Oletettavasti kaikki tietävät mikä on lintubongari mutta kuinkahan moni on törmännyt lentokonebongariin? Olettaisin, että näinkin suuresta joukosta löytyy jokunen joka on joko aktiivinen lentokonebongari tai on harrastanut jossain elämänsä vaiheessa lentokoneiden bongaamista.
Miksi siis tällainen ketju?
Siksi koska itse olen ollut nuoruudessani kovinkin aktiivinen lentokoneiden perään, ne ovat olleet aina suurimpia kiinnostuksen aiheitani ja kävin pienestä pitäen kaikki mahdolliset ilmailunäyttelyt läpi jonne vain pyörällä tai jollain muulla kyydillä pääsin, tosin eihän sitä nuorena kovinkaan kauas päässyt mutta pääsinpä nyt ihastelemaan koneita muuallekin kuin kotikentälle eli Lappeenrannan lentokentälle.
Koneista tuli otettua kuvia pienestä pitäen omalla laatikkokamerallani, kuvat tosin olivat tasoltaan surkeita koska eihän sillä laatikolla kummoisiakaan kuvia saanut muista kuin maassa olevista koneista - osa kyseisen aikakauden kuvista koristaa edelleen "albumeitani" muistoina menneistä ajoista ja erään "harrasteen" aloittamisesta.
Vanhempana sitä on tullut kuvailtua jonkin verran koneita huomattavasti paremmilla vehkeillä, niin ilmailunäyttelyissä kuin myös lentokentillä tai lentokenttien ulkopuolella seuraillen nousevia/laskevia koneita.
Kaikkia koneita joita olen elämäni aikana bongannut on tietty mahdotonta muistaa, kuviakin on varmaan satoja erilaisista lentokoneista ja helikoptereista, kiinnostukseni ulkopuolelle olen suosiolla rajannut vähemmän kiinnostavat pienkoneet - niissä ei ole sitä potkua mitä minä koneelta vaadin.
Ilmavoimien/(Rajavartioston) kalustosta olen onnistunut bongaamaan likimain kaikki uudemmat konemallit (mahdollisesti jopa kaikki konemallit joita on ollut käytössä 70-luvun jälkeen), kuvia löytyy Mig-21 bis:istä, Saab J35 Drakenista, F/A-18 Hornetista (olen nähnyt todella hienon soolon L:rannan Airshowssa 90-luvulla), BAe Hawk:ista sekä Fokker F-27:stä etc. Helikoptereista filmille on tallentunut Mil Mi-8, Aerospatiale AS 332 (?) Super Puma Rajavartioston väreissä sekä pari muuta kopterimallia.
Sotilaskoneita olen saanut muutenkin ikuistettua filmille (digikuvien muotoon) kohtuullisen joukon, löytyy tankintuhoaja A-10 Thunderboltista alkaen ja päätyen Saab J37 Viggenin kautta McDonnell Douglas F-4 Phantomiin ja Panavia Tornado IDS:n ja ADV:hen. Kuljetus-/tankkauskoneitakin on filmille taltioitu kohtuullinen joukko, aiemmin tuli jo mainittua ilmavoimiemme eläköityvä F-27, muista on mainittava Lockheed C-130, Boeing KC-135R Stratotanker sekä Antonov An-12 ja ikivanha An-2 - todellinen neuvostoajan ilmailun monitoimityökalu koostaan huolimatta. Tässä yhteydessä sopii myös mainita useamman kerran bongaamani Antonov An-124, jota en kuitenkaan kertaakaan ole saanut ikuistettua filmille - kyseinen kone ei tosin ollut sotilaskäytössä vaan rahtiyhtiö Volga-Dnepr väreissä.
Sotilaskoneista vaikuttavin on kuitenkin ollut Boeing B-52 jonka bongasin vuosia sitten Yankee Airmuseumissa lähellä Detroitia, BUFF - kuten konetta kutsutaan (halukkaat voivat ottaa selkoa mistä sanoista lyhenne tulee) - on melkoisen vaikuttava ilmestys kaikkiaan. Kone oli toki jo käytöstä poistettu mutta edelleen lentokuntoisena säilytetty. Samaisessa museossa vieraillessani pääsin tutustumaan myös muutamiin vahempiin konemalleihin, sisätiloista löytyi edelleen lentokunnossa oleva Boeing B-17 (eivätpä olleet kovinkaan häävit tilat koneen miehistöllä, sisua siis tosiaan vaadittiin, että kyseisellä koneella lähti pommituslennolle Saksan taivaan ylle - etenkin "ball slaven" tilat olivat kaikkea muuta kuin kehuttavat).
Matkustajakoneista filmille on päätynyt melkoinen joukko koneita, pääasiassa kuitenkin läntisten valmistajien koneita - eniten edustettuina suurvalmistajat kuten Boeing ja Airbus, tällä viikolla sain bongattua viimeisimmän Finnairin uutuuden eli Airbus A340. Kaikkiaan hienon näköinen kone sinivalkoisissa väreissä.
Helikoptereista olenkin jo maininnut ilmavoimiemme mallit, muista on tullut bongattua muun muassa Kamov Ka-27 (joka on sisätiloiltaan yllättävänkin ahdas), NH90, pari mock-up versiota Sikorskyn koptereista. Vaikuttavin ilmestys on kuitenkin ollut Mil Mi-26, joka on sisätiloiltaan verrattavissa kuljetuskoneeseen, tosin rahtiakin kopteri pystyy maksimissaan kuljettamaan sen 20 tonnia.
Tämän vähemmän aktiivisen bongarin haaveena olisi päästä joku päivä suurenmaailman ilmailutapahtumaan mukaan - tavallaan kiehtovin olisi Moskovassa parin (?) vuoden välein järjestettävä ilmailutapahtuma koska siellä olisi paras mahdollisuus törmätä harvinaisempiin koneisiin.
vlad.
Miksi siis tällainen ketju?
Siksi koska itse olen ollut nuoruudessani kovinkin aktiivinen lentokoneiden perään, ne ovat olleet aina suurimpia kiinnostuksen aiheitani ja kävin pienestä pitäen kaikki mahdolliset ilmailunäyttelyt läpi jonne vain pyörällä tai jollain muulla kyydillä pääsin, tosin eihän sitä nuorena kovinkaan kauas päässyt mutta pääsinpä nyt ihastelemaan koneita muuallekin kuin kotikentälle eli Lappeenrannan lentokentälle.
Koneista tuli otettua kuvia pienestä pitäen omalla laatikkokamerallani, kuvat tosin olivat tasoltaan surkeita koska eihän sillä laatikolla kummoisiakaan kuvia saanut muista kuin maassa olevista koneista - osa kyseisen aikakauden kuvista koristaa edelleen "albumeitani" muistoina menneistä ajoista ja erään "harrasteen" aloittamisesta.
Vanhempana sitä on tullut kuvailtua jonkin verran koneita huomattavasti paremmilla vehkeillä, niin ilmailunäyttelyissä kuin myös lentokentillä tai lentokenttien ulkopuolella seuraillen nousevia/laskevia koneita.
Kaikkia koneita joita olen elämäni aikana bongannut on tietty mahdotonta muistaa, kuviakin on varmaan satoja erilaisista lentokoneista ja helikoptereista, kiinnostukseni ulkopuolelle olen suosiolla rajannut vähemmän kiinnostavat pienkoneet - niissä ei ole sitä potkua mitä minä koneelta vaadin.
Ilmavoimien/(Rajavartioston) kalustosta olen onnistunut bongaamaan likimain kaikki uudemmat konemallit (mahdollisesti jopa kaikki konemallit joita on ollut käytössä 70-luvun jälkeen), kuvia löytyy Mig-21 bis:istä, Saab J35 Drakenista, F/A-18 Hornetista (olen nähnyt todella hienon soolon L:rannan Airshowssa 90-luvulla), BAe Hawk:ista sekä Fokker F-27:stä etc. Helikoptereista filmille on tallentunut Mil Mi-8, Aerospatiale AS 332 (?) Super Puma Rajavartioston väreissä sekä pari muuta kopterimallia.
Sotilaskoneita olen saanut muutenkin ikuistettua filmille (digikuvien muotoon) kohtuullisen joukon, löytyy tankintuhoaja A-10 Thunderboltista alkaen ja päätyen Saab J37 Viggenin kautta McDonnell Douglas F-4 Phantomiin ja Panavia Tornado IDS:n ja ADV:hen. Kuljetus-/tankkauskoneitakin on filmille taltioitu kohtuullinen joukko, aiemmin tuli jo mainittua ilmavoimiemme eläköityvä F-27, muista on mainittava Lockheed C-130, Boeing KC-135R Stratotanker sekä Antonov An-12 ja ikivanha An-2 - todellinen neuvostoajan ilmailun monitoimityökalu koostaan huolimatta. Tässä yhteydessä sopii myös mainita useamman kerran bongaamani Antonov An-124, jota en kuitenkaan kertaakaan ole saanut ikuistettua filmille - kyseinen kone ei tosin ollut sotilaskäytössä vaan rahtiyhtiö Volga-Dnepr väreissä.
Sotilaskoneista vaikuttavin on kuitenkin ollut Boeing B-52 jonka bongasin vuosia sitten Yankee Airmuseumissa lähellä Detroitia, BUFF - kuten konetta kutsutaan (halukkaat voivat ottaa selkoa mistä sanoista lyhenne tulee) - on melkoisen vaikuttava ilmestys kaikkiaan. Kone oli toki jo käytöstä poistettu mutta edelleen lentokuntoisena säilytetty. Samaisessa museossa vieraillessani pääsin tutustumaan myös muutamiin vahempiin konemalleihin, sisätiloista löytyi edelleen lentokunnossa oleva Boeing B-17 (eivätpä olleet kovinkaan häävit tilat koneen miehistöllä, sisua siis tosiaan vaadittiin, että kyseisellä koneella lähti pommituslennolle Saksan taivaan ylle - etenkin "ball slaven" tilat olivat kaikkea muuta kuin kehuttavat).
Matkustajakoneista filmille on päätynyt melkoinen joukko koneita, pääasiassa kuitenkin läntisten valmistajien koneita - eniten edustettuina suurvalmistajat kuten Boeing ja Airbus, tällä viikolla sain bongattua viimeisimmän Finnairin uutuuden eli Airbus A340. Kaikkiaan hienon näköinen kone sinivalkoisissa väreissä.
Helikoptereista olenkin jo maininnut ilmavoimiemme mallit, muista on tullut bongattua muun muassa Kamov Ka-27 (joka on sisätiloiltaan yllättävänkin ahdas), NH90, pari mock-up versiota Sikorskyn koptereista. Vaikuttavin ilmestys on kuitenkin ollut Mil Mi-26, joka on sisätiloiltaan verrattavissa kuljetuskoneeseen, tosin rahtiakin kopteri pystyy maksimissaan kuljettamaan sen 20 tonnia.
Tämän vähemmän aktiivisen bongarin haaveena olisi päästä joku päivä suurenmaailman ilmailutapahtumaan mukaan - tavallaan kiehtovin olisi Moskovassa parin (?) vuoden välein järjestettävä ilmailutapahtuma koska siellä olisi paras mahdollisuus törmätä harvinaisempiin koneisiin.
vlad.