisesti onnistunut, ja Kalpa myös, eli kyse on omasta mielestäni kuitenkin loppujen lopuksi seurajohdon osaamisesta ja siitä, että pelataan riittävän isolla talousalueella.

Kyllähän ne kriteerit on listattu jo vuosia sitten, ja mun mielestä ne ei juuri muuta mittaa kuin elinvoimaisuutta. Urheilullisia asioita on oikeastaan vain karsintojen voittaminen tai Mestiksen voitto, joka ei taida enää onnistua, koska liigassa on jo nyt liikaa seuroja.

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
tkks kirjoitti:
Onko joku eri mieltä kuin minä, että liiga on ja on ollutkin koko ajan auki sellaiselle joukkueella, jolla on oikeasti elinmahdollisuuksia liigassa. Tällaista joukkuetta ei vain ole vielä näkynyt.
Näinhän se nimenomaan on. Aivan varmasti liigaan olisi otettu joukkue Mestiksestä, jos joku seura olisi ilmaissut halukkuutensa ja osoittanut liigalle selkeästi, että seura on liigavalmis.

tkks kirjoitti:
Sportilla on siihen mahdollisuuksia, mutta ei esim. Salamoilla vamaan koskaan.
Vaasan Sportilla on nyt parhaimmat mahdollisuudet tavoitella liigapaikkaa. Seuraavaksi tulevat Jukurit ja KooKoo. Lopuilla seuroilla ei ole mtään mahdollisuuksia.

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tkks kirjoitti:
Onko joku eri mieltä kuin minä, että liiga on ja on ollutkin koko ajan auki sellaiselle joukkueella, jolla on oikeasti elinmahdollisuuksia liigassa. Tällaista joukkuetta ei vain ole vielä näkynyt. Sportilla on siihen mahdollisuuksia, mutta ei esim. Salamoilla vamaan koskaan.

Väärin ainahan siellä mestiksessä on vähintään yksi joukkue joka saa budjettinsa samalle tasolle kuin vika liigassa. Kyse on siis ennemminkin siitä mikä joukkuemäärä on maksimi mikä liigassa voi pelata.

Omasta mielestäni se raja meni ohi jo ajat sitten. Nykyisellään mielestäni budjetti erot liigassa on liian suuret. Kyse on siis periaatteesta onko liiga avoin vai ei. Mielestäni käytäntö on osottanut että liigan pitää olla avoin. Koska eiväthän liigan joukkueet ole saaneet talouttaan siihen jamaan kuin puhe oli. Näin ollen mielestäni voidaan karsinnat palauttaa sekä liigan joukkuemääräkin laskea järkevälle tasolle. Joka mielestäni on parhaassa tapauksessa 10 joukkuetta pitkin hampain maksimissaan 12 joukkuetta.

Ketunleipä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko (HPK)
Kaksi 10.n joukkueen sarjaa on ainoa ja oikea tilanne, avoin liiga tietysti.
Olisi hyvä ratkaisu joka suhteessa, yleisömäärät, pelien taso, tasaväkisyys jne.
Suoraan jatkopeleihin 6 parasta ja 7-10, 8-9 karsivat viimeiset paikat aurinkoon, kaksi joukkuetta karsintoihin johon mukaan tulee mestiksen voittaja, nämä 3 joukkuetta pelaavat kaikki kaikkia vastaan kerran kotona, kerran vieraissa, paras liigaan.
Näin.

Puheet että nykyinen tilanne olisi laiton.. huh..
lakiopus käteen ja sitten uudestaan puhumaan tuollaista.

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Yksi pointti (vain) lievästi aiheen ohi asiaan. Tuoreimmassa veikkaajassa Lukon ikinuori Eepi Hämäläinen, Suomen, Maailman ja oliko Euroopankin mestaruuksia juhlinut pelaaja nimesi suurimmaksi tähtihetkekseen... kyllä, liiganousun Lukon riveissä.

Kuten joku muukin jo mainitsi, myös omasta mielestäni karsintojen seuraaminen (ehkä enemmän sieltä pyrkijäpuolelta kuitenkin) peittoaa jännitykseltään ja panokseltaan SM-finaalit kevyesti.

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
MS kirjoitti:
Niimpä, mutta jos Vaasan Sportin lisäksi ehkä KooKoolla ja Jukureilla olisi edellytyksiä pelata joskus liigassa niin miksi liigakarsintoja kannattaa edes ajatella, jos sopivia ehdokkaita Sportin lisäksi tulee ehkä joskus 1-2? Minä en kyllä usko, että FPS, Haukat, Hermes, Hokki, Jokipojat, K-Vantaa, Salamat ja TuTo on edellytyksiä taistella liigapaikasta ja pelata liigassa todella pitkään aikaan. En usko, että Suomi-sarjassakaan pelaa yhtään tulevaa liigakandidaattia.

Joo.Mietipä kuinka moni Liigajengi olisi oikeasti ENTISEN ykkösdivarin tasoinen, ei nykyisen mehupurkki sarjan tasoinen.

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
DamienX kirjoitti:
Kaksi 10.n joukkueen sarjaa on ainoa ja oikea tilanne, avoin liiga tietysti.
Olisi hyvä ratkaisu joka suhteessa, yleisömäärät, pelien taso, tasaväkisyys jne.
Suoraan jatkopeleihin 6 parasta ja 7-10, 8-9 karsivat viimeiset paikat aurinkoon, kaksi joukkuetta karsintoihin johon mukaan tulee mestiksen voittaja, nämä 3 joukkuetta pelaavat kaikki kaikkia vastaan kerran kotona, kerran vieraissa, paras liigaan.
Näin..

Halleluja.En voi juurikaan erimieltä kanssasi olla.10joukkueen sarjassa taso nousisi molemmissa sarjoissa, ja ainakin 6parhaalla divarijengillä olisi mahis nousta liigaan.Avoinsarja ja 10jengiä molempiin liigoihin niin avot.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvältähän tuo kuulostaa, mutta ketkä pistetään liigasta pois? Mitkä ovat perustelut?

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eikös tuo ole ihan selvää. Lukko, Jokerit, Kalpa ja Pelsut, eli neljä viimeistä. Kovat pitää olla perustelut jos joku 10 sakista tiputetaan. Vai sittenkin... no pian tähän saadaan vastaus Vaasan suunnasta.

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bulvaani kirjoitti:
Eikös tuo ole ihan selvää. Lukko, Jokerit, Kalpa ja Pelsut, eli neljä viimeistä. Kovat pitää olla perustelut jos joku 10 sakista tiputetaan. Vai sittenkin... no pian tähän saadaan vastaus Vaasan suunnasta.
Mäkin olen nyt tullut siihen tulokseen, että kyllä ne karsinnat voisi olla joka vuosi.

Muutoksia pitäisi silti tehdä, mutta en tiedä löytyykö keneltäkään munaa näihin: Liigaan vain 10-12 seuraa (ehkä 12), ja sitten lisäksi Ruotsin mallin mukaiset vaatimukset:

Liigalisenssiin vaaditaan, että seuralla on

-positiivinen oma pääoma
-toimitusjohtaja
-urheilutoimenjohtaja
-markkinointipäällikkö
-talouspäällikkö

Tällöin sillä ekalla kaudella, jolloin muutos tulee voimaan tippuja voisi pudota muunkin kuin urheilullisen menestyksen vuoksi. Ikävä kyllä kaksi helsinkiläistä takatukkien johtamaa seuraa olisi aika pahassa paikassa tuon listan osalta.

Sitä en osaa sanoa, että pitäisikö jotenkin rajata mahdollisia Fopsien ja Salamoiden nousuja. Noista tuskin olisi silti oikeaa uhkaa, jos divarista tehtäisiin myös 10-12 joukkueen sarja.

Miltäs kuulostaa?

Suosikkijoukkue
"Se joukkue joka ei pelaa Jääkiekon SM-liigassa"
tkks kirjoitti:
Mäkin olen nyt tullut siihen tulokseen, että kyllä ne karsinnat voisi olla joka vuosi.

Muutoksia pitäisi silti tehdä, mutta en tiedä löytyykö keneltäkään munaa näihin: Liigaan vain 10-12 seuraa (ehkä 12)

Miltäs kuulostaa?

Täähän kuulostaa just siltä miltä pitääkin. Pääasia että karsinnat palaavat ja että siten SUOMEN MESTARIKSI voi nousta urheilullisten saavutusten ansiosta kuka tahansa, kunhan joukkueen perusasiat hallinnollisella puolella ovat kunnossa. Ehkäpä 12 liigassa ja 10 divarissa olisi sopiva määrä.

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Spofani kirjoitti:
Täähän kuulostaa just siltä miltä pitääkin. Pääasia että karsinnat palaavat ja että siten SUOMEN MESTARIKSI voi nousta urheilullisten saavutusten ansiosta kuka tahansa, kunhan joukkueen perusasiat hallinnollisella puolella ovat kunnossa. Ehkäpä 12 liigassa ja 10 divarissa olisi sopiva määrä.
Mutta hyväksyisitkö esim. nuo minimivaatimukset, jotka Ruotsissa tarvitaan liigalisenssiin? Mun mielstä on älytöntä, että edes nykyiset seurat saa leikkiä yritystä, vaikka johdossa on ties mitä takatukkaa, joka hoitaa (tai eihän ne voi hoitaa, mutta luulee hoitavansa, kun ei tajua omia rajojaan) 10 miehen tehtävät samaan aikaan.

Suosikkijoukkue
"Se joukkue joka ei pelaa Jääkiekon SM-liigassa"
tkks kirjoitti:
Mutta hyväksyisitkö esim. nuo minimivaatimukset, jotka Ruotsissa tarvitaan liigalisenssiin? Mun mielstä on älytöntä, että edes nykyiset seurat saa leikkiä yritystä, vaikka johdossa on ties mitä takatukkaa, joka hoitaa (tai eihän ne voi hoitaa, mutta luulee hoitavansa, kun ei tajua omia rajojaan) 10 miehen tehtävät samaan aikaan.

Juu. Hyväksyisin minimivaatimuksina:

-positiivinen oma pääoma
-toimitusjohtaja
-urheilutoimenjohtaja
-markkinointipäällikkö
-talouspäällikkö

Sitä en sitten tiedä, miten esim. ry:n kohdalla toimitaan (HPK). Sehän ei ole yritys ollenkaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy