Mainos

Lentoturvallisuudesta

  • 36 001
  • 159
K

kiwipilot

Eli onko niin, että miehistön työajaksi lasketaan sekin kun konetta on parsittu kuntoon vaikkeivat he itse ole siihen välttämättä osallistuneet?

Näin on. Vuosia sitten istuttiin kolme tuntia koneessa Detroitin kentällä ukkosmyrskyjen pyyhkiessä kenttää. Kun vihdoin ilma parani ja oltiin valmiina lähtöön niin kapteeni ilmoitti puolen miehistön työajan menneen umpeen. Sitten odoteltiinkin reilu tunti vaihtomiehistöä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Eli onko niin, että miehistön työajaksi lasketaan sekin kun konetta on parsittu kuntoon vaikkeivat he itse ole siihen välttämättä osallistuneet?

Juurikin näin. Asiasta kukkaruukkuun. Taitaa olla pohjois-Afrikan kohteet, joista pystyy vielä tulemaan samalla miehistöllä takaisin. Kanarialle mentäessä miehistö vaihtuu.
Noin vuoden takaa muistuu mieleen sellainen tapaus, jossa Finnairin MD-11 joka oli lähdössä JFK:lle, hajosi ja tilalle lyötiin 757. Kone lähti Helsingistä ajoissa, mutta myöhästyi sitten n. 14 tuntia, koska jenkeissä ei ole vaihtomiehistöä 757:lle.
Lähiaikoina on ollut paljon vikoja sekä MD-11, että A340- koneissa, on peruutuksia, myöhästymisiä jne. Mutta sellaista se lentoliikenne on.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vakava lentokoneonnettomuus Espanjassa. Nousukiidossa ollut kone suistui kiitoradalta ja syttyi tuleen. Tuollaisessa tilanteessa lentokoneesta tulee surmanloukku, josta vain harvat selviävät. Urhriluvuista on ristiriitaista tietoa liikkeellä. Tuossa MTV3:n uutisessa uhriluvuksi mainitaan 148 henkilöä. Espanjan hallituksen mukaan kuolleita on 45. Mahdollisista suomalaisuhreista ei ole vielä tietoa.

MTV3:n uutinen.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Voi elämän perse taas. Ei paljon muuta voi sanoa.

Tuolle konetyypille on sattunut melkein vuosittain viime aikoina. Wikistä poimittua:
1999 MD-82 missasi huonossa säässä laskeutuessaan kiitoradan ja kosahti joen törmälle. Vain 11 kuoli.
2000 MD-83 rojahdi mereen jonkun jumittuneen vakaajan takia. Se jumittui huollon laiminlyönnin takia. Kaikki 88 kuoli.
2001 MD-87 törmäsi nousukiidossa pikkukoneeseen. Vika oli italiaanojen lennonjohdossa ja pikkukoneessa. 114 kuoli.
2002 MD-82 kosahti mereen. Kaikki 111 kuoli. Epäillään, että yksi matkustaja sytytti tulipalon.
2004 MD-82 laskeutui vähän rajummin ja liukui ulos kiitoradalta. 25 dööd.
2005 MD-82 kosahti Venezuelan vuoristoseutuun. Kaikki 160 kuoli.
2007 MD-82 tipahti kiitotien viereen Thaimaassa ja räjähti. 89 kuoli.
2007 MD-80 onnistui laskeutumaan turvallisesti, kun vasen moottori syttyi tuleen. (Tänäänkin on silminnäkijähavaintoja vasemman moottorin syttymisestä)
2007 MD-83 mossahti Turkkiin. Kaikki 57 kuoli.

Ennen tätä listaa tuo konetyyppi on kosahtanut kolmesti (1981, 1987 ja 1991). Joko viime aikaiset on sattumaa tai sitten nuo eivät vaan kestä ikääntymistä.

Tänä keväänä FFA (Federal Aviation Administration, Jenkkien oma pulju) määräsi American Airlinesin ja Delta Airlines tarkastamaan kaikki MD-80 sarjan koneet. Noiden tarkistusten takia peruuntui lähes 3000 lentoa.
 
K

kiwipilot

Ennen tätä listaa tuo konetyyppi on kosahtanut kolmesti (1981, 1987 ja 1991). Joko viime aikaiset on sattumaa tai sitten nuo eivät vaan kestä ikääntymistä.

Suurin osa listaamistasi onnettomuuksista on johtunut aivan muista syistä kuin konetyypin vioista/vanhuudesta: huollon laiminlyönti, huono sää, lennonjohdon tumpelointi yms.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Suurin osa listaamistasi onnettomuuksista on johtunut aivan muista syistä kuin konetyypin vioista/vanhuudesta: huollon laiminlyönti, huono sää, lennonjohdon tumpelointi yms.

Ja nämä vanhat linnut menevät yleensä säästöluokan lentoyhtiöille, jotka todella säästävät kaikesta. Näitä vehkeitähän seisotetaan käytön puutteessa jossain aavikolla ja sitten otetaan käyttöön, kun tarpeeksi köyhä yhtiö haluaa koneen käyttöön.

Moottorit ovat asia erikseen. Nykyisiin koneisiin voi lentoyhtiö valita useammasta valmistajsta parhaimman vaihtoehdon. Moottorit hajoavat yleensä huollon puutteisiin/laiminlyönteihin. Toki valmistusvikojakin on mutta missäpä ei olisi. Ainahan se laitetaan konevalmistajan viaksi, jos moottorit pamahtavat ja kone tulee turpeeseen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tänä keväänä FFA (Federal Aviation Administration, Jenkkien oma pulju) määräsi American Airlinesin ja Delta Airlines tarkastamaan kaikki MD-80 sarjan koneet. Noiden tarkistusten takia peruuntui lähes 3000 lentoa.

Näin tähän tragediaan liittyen eilen Sky Newsin pätkän, jossa todettiin sinänsä ristiriitaisesti MD-80:n olevan "liiankin luotettava" kone. Tällä viitattiin siihen, että kalusto on paikoitellen jo aika vanhaa, kun eihän näihin siis mitään vikoja tule...Espanjan onnettomuuskonekin taisi olla 80-luvun tavaraa?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Seuraava ikävä uutinen tältä saralta on tullut esiin, kun matkustajakone on syöksynyt maahan Kirgisian pääkaupungissa Bishkekissä. Noin 120 henkilöä on koneessa ollut, ja tällä hetkellä tieto kertoo, että n. 100 heistä on menehtynyt. Nyt oli kyseessä Boeing 737-tyyppinen kone.

Vähän vastaavan tyyppinen onnettomuus, mitä Espanjassakin tapahtui oli tässäkin kyseessä, eli pian nousun jälkeen kone liekkeihin, ja siitä sitten takaisin maankamaralle, ja vauhdilla.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Seuraava ikävä uutinen tältä saralta on tullut esiin, kun matkustajakone on syöksynyt maahan Kirgisian pääkaupungissa Bishkekissä. Noin 120 henkilöä on koneessa ollut, ja tällä hetkellä tieto kertoo, että n. 100 heistä on menehtynyt. Nyt oli kyseessä Boeing 737-tyyppinen kone.

Vähän vastaavan tyyppinen onnettomuus, mitä Espanjassakin tapahtui oli tässäkin kyseessä, eli pian nousun jälkeen kone liekkeihin, ja siitä sitten takaisin maankamaralle, ja vauhdilla.

Kuriositeettina voisi mainita että ei ainakaan vielä yllä uutisoinnin tasossa espanjan onnettomuuden tasolle, mutta niinhän se on aina ollut.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
R.I.P. vaan taas menehtyneille tuossa 737 onnettomuudessa. CNN kertoo myös, että toinen Spanairin MD-82 olisi tehnyt ilmoittamattoman "hätälaskun" http://edition.cnn.com/2008/WORLD/europe/08/24/plane.spain/index.html

Saas nähdä millonka nää vanhat 737/ Mädärit sun muut saa buuttia, kun kukaan ei niihin enää halua nousta. Muistaakseni muutama vuosi sitten yksistään B737 oli osallisena yli viiteen onnettomuuteen saman vuoden aikana. Toki lentoyhtiöiden huolto-politiikka näyttelee isoa roolia. Tulevaisuuden moottoriteknologia, ja sen kehittyminen onneksi on edennyt isoin harppauksin, mutta täytyy muistaa että take-offissa myllyt joutuvat kovaan rääkkiin, ja sisältää aina pienen riskin. Ihmettelen vain miksi tämä kyseinen 737 ei ole pystynyt kentälle palaamaan yhdellä moottorilla, vaan tippunut reilusti ennen kenttää? BA777 power-out laskeutuminen tuossa taannoin vaan muistuu mieleen, kun Heathrowhun lipumassa ollut "trippeli" koki äkillisen tehon menetyksen molemmissa moottoreissa perätysten.
 

Tuamas

Jäsen
Ihmettelen vain miksi tämä kyseinen 737 ei ole pystynyt kentälle palaamaan yhdellä moottorilla, vaan tippunut reilusti ennen kenttää? BA777 power-out laskeutuminen tuossa taannoin vaan muistuu mieleen, kun Heathrowhun lipumassa ollut "trippeli" koki äkillisen tehon menetyksen molemmissa moottoreissa perätysten.

Mitä näistä onnettomuuksista olen hiukan jutellut eläkkeelle jääneen lentokapteenin kanssa, hän oli sitä mieltä että lentäjien tarpeeksi kova ammattitaito olisi ehkäissyt hänen arvionsa mukaan selvästi yli puolet kaikista sattuneista lento-onnettomuuksista.
Hän käytti esimerkkinä silloin ajankohtaisena ollutta Flash Airlinesin Egyptissä sattunutta onnettomuutta jossa teknisen vian takia koneen suorituskyky heikkeni ja lentäjän virheen takia tuo suorituskyvyn heikkeneminen johti onnettomuuteen.
 
K

kiwipilot

Muistaakseni muutama vuosi sitten yksistään B737 oli osallisena yli viiteen onnettomuuteen saman vuoden aikana.

Suurin osa onnettomuuteen joutuneista 737:sta on vanhaa 200-mallia (tai 300 sarjaa), jotka ovat erityisen suosittuja lentoturvallisuuden kehitysmaissa, mm. Nigeriassa ja Indonesiassa. Nyt pudonnut 737 oli juuri tuota vanhaa 200-sarjaa ja lentoyhtiö yksi EU:n mustalla listalla olevista. On myös hyvä muistaa, että kyseistä konetyyppiä eri malleineen on varmistettu reippaasti yli 5000 kappaletta (eniten käytetty liikennelentokone maailmassa) joten tilastollisestikin on selvää minkälaista rautaa sieltä taivaalta eniten alas tulee - kun tulee.

Seuraavasta linkistä voi tarkastella onnettomuuksia konetyypeittäin:

http://www.airdisaster.com/statistics/
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Joo tosiaan, tämä virke kiteyttää (lähes) kaiken olennaisen:

"All Kyrgyz airlines -- including Itek Air -- have been banned from flying to European Union countries for failing to meet safety standards, according to an EU list published July 24"

Näköjään elokuun lopusta tulossa taas hieman synkempi luku ilmailuhistoriaan :(
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
16 sairaalaan Ryan-Airin koneesta

Hmm. Pitäisi vielä kuuluttaa mitä koneessa tapahtuu, kun paineistusta menetetään ja on pakko viedä kone turvalliselle korkeudelle.

Todellinen informaatioyhteiskunta.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meksikossa on tänään tehty lentokonekaappaus. Mahtaako olla Bin Ladenin miehet asialla vai mitkä ovat motiivit? CNN lähettää asiasta parhailla Breaking News uutista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meksikossa on tänään tehty lentokonekaappaus. Mahtaako olla Bin Ladenin miehet asialla vai mitkä ovat motiivit? CNN lähettää asiasta parhailla Breaking News uutista.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009090910220963_ul.shtml

Tuossa linkissä aiheesta. Kaapparit vaativat mm. pääsyä Meksikon presidentin puheille. Matkustajat on jo ilmeisesti vapautettu. Vaikuttaa siis joltain muulta, kuin terrorismilta. Enemmänkin kyseessä lienee joku epätoivoinen teko, jossa on taustalla henkilökohtaisia ongelmia tai jotain mielenterveyshäiriöitä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Islannin tulivuorenpurkaus on hiljentämässä lentoliikenteen pohjoisen Atlantin lähialueilla, ehkä jopa laajemmallakin alueella. Saapa nähdä millainen tuhkapilvi sieltä vielä ilmoille tupsahtaa.

EDIT: Koko Britannian ilmatila on suljettu iltaan asti.

Suomen ilmatila Oulusta ylöspäin on myös kokonaan suljettu. Mahdollisesti lentorajoitukset tulevat koskemaan myös eteläistä Suomea lähimmän vuorokauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taisi olla viimeksi 90-luvun alussa Pinatubo-tulivuoren purkauduttua vastaavassa mittakaavassa lentoliikenteen rajoituksia. Siis luonnonvoimien ollessa kyseessä. Tosin tuolloin se ei niinkään vaikuttanut Eurooppaan, kuten nyt tämä Islannin purkauksen yhteydessä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lufthansa ja KLM ovat EU:n toimesta tehneet testilentoja tutkiakseen vulkaanisen tuhkan vaikutuksia koneisiin, eikä mitään vaurioita tullut. Yksi Boeing lensi 10-13 km korkeudessa ja testi sujui ongelmitta.

Lentoyhtiöiden tappiot ovat miljoonluokkaa päivässä joten ymmärrettävää on että ne haluaisivat saada koneet ilmaan. Tuskin mihinkään kompromisseihin silti on varaa, viranomaiset pitänevät siitä huolen.

YLEn uutinen aiheesta.
 

scholl

Jäsen
Lufthansa ja KLM ovat EU:n toimesta tehneet testilentoja tutkiakseen vulkaanisen tuhkan vaikutuksia koneisiin, eikä mitään vaurioita tullut. Yksi Boeing lensi 10-13 km korkeudessa ja testi sujui ongelmitta.

Levität osin valheellista tietoa. Lufthansa ei ole tehnyt mitään testilentoja. He siirsivät 10 kpl widebodeja eli A340 ja B747 koneita Münchenistä Frankkuun, jotta ne olisivat oikealla kentällä sitten, kun ilmatila avataan. Eli kyse on logistisista asioista. Lensivät pääasiassa hyvin matalalla (3000 metrissä), mutta korkeimmillaan nousivat 24000 jalkaan. Siinä mielessä olet oikeassa, että merkittäviä vahinkoja ei ole ollut. Lähinnä naarmuja.

KLM:llä on sen sijaan selkeä testilento-ohjelma B737:lla, joka on EU:n toivomuksesta aloitettu. Lento starttasi tänään klo 8.30 Schipholista ja on jo laskeutunut turvallisesti Düsseldorfiin parikymmentä henkilökuntaan kuuluvaa kyydissä. Tarkoitus on vielä ilmeisesti lentää joku 8 lentoa lisää.

Monet lentoyhtiöt kritisoivat sitä tapaa, millä alueet/kentät ovat kiinni. Air Berlinin hallituksen pj. Joachim Hunold sanoo Bild am Sonntagissa, että Vulcanic Ash Advisory Centerssä on katsottu tietokonesimulaatiosta Lontoossa, millä alueella tuhkaa on ja viranomaiset ovat esim. Saksassa asettaneet tuon mukaan lentokieltoja ilman, että edes ilmapalloa lähetetään mittaamaan pitoisuuksia. Niki Lauda esim. oli sitä mieltä, ettei Itävallassa enää pitäisi olla riskiä lentämisessä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Levität osin valheellista tietoa. Lufthansa ei ole tehnyt mitään testilentoja.

Lainaus YLE:n uutisesta:

"Myös saksalaisen lentoyhtiön Lufthansan koelennot sujuivat onnistuneesti."

http://www.flightradar24.com/

Tuolta voi seurata Euroopan ilmatilaa ja lentoliikennettä reaaliajassa. Aika hiljaista on. Sivuston toimivuudessa saattaa tosin ilmetä katkoksia.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

KLM:llä on sen sijaan selkeä testilento-ohjelma B737:lla, joka on EU:n toivomuksesta aloitettu. Lento starttasi tänään klo 8.30 Schipholista ja on jo laskeutunut turvallisesti Düsseldorfiin parikymmentä henkilökuntaan kuuluvaa kyydissä. Tarkoitus on vielä ilmeisesti lentää joku 8 lentoa lisää.

Levität osin valheellista tietoa; lento starttasi Düsseldorfista, päämäränään Schiphol. Ensimmäinen lento muuten lennettiin eilen illalla AMS-AMS ja kyydissä oli mm. firman CEO.

Vittumainen ja ainutlaatuinen tilanne. Sen verran on myös oma lehmä ojassa, että nyt pitäisi olla Soulissa mistä torstaina jatko Tokioon. Vituttaa. Kiikarissa olisi korvaavat lennot ensi sunnuntaille, toisaalta, uskaaltaakohan tässä tilanteessa sijoittaa paria tonttua lentoihin kun alkuperäisiäkään ei ole vielä korvattu? Hotellit pitäisi perua viimeistään huomenna jos meinaa saada latiakaan takaisin. Hankala tilanne...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös