Näin itsekin muistelen. Olen lukenut vuosia sitten Valituissa Paloissa aiheesta olleen artikkelin, ja utuinen muistikuvani on se, että tulivuori oli purkautunut niin yllättäen, että syy moottoreiden sammumiseen oli selvinnyt vasta myöhemmin. Ja kone lensi tosiaan suoraan tuhkaan.
No niin, muisti petti... oheisessa artikkelissa on aiheesta lisää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Galunggung
-clip-
One, a British Airways aircraft carrying 240 passengers, accidentally entered the ash cloud during night time in June 1982 150 km downwind of the volcano. All four engines failed and the aircraft descended for 16 minutes, losing 7500 metres of its 11500 meter altitude, until the crew managed to restart the engines.
-clip-
Eli ei voida sanoa, että purkaus olisi ollut yllättävä, eikä kone lentänyt kuitenkaan ihan suoraan tuhkapilveen. 150 kilometrin etäisyydellä tuhkaa on kuitenkin varmuudella tiheämmin, kuin täällä Suomen etäisyyksillä Islantiin nähden.
-clip-
The following month a Singapore Airlines aeroplane with 230 passengers aboard also inadvertently entered the cloud at night time, and three of its four engines stopped. The crew succeeded in restarting one of the engines after descending 2400 meters. Both aircraft suffered serious damage to their engines and exterior surfaces
-clip-
Tuo British Airwaysin lento oli ollut 24.6.1982. Seuraavassa kuussa oli sitten tapahtunut vielä samanlainen tapaus. Eli tuosta voinee vähän päätellä, että ihan parin päivän hommista ole kyse tässä lentokiellossa. Itse Galangan purkauksesta tai tuon Singapore Airlinesin lennon päivämäärästä en pikakatselulla löytänyt mainintaa.
Muistaako kukaan, miten Pinatubon kanssa kävi? Annettiinko silloin lentokieltoja Tyynenmeren alueelle?