Eli koska en ole lestadiolainen, minun mielipiteeni on turha? Minulle riittää yli 20 vuotta kokemusta lestadiolaisten kanssa päivittäin saatuna/koettuna, kiitos vaan.
Jos luet tekstini tarkkaan, niin en missään väitä, että mielipiteesi on turha. Voit lukea viestini uudestaan, mutta tässä vielä se pää pointti mitä sanoin: ...harvan ei-lestadiolaisen on vaikea ymmärtää lestadiolaisuuden juttuja, jolloin he voivat sanoa lähes tulkoon miten sattuu.
Siis etkö ole muka kuullut, vai etkö halua kuulla?:) Miltäs kuulostaa lähes 5-6 Laudaturin ylioppilas, joka lähtee yliopistoon ja vuoden kuluttua joutuu lopettamaan opiskelut sen takia, koska pitää OIKEASTI tulla jo lapsia? Yhteisö painostaa, mikäli ei tule lapsia. Esim. kutsutaan miehen ÄITI yhteisön luo ja häntä painostetaan asiasta, että miksi ei tule lapsen lapsia?? Ja mistäkö olen saanut päähäni? No sieltä missä v-lestadiolaisia asuu:)
Tähän pystyn vastata ihan rehellisesti, etten ole ikinä kuullut. Raynolds tuossa jo kerkesikin vastaamaan (kiitos hänelle), että yleensä se lapsien saanti koetaan Jumalan antamana. Myöhempänä hiukan lisää siitä. Näytät kovasti haluavan kertovan sitä, kuinka paljon olet ollut tekemisissä lestadiolaisten kanssa jne.. Näyttääkin, että olet ollut aika paljon tekemisissä. Älä ota pahalla, mutta jos pitäis antaa esimerkkejä tuosta, kun jokin ei-lestadiolainen katsoo lestadiolaisuuden juttuja täysin ulkopuolelta, vailla pienintäkään ymmärrystä niistä, niin mielestäni olisit hyvä esimerkki. :) Kun jaksaa avoimin mielin ottaa vastaan hiemankin erilaiset mielipiteet ja tutkailla niitä, voi niistä löytyä ihan fiksuja pointteja. Itse esimerkiksi pystyn osittain ymmärtämään erästä Auvista, vaikka monet leimaavatkin hänet umpisekopäiseksi.
Mutta se, että tosiaan naispuolinen henkilö joka on oikeasti helvetin fiksu ja olisi lahjoja vaikka mihin, ei kelpaa siihen, koska perheessä pitää olla lapsia...
Miksi perheessä
pitää olla lapsia? Itse tiedän monia lestadiolaisia perheitä, joissa ei ole lapsia tai niitä on vähän. Enkä ole kuullut heidän saaneen siitä mitään painostusta.
Näitä asioita aletaan helposti kärjistää, kun kuullaan pari semmoista tapausta. Monethan pitää samalla tavalla kaikkia maahanmuuttajia paskaporukkana, koska osa heistä riehuu. Paskat tavat on vaan helppo yleistää, varsinkin kun kohteena on jokin vähemmistöporukka.
Eikö hyvillä teoilla ole mitään merkitystä? Lapsilla vaan?
Jokainen lapsi on Jumalan lahja, ja seurausta rakkaudesta sekä Jumalaa että omaa aviomiestään kohtaan. Etenkin lapsissa näkyy Jumalan työ ihmisten hyväksi.
Huomaan, että sulla on paljon kysymyksiä lestadiolaisuudesta. Vaikka jatkoaika.com onkin todella laadukas keskusteluportaali, ei täältäkään silti saa vastausta jokaiseen kysymykseen. Mun mielestä, koska sulla, masaman, on noin paljon kysymyksiä, kannattaa yrittää ottaa yhteyttä esimerkiksi lestadiolaisiin puhujiin. He osaavat varmasti selittää sulle asioita, ja perustella niitä paljon paremmin kuin minä. Varmasti osaavat myös, mikäli niin haluat, kertoa sulle Raamatunkohtia, joihin opilliset asiat yms. perustuvat.