Olin jo melkein unohtanut legendaarisen kykysi tuhota omat argumenttisi/asemat, kiitos muistutuksesta.
...
Hienoa että nostit tuon ketjun esille, se kuvastaa sinun kykyä älylliseen argumentaatioon loistavasti.
Nämä muumiokeskusteluthan ovat tässä ketjussa esillä vain koska väitit minun kadonneen niistä ammuttuasi argumenttini alas, jolloin minun oli osoitettava että valehtelet.
Yhteenvetoosi perustulokeskustelusta en enää puutu, katson että molemmat ovat nyt oman toisistaan varsin poikkeavan yhteenvetonsa antaneet. Ymmärrän hyvin että keskustelutyylisi* johdosta sinulla voi olla yhteisestä keskustelustamme täysin eri tulkinta kuin minulla. Siten voin myös elää sen kanssa että luulet minun poistuneen keskustelusta, vaikka minulla on hyvin eri näkemys siitä mitkä viestit tuossa keskustelussa ovat sisältäneet keskusteluun liittyviä argumentteja.
Perustulokeskustelusta et siis tavallaan valehdellut minun hävinneen ja poistuneen, olit vain huolimattomuuttasi erehtynyt minun tehneen niin.
Tässä:
Ohhoh, nyt on pakko potkia itseäni että olen jättänyt noin makean marjan poimimatta! Tuohan lienee kaikkien aikojen tyhmin argumentti/laskuharjoitus tällä palstalla, ei tsiisus.
Kerro lisää tästä esimerkistäsi jossa meillä on somalisuku joista 6 on eläkkeellä, 52 työikäisiä (26 töissä) mutta ei yhtään lasta jonka perusteella laskit suvun taloudellisen huoltosuhteen ja vertasit kantaväestöön? 52 työikäistä eikä heillä yhtään lasta? Voi veljet sentään, tuo on kyllä pahin "palstaitsemurha" mitä on tullut nähtyä vähään aikaan.
...sen sijaan kyllä osoitat aivan oikein huoltosuhdekeskustelussa tekemäni virheen, ja olet oikeassa että sille sopii aidanseipäidenkin nauraa. Itse keskustelun pääargumenttiani, eli vapaasti tiivistäen "somalimamut voivat poikkeavan demografiansa vuoksi olla kansantaloudelle hyödyksi myös 50% työttömyysasteella", tämä yhden virheellisen poikkileikkauksen tarjoaminen ei kuitenkaan millään lailla tyhjäksi tee.
Tämän huoltosuhdekeskustelun osalta sinun olisi hyvä myöntää valehdelleesi ampuneesi argumenttini alas ja minun poistuneen keskustelusta, vaikka nyt reilun vuoden päästä ammuitkin tuon yhden argumentin alas.
---
Sitten asiaan.
Voin vastata, 610€ vapaa tulo asumiskulujen jälkeen tarkoittaa jotakuinkin minimissään 1100-1200€ verovapaata perustuloa, riippuen paikkakunnasta/asumiskuluista. Käytännössä siis perustulon kustannukset tuplaantuisivat vrt. Vihreiden 550€ perustulomalliin. Haluatko kertoa miten tämä rahoitettaisiin?
Jo nyt
Punavuoressa yksin asuva työtön saa 1100 euroa käteen. Hänelle jää asumismenojen jälkeen 400e vapaata tuloa. Kohtuulliseksi minimikulutukseksi on määritelty tuo 610e ja lakisääteisesti arvioitu perusturvan kattavan siitä 70%. Sixpäk korotti perusturvaa satasella. Tässä valossa ei, toisin kuin väität, ole mitenkään utopistinen ajatus, että tämän ja ensi vuosikymmenen nykyistä vasemmistolaisemmat hallitukset korottaisivat perusturvaa niin että n. 70% sijaan se kattaisi n. 100% ja että tämä rahoitettaisiin esim. säätämällä pääomatuloverotusta.
Kysyn uudelleen; missä osissa maailmaa ei ole sosiaaliturvaa?
Sanoin että Suomen kaltainen sosiaaliturva on utopistinen ajatus suurimmalle osalle maailmaa. Se tarkoittaa suurinta osaa maailman ihmisistä, ei suurinta osaa maailman maa-alasta. *Tämäkin kysymyksesi edustaa sitä perusnillitystäsi jonka polttoaineena toimii keskustelun sijaan mitätön viimeisen viestin muotoiluihin tarttuva ja kaiken sitä edeltävän keskustelun unohtava saivartelu.
Koska ongelma on varsin laajasti keskusteltu ja luulisi että sinäkin olisit asiaan edes vähän perehtynyt
....
Vuokramarkkinat aivan sekaisin : Soininvaara
Kysyin vaan varmistaakseni, että olemme samalla sivulla ongelman suhteen. Ja nähtävästi päinvastaisista ideologisista lähtokohdistamme huolimatta olemme. Entä mikä olisi ratkaisuehdotuksesi?