Mainos

Lentoturvallisuudesta

  • 35 999
  • 159

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Jaa-a, miten lienee? Tietääkseni Qantasin A380:t seisovat edelleen tiukasti varikolla ja lentoliikenteeseen paluusta ei ole tietoa. Oma matkani lähenee, enää yhdeksän päivää siihen. Mitenköhän käy jos 747 jumbojettiin yritetään mahduttaa kaikki A380:lle tarkoitetut matkustajat? Jääkö koko matka tekemättä? No, ei kai tuo maailmanloppu olisi. Ilmeisesti Qantas nyt kuitenkin on laskenut, että pienimmälläkin riskillä lentäminen voisi tulla paljon kalliimmaksi kuin koneiden seisottaminen.
Sinulla on käsittääkseni hyvät mahdollisuudet päästä 380:llä lentämään jos saavat vain riittävästi korjattuja/uusia moottoreita valmiiksi. Kyllähän Qantas on nimenomaan osoittanut äärimmäistä varovaisuutta turvallisuuden suhteen eikä selvästikkään kustannukset ole primääritekijä sen suhteen lentävätkö koneet vai eivät. Jos et pääse Quantasilla niin ainakin Euroopan suunnalta on hyvät mahdollisuudet päästä BAlla matkustamaan saman reitin. Tietysti tämä ei välttämättä sinua hirveästi lämmitä. Mutta luulisi jossain AAn 777ssä olevan sinulle tilaa uudelleen reititykseen.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Lentoyhtiö voi tilata uuden rungon ja ostaa siihen vaikka 20-vuotta vanhat piraattiosia täynnä olevat moottorit. Sitten kun tämä kone syöksyy maahan, on se merkki Airbusin paskasta laadusta. Ei kannata aina mennä iltapäivälehtien hysteriaan mukaan.
Ja ei todellakaan näin. Kun ei tiedä ei kannata keksiä omia "todellisuuksia". Todellisuudessa Airbus/Boeing kontrolloi minkä toimittajan moottoreita voi kuhunkin lentokonemalliin laittaa. Hyvä esimerkki tästä on B777-300ER GE:n monopoli moottoreihin.

Miten vastuut menevät riippuu pitkälti lentoyhtiön tekemästä sopimuksestä. Tyypillisesti lentoyhtiö ostaa koneet ja moottorit erikseen, mutta myös toisenlaisia sopimuksia käytetään laajalti. Esim. GE myy nykyää monet moottorinsa palveluna, jossa laskutetaan lentotuntien mukaan. Myös valmistaja voi ottaa kokonaisvastuun toimituksesta itselleen.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Matkustusajankohta olisi kolmen viikon kuluttua. Taitavat olla A380:t telakalla vielä silloinkin. Sinänsä harmi, että tämä olisi ollut ensimmäinen mahdollisuuteni testata tuota konetyyppiä.
Niinhän siinä sitten kävi, että A380 jäi kokematta ja jalat solmussa istuin 747:n käytävän viereisellä paikalla. No menihän tuo noinkin ja turvallisesti päästiin molempiin suuntiin. Ehkä A380 osuu kohdalle sitten joskus myöhemmin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Menkööt nyt tähän ketjuun. Iltasanomien uutisen mukaan tutkijoilla on uutta tietoa vuonna 1996 tapahtuneesta lentoturmasta. TWA:n 747-100 nousi JFK:n kentältä, räjähti ja syöksyi mereen vain vähän nousun jälkeen. Uutisen mukaan kyseessä ei olisikaan onnettomuus vaan enemmänkin kone olisi ammuttu alas.
Alunperin syyksi on mainittu viallisista johdoista aiheutunut kipinä ja räjähdys polttoainesäiliössä.

Tästä pääsee Youtubeen katsomaan Seconds from disaster-dokkarin onnettomuudesta.
 

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Menkööt nyt tähän ketjuun. Iltasanomien uutisen mukaan tutkijoilla on uutta tietoa vuonna 1996 tapahtuneesta lentoturmasta. TWA:n 747-100 nousi JFK:n kentältä, räjähti ja syöksyi mereen vain vähän nousun jälkeen. Uutisen mukaan kyseessä ei olisikaan onnettomuus vaan enemmänkin kone olisi ammuttu alas.
Alunperin syyksi on mainittu viallisista johdoista aiheutunut kipinä ja räjähdys polttoainesäiliössä.

Tästä pääsee Youtubeen katsomaan Seconds from disaster-dokkarin onnettomuudesta.

Juurikin noita ohjusteorioita on alusta asti ollu tässä casessa pinnalla, muistaakseni oikein todistajiakin oli niihin outoihin vanoihin jotka etenivät kohti konetta juuri ennen sen räjähtämistä.

Mielestäni ehkä yksi mielenkiintosimmista lento-onnettomuuksista tuon ohjusteorian takia..toinen on EgypAir 990 syöksyminen atlantiin, minkä arveltiin johtuneen perämiehen itsemurhasta.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Juurikin noita ohjusteorioita on alusta asti ollu tässä casessa pinnalla, muistaakseni oikein todistajiakin oli niihin outoihin vanoihin jotka etenivät kohti konetta juuri ennen sen räjähtämistä.

Juu, niin oli. Tutkimuksissa päädyttiin kuitenkin tuohon kipinän sytyttämään polttoaineeseen. Tosin kummallista on se, ettei kerosiini ole ihan helpoimmasta päästä syttyvää tavaraa. Toinen seikka on se, ettei sitä voitu/voida myöntää vaikka kone olisi ohjuksella (vahingossa) ammuttu alas.

Mielestäni ehkä yksi mielenkiintosimmista lento-onnettomuuksista tuon ohjusteorian takia..toinen on EgypAir 990 syöksyminen atlantiin, minkä arveltiin johtuneen perämiehen itsemurhasta.

Tämä oli tosiaan mielenkiintoinen keissi. Kaikki oli hyvin kunnes tämä vanhempi perämies otti ohjat. Hänet muistaakseni jätettiin yksin ohjaamoon ja yhtäkkiä 767 onkin menossa jorpakkoon.
Yritin etsiä koko episodia Youtubesta, mutta löytyi vain Puolan kielinen versio. Täytyy yrittää vielä etsiä tarkempaa tietoa tästä.

Wikipedian artikkeli Englanniksi kyseisestä onnettomuudesta.
 

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä oli tosiaan mielenkiintoinen keissi. Kaikki oli hyvin kunnes tämä vanhempi perämies otti ohjat. Hänet muistaakseni jätettiin yksin ohjaamoon ja yhtäkkiä 767 onkin menossa jorpakkoon.
Yritin etsiä koko episodia Youtubesta, mutta löytyi vain Puolan kielinen versio. Täytyy yrittää vielä etsiä tarkempaa tietoa tästä.

Wikipedian artikkeli Englanniksi kyseisestä onnettomuudesta.

Tuo EgyptAir 990 oli vielä jokin aikaa sitten youtubessa, mutta on näköjään jostain syystä poistettu sieltä. YTEpisodes: Full Directory of TV Episodes and Movies on YouTube on loistava paikka, sieltä löytyy kaikki air crash investigationit kootusti kausittain, jotka on katsottavissa youtubessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös