Sanotaan vielä se, etten itse aio tänne enää sanaakaan sanoa. Jotkut tyypit ei ehkä tahallaankaan yritä selityksiä ymmärtää miten ne sanotaan tai sitten en vaan itse osaa asioita selittää oikein.
Mutta heippa, riitti mulle.
Ei mitään hlökohtaista Raynoldsia kohtaan, mutta tähänhän se oitis menee kun keskustelee asiasta jonkun kanssa esim. kasvokkain.
Muutaman minuutinkin jälkeen käännetään selkä ja sanotaan, ettet sä ymmärrä. No herranen aika, selitä! Minkä takia kriittinen suhtautuminen ei saisi olla sallittua? Eihän siinä kielletä yhtään mitään, vaan kritisoidaan toimintatapoja.
Yleensä tämä johtunee kai siitä, että henkilö pelkää kyseenalaistavansa oman uskontonsa kun asiasta koettaa keskustella ja asia johtaa tähän keskustelun lopettamiseen.
Yksi tuttuni taas koki, että häntä on huijattu koko elämä puhumalla paskaa. Ja tämä koski yhteisöä. Raamattu on ihmisen kokemuksia omasta uskostaan käsittelevä, moneen otteeseen muokkautunut kirja, jota siitä saarnaavat ovat itse muokanneet. En usko ollenkaan, etteikö tällaisina muokkaushetkinä viestiä ole koetettu muuttaa vähän omaa arvomaailmaa tukevaksi.
Sen sijaan pidän kirkkoa tärkeänä suomalaisena tekijänä, mutta en pidä siitä miten maallikot uskovaiset esittävät omia näkemyksiään ja vaativat niiden seuraamista. Vapaa tahto jokaiselle.
Tuohon painostamiseen vielä, että jos siis olet jonkun kanssa naimisissa niin painostaminen alkaa vuoden päästä, suurin piirtein. Se nyt vaan on suuremmalti osin totta. Jos ette itse koe joutuvanne painostetuiksi, niin se voi olla, että olette siihen jo niin tottuneet. Viedään tytön äitiä kokouksiin keskelle istumaan ja sitten tivataan, että miksi teidän tyttö ei ole vielä saanut lasta, vaikka ovat olleet jo 2 vuotta naimisissa?
Loppuun vielä: lestadiolaisia on varmasti moneen junaan, mutta valitettavasti tuollainen "kiristys" ei pitäisi kuulua mihinkään sivistyneeseen kulttuuriin ja PISTE/PUNKT!