Hesari:
Minusta tuo lähinnä näyttää siltä, että moottori olisi räjähtänyt tuhannen p:n päreiks. Sanat "sammuminen" ja "vika" kuulostavat aika vähätteleviltä. No, vikahan siinä on pakko olla, jos moottori räjähtää. Ja kyllähän se moottori varmasti sammuu, kun se räjähtää.
Maalaisjärki sanoo, että tuossa on ollut paha onnettomuus hyvin lähellä.
Kun nopeutta on edes 500km/h, ilmanvastus on kevyemmässäkin ilmassa hemmetin suuri. Siinä ei tarvitse kuin yksi osa hieman repsottaa, ja samantien voi revetä todella suurikin osa irti. Tuskin tuossa mitään isoa räjähdystä on tapahtunut, jos edes räjähdystä lainkaan.
Pahan onnettomuuden tuosta olisi voinut todella huonolla tuurilla saada aikaan. Yhden moottorin menetys ei ole vakavaa, kolmellakin voi lentää pitkiä matkoja, mutta nopeus putoaa ja kone alkaa kaartamaan ja kallistamaan sammuneen moottorin puolelle. Laskeutuminen ei ole siis mikään ongelma.
Suurimmat riskit on hydrauliikan hajoaminen, polttoaineen vuotaminen tai siivekkeiden hajoaminen. Normaalissa matkustajakoneessa on hydrauliikka yleensä kolmen toisistaan riippumattoman järjestelmän takana. Yksi jos hajoaa, ei hätää koska kaksi toimii edelleen. Vain pari kertaa on käynyt tapaus, missä kaikki kolme ovat hajonneet. Tunnetuin lienee ohjusisku DHL:n rahtikoneeseen jossakin Bagdadissa 2003. Kone saatiin ehjänä alas tästä huolimatta. Polttoaineen vuotaminen olisi voinut olla katastrofi kuten Concorden kohdalla oli, mutta välttämättä sekään ei. Polttoaineen voi koneen sisällä siirtää säiliöstä toiseen jos vuotava polttoaine ei syty palamaan. Pahinta voisi olla siivekkeiden hajoaminen, ja/tai jumiutuminen tiettyyn asentoon. Se tekisi peruslentämisestä vaikeaa, ja kääntymisiä tulisi hallita peräsimen avulla, ja moottoritehoja säätämällä.
Lento-onnettomuudet ovat lähes aina usean harvinaisemman tapahtuman yhteisvaikutus. Mikään yksittäinen ongelma ei koneita taivaalta pudota, vaan siihen vaaditaan monta asiaa, jotka kaikki vaikuttavat toisiinsa.