Lestadiolaiset

• 255 980
  • 736

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku kyseli tuosta meikkiasiasta.

Se, miksi hiuksia ei värjätä ja kasvoja ei meikata, perustuu vain siihen että ollaan niin kuin Jumala on luonutkin. Ei lestadiolaisetkaan (ainakaan ne, jotka itse tunnen) ajattele suoranaisesti että jos käyttää meikkiä, niin joutuu helvettiin. Halutaan elää Jumalan tahdon mukaisesti.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse nimittäin tiedän, että esim. Oulun lestadiolaispiireissä ns. hyljeksimistä lahkosta eroamisen takia ei juurikaan tapahdu kuin poikkeustapauksissa.

Viime sunnuntain hesarissa oli juttua lestaperheen joulusta. Siinä oli maininta, että kantavanhempien lapsista yksi ei ole lestadiolainen nykyään, mutta häneen pidetään yhteyttä aivan kuten muihinkin. Eli tuo kertoisi samaa kuin sinä. Ja hyvä niin, jos pitää paikkansa.

Tuolla pariskunnalla on muuten 14 lasta, yli sata lastenlasta ja parisenkymmentä lastenlastenlasta. Jostain kumman syystä eivät ole enää hetkeen ostaneet kaikille perillisille lahjoja.

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuttavani naisystävä on lestadiolaisesta perheestä. Vanhemmat kuuluvat Rauhanyhdistykseen, samoin kuin tuon naisen veli perheineen. Silti tämä nainen on täysin hyväksytty niin oman perheensä, kuin muidenkin lestadiolaisten ystäviensä piirissä. Tämä kaikki siittä huolimatta, että hän asuu avoliitossa, meikkaa ja käyttää alkoholia.

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Vai saa lestalta ainoastaan kuulla totuuden..?

Mitä muuten tarkoittaa, että jos käyttää meikkiä, niin joutuu helvettiin? Miksi? Entäs se, että lapset eivät saa mennä teatteriin katsomaa lasten näytelmää?

Yhteisön painostus on aivan järjetöntä minun mielestäni. Naiset eivät voi käydä kouluja, joita kenties haluaisivat käydä, koska pitää alkaa tekemään muksuja maailmaan?

Lestadiolaisiltako tämä "nauta" nimitys naisia kohtaan on tullut, kun on koko ajan tiineenä naikkonen?

Tuossa touhussa ei tasa-arvosta olla tietoisia ollenkaan...
Lestadiolainen osaa sanoa varmasti rehellisesti asian ja mitenkään ilman huhuja ja väärinkäsityksiä. Tyyliin "V-lestadiolaisilla ei ole lasillista pyykinpesukonetta, koska sieltä näkyy alusvaatteita". Lestadiolaisuuden jokainen "kielto" yms. millä ihminen sen kokee, on lestadiolaisen mielestä Raamatun ohjeiden mukainen.

Jokainen on omasta halusta lestadiolaisuudessa. Jos ihminen tuntee olevan epätasa-arvossa muita kohtaan, voi hän itse "kieltää uskonsa" ilman muilta kysymättä. "Kiellot" eivät ole kieltoja, vaan asioita joista ihminen itse haluaa pysyä poissa. Jokaisella on omatunto, jonka vuoksi tiettyjä asioita ei halua ITSE tehdä.

Jokainen nainen pystyy käymään töissä normaalisti, vaikka kieltämättä raskaus tuo työuralla esteitä, mutta sen asian lestadiolainen hyväksyy, jos hänellä on halu päästä taivaaseen.

Teatteri, TV yms. on sen vuoksi "kielletty", koska siellä esiintyy usein sopimattomia asioita kuten alkoholin käyttö, seksuaalisuus yms. Rajat on pakko olla, koska ne on katsottu paremmaksi, jos tietyt asiat vie helpommin syntiin. Esimerkiksi TV ei lootana ole synti, vaan se mitä sieltä hyvin usein tulee. Ei esimerkiksi uutisten katsominen TV:stä ole synti.

Korostan vielä kerran sitä, että jokainen lestadiolainen on omasta tahdosta siinä uskossa, eikä koe sitä pakkona. Raamatussa on ohjeet elämälle, jota kautta pääsee taivaaseen. Se tie ei ole helppo.

Edit: Sekavaa tekstiä.....

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Korostan vielä kerran sitä, että jokainen lestadiolainen on omasta tahdosta siinä uskossa, eikä koe sitä pakkona. Raamatussa on ohjeet elämälle, jota kautta pääsee taivaaseen. Se tie ei ole helppo.

Mutta aina se ei mene ihan näin. Lestadiolaispiireissä nainen on aina vähän huonommassa asemassa, ihan senkin takia että lestadiolaisissa miehiä on vähemmän kuin naisia. Eräskin nuori lestadiolaisnainen on valittanut sitä että tuntuu seuroissa siltä, että miehet kiertelevät ja valitsevat kenet haluavat. Ja on ihan turha kieltää sitä, etteikö tuosta yhteisöstä lähteminen olisi aika hemmetin vaikeaa. Monet keräävät vuosikausia rohkeutta ja kaikilla sitä rohkeutta ei ole ikinä. Ei se ole nyt ihan niin ruusuista kuin sinä annat ymmärtää.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
"Naiset eivät voi käydä kouluja, joita kenties haluaisivat käydä, koska pitää alkaa tekemään muksuja maailmaan? " Olisi kiva tietää, mistä olet tuommoista saanut päähäsi? Itse en ole ainakaan kuullut ikinä mistään tuommosesta, vaikka kohtaankin heitä hyvin usein.

Siis etkö ole muka kuullut, vai etkö halua kuulla?:) Miltäs kuulostaa lähes 5-6 Laudaturin ylioppilas, joka lähtee yliopistoon ja vuoden kuluttua joutuu lopettamaan opiskelut sen takia, koska pitää OIKEASTI tulla jo lapsia? Yhteisö painostaa, mikäli ei tule lapsia. Esim. kutsutaan miehen ÄITI yhteisön luo ja häntä painostetaan asiasta, että miksi ei tule lapsen lapsia?? Ja mistäkö olen saanut päähäni? No sieltä missä v-lestadiolaisia asuu:)

Korostan vielä sitä seikkaa, että kunnioitan uskoa, mutta en sitä että toiselle ei anneta mahdollisuutta tehdä oman halunsa mukaan.

Tuosta totuudesta.. Epäilisin, että jos haluaa jotain tietää lestadiolaisuudesta, niin kannattaa mennä kysymään semmoselta joka on lestadiolainen, aivan kuten Raynolds sanoikin. En tiedä kuuleeko totuuden, mutta tietoa lestadiolaisuudesta varmasti on.

"Lestadiolaisen totuus lestadiolaisuudesta on ainoa oikea?" Ei ehkä ainoa oikea, mutta harvan ei-lestadiolaisen on vaikea ymmärtää lestadiolaisuuden juttuja, jolloin he voivat sanoa lähes tulkoon miten sattuu.

Eli koska en ole lestadiolainen, minun mielipiteeni on turha? Minulle riittää yli 20 vuotta kokemusta lestadiolaisten kanssa päivittäin saatuna/koettuna, kiitos vaan.

Millä perusteella ei olla tasa-arvosta tietoisia? Ei lestadiolaisuus ole sitä, että naisia alistetaan ja miehet johtaa. Tämä on juuri sitä, mitä ei moni lestadiolaisuutta ulkopuolelta katseleva voi ymmärtää.

No vastataan, ensinnäkin tämä oma tietoni on hyvinkin lestadiolaisalueelta ja perustuu kyllä tosiasioihin. Toki tuon esiin vain huonoja puolia. Minusta on vain hemmetin hienoa että jotkut pystyvät elämään ilman "aineita" yms.

Mutta se, että tosiaan naispuolinen henkilö joka on oikeasti helvetin fiksu ja olisi lahjoja vaikka mihin, ei kelpaa siihen, koska perheessä pitää olla lapsia...

Lestadiolaisen suusta, kun vaimoa oltiin varoitettu terveydellisistä syistä lääkärin toimesta enää tulemasta raskaaksi: "kyllä Jumala sitten minulle varmaankin uuden vaimon antaa, jos *pliip* kuolee"

(perusteluna ilmeisesti se, että on elänyt Raamatun mukaan yms.)

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Mutta aina se ei mene ihan näin. Lestadiolaispiireissä nainen on aina vähän huonommassa asemassa, ihan senkin takia että lestadiolaisissa miehiä on vähemmän kuin naisia. Eräskin nuori lestadiolaisnainen on valittanut sitä että tuntuu seuroissa siltä, että miehet kiertelevät ja valitsevat kenet haluavat. Ja on ihan turha kieltää sitä, etteikö tuosta yhteisöstä lähteminen olisi aika hemmetin vaikeaa. Monet keräävät vuosikausia rohkeutta ja kaikilla sitä rohkeutta ei ole ikinä. Ei se ole nyt ihan niin ruusuista kuin sinä annat ymmärtää.
Jos puhutaan siitä, että nainen on huonommassa asemassa, niin sen voi kukin itse kokea erillä tavalla. Yleensä lestadiolais-nainen kokee sen roolin Jumalan antamana.

Lestadiolaisuudesta eroaminen on varmasti jokaisen herätysliikkeeläisen vaikea päätös, varsinkin jos on saanut elämänoppinsa ja kasvanut lapsuudesta asti kyseisessä uskossa. Mutta jokaiselle oma elämä on sen verran henkilökohtainen ja tärkeä asia, ettei elä sitä muiden ihmisten takia. Jos tuntuu siltä, ettei se usko ole se itselle oikea ja se ahdistaa, en usko että ihminen "omasta tahdosta pilaa" oman elämänsä sen tähden. Silloin pitää olla jo muista täysin riippuvainen. Moni kyllä elää nimellisesti uskossa, vaikkei sitä käytännössä elä.

Naispappeudesta sen verran, että tästä linkistä näkee Raamatun silmin, joissa sitä ei pidetä oikeana. Myös lestadiolaiset eivät pidä saarnaajina tämän vuoksi naisia.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Joku kyseli tuosta meikkiasiasta.

Se, miksi hiuksia ei värjätä ja kasvoja ei meikata, perustuu vain siihen että ollaan niin kuin Jumala on luonutkin. Ei lestadiolaisetkaan (ainakaan ne, jotka itse tunnen) ajattele suoranaisesti että jos käyttää meikkiä, niin joutuu helvettiin. Halutaan elää Jumalan tahdon mukaisesti.

Ahaa, siis mistä 4 -vuotias lapsi keksisi suustaan, lestadiolaisperheen vesa, että meikin käyttö vie helvettiin?:D Tuskin on itse ainakaan lukenut isoosta kirjasta... No, tuo nyt oli tuollainen heitto minulta, mutta helvetin surullista, kun aivopesu alkaa jo noin nuorista ja normaali kyseenalaistaminen jää kakkoseksi...

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Ahaa, siis mistä 4 -vuotias lapsi keksisi suustaan, lestadiolaisperheen vesa, että meikin käyttö vie helvettiin?:D Tuskin on itse ainakaan lukenut isoosta kirjasta... No, tuo nyt oli tuollainen heitto minulta, mutta helvetin surullista, kun aivopesu alkaa jo noin nuorista ja normaali kyseenalaistaminen jää kakkoseksi...

Meikkauskin on sellainen asia, jossa ulkonäön tärkeyteen on vedetty raja. Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen, jonka takia ulkonäköasioihin on vedettävä raja.

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Sellainen yleisesti vallalla oleva tapakristillisyys on osa meidän kulttuuriamme ja vaikka en itse kirkkoon kuulukaan, en näe sitä erityisen huonona osana yhteiskuntaamme. Kirkko tekee kuitenkin paljon tärkeää työtä esim. nuorten ja huonompi osaisten kanssa. "Normaali" luterilaisuus ei kenenkään elämää sanele ja niin miehet kuin naisetkin ovat vapaita tekemään omia päätöksiään ja elämään omaa elämäänsä niin kuin parhaaksi näkevät.

Sen sijaan sitä en ymmärrä, miten ihminen omasta mielestäni suorastaan pilaa elämänsä kuulumalla johonkin ahdasmieliseen uskonlahkoon, kuten nyt lestadiolaisiin. On helppo sanoa, että kenenkään ei ole pakko lestadiolaisena pysyä, mutta käytännössä sen jälkeen kun esim. naisesta on tullut synnytyskone, hänen vaihtoehtonsa ovat hyvin vähissä vaikka haluja pois pääsemiseen olisikin. Aika tyhjän päälle putoaa - voi olla ettei tosiaan ole mitään koulutusta, suljetaan yhteisön ulkopuolelle jne. Toki ymmärrän, että lestadiolaisuudessa on siellä "sisällä" ollessa varmasti hyviäkin puolia. Yhteisön jäseniä harvemmin jätetään yksin ongelmineen, tukiverkosto löytyy samalla tavalla ajattelevista helposti jne.

Oma antini ketjulle päättyköön tähän. Sitä en vain ymmärrä, miten joku jättää elämänsä elämättä jonkun 2000 vuotta vanhan paimentolaisuskonnon ja sen tietyn kapea-alaisen patriarkaalisen tulkinnan takia.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Lestadiolainen osaa sanoa varmasti rehellisesti asian ja mitenkään ilman huhuja ja väärinkäsityksiä. Tyyliin "V-lestadiolaisilla ei ole lasillista pyykinpesukonetta, koska sieltä näkyy alusvaatteita". Lestadiolaisuuden jokainen "kielto" yms. millä ihminen sen kokee, on lestadiolaisen mielestä Raamatun ohjeiden mukainen.

"kuunteliko kukaan eilen illalla peliä telkkarista?":D MM-kisojen aikaan...

Jokainen on omasta halusta lestadiolaisuudessa. Jos ihminen tuntee olevan epätasa-arvossa muita kohtaan, voi hän itse "kieltää uskonsa" ilman muilta kysymättä. "Kiellot" eivät ole kieltoja, vaan asioita joista ihminen itse haluaa pysyä poissa. Jokaisella on omatunto, jonka vuoksi tiettyjä asioita ei halua ITSE tehdä.

ahaa, nyt siis henkilö, joka kokee olevansa oikeutettu muuhun, joutuu KIELTÄMÄÄN uskonsa???? Siis miten voi joku maallinen henkilö oikeasti sanoa, mihin uskoa ja mihin ei?!?! Itse uskon taas oikeudenmukaisuuteen ja olen siinä aikalailla fundamentalisti, eli ehkäpä tästä syystä tämä lestadiolaisten "kiellot" aiheuttavat närää minussa.

Jokainen nainen pystyy käymään töissä normaalisti, vaikka kieltämättä raskaus tuo työuralla esteitä, mutta sen asian lestadiolainen hyväksyy, jos hänellä on halu päästä taivaaseen.

Ai että kieltämättä raskaus tuo esteitä?? Herranen aika sentään! Eli mikäli nainen haluaa myös työelämässä eteenpäin, ei hänellä ole mahdollisuutta päästä taivaaseen??? Aika rajua... Eikö hyvillä teoilla ole mitään merkitystä? Lapsilla vaan? Jos minulla on Jumala, todellakin uskon sen oikeudenmukaisuuteen, enkä siihen kuinka monta lasta tuon tähän maailmaan?

Teatteri, TV yms. on sen vuoksi "kielletty", koska siellä esiintyy usein sopimattomia asioita kuten alkoholin käyttö, seksuaalisuus yms. Rajat on pakko olla, koska ne on katsottu paremmaksi, jos tietyt asiat vie helpommin syntiin. Esimerkiksi TV ei lootana ole synti, vaan se mitä sieltä hyvin usein tulee. Ei esimerkiksi uutisten katsominen TV:stä ole synti.

Kovin eri vastaus kuin lapsen vanhemmalta. Kumpi sitten on "oikeassa"? "teatterissa on näyttelijät sellaisia, jonka takia ei teatterissa käyntiä hyväksytä, koska ovat ns. "huonoa" väkeä.

Varmasti omasta tahdostaan... juu-u...

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Meikkauskin on sellainen asia, jossa ulkonäön tärkeyteen on vedetty raja. Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen, jonka takia ulkonäköasioihin on vedettävä raja.

Eli kun on meikannut niin helvettiin mennään ja lujaa... Eikö Jumala ole myös luonut näitä meikkejä suunnittelevat hlöt?

Huom.! En käytä meikkejä:)

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Sitä en vain ymmärrä, miten joku jättää elämänsä elämättä jonkun 2000 vuotta vanhan paimentolaisuskonnon ja sen tietyn kapea-alaisen patriarkaalisen tulkinnan takia.
Jokainen ihminen on miettinyt elämän tarkoitusta omassa pääkopassaan. Miksi ihmeessä tänne on tultu ja mikä tämän tarkoitus voi olla? Jotkut ovat valinneet turvallisen tien, joka heidän mielestään johtaa iankaikkisieen elämään Taivaan valtakunnassa.

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Eli kun on meikannut niin helvettiin mennään ja lujaa... Eikö Jumala ole myös luonut näitä meikkejä suunnittelevat hlöt?

Huom.! En käytä meikkejä:)

No näsäviisaaksikin voidaan ruveta.

Kiusauksia on jokaisella ihmisellä, toiselle on alkoholi, toiselle meikkaus, jokaisesta synnistä voi tehdä "parannuksen". Kukaan ihminen lestadiolaiset mukaan lukien, ei ole synnitön.

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Eli koska en ole lestadiolainen, minun mielipiteeni on turha? Minulle riittää yli 20 vuotta kokemusta lestadiolaisten kanssa päivittäin saatuna/koettuna, kiitos vaan.
Jos luet tekstini tarkkaan, niin en missään väitä, että mielipiteesi on turha. Voit lukea viestini uudestaan, mutta tässä vielä se pää pointti mitä sanoin: ...harvan ei-lestadiolaisen on vaikea ymmärtää lestadiolaisuuden juttuja, jolloin he voivat sanoa lähes tulkoon miten sattuu.

Siis etkö ole muka kuullut, vai etkö halua kuulla?:) Miltäs kuulostaa lähes 5-6 Laudaturin ylioppilas, joka lähtee yliopistoon ja vuoden kuluttua joutuu lopettamaan opiskelut sen takia, koska pitää OIKEASTI tulla jo lapsia? Yhteisö painostaa, mikäli ei tule lapsia. Esim. kutsutaan miehen ÄITI yhteisön luo ja häntä painostetaan asiasta, että miksi ei tule lapsen lapsia?? Ja mistäkö olen saanut päähäni? No sieltä missä v-lestadiolaisia asuu:)

Tähän pystyn vastata ihan rehellisesti, etten ole ikinä kuullut. Raynolds tuossa jo kerkesikin vastaamaan (kiitos hänelle), että yleensä se lapsien saanti koetaan Jumalan antamana. Myöhempänä hiukan lisää siitä. Näytät kovasti haluavan kertovan sitä, kuinka paljon olet ollut tekemisissä lestadiolaisten kanssa jne.. Näyttääkin, että olet ollut aika paljon tekemisissä. Älä ota pahalla, mutta jos pitäis antaa esimerkkejä tuosta, kun jokin ei-lestadiolainen katsoo lestadiolaisuuden juttuja täysin ulkopuolelta, vailla pienintäkään ymmärrystä niistä, niin mielestäni olisit hyvä esimerkki. :) Kun jaksaa avoimin mielin ottaa vastaan hiemankin erilaiset mielipiteet ja tutkailla niitä, voi niistä löytyä ihan fiksuja pointteja. Itse esimerkiksi pystyn osittain ymmärtämään erästä Auvista, vaikka monet leimaavatkin hänet umpisekopäiseksi.

Mutta se, että tosiaan naispuolinen henkilö joka on oikeasti helvetin fiksu ja olisi lahjoja vaikka mihin, ei kelpaa siihen, koska perheessä pitää olla lapsia...
Miksi perheessä pitää olla lapsia? Itse tiedän monia lestadiolaisia perheitä, joissa ei ole lapsia tai niitä on vähän. Enkä ole kuullut heidän saaneen siitä mitään painostusta.

Näitä asioita aletaan helposti kärjistää, kun kuullaan pari semmoista tapausta. Monethan pitää samalla tavalla kaikkia maahanmuuttajia paskaporukkana, koska osa heistä riehuu. Paskat tavat on vaan helppo yleistää, varsinkin kun kohteena on jokin vähemmistöporukka.

Eikö hyvillä teoilla ole mitään merkitystä? Lapsilla vaan?
Jokainen lapsi on Jumalan lahja, ja seurausta rakkaudesta sekä Jumalaa että omaa aviomiestään kohtaan. Etenkin lapsissa näkyy Jumalan työ ihmisten hyväksi.

Huomaan, että sulla on paljon kysymyksiä lestadiolaisuudesta. Vaikka jatkoaika.com onkin todella laadukas keskusteluportaali, ei täältäkään silti saa vastausta jokaiseen kysymykseen. Mun mielestä, koska sulla, masaman, on noin paljon kysymyksiä, kannattaa yrittää ottaa yhteyttä esimerkiksi lestadiolaisiin puhujiin. He osaavat varmasti selittää sulle asioita, ja perustella niitä paljon paremmin kuin minä. Varmasti osaavat myös, mikäli niin haluat, kertoa sulle Raamatunkohtia, joihin opilliset asiat yms. perustuvat.

Viimeksi muokattu:

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
"Kiellot" eivät ole kieltoja, vaan asioita joista ihminen itse haluaa pysyä poissa. Jokaisella on omatunto, jonka vuoksi tiettyjä asioita ei halua ITSE tehdä. ... Teatteri, TV yms. on sen vuoksi "kielletty", koska siellä esiintyy usein sopimattomia asioita kuten alkoholin käyttö, seksuaalisuus yms. Rajat on pakko olla, koska ne on katsottu paremmaksi, jos tietyt asiat vie helpommin syntiin.

Eikö tämä ole täysin ristiriitaista? Jos kerran jokaisella lestadiolaisella on omatunto, jonka vuoksi hän ei itse halua tehdä tiettyjä asioita, minkä vuoksi on tarvinnut laatia rajat? Toteat myös, että rajat on pakko olla, koska ne on katsottu paremmaksi. Jos joku tai jotkut ovat katsoneet lestadiolaisten kannalta jonkin asian paremmaksi, kyseessä ei ole "omatunto" vaan "laumatunto".

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Suomen kuvalehti on ottanut aika ronskisti kantaa lestadiolaisuuteen viime vuosina.

Muutama viikko sitten oli juttu homoseksuaalista, joka halusi tunnustaa homoutensa ja olla lestadiolainen, mutta sehän ei tietenkään käynyt päinsä, koska tämä lahko todellakin lukee raamattua kuin piru.

Jutussa haastateltiin vielä jotain HY:n raamattututkijaa, jonka mukaan homoseksuaalisuuden kieltävät jutut ovat vertauskuvallisia, eikä niitä pidä tulkita sellaisinaan. Perustelut olivat ihan järkeenkäypiä, en tosin enää muista niitä kunnolla.

Olihan se kieltämättä jopa hieman huvittavaa, että jätkä väenväkisin seuraa netin kautta näitä seuroja, kun oma väki ei miestä hyväksy. Kuullosti enemmän lestadiolaiselta kuin tämä sakki, joka täällä meuhkaa, ja joka käy katsomassa huoltoaseman baarissa Salattuja elämiä ja MM-lätkää.

EDIT: Jokainen voi vaikka tämän linkin lopussa olevasta listasta miettiä mitä mieltä on lestadiolaisuudesta: http://www.uskontojenuhrientuki.fi/vaara.html

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Eikö tämä ole täysin ristiriitaista? Jos kerran jokaisella lestadiolaisella on omatunto, jonka vuoksi hän ei itse halua tehdä tiettyjä asioita, minkä vuoksi on tarvinnut laatia rajat? Toteat myös, että rajat on pakko olla, koska ne on katsottu paremmaksi. Jos joku tai jotkut ovat katsoneet lestadiolaisten kannalta jonkin asian paremmaksi, kyseessä ei ole "omatunto" vaan "laumatunto".
On asioita, jotka viettelevät synnin tielle, ne eivät ole sillon hyviä.
Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Matt 5:29-30
Noita asioita, jotka viettelevät syntiin, ei ole missään listassa tai kokouksissa erikseen listattu, vaan niistä on yleisesti, ajan kuluessa, syntynyt semmosia asioita, joita lestadiolaiset eivät halua tehdä, koska ne viettelevät synnin tielle. Kun tähän ajatteluun kasvetaan lapsesta asti, ei kyseessä ole laumatunto vaan omatunto.

Eli niitä rajoja ei ole joku, tai jotkut laatineet, vaan ne ovat ajan myötä tulleet semmoisiksi, kun ovat.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanotaan nyt sen verran että on ihan yhtä typerää kysyä miksi joku pysyy tällaisessa "lahkossa", kuin sanoa että jokainen on siinä vapaasta tahdostaan.

Lestadiolaisuus on kuitenkin jotain mihin synnytään, siihen ei liitytä noin vaan. Eli siinä on eletty koko elämä, siinä tiiviissä yhteisössä, niissä arvoissa ja ajatuksissa ja normeissa. Jos elät koko elämäsi tietynlaisessa ympäristössä, on aika typerää sanoa että "miksi kukaan pysyy tuollaisessa". Ja ihan yhtä typerää korostaa sitä että jokainen on omasta tahdostaan siinä.

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Sanotaan nyt sen verran että on ihan yhtä typerää kysyä miksi joku pysyy tällaisessa "lahkossa", kuin sanoa että jokainen on siinä vapaasta tahdostaan.

Lestadiolaisuus on kuitenkin jotain mihin synnytään, siihen ei liitytä noin vaan. Eli siinä on eletty koko elämä, siinä tiiviissä yhteisössä, niissä arvoissa ja ajatuksissa ja normeissa. Jos elät koko elämäsi tietynlaisessa ympäristössä, on aika typerää sanoa että "miksi kukaan pysyy tuollaisessa". Ja ihan yhtä typerää korostaa sitä että jokainen on omasta tahdostaan siinä.
Aika rankkaa kärjistystä. Tiedän monia henkilöitä, jotka ovat "liittyneet lestadiolaisuuteen", eli saaneet parannuksen armon. On myös tapauksia, jossa ainakaan lähisukulaisia ei ole ollut lestadiolaisia. Miksi se on typerää sanoa, että jokainen on siinä vapaasta tahdostaan? Jos ei oikeasti halua olla lestadiolainen, niin sillon voi ns. kieltää uskonsa. En ole kohdannut tapauksia, joissa uskonsa kieltäneitä jotenkin syrjittäisiin. Päin vastoin, monet ajattelevat, että etenkin nyt hän tarttee seuraa jne..

Mutta aika turha tänne on tulla kirjoittelemaan, näyttää useimmat olevan sen verran ahdasmielistä porukkaa, että mikään selitys ei tunnu kelpaavan. Samaan tapaan kuin aikanaan Helenius vs. Ben Amor ketjussa, mikään selitys Heleniuksen silloisesta tärkeydestä ei kelvannut.

Kiitos ja näkemiin tälle ketjulle, toivon, ettette sortuisi niin suureen kärjistelyyn ja ahdasmielisyyteen kuin mitä edellisillä sivuilla ollaan nähty. :)

julle-jr

Jäsen
Ai että kieltämättä raskaus tuo esteitä?? Herranen aika sentään! Eli mikäli nainen haluaa myös työelämässä eteenpäin, ei hänellä ole mahdollisuutta päästä taivaaseen??? Aika rajua... Eikö hyvillä teoilla ole mitään merkitystä? Lapsilla vaan? Jos minulla on Jumala, todellakin uskon sen oikeudenmukaisuuteen, enkä siihen kuinka monta lasta tuon tähän maailmaan?
Eihän lestadiolaisnaisen ole pakko mennä naimisiin, jos haluaa rakentaa mieluummin uraa kuin perhettä. Ei kai siinä mitään väärää ole, että pysyttelee naimattomana, vai onko liikkeen sisällä muka joku gestapo, joka pakottaa naiset naimisiin? Ei lasten hankkiminen mikään velvollisuus niissäkään piireissä ole, ehkäisyä vaan ei hyväksytä missään muodossa. Mutta koska lestadiolaiset eivät tunnetusti hyväksy myöskään seksiä avioliiton ulkopuolella, niin naimattomuus tarkoittaa siis lapsettomuutta.

Uran ja perheen yhdistäminen on muillekin kuin lestadiolaisnaisille usein vaikeaa, siinä mielessä kenen tahansa ehkä kannattaa pysytellä sinkkuna, mikäli haluaa pitää kaikki urapolut avoimina. Sinkun on helpompi luoda uraa ja tehdä töitä vaikka kaikki valveillaoloaika, oli lestadiolainen tai ei.

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Sanotaan vielä se, etten itse aio tänne enää sanaakaan sanoa. Jotkut tyypit ei ehkä tahallaankaan yritä selityksiä ymmärtää miten ne sanotaan tai sitten en vaan itse osaa asioita selittää oikein.

Mutta heippa, riitti mulle.

Naispappeudesta sen verran, että tästä linkistä näkee Raamatun silmin, joissa sitä ei pidetä oikeana. Myös lestadiolaiset eivät pidä saarnaajina tämän vuoksi naisia.
Entäs esim. silmä silmästä?

Minkä takia internet on lestoille sallittu, vaikka sieltä löytää muutamalla klikkauksella enemmän pornoa mitä kotimaisilta tv-kanavilta ikinä?

Entäs tupakka? Oman kehon saastuttaminen on rikos, mutta siitä huolimatta rauhanyhdistyksen leirikeskukset rakentavat tupakkapaikkoja alaikäisille.

Sanotaan vielä se, etten itse aio tänne enää sanaakaan sanoa. Jotkut tyypit ei ehkä tahallaankaan yritä selityksiä ymmärtää miten ne sanotaan tai sitten en vaan itse osaa asioita selittää oikein.
Selityksiäsi on vaikea ymmärtää, kun ne ovat mallia "en ole ainakaan itse kuullut, että yksikään lestadiolainen haluaisi vaihtaa uskontokuntaa / olisi onneton jne. Jos haluatte tietää totuuden lestadiolaisuudesta, niin kysykää saarnaajalta."

julle-jr

Jäsen
Minkä takia internet on lestoille sallittu, vaikka sieltä löytää muutamalla klikkauksella enemmän pornoa mitä kotimaisilta tv-kanavilta ikinä?

Entäs tupakka? Oman kehon saastuttaminen on rikos, mutta siitä huolimatta rauhanyhdistyksen leirikeskukset rakentavat tupakkapaikkoja alaikäisille.
Itse veikkaisin, että internet tuli niin nopeasti kehiin, että sen merkitystä ja laajuutta ei ehditty ihan täysin tajuta ennen kuin se oli jo kaikilla käytössä. Lisäksi internet on käytännössä välttämätön työväline lähes alalla kuin alalla. Kyllähän internetin viihdekäyttöä pidetään kuitenkin ainakin jossain määrin kyseenalaisena ja esimerkiksi lasten ei haluta surffailevan netissä omin päin miten sattuu, kuten ei tietysti monessa "normaalissakaan" perheessä.

Tupakka on varmaan myös aika ongelmallinen juttu monessa suhteessa, mutta se on ollut käytössä niin kauan, eli jo aikana jolloin sen terveysvaikutuksista ei ollut tietoa ja röökaamista yleisesti pidettiin normaalina tapana kuten vaikka kahvinjuontia. Siten se on jäänyt roikkumaan pahana tapana. En tiedä olisiko sillä vaikutusta, että lestadiolaispiireissä ajatellaan, että ei ihminen omien elinpäivien määrään voi kuitenkaan vaikuttaa. Kuulostaisi kyllä ehkä hieman oudolta.

Tavallaanhan yhteiskunnassa on sama ristiriita esimerkiksi joidenkin kemikaalien kanssa, esimerkiksi etanoli-niminen liuotin on jostain syystä laillista ja sen käyttö nautintoaineena hyväksyttävää samalla kun jotkut muut ja kenties vähemmän haitalliset päihdyttävät yhdisteet ovat laittomia. Tämä kai siksi, että alkoholia on "aina" ollut.

Rajojahan on kaikissa yhteisöissä vedettävä johonkin, eikä rajanveto läheskään aina perustu rationaalisiin päätöksentekoprosesseihin. Itse asiassa itselleni on henkilökohtaisesti hieman hankalaa käsittää, millä perusteella mitenkään voidaan sanoa jonkun asian olevan oikein ja jonkun toisen väärin, siis jos perusteluna ei käytetä uskontoja. Mutta se on kai toisen keskustelun aihe että kuka esimerkiksi on saanut päättää, että ilman vaatteita ei ole hyväksyttävää kävellä kaupungilla, vaikka olisi kuinka lämmin. Ja millä perusteella tämä päätös on tehty. Tai jotain muuta vastaavaa, kyllähän noita järjettömiä normeja ja sääntöjä on vaikka kuinka. Osa liittyy kulttuuriperintöön ja tapoihin ja osa voi olla oikeastikin järkeviä tai sitten ei.

Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyllähän internetin viihdekäyttöä pidetään kuitenkin ainakin jossain määrin kyseenalaisena ja esimerkiksi lasten ei haluta surffailevan netissä omin päin miten sattuu, kuten ei tietysti monessa "normaalissakaan" perheessä.

Kyllä lestadiolaiset ainakin Jatkoaikaa lukevat, sillä minua on yksityisesti lähestytty tänään ilmeisesti lestadiolaisia loukkaavan otteluketjukirjoitteluni takia. Olin revetä naurusta. Itse koen kirjoituksen loukkaavan Kari Jalosta ja Kärppäjoukkuetta, mutta ilmeisesti lestadiolaisperheissä ei enää nykyään kielletä joukkueurheiluja eikä muutenkaan rajoiteta lasten tai vaimojen päätäntävaltaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy