Lestadiolaiset

• 256 002
  • 736

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Näkeekö sen pukeutumisesta? Kulkeeko ne jossain muslimi-kaavuissa, körttikampauksin?
Eikös ne pukeudu samalla tavalla kuin muutkin?

Varmasti pukeutuminen riippuu hurskauden tasosta tms. Mutta meillä kun vuosi sitten muutti naapuriin lestadiolaisia, niin vaimo totes heti nähtyään, että taitavat olla lahkon väkeä. Pelkästä vaatetuksesta tuota ei varmaan olisi tiennyt. Naisen meikittömyys tuossa auttoi myös. Tänä kesänä tuo sitten varmistui, vaikka olisin aiemminkin voinut lyödä pääni pantiksi.

Tänä kesänäkin kun hellettä oli jopa Oulun korkeudella varjossa 33, niin perheen aikuiset olivat lastensa kanssa hiekkalaatikolla rennosti pitkissä vaatteissa. Eiku joo, miehellä on ollut toisinaan lyhythihainen, mutta housut on aina pitkät. Naisella on pitkät vaatteet ollut aina. On siinä ihmettelemistä kun itsellä on ollut pojan kanssa leikkiessä pelkät shortsit päällä ja helskatin kuuma on ollut silti. Mutta mitäpä minä heidän pukeutumisestaan. Muuten vaikuttavat ihan tavallisilta ihmisiltä.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Tänä kesänäkin kun hellettä oli jopa Oulun korkeudella varjossa 33, niin perheen aikuiset olivat lastensa kanssa hiekkalaatikolla rennosti pitkissä vaatteissa. Eiku joo, miehellä on ollut toisinaan lyhythihainen, mutta housut on aina pitkät. Naisella on pitkät vaatteet ollut aina

Ollut varmaan jotain muita kuin vanhoillislestadiolaisia tai sitten pitäneet pitkiä vaatteita huvikseen, ainakin oheisen linkin kuvassa suviseuroista sekä miehillä että naisilla näkyy niin lyhyttä paitaa kuin housuakin

Suviseuroihin kilometrien jono | Kotimaa | Kaleva.fi

Linkkin Kalevan uutiseen jossa kuva suviseuroilta.

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Ollut varmaan jotain muita kuin vanhoillislestadiolaisia tai sitten pitäneet pitkiä vaatteita huvikseen, ainakin oheisen linkin kuvassa suviseuroista sekä miehillä että naisilla näkyy niin lyhyttä paitaa kuin housuakin

Suviseuroihin kilometrien jono | Kotimaa | Kaleva.fi

Linkkin Kalevan uutiseen jossa kuva suviseuroilta.

Joo, sitä en tiedä ovatko vanhoillisväkeä, mutta ehtoja lestadiolaisia kyllä. Meillä on nimittäin ihan lähellä Rauhanyhdistys ja siellä nämä naapurit toisinaan sunnuntaisin piipahtavat. Lisäksi kävimme viikonloppuna yhtiökokouksen yhteydessä ensi kertaa sisällä ja televisio näytti puuttuvan. Tosin tv:stä nyt ei voi mitään päätellä, eihän omilla vanhemmillanikaan ole ollut laitetta enää yli 30 vuoteen.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Voiko noille festareille osallistua, vaikka ei olisi lestadiolainen?

Nää bileet järjestetään ensi vuonna aivan kotiseuduilla Kanta-Hämeessä. Nimittäin Lopen Räyskälässä.

Aikamoinen logistinen ponnistus, mutta toisaalta mitä ilmeisimmin oiva rahantekoväline valituille.

Eli nyt jo kaikki tarvittavat kamat telttoineen, patjoinen, kontteineen, vesi- ja sähköjohtoineen... to name but a few... on viety Lumijoelta Räyskälään. Sieltä on joku lentokonehalli vuokrattuna. Festarialuetta aletaan rakentamaan jo kevättalvella. Rahanteosta sen verran, että kaikki elintarvikehankinnat kilpailutetaan. Alueella on lähes kaikki mahdolliset uskon sallimat palvelut ja myyntityö tapahtuu talkoovoimin. Kulutuksen maksimoimiseksi alueella on myös pankkiautomaatti.

Ääriluterilaista meininkiä: pelkistetty elämä, työ ja rikastuminen, armo.

Että tokihan sinne helvettiin joutuviakin päästetään, kun mahku on, että he myös kuluttavat. Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

Minulla mitään lestadiolaisia vastaan ole, mutta kovin tekopyhältä se toiminta kyllä välistä vaikuttaa.

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näkeekö sen pukeutumisesta? Kulkeeko ne jossain muslimi-kaavuissa, körttikampauksin?
Eikös ne pukeudu samalla tavalla kuin muutkin?
Eivät ainakaan täällä päin pukeudu. Tosin ovatkin kaikki vanhoillislestadiolaisia, sitä suvaitsevampaa sakkia ei täällä päin ole lainkaan.

Miehillä on aina lippalakki päässä, pitkähihainen kauluspaita ylös asti kiinni napitettuna ja jalassa suorat tummat housut. Pikkupojilla joskus näkee lyhythihaisia paitoja, mutta miehet eivät tällaisillakaan helteillä suostu edes sitä ylintä nappia paidastaan aukaisemaan.

Naiset puolestaan käyttävät harmaata liinaa päässään, pitkää harmaata päällystakkia ja pitkää hametta. Tytöt puetaan pienestä saakka samalla tavalla hameeseen, pitkään takkiin ja liinaan. Edes näillä helteillä ei asua vaihdeta yhtään kesäisempään.

Eli verrattuna siihen miten ne täällä päin pukeutuvat, tuo videon perhe ei lestadiolaiselta vaikuttanut.

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
...Rahanteosta sen verran, että kaikki elintarvikehankinnat kilpailutetaan. Alueella on lähes kaikki mahdolliset uskon sallimat palvelut ja myyntityö tapahtuu talkoovoimin. Kulutuksen maksimoimiseksi alueella on myös pankkiautomaatti.

Ääriluterilaista meininkiä: pelkistetty elämä, työ ja rikastuminen, armo.

Että tokihan sinne helvettiin joutuviakin päästetään, kun mahku on, että he myös kuluttavat. Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

Minulla mitään lestadiolaisia vastaan ole, mutta kovin tekopyhältä se toiminta kyllä välistä vaikuttaa.

mmm... miksihän lähes jokainen asia täytyy kääntää huonoksi? Suviseura-alueella tosiaan on oikeastaan kaikki palvelut mitä sen vajaan viikon aikana tarvitaan. Omasta mielestäni tuo on viisasta toimintaa. Kuvitelkaapa sitä ryysistä, jos tuolla alueella ei esim. olisi kunnolla järjestettyä ruokahuoltoa. Kymmenet tuhannet ihmiset joutuisivat hakemaan autolla ruokaa lähimmästä kylästä. Eihän siinä olisi mitään järkeä. Ja tuota en kyllä usko, että tarkoitus olisi nyhtää kävijöiltä rahat pois. Aiemmin joku mainitsi lohikeiton maksaneen kokonaista kolme euroa, niin eipä sitä nyt kovaksi hinnaksi voi todellakaan sanoa. Tottakai voittoa varmasti tulee jonkin verran, mutta onhan niitä kulujakin. Ei varmaan paikalliset viljelijät ole ilmaiseksi antaneet peltojaan käyttöön, jätehuollon taitavat hoitaa paikalliset firmat ja maksaahan niitten telttojen, kojujen ym. rahtauskin. Kyllä sinne on kaikki tervetulleita ja ihan muusta syystä kuin sen takia, että jättäisivät ahneitten lestojen kassaan mahdollisimman paljon tuohta.

Jääkoneenkuljettajalta haluaisin kysyä, että mitä tarkalleen ottaen tarkoitat sillä, että suviseuroissa on samanlainen meininki kuin missä tahansa muissa festareissa?

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Eivät ainakaan täällä päin pukeudu. Tosin ovatkin kaikki vanhoillislestadiolaisia, sitä suvaitsevampaa sakkia ei täällä päin ole lainkaan.

Miehillä on aina lippalakki päässä, pitkähihainen kauluspaita ylös asti kiinni napitettuna ja jalassa suorat tummat housut. Pikkupojilla joskus näkee lyhythihaisia paitoja, mutta miehet eivät tällaisillakaan helteillä suostu edes sitä ylintä nappia paidastaan aukaisemaan.

Naiset puolestaan käyttävät harmaata liinaa päässään, pitkää harmaata päällystakkia ja pitkää hametta. Tytöt puetaan pienestä saakka samalla tavalla hameeseen, pitkään takkiin ja liinaan. Edes näillä helteillä ei asua vaihdeta yhtään kesäisempään.

Eli verrattuna siihen miten ne täällä päin pukeutuvat, tuo videon perhe ei lestadiolaiselta vaikuttanut.

Tätä kyllä suuresti ihmettelen. Oletkohan aivan varma, että nämä henkilöt ovat vanhoillislestadiolaisia? Olen luullut, että tuollaista pukeutumista on enemmänkin esikoislestadiolaisilla (vaikka en ole varma onko heilläkään). Jos vaikka käyt katsomassa kuvia suviseuroista, niin kyllähän se pukeutuminen on aikalailla samanlaista kuin muillakin.

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tosiaankaan ole varma, vanhoillisiksi noita on sanottu täällä päin mutta luultavasti nuo vanhoilliset ja esikoiset sekoitetaan keskenään samalla tavalla kuin minäkin tein.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
mmm... miksihän lähes jokainen asia täytyy kääntää huonoksi?

Uskon kontrolloituun markkinatalouteen, joten en pidä lestadiolaisten bisnes- ja yrittäjyysasennetta per se huonona asiana. Päinvastoin - se on tässä hiukan yrittäjyysvastaisessa maassa vain todella hieno juttu. Kovan luokan perheyrityksiä lestadiolaiset pyörittävät, mikä on todella positiivista.

Sitä vain, että kun eletään niin 100% raamatun kirjaimen mukaan syntiä välttäen. Paitsi sitä yhtä kuolemansyntiä, eli "ahneutta" (tarkoitan tällä maallisen omaisuuden haalimista). Eikö se ole juuri tekopyhyyttä?

Koska en ole uskonnollinen ihminen, ei asia minua mitenkään hetkauta: paitsi siinä mielessä, että en pidä itsensä julistamista paremmaksi ihmiseksi uskonnon myötä mukavana asiana - varsinkin, kun itse tuntuvat tulkitsevan raamattua oman etunsa mukaan.

Itsekin haalin maallista omaisuutta (sitä ei tosin liikaa ole kovasta yrityksestä huolimatta ;), mutta en olekaan minkän sortin uskovainen. Jos ei pyhäile, ei voi tekopyhäilläkään.

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Uskon kontrolloituun markkinatalouteen, joten en pidä lestadiolaisten bisnes- ja yrittäjyysasennetta per se huonona asiana. Päinvastoin - se on tässä hiukan yrittäjyysvastaisessa maassa vain todella hieno juttu. Kovan luokan perheyrityksiä lestadiolaiset pyörittävät, mikä on todella positiivista.

Sitä vain, että kun eletään niin 100% raamatun kirjaimen mukaan syntiä välttäen. Paitsi sitä yhtä kuolemansyntiä, eli "ahneutta" (tarkoitan tällä maallisen omaisuuden haalimista). Eikö se ole juuri tekopyhyyttä?

Koska en ole uskonnollinen ihminen, ei asia minua mitenkään hetkauta: paitsi siinä mielessä, että en pidä itsensä julistamista paremmaksi ihmiseksi uskonnon myötä mukavana asiana - varsinkin, kun itse tuntuvat tulkitsevan raamattua oman etunsa mukaan.

Itsekin haalin maallista omaisuutta (sitä ei tosin liikaa ole kovasta yrityksestä huolimatta ;), mutta en olekaan minkän sortin uskovainen. Jos ei pyhäile, ei voi tekopyhäilläkään.

No joo... aikaisemmin puhuit suviseuroista ja kuinka sielläkin ahneesti maksimoidaan kulutus ja toivotaan ei-lestadiolaisia paikalle vain sen takia, että saataisiin heiltä rahaa. Tätä kommentoin ja olin eri mieltä.

Varmasti useat lestadiolaiset sortuvat ahneuden syntiin, kuten muihinkin synteihin. Ahneuskin on vähän vaikea määritellä tarkkaan, mutta silloin jos raha ja sen hankkiminen tulee liian tärkeäksi, niin ahneuttahan se on. En minä silti niinkään asiaa näkisi, että ollakseen ei-ahne, saa tienata rahaa vain sen verran, että pystyy juuri itsensä ja perheensä elättämään.

Tuosta itsensä paremmaksi julistamisesta... eivät lestadiolaiset kyllä missään julista olevansa ihmisinä sen parempia kuin kukaan muukaan. Yhtä syntisiä kaikki ovat. Raamatun tulkitsemisesta oman edun mukaan tekisi mieli myös sanoa jotain, mutta antaapa sen olla, kun tiedän mihin siinä keskustelussa kuitenkin päädyttäisiin.

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS

Oletkos ajatellut, että kun noissa festareilla oli yli 80 000 ihmistä niin pakosti siinä tarvitaan toimivat palvelut paikan päällä. Ja kun voittoa tulee jonkin verran niin olen ymmärtänyt, etteivät nämä rahat mene yksityisten ihmisten käyttöön vaan niillä tuetaan toimintaa. Mikähän tässä on ahneutta?
Monilla ihmisillä tuntuu olevan jotain pahasti hampaan kolossa lestadiolaisia vastaan ja on aina ollut. Tuskin tämä maailma paranee yhtään jos heidän toimintansa kiellettäisiin, päinvastoin siinä kävisi.

koohela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vanhoillislestat on niitä, joita on eniten. Ei pukeudu erilaisesti, ei käytä meikkiä. Eivät niitä niuhoimpia, riippuen tietysti tapauksesta.

Esikoislestat vetävät huivia ja vanhanajan lättähattua, ovat niuhoimpia, valokuvat ainakin pitäisi olla kiellettyjä tms...

Tietääkseni kaikki lestat käyvät seuroissa, myöskin Suvi-sellaisissa.

Nykyäänhän jos ihminen on lesta, ei hänestä ulkoapäin välttämättä näe sitä, vaikka olisi esikoinenkin. Nykyaika muuttaa, nuoria varsinkin.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Monilla ihmisillä tuntuu olevan jotain pahasti hampaan kolossa lestadiolaisia vastaan ja on aina ollut.

Painotan, että minulla ei ole heitä vastaan mitään. Eivät ole koskaan minulle harmia aiheuttaneet. Itseään muita ihmisiä parempana pitämistä olen havainnut joidenkin tapauksien kohdalla (olen tähän ketjuun vuosia sitten yhden semmoisen kertonut).

Opillisia epäloogisuuksia on paljon, mutta siinä suhteessa lestadiolaiset eivät poikkea muista uskonnollisista ihmisistä. Olen ottanut semmoisia vain tässä ketjussa esille, koska tässä ketjussa puhutaan lestadiolaisista.

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Itseään muita ihmisiä parempana pitämistä olen havainnut joidenkin tapauksien kohdalla (olen tähän ketjuun vuosia sitten yhden semmoisen kertonut).

Kerrohan, mistä olet päätellyt heidän pitävän itseään parempina ihmisinä. Tunsin joitakin vuosia sitten yhden lestadiolaisen nuoren miehen joka kertoili vakamuksestaan, että he ovat aivan samanlaisia syntisiä kuin muutkin mutta saavat vain ne syntinsä anteeksi.

Luultavasti olet tavannut/huomannut yhden lestadiolaisen joka on voinut olla jotenkin ylevä mutta ei kannata sen perusteella heti yleistää.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrohan, mistä olet päätellyt heidän pitävän itseään parempina ihmisinä. Tunsin joitakin vuosia sitten yhden lestadiolaisen nuoren miehen joka kertoili vakamuksestaan, että he ovat aivan samanlaisia syntisiä kuin muutkin mutta saavat vain ne syntinsä anteeksi.

Luultavasti olet tavannut/huomannut yhden lestadiolaisen joka on voinut olla jotenkin ylevä mutta ei kannata sen perusteella heti yleistää.

Itse omaa tekstiäni vuodelta 2007 lainaten:

En halua haukkua lestadiolaisia mitenkään, koska omat käsitykseni heistä ovat suurelta osin positiivisia ja haluan kunnioittaa myös tätä vakaumusta. Kerron siitä huolimatta yhden erittäin negatiivisen tapahtumasarjan:

Etelätirolilaisella kaverillani ja tämän itävaltalaisella kämppiksellä oli asunnossaan kaksi huonetta tyhjillään, johon he hakivat asukkeja. Kaksi suomalaista vaihto-opiskelijatyttöä ilmoittautuivat halukkaaksi ottamaan huoneet ja haastattelun jälkeen saivatkin ne. Seuraava puolivuotinen muuttuikin sitten aika vittumaiseksi näille kahdelle hemmolle, kun osoittautui, että nämä likat ovat lessuja ja he päättivät alkaa haukkumaan jätkien elämäntapaa sekä katolista kirkkoa. Koko vaihto-oppilas lukukauden he haukkuivat hemmojen elämänarvoja (tietenkin ylimielisen piiloitellusti), kävivät kirkossa, jonka jälkeen he haukkuivat katolista kirkkoa ja sitten he haukkuivat Tirolin kulttuuria, joka on katolilaisuuden muokkaama. Way to go!

Eivät sitten tytöt viittineet ajatella, että katolinen kirkko on aika pitkälle määrännyt Tirolin kulttuurin kehityksen ja vaikka nämä jätkät eivät varsinaisesti uskonnollisia olekaan, on heille heidän kotiseutunsa arvot tietenkin tärkeitä. Jos näiden lestojen tarkoituksensa oli tulla tänne Itävaltaan vittuilemaan paikallisille, olisivat kyllä voineet pysyä täydellisellä kotiseudullaan. Jos sen sijaan tarkoitus oli oppia kieltä ja kulttuuria, olisivat voineet mieluummin oppia kieltä ja kulttuuria ja jättää ylimielisen pään aukomisen vähemmälle.

Nauratti hieman, kun kaveri soitti ja selitti näistä uusista kämppiksistä. Oli vähän ihmeissään, että mikä ihmeen uskonlahko tää on ja tarviiko niitä pelätä :-)

No, ettei mene pelkästään haukkumiseksi, pitää kertoa, että tunnen aika monia mukavia lestadiolaisia Etelä-Suomesta. Tuntemieni lestadiolaisten kohdalla aika monen kohdan tuosta nimim. Hazardipakin listasta voi tosin pyyhkiä pois. Ilmeisesti etelässä tuo lestadiolaisuus on keskimäärin maallisempaa, kuin Pohjois-Pohjanmaalla.

Kuten en tuolloinkaan, en edelleenkään halua yleistää. Pahoittelen siis yleistävää sävyä eilispäivän aikana kirjoittamissani viesteissäni. Lainaamassani omassa viestissä puolestaan on haukkumasanoiksi helposti tulkittavia sanakäänteitä, joita sopii myös pahoitella (koska ne voivat joitakin loukata).

Jännästi sitä muuten pitkään palstalle kirjoittanut henkilö omista vanhoista viesteistään huomaa, että vuodet hiovat särmiä.

Pointti ei miksikään ole kuitenkaan muuttunut. Syvästi uskonnollisilla ihmisillä on taipumus nostaa oma vakaumus jalustalle ja antaa siten itsestään kuva, että olisi muita parempi. Ehkä se ei ole (ainakaan yleensä?) heidän tarkoituksensa, mutta niin siinä usein vain käy. Tämä ei tietenkään koske pelkästään lestadiolaisia, vaan ilmiötä näkee kaikkien uskontokuntien ja uskonnollisten liikkeiden edustajien keskuudessa.

Kuten kirjoitin vuonna 2007, kunnioitan kaikkien ihmisten vakaumusta (tai vakaudettomuutta), kunhan lakia noudatetaan. Jos kuitenkin käy niin, että toinen ihminen ei kunnioita minun tai kolmannen ihmisen elämänkatsomusta, niin vastakunnioituskin kyllä helposti karisee.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset

En tiedä mitä poikkeuksia "teikäläisissä" on, mutta vanhoillislestadiolaiset pukeutuvat hyvin samaan tapaan kuin valtakulttuurissakin pukeudutaan. Esim. Lumijoella olisit lämpimien säiden johdosta nähnyt paljon paljasta pintaa ja niukkoja kuteita. Helpompi on tunnistaa meikkauksen ja lävistyksen puutteestaa, hiuksiakaan ei saa värjätä.

Greffin

Jäsen
Syvästi uskonnollisilla ihmisillä on taipumus nostaa oma vakaumus jalustalle ja antaa siten itsestään kuva, että olisi muita parempi. Ehkä se ei ole (ainakaan yleensä?) heidän tarkoituksensa, mutta niin siinä usein vain käy. Tämä ei tietenkään koske pelkästään lestadiolaisia, vaan ilmiötä näkee kaikkien uskontokuntien ja uskonnollisten liikkeiden edustajien keskuudessa.

Kuten kirjoitin vuonna 2007, kunnioitan kaikkien ihmisten vakaumusta (tai vakaudettomuutta), kunhan lakia noudatetaan. Jos kuitenkin käy niin, että toinen ihminen ei kunnioita minun tai kolmannen ihmisen elämänkatsomusta, niin vastakunnioituskin kyllä helposti karisee.

Olen itse kasvatukseltani vanhoillislestadiolainen. Nuoruudessa elin sitten tätä ns. kaksoiselämään, elelin kuten valtaosa nuorista elää. Omista lestadiolaiskavereistanikin suuri osa kävi baareissa ja harrasti jonkin verran irtosuhteita.Tätä he tekevät edelleen, vaikka ikä on lähempänä 30 kuin 20 vuotta. Eli vanhempien ja sukulaisten edessä enkeleitä ja muualla ihan muuta, näin kärjistettynä. Jossain vaiheessa halusin sitten sanoa vanhemmille ja sukulaisille, ettei minulle ole mitään mielenkiintoa tai tulevaisuutta tässä uskossa. Noh, se oli kova pettymys kaikille ja pisti omankin mielen matalaksi, kun sanaton viesti oli se, että olen epäonnistunut elämän tärkeimmässä asiassa. Ajan kuluessa tilanne sitten tasoittui ja nyt on hyvät välit vanhempiinkin, kun tajusivat että minä en jaksa kuunnella heidän itsesyytöksiään huonosta kasvatuksesta yms.

En ole katkera ja minun mielipiteeni on se, että ihminen saa uskoa vaikka puuhun tai elää minkä säännösten mukaan haluaa (jos ne on lain rajoissa, niin se ei ole minulta pois). Mutta pitääköt asian henkilökohtaisena ja hyväksykööt sen, jos joku ei halua uskoa siihen samaan puuhun tai ei usko puihin ollenkaan.

Näkisin, että suurin osa vanhoillislestadioilaisista on kunnon tyyppejä ja eivät poikkea muista mitenkään arkielämässä (toki omat kiellot ja tavat elää on, viestini lähinnä on se, että heidän kanssaan tulee hyvin toimeen). Läheltä nähtynä lestadiolaisuudessa vaikuttaa tietynlainen me ja muut asenne. Eli kun jätät homman sikseen, niin kuulut niihin muihin ja koko ajan toivotaan että palaisit takaisin "oikealle" tielle.

"Sääntöjä/syntejä":

Alkoholi on vanhemmalle väestölle tabu. Eli jos lapsi käyttää alkoholia hiemankin, niin se on rinnastettavissa ehkä samaan kuin valtaväestön reaktio oman lapsen suht kovien huumeiden käyttöön silloin tällöin. Esiavollista seksiä ei saa harrastaa (tämän mukaan ei läheskään kaikki nuoret elä, vaikka eläisivätkin muuten "sääntöjen" mukaan). Musiikin puolella hyvää on vain klassinen tai hengelliset laulut. Pop, rock, rap, yms. ovat "maailmallista" musiikkia ja hyi hyi. Mutta nuorempi sukupolvi kuuntelee musiikkia siinä missä kaikki muutkin. Nuoremmalla sukupolvella tarkoitan pyöreästi 70 luvun loppupuolella syntyneitä. Osa noudattaa tätäkin tiukasti. TV:tä ei lestadiolaisilla oikein hyvällä katsota. Taas nuoremmalla sukupolvella taas joillain on TV olohuoneessa, mutta ei monilla. Internet on sallittu juttu, niin hauskalta kuin se tuntuukin. Jossain vaiheessa perusteltiin, että internetissä voit itse valita ja se on käyttökelpoinen töissä, tiedonhaussa yms. Noh, mielestäni TV:stäkin voit kohtuu hyvin valita mitä katsot ;)

Ikkunallinen pesukone-juttu on ihan legendaa. Tällaista ns. sääntöä ei ole olemassakaan. Kilpaurheilu on kielletty. Syytä en tiedä/muista. Niin ja ehkäisy on kielletty myös. Seksiä kuuluu harrastaa vain lisääntymistarkoituksessa. Jooh, varmasti se seksi on kaikille hurskaille lestadiolaisille vain pakkopullaa, jotta saadaan jälkikasvua maailmaan. Mitähän muuta, niin kiroilu ei kuulu lestadiolaisten repertuaariin. Meikit, lävistykset, tatuoinnit ja hiusten värjäys on myös kiellettyä hedelmää. Olikohan se niin, että jumala on luonut ihmisen sellaiseksi kuin se on. Mielenkiintoisia linjanvetoja vaan, kun hiuksia kuitenkin leikataan ja vaatteisiin panostetaan yms. yms. mutta osa ehostuksesta on kuitenkin kiellettyä.

On perhekohtaista/henkilökohtaista miten tiukasti "sääntöjä" noudatetaan ja mitä asioita kukakin pahaksi teoksi kokee.

Tässä nyt jotain asioita nähneenä ja kokeneena. Osa vanhoillislestadiolaisista on itsekkäitä mulkkuja, jotka luulee olevansa parempia kuin toiset. Osa ihan hyviä tyyppejä ja osa yrittäjinä ahneita paskoja, jotka lakiakin kiertelevät, mutta kun anteeksi saadaan, niin mikäs siinä. Uutta matoa koukkuun.

Pedofiliajuttuihin en osaa ottaa oikein kantaa. Selväähän on se, että sellaista on sattunut omasta mielestä yllättävän paljon vanhoillislestadiolaisten keskuudessa. Syitä olen koittanut pähkäillä, kun en itse kuullut kenenkään tuttavani törmänneen tähän. Luulen, että syynä on se, että seksi on tabu. Ja kun seksistä vaietaan ja siitä pidättäydytään nuorena, niin joillain mielestään sekaisin olevilla ihmisillä nämä sairaat teot puhkeavat sitä kautta helpommin teoiksi. Sen, mitä aiheesta on lestadiolaisten kanssa keskustellut, niin asiaa paheksutaan paljon ja koetaan, että kaikkien tapausten pitäisi päätyä oikeuden eteen ja siitä pitää kärsiä lainmukainen tuomio.

Kummallisia sääntöjä ja tapoja on jonkin verran. Jotkut tykkäävät elää tuossa ja ovat onnellisia vanhoillislestadiolaisina. Se heille suotakoon. Itse koin koko vanhoillislestadiolaisuuden ahdistavana.

Joistain asioista on aika vaikea keskustella, kun kyseenalaistamalla saa vastauksen, että "se on uskon asia, eikä uskoa voi järjellä miettiä". Jep jep

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minullakin hyvin samansuuntaisia kokemuksia kuin nimim. BitterX:llä. Intissä oli aikanaan paljon näitä ihan tupakavereinakin ja kovasti toivat omaa paremmuuttaan esille. Jopa siellä pystyi arvaamaan kuka on lessu ja kuka ei. Juttelin sitten aiheesta parin pohjanmaalta olevan ei-lestatiolaisen kanssa ja he kertoivat kokemuksistaan jotka vielä vahvistavat tätä itsensä jalustalle nostamista. Ei siinä, monta oikein mukavaa jätkää ja muutoin olivat ihan ok. Kovia tekemään töitä kyllä eivätkä turhasta jaksaneet valittaa.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
23 vuoden kokemuksella sanon, että lestadiolaisen tunnistaa kyllä heti, kun näkee. Toistaiseksi tutkani on ollut täysin erehtymätön jokaisessa todistetuksi tulleessa tapauksessa ja niitä on monta. Toki se varmaan vaatii harjaantumista, mutta ns. lestatutka on kyllä hyvä olla olemassa esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla useissa työpaikoissa ja kouluissa. Ei tule ikäviä hiljaisuuksia, kun menee möläyttämään jotain nasevaa. Toisaalta joskus tekee hyvää kertoa jokin hauska juttu lestadiolaisseurassa. On erittäin mukavaa olla ainoa, joka nauraa, muiden vain katsellessa lattiaan ja ja pyöritellessä silmiään. Joo.

Ei, en tule toimeen yleensä lestadiolaisten kanssa, vaikka muutama ihan hyvä tyyppi sieltäkin lahkosta löytyy. Helvetin rasittavaa, sisäsiittoista ja ärsyttävää sakkia. Eräs mielenkiintoisimmista seikoista on toki se, että liikennessäännöt eivät tätä valittua kansaa valitumpaa kansaa kosketa yhtään.

Viimeksi muokattu:

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Eräs mielenkiintoisimmista seikoista on toki se, että liikennessäännöt eivät tätä valittua kansaa valitumpaa kansaa kosketa yhtään.

Hahah! Nauroin kippurassa pitkän tovin tuon huomion luettuani.
Juuri tässä viikko sitten mietin, miksei noissa suviseuroissa satu ollenkaan liikenneonnettomuuksia ja kuulemma poliisitkin olivat todenneet ettei tämä tapahtuma juuri aiheuta lisävalvontaa koska liikennesääntöjä noudatetaan hyvin tarkasti.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
koska liikennesääntöjä noudatetaan hyvin tarkasti.

Herrojen kannattanee varmaan sitten käydä iltasella jonkin pohjoispohjanmaalaisen kunnan taajama-alueella. Kunnan saa valita ihan vapaasti, meininki on kaikkialla samanlaista. Omasta naapurustostani on muutaman vuoden sisään kuollut kolme alle 45-vuotiasta nuorta miestä:

Herra A (19 vuotta) kuoli ajettuaan Bemarillaan kahdeksankympin alueella reilua tuplanopeutta kääntyvät bussin alle.

Herra A:n isä, olkoon herra B (43 vuotta), kuoli lähes päivälleen vuotta myöhemmin ajettuaan moottoripyörällään merkittävää ylinopeutta vastaantulevan auton keulaan. Samassa rytäkässä perheen äiti halvaantui.

Herra C (21 vuotta) kuoli tyttöystävänsä menetettyä autonhallinnan talvimyrskyssä. Luonnollisesti poliisin mukaan merkittävä ylinopeus alla. Lisäksi menehtyi naapurikylästä ollut 22-vuotias nuorukainen. Auto kuljettanut 20-vuotias neito loukkaantui vakavasti, kuten myös kuljettajan 44-vuotias äiti.

Mikä näitä yhdistää? Lestadiolaisuus.

Muutama vuosi sitten hihhulien festarit olivat kotipitäjässäni. Olin sillalla, josta mahtuu vain yksi auto kerrallaan, vastaan tuli Lars-Leevi asuntovaunun kanssa ja tunki toki samalle sillalle katkaisten autoni peilin vaununsa etukulmalla. Eniten vituttaa se, etten säikähdyksissäni ehtinyt nähdä mulkvistin rekkaria. Menepä sitten sadan miljoonan samanlaisen uskonveljen seasta etsimään syyllinen, perkele.

Viimeksi muokattu:

ganon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, Jokerit
Hahah! Nauroin kippurassa pitkän tovin tuon huomion luettuani.
Juuri tässä viikko sitten mietin, miksei noissa suviseuroissa satu ollenkaan liikenneonnettomuuksia ja kuulemma poliisitkin olivat todenneet ettei tämä tapahtuma juuri aiheuta lisävalvontaa koska liikennesääntöjä noudatetaan hyvin tarkasti.

Kyllä niitä ylilyöntejä vaan tahtoo kertyä ainakin täällä Pohjois-Pohjanmaalla, kun porukka matkaa opistoseuroihin. Viime kesänä poliisi myöskin ratsasi tien päällä ja tällainen oli lopputulos: Kortti pois 13 kuljettajalta Reisjärvellä | Pohjois-Suomi | Kaleva.fi

Ei nyt tule mieleen, että mitään olisi kenellekkään kuitenkaan sattunut.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy