Koska mä en tiedä, miten Lennu joukkuetta aidosti johtaa, en voi ottaa kantaa siihen, onko hyvä vai huono kapteeni. Keskustelua siitä, pitääkö kapteenin olla myös pelillinen johtaja voidaan käydä, mutta sitä päätöstä ei fanit tee. Sen tekee valmennus. Tai pelaajat, jos joukkue kapteenin äänestää. Jos joku antaa äänensä vain ikonistatuksen perusteella, se on hänen häpeänsä. Tällöin hänelle kapteenius merkitsee muuta kuin pelillistä johtajuutta ja siihen hänellä on oikeus.
Tiedän faktana, että Lennu on omalla panoksellaan kopissa saanut piiskattua joukkueen lentoon, joten täysin nollatason johtajasta ei voi olla kysymys. Joukkueet ovat kuitenkin erilaisia ja voi olla, että tämä joukkue tarvitsee jotain muuta. Mielestäni yksikään pelaaja ei voi mennä sen taakse, että kapteeni on paska eikä saa muita sytytteyä. Jokaisen velvollisuus on saada itsensä parhaaseen flowhun. Toki erilaisia apukeinoja saa siinäkin käyttää. Mä siis karsastan sitä, että Lennu dumataan täällä huonoksi kapteeniksi, kun kukaan ei mitään faktaa asiasta tiedä. Myöskään epäonnistunut maalinteko ei saa henkilöityä yksittäisiin pelaajiin, sillä ongelma on kaikilla.
Joo, naureskelu vitutti muakin, mutta hetken happea otettuani kysyin itseltäni, että itkeäkö siellä pitäisi? Tai olla ihan raivon partaalla ja samalla hokea muille, että rennosti vaan jätkät, rennosti? Se, että aletaan tuijottaa jo jätkien ilmeitäkin kertoo, että fanien tuska on syvää. Mutta menee myös yli.
Mielenkiintoista on sekin, että kun Vito ja Kanki putosivat kokoonpanosta (ja kopista), homma alkoi sakata. Vaikka Kangen sopparista voidaankin olla montaa mieltä, hänellä saattaa olla sellaisia ominaisuuksia, jotka todella auttavat kopissa. Kaikki varmasti muistamme, miten Lennukin relasi, kun Kanki siirtyi Sportista meille. Pelillinen panos on mitättömän pieni, mutta ehkä ilmapiirille se onkin merkittävän suuri? Ehkä me kaikki aliarvioimme tiettyjen pelaajien merkityksen kokonaisuudelle?
Mä en missään nimessä ole sen kannalla, että keneltäkään revitään kapteenin natsoja pois. Se olisi nöyryyttävää ja siitä seuraa harvoin pitkässä juoksussa mitään hyvää. Mutta: jos mä olisin Lennu, mä menisin valmennuksen luokse ja ehdottaisin, että joku muu joko ottaa kapteenin natsat ja jengin haltuun, C:tä kierrätetään tai siirrytään NHL:ssä nyt muodissa olevaan pelkkien varakapteenien systeemiin. Nyt tarvitaan selvästi laajempaa vastuunkantoa sekä kentällä että ehkä myös kentän ulkopuolellakin. Yhdessä tämä laiva kääntyy, mutta jonkun pitää ensin kääntää yksin se ensimmäinen käännös.