Mainos

Lentoturvallisuudesta

  • 36 001
  • 159
K

kiwipilot

Voisiko joku selittää mulle, miksi juuri Suomen ilmatila pysyy visusti säpissä, vaikka juuri Suomi näyttää olevan ainoita EU-maita, joiden yllä ei tämän USA Todayn sivuilta löytyneen kartan mukaan tuhkaa ole?

Suomi käytti kiellon perusteena Ilmatieteenlaitoksen mallia vielä eiliseen, mutta liikenteenvalvontavirasto Trafi vaihtoi sen illalla Brittien malliin jonka ennusteet eroavat huomattavasti tuosta aiemmin käytetystä. Vertailun vuoksi: eilen Suomen ilmatilan sulki lännestä odotettu tiheä tuhkapilvi. Samaan aikaan kuitenkin esim. Norjan ilmatila oli auki kokonaisuudessaan, myös Arlanda, Tallinna ja Pietari olivat toiminnassa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Rocco kirjoitti:

kiwipilot kirjoitti:

Kiitos järkeenkäypistä vastauksista. Joku syyhän tuohon ilmatilan lukossa pitämiseen on oltava. Keski-Euroopassa on lentoliikenne toiminut tänään lähes normaalisti, mutta Suomi on edelleen punaisella "nastalla" merkitty.

Tuo linkittämäni kartta on muuttunut tällä välillä hyvin myönteiseen suuntaan. Tuhkapurkauksen lievenemisen ohella kuulemma ilmavirtaukset ovat ainakin itävaltalaisten tiedotusvälineiden mukaan kääntymässä, jolloin tuhkapilvi suuntaa Euroopan sijasta kohti Arktista.

Eiköhän meikäläinen siitä lähde, että ratkaisufinaalien aikaan olen Suomessa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Hesari:

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...lentokieltoon+hätälaskun+takia+/1135261398104

"yksi koneen neljästä moottorista sammui..."

"Qantas ilmoitti pitävänsä kaikki Airbus A380 -koneensa maassa, kunnes moottorivian syy on selvinnyt."

Minusta tuo lähinnä näyttää siltä, että moottori olisi räjähtänyt tuhannen p:n päreiks. Sanat "sammuminen" ja "vika" kuulostavat aika vähätteleviltä. No, vikahan siinä on pakko olla, jos moottori räjähtää. Ja kyllähän se moottori varmasti sammuu, kun se räjähtää.

Maalaisjärki sanoo, että tuossa on ollut paha onnettomuus hyvin lähellä.

"Ensitietojen mukaan koneessa olisi myös tapahtunut räjähdys – joko moottorissa tai koneen rungon sisällä."

"Airbus A380 pystyisi lentämään hyvin kolmellakin moottorilla, mutta koneen lentäjä teki päätöksen palata takaisin Singaporeen."

Kyllä määki tekisin saman päätöksen, jos yksi moottoreista räjähtää.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
http://yfrog.com/0quh4dj

Linkki poimittu alan harrastajien pyhästä mekasta..

Tuossa kuva kyseisestä koneesta/ incidentistä. Kyllähän tuo että siipeen tulee damagea alkaa olla jo kohtalaisen jänskää. Pelkästään moottoriin tulleen vaurion (tulipalo/ räjähdys) jälkeenhän kaikki aina polttoaineensyötöstä, pneumatiikasta, sähköistä ja hydrauliikasta pystytään eristämään/ katkaisemaan. Toki näissäkin tapauksissa käännytään takaisin, suoritetaan divertti lähimmälle kentälle, tai sitten lennetään määränpäähän.

Näyttäisi siltä, että Nancy "Bird" Walton ei liikennöi toviin.. :(
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Näyttäisi siltä, että Nancy "Bird" Walton ei liikennöi toviin.. :(

Jos se tutkimusten vuoksi on maadoitettava, niin sitten ehkä ei, mutta eiköhän se muuten ole taas pian ilmassa.

Monenlaisten ongelmien kanssa ilmassa selvitään ja lähes kaikelle mahdolliselle on varajärjestelmät, mutta moottorin ulkopuolelle levinnyt tulipalo lienee paska tilanne.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
No olipa kiva uutinen. Varasin juuri puoli tuntia sitten matkan Australiaan Qantasin 380:llä. Olisi pitänyt taas tulla Jatkoaikaan lukemaan uutiset ensin!

Lohdutuksen sana:

Todennäköisyys sille, että saman lentoyhtiön sama konettyyppi joutuu muutaman päivän sisällä toisen kerran ongelmiin, lienee olematon.

Ja eikös Quantas ole maailman turvallisin lentöyhtiö? :)

(Tosin noissa turvallisuustilastoissa taitaa tulla hätälaskuista miinuspisteitä, joten Israelin El-Al ja Finnair saattoivat juuri mennä Quantasin ohi...)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeksi muokattu:

Tive

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Tämä on tätä tyypillistä iltapäivälehdistön toimintaan. Heti kun Qantas tai joku muu lentoyhtiö on negatiivisessa valossa otsikoissa niin sensaationhakuisesti julkaistaan kaikki kyseistä lentoyhtiöttä koskevat vaikeudet/ongelmat. Oikeasti näitä hätälaskuja tapahtuu jopa päivittäin, mutta ne eivät vain ylitä uutiskynnystä. Esimerkiksi sen jälkeen kun Air Francen kone syöksyi Atlanttiin kesällä 2009, uutisoitiin kuinka se ja se Air Francen kone oli tehnyt pakkolaskun jonnekin Siperiaan tms. vaikka kyse oli aivan tavallisista turvallisuuskäytännöistä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tämä on tätä tyypillistä iltapäivälehdistön toimintaan. Heti kun Qantas tai joku muu lentoyhtiö on negatiivisessa valossa otsikoissa niin sensaationhakuisesti julkaistaan kaikki kyseistä lentoyhtiöttä koskevat vaikeudet/ongelmat. Oikeasti näitä hätälaskuja tapahtuu jopa päivittäin, mutta ne eivät vain ylitä uutiskynnystä. Esimerkiksi sen jälkeen kun Air Francen kone syöksyi Atlanttiin kesällä 2009, uutisoitiin kuinka se ja se Air Francen kone oli tehnyt pakkolaskun jonnekin Siperiaan tms. vaikka kyse oli aivan tavallisista turvallisuuskäytännöistä.

Puhumattakaan sitten konetyypistä, ääripäät jo olivat luopumassa kokonaan Airbus-matkustamisesta jne.

Tiivistäen; ihmiset ovat tyhmiä, ihmiset reagoivat asioihin joita eivät kunnolla ymmärrä pelolla, peloissaan olevat ihmiset ovat järisyttävän typeriä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tiivistäen; ihmiset ovat tyhmiä, ihmiset reagoivat asioihin joita eivät kunnolla ymmärrä pelolla, peloissaan olevat ihmiset ovat järisyttävän typeriä.

Nämä ovat viisauden sanoja. Erinäisetkin vallankäyttäjät ovat tämän kautta aikain omaksi hyväkseen sisäistäneet.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Niin tässä jäi nyt matkustusajankohta epäselväksi. Jos se on lähiaikoina, niin ei varmaankaan toteudu ainakaan A380:llä, koska Qantas ei koneilla juuri nyt lennä.
Matkustusajankohta olisi kolmen viikon kuluttua. Taitavat olla A380:t telakalla vielä silloinkin. Sinänsä harmi, että tämä olisi ollut ensimmäinen mahdollisuuteni testata tuota konetyyppiä. Kuulostaa ainakin paremmalta kuin 747:t. Jollei tästä moottoriongelmasta nyt kehity jotain vakavampaa, mutta ovathan nuo pari kolme vuotta lennelleet ilman suurempia ongelmia kaiketi.

Ja totta tuo, että "rutiininomaisia" hätälaskuja eri konetyypeillä tehdään varmaan melkein päivittäin, mutta ne eivät yleensä ylitä uutiskynnystä. Minullekin sattui vähän tuontyyppinen kohdalle aiemmin tänä vuonna, kun lensin Fort Lauderdalesta Dallasiin. Louisianan kohdalla kuulemma alkoi polttoaine loppua ja laskeuduttiin yllättäen Shreveportin lentokentälle tankkaamaan. Pitäisi lisätä tuo kenttä "Mitkä lentokentät olet valloittanut?" listaani.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Matkustusajankohta olisi kolmen viikon kuluttua. Taitavat olla A380:t telakalla vielä silloinkin.

Tuskin ovat. Koneiden seisottaminen kentällä on aivan pirun kallista, jos niihin riittää matkustajia. Tämä tapaus on nyt vain tällainen lentoliikenteeseen kuuluva kuohahdus, jonka perustarkoitus on palvella matkustajien turvallisuudentunnetta. Kohta koneet taas lentävät.
 

Rocco

Jäsen
Hesari:
Minusta tuo lähinnä näyttää siltä, että moottori olisi räjähtänyt tuhannen p:n päreiks. Sanat "sammuminen" ja "vika" kuulostavat aika vähätteleviltä. No, vikahan siinä on pakko olla, jos moottori räjähtää. Ja kyllähän se moottori varmasti sammuu, kun se räjähtää.

Maalaisjärki sanoo, että tuossa on ollut paha onnettomuus hyvin lähellä.
Kun nopeutta on edes 500km/h, ilmanvastus on kevyemmässäkin ilmassa hemmetin suuri. Siinä ei tarvitse kuin yksi osa hieman repsottaa, ja samantien voi revetä todella suurikin osa irti. Tuskin tuossa mitään isoa räjähdystä on tapahtunut, jos edes räjähdystä lainkaan.

Pahan onnettomuuden tuosta olisi voinut todella huonolla tuurilla saada aikaan. Yhden moottorin menetys ei ole vakavaa, kolmellakin voi lentää pitkiä matkoja, mutta nopeus putoaa ja kone alkaa kaartamaan ja kallistamaan sammuneen moottorin puolelle. Laskeutuminen ei ole siis mikään ongelma.
Suurimmat riskit on hydrauliikan hajoaminen, polttoaineen vuotaminen tai siivekkeiden hajoaminen. Normaalissa matkustajakoneessa on hydrauliikka yleensä kolmen toisistaan riippumattoman järjestelmän takana. Yksi jos hajoaa, ei hätää koska kaksi toimii edelleen. Vain pari kertaa on käynyt tapaus, missä kaikki kolme ovat hajonneet. Tunnetuin lienee ohjusisku DHL:n rahtikoneeseen jossakin Bagdadissa 2003. Kone saatiin ehjänä alas tästä huolimatta. Polttoaineen vuotaminen olisi voinut olla katastrofi kuten Concorden kohdalla oli, mutta välttämättä sekään ei. Polttoaineen voi koneen sisällä siirtää säiliöstä toiseen jos vuotava polttoaine ei syty palamaan. Pahinta voisi olla siivekkeiden hajoaminen, ja/tai jumiutuminen tiettyyn asentoon. Se tekisi peruslentämisestä vaikeaa, ja kääntymisiä tulisi hallita peräsimen avulla, ja moottoritehoja säätämällä.

Lento-onnettomuudet ovat lähes aina usean harvinaisemman tapahtuman yhteisvaikutus. Mikään yksittäinen ongelma ei koneita taivaalta pudota, vaan siihen vaaditaan monta asiaa, jotka kaikki vaikuttavat toisiinsa.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Murheelliset lennot, kuten AF447, 8U771 ja ED202 ovat viime aikaisimmat mysteerit, jotka kaikki operoitiin Airbusin tyypeillä. Ja nyt tämä QF:n Whale Jet fiasko. Eikö päättäjät saa nyt maadoitettua/ laitettua lihoiksi näitä busseja jotka vielä maailmalla liikennöi? Kutsuihan Toyotakin muutaman kiesinsä tarkastukseen. Ei voi olla niin vaikeeta. Ja vielä mitä, kohtapuolin pitäisi nousta itsekin kyytiin maailman pisimpänä matkustajakoneena tunnettuun..kyllä Airbus A346:een. Huh-huh, mitähän tästä seuraa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo yllä oleva on totta, eli lentoyhtiön oma turvallisuuskulttuuri on ratkaiseva tekijä monessa asiassa. Ei liene yllätys, että useimmin otsikoissa erilaisten onnettomuuksien kohdalla ovat jotkut muut kuin Eurooppalaiset, Pohjois-Amerikkalaiset tai eräät Aasian/Lähi-Idän isoista lentoyhtiöistä.

Lennän suht paljon itse, mutta vain Itä-Euroopassa ja Keksi-Euroopassa liki kaikki lennot. Mutta en kyllä ensimmäisenä astuisi jonkin Keski-Afrikkalaisen tai vastaavan lentoyhtiön koneeesees. Sen verran olen kuitenkin ennakkoluuloinen.

BTW katsoin tuota onnettomuustilastoa, muuten hyvä mutta iso osa yhtiösitä uupuu ja tilastot ovat per 31.12.2004.

Any way jatkan lentelemistä tämän leikkaukseni jälkeisen loman jälkeen taas joulukuussa. Silloin taas LOT,Lufthansa, Golden Air jne tulevat käyttöön.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
BTW katsoin tuota onnettomuustilastoa, muuten hyvä mutta iso osa yhtiösitä uupuu ja tilastot ovat per 31.12.2004.

No, niinpä onkin. Kaivoin linkin hyvin vanhasta muistista. Mutta joka tapauksessa - kun esimerkinomaisesti silmää yhden suurimmista ja turvallisimmista eli Lufthansan tilastoja, niin näkee, että että Lufthansalle on sattunut kolme kuolemia aiheuttavaa lentoa 7,3 miljoonaa lentoa kohti. Paljonkohan tuo tekee tunneissa?

Kun luvut sattuvat näille sijoin, on täysin suhteetonta kuvitella, että lentokoneen valmistajalla olisi ratkaiseva merkitys turvallisuuteen etenkin jos tarkastellaan kahta suurta. Finnairhan jopa käytti menestyksekkäästi MD-11 -koneita, joita on pidetty turvattomina ja joiden lento-ominaisuuksia on kritisoitu.

Tästä voi silmätä Lufthansan nykyisen konekannan.

Matkustajakäytössä on:
184 Airbussia
93 Boeingia
93 CRJ:tä

Lienee aika sama, mihin Lufthansan koneeseen astuu. Kuolema voi korjata missä tahansa, mutta kyllä se aivan pirun epätodennäköistä on.

A380 on ollut lentoyhtiöille jonkinlainen menestys. Se on ymmärtääkseni ylittänyt odotukset. Mielenkiintoisia ovat spekulaatiot siitä, että koneilla alettaisiin lentää myös lyhyitä suurkaupunkien välisiä reittejä. Tällaista on muistaakseni spekuloitu ainakin Melbournen ja Sydneyn välille. Täyteen ahdettu (yli 800 matkustajaa) kone voisi kannattaa lyhyelläkin reitillä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
A380 on ollut lentoyhtiöille jonkinlainen menestys. Se on ymmärtääkseni ylittänyt odotukset. Mielenkiintoisia ovat spekulaatiot siitä, että koneilla alettaisiin lentää myös lyhyitä suurkaupunkien välisiä reittejä. Tällaista on muistaakseni spekuloitu ainakin Melbournen ja Sydneyn välille. Täyteen ahdettu (yli 800 matkustajaa) kone voisi kannattaa lyhyelläkin reitillä.

Voisin kuvitella, että Japanissa tällainen saattaisi myös toimia. Siellähän operoidaan kaupunkien välillä Boeing 747:lla, joiden matkustuskapasiteetti on melkoisesti normaalia suurempi. Ainakin aiemmin toiminta on ollut hyvin kannattavaa, mutta tämän hetken tilastoista minulla ei ole tietoa, ovatko esim. uudet suurnopeusjunat vieneet runsaasti matkustajia lentoliikenteen puolelta.

vlad.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En tiedä miten vaikeaa on käsittää, ettei se moottorin hajoaminen liene Airbusin vika. Moottorit valmistaa Rolls-Royce tai Engine Alliance. Airbus valmistaa sen rungon, johon moottorit kiinnitetään.

Lentoyhtiö voi tilata uuden rungon ja ostaa siihen vaikka 20-vuotta vanhat piraattiosia täynnä olevat moottorit. Sitten kun tämä kone syöksyy maahan, on se merkki Airbusin paskasta laadusta. Ei kannata aina mennä iltapäivälehtien hysteriaan mukaan.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tuskin ovat. Koneiden seisottaminen kentällä on aivan pirun kallista, jos niihin riittää matkustajia. Tämä tapaus on nyt vain tällainen lentoliikenteeseen kuuluva kuohahdus, jonka perustarkoitus on palvella matkustajien turvallisuudentunnetta. Kohta koneet taas lentävät.
Jaa-a, miten lienee? Tietääkseni Qantasin A380:t seisovat edelleen tiukasti varikolla ja lentoliikenteeseen paluusta ei ole tietoa. Oma matkani lähenee, enää yhdeksän päivää siihen. Mitenköhän käy jos 747 jumbojettiin yritetään mahduttaa kaikki A380:lle tarkoitetut matkustajat? Jääkö koko matka tekemättä? No, ei kai tuo maailmanloppu olisi. Ilmeisesti Qantas nyt kuitenkin on laskenut, että pienimmälläkin riskillä lentäminen voisi tulla paljon kalliimmaksi kuin koneiden seisottaminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös