"En koe hirvittäväksi vääryydeksi". Eli koet kuitenkin vääryydeksi ottaessasi kantaa asiaan ja siirtäessäsi oman kantasi lapselle?
Millä tavalla on sitten "hirveä vääryys" kertoa oma näkökantansa Jumalasta?
Sanotaan asiasta siten, että mielelläni jättäisin asiasta keskustelemisen myöhäisempään vaiheeseen, kun katson hänen kykenevän edes jollain tasolla ymmärtämään mistä on kyse kun puhutaan uskonnoista, jumalasta tms. Mutta jos hän kysyisi minulta, ollessaan vaikkapa viiden vanha, että "Onko jumala olemassa" niin en kokisi hirveänä vääryytenä sitä, että sanoisin "Ei ole". Mutta kuten eräässä myöhemmässä viestissäni kirjoitin, aikomuksenani ei ole saarnata asiasta. En pitäisi viikottaista saarnaa, että jumala ei ole olemassa vaan jos asia otetaan esille niin kerron kantani. Jos lapseni (se kuviteltu) myöhemmin kääntyisi uskoon, joutuisin tietenkin arvovalinnan eteen mutta jos hän ei tuputtaisi uskoaan minulle, en kokisi tilannetta vääränä. Se on tuolloin hänen valintansa mutta jos hän ryhtyy väkisin käännyttämään minua, edessä on konflikti.
Mitä tulee uskoon ja kertomiseen jumalasta lapselle. Jos perheen x lapsi tulee ja kysyy isältään "Onko jumala olemassa" ja isä vastaa "Kyllä on". Tähän saakka en koe suuren suurta ongelmaa asiassa mutta ongelma tulee sitten siinä, jos hän alkaa viikottain tai päivittäin saarnaamaan lapselleen, että "perkele, jumala on sitten olemassa". Tässä menee minusta raja. Eli samalla tavalla katsoisin, että on oikeus toimia kuin omalla kohdallani. Kysymyksiin on oikeus vastata mutta lapselle ei ole minusta oikeutta ruveta saarnaamalla välittämään eteenpäin omaa ideologiaansa.
Mitä tulee sitten faktaan ja fiktioon. Kuten ohimennen mainitsin. Jos lapseni haihattelisi ja ryhtyisi vakavissaan kertomaan tosiasioina maakeskeisestä aurinkokunnasta, taivaan ja maan luomisesta jumalan toimesta tms. niin katsoisin oikeudekseni korjata moiset haihattelut, siitä huolimatta, olipa hän kolme, viisi tai seitsemän vuotias.
Jos mudulla heitän niin 95% kodeista ei opeteta lapselle miten maailma on syntynyt. Se jätetään koulun varaan kuten niin moni muukin asia. Täytyy siis erottaa kasvattaminen ja opettaminen toisistaan. Täällä ne tunnutaan rinnastettavan toisiinsa. Kasvattamiseen ei kuulu mielestäni historian opeista paasaaminen enkä usko, että kovinkaan monessa suomalaisperheessä myöskään "opetetaan" Jumalan olemassa oloa totuutena. Pikemminkin vain tuodaan esille ne moraaliset opetukset ja se menee taas kasvatuksen puolelle.
Näen asian toisin, sen ohella, että kasvatukseen kuuluvat moraalisetkin opetukset - opettaminen ymmärtämään ja erottamaan hyvä ja väärä toisistaan (vaikka globaalisti kyseessä ei ole universaali arvo) - niin minusta vanhempien tulisi kyetä kertomaan lapsilleen edes jotain "faktaa" tai sitten kyetä etsimään lapselle se fakta, jos hän todella sen haluaa tietää. Tässä on tietenkin otettava huomioon lapsen ikä, ei jollekin kaksi vuotiaalle tarvitse kertoa samoja asioita kuin seitsemän vuotiaalle. Minä ainakin luin jo kahdeksan ja yhdeksän vanhana sen aikaisia tietokirjoja dinosauruksista, maapallon historiasta, avaruudesta ja minua harmitti kun vanhempani eivät osanneet vastata kaikkiin esittämiini kysymyksiin. Enkä saanut riittävästi tietoa koulustakaan koska oli edettävä opetussuunnitelman mukaisesti ja opetussuunnitelmaan ei nyt sattunut kuulumaan aineena "dinosaurusten elämä".
Eli toisin sanoen, myös vanhemmilla on minusta vastuu opetustyössä. Heidän tulisi vähintäänkin osata opastaa lapsensa tiedon lähteille jos lapsi tietoa etsii. Nykyään se on helppoa kun on tietokoneet ja internet, jollei sellaista ole niin vanhempien tehtävään minusta kuuluu se, että mennään sen lapsen kanssa kirjastoon ja etsitään hänelle mieluinen kirja, josta voidaan etsiä tietoa hänen kysymyksiinsä. Lapsille ja nuorillekin löytyy sopivia ja kansantajuisia kirjoja monesta aiheesta ja niissäkin faktatieto on jotakuinkin kohdillaan mutta todella syvälle aiheeseen ei tietenkään upota.
En kirjoittanut missä järjestyksessä maantiedon tunnilla on opetettu mitäkin, mutta itse en muista, että minulle olisi uskonnon tunneilla toitotettu maapaallon iästä jotain. Muistan ensimmäisen kerran törmänneeni tähän tietoon juuri maantiedon tunnilla enkä uskonnon. Muutenkaan en koe, että uskonnon tunnit olisivat suuremmin vaikuttaneet minuun. Ne oli niitä paimenten kuvien värittämistä jne. Paljon suuremmin minuun on vaikuttanut esimerkiksi historian opetus, joka sekin on joissain kohdin tulkinnanvaraista ja mielipiteisiin perustuvaa. Ei täällä silti kukaan kyseenalaista historian opetusta ja sen vaikutusta lasten kehitykseen.
Historiassa ja uskonnossa on kuitenkin yksi eroavaisuus. Siinä missä uskonto ei ole itseään korjaavaa (tosin se muokkautuu hiljalleen), historiantutkimus korjaa tarvittaessa itseään. Jos havaitaan, että jokin tulkinta on täysin virheellinen se hylätään, kuten on käynyt esim. muinaisen Egyptin pyramidien rakentamisen suhteen. Vielä minun lapsuudessa koulussa opetettiin, että orjat rakensivat pyramidit, nykyisen tietämyksen mukaan kyseinen oppiajatus on voitu hylätä täysin. Tämän todistavat monet aihetodisteet, kuten rakennuttajille rakennetut kaupungit (orjille tuskin olisi pystytetty kokonaisia kaupunkeja), työmaiden läheisyyteen on haudattu työntekijöitä ja hautaustavoista voidaan päätellä, että tavallisia ihmisiä ovat olleet eivätkä orjia tms.
Opetus on sitten koulukohtaista tai sitten olet minua sen verran nuorempi, että opetussuunnitelmat ovat muuttuneet paljonkin. Meille kuitenkin opetetiin uskonnontunneilla luomiskertomus, uskonnollinen maailmanhistoria, laulatettiin virsiä, luettiin evankeliumeita tms. Kritisoitavaa loityisi paljonkin, virheenä pidän myös sitä, että uskonnontunneilla käsiteltiin uskontoja todella suppeasti. Ala-asteella ei muita kuin kristinuskoa ja viittaus juutalaisuuteen. Yläasteella yhden lukukauden aikana käytiin pikaisesti läpi muutama muu suurempi uskonto mutta uskontojen historialla pyyhittiin persettä. Uskontojen huonoja puolia ei nostettu missään aineessa esille tms. Aika yksipuolista tämä opetus oli tuolloin ja liene vieläkin. En nimittäin usko, että yläasteellakaan teineille opetetaan mitään uskontojen negatiivisista puolista.
On myös huomioitava se, että joihinkin uskonnonopetus voi vaikuttaa suuresti ja kun se kestää sen yhdeksän vuotta voi maailmankuva muokkaantua tahtomattakin, toki tämä edellyttää melkoista laput silmillä kulkemista mutta kuitenkin. Yhtälailla minua harmittaa se, että vielä nuoremmille lapsille kerrotaan uskonnollisesti väritettyjä tarinoita tosiasioina esim. päiväkodeissa (kokemusta on koska olen ollut harjoittelemassa päiväkodissa vähän aikaa sitten). Vaikka tiettyjä ohjeita on annettu ylemmältä taholta, kaikkialla Suomessa näitä ei noudateta, ei edes kotipaikkakunnallani. Lapsille luetetaan ruokarukoukset ja heidät opetetaan kiittämään ruoasta jumalaa. Siinä näen selkeän epäkohdan, että muuten päiväkodeissa leikitetään sun muuta mutta uskonto onkin yllättäen faktaa. Minä en ainakaan haluaisi, että sille kuvitellulle lapselleni opetettaisi päiväkodissa Jeesuksen ihmetekoja todellisina tekoina tms.
vlad.