Legendaarinen Kummeli

  • 163 837
  • 407

Devon

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Laajimmalle kansan kielenkäyttöön on varmasti päätynyt "Kyllä lähtee!", joka ohjelmassakin oli nimenomaan vain pelkkä hokema ilman nimettyjä hahmoja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laajimmalle kansan kielenkäyttöön on varmasti päätynyt "Kyllä lähtee!", joka ohjelmassakin oli nimenomaan vain pelkkä hokema ilman nimettyjä hahmoja.
Nämä kummelin sekunneissa mitattavat "välisketsit" ovat yhtä lailla sarjan suola. "Kyllä lähtee" ei tarkoita yhtään mitään, mutta oleellisesti säestämässä seuraavaa sketsiä esim. Perintöä odotellessa.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Sehän tässä hauskaa onkin kun en nimeä muista vaikka kuinka kaivelee ja sketsikin on mielestä hukassa, mutta se baari on mukana Kummelissa. Kesäisin tulee joskus pyöräiltyä vanhoilla kulmilla ja aina muistaa että tuossa talossa oli se baari ennen.
Tämäpä olikin visainen!

Mulla on vanhoja 80-luvun puhelinluetteloita, mutta ravintola-sanan kohdalta ei löytynyt mitään Irjalankatu 9:ään. Mikä voisi olla vastaava nimike: pub, baari, krouvi, kuppila? Ei löytynyt.

Päivän verran siinä mietiskelin, mikä muu voisi olla vastaava synonyymi. Olin nimittäin aika varma, että näistä puhelinluetteloista se vastaus kyllä löytyisi kun vaan keksisi oikean sanan... kunnes välähti: kahvila! Ja kylläpä vain: siellä oli Kahvila Tuulentupa ja myöhemmin Kahvila Terita. Totta kai, kulttuurikahvilahan se oli paremmasta päästä! Sitten kun jälkeenpäin katson ysärin luetteloita, niin jossain tuon vuosikymmenen puolella nimi muuttuu Pub Teritaksi (kasarin puhelinluettelossa muuten ei ole pubeja, ainakin puhelinluettelon mukaan ne tulevat vasta 90-luvulla).

Siinä naapurissa, 50 metrin päässä, oli aikoinaan Bistro-Pirren, myöhemmin Irjan Kellari, nykyään Irjalan baari.

On mielenkiintoista, kuinka paljon pieniä keskiolutbaareja aikoinaan lähiöissä ja omakotialueillakin oli lähellä toisiaan. Tällaiset baarit synnytti keskioluen vapautuminen ja kaupungistuminen (maalta tulleilla ei ollut vapaa-ajalla oikein järkevää tekemistä kun uusia kavereita sekä nykyisenkaltaista harrastusten kirjoa ja kulttuuria ei vielä ollut). Samat baarit tappoi sittemmin alkoholikulttuurin muutos, televisiotarjonnan laajentuminen ja sopeutuminen kaupunkielämään. Taisi viimeistään joskus 90-luvun alkupuolella alkaa näiden pienten etäällä-keskustasta-baarien hiipuminen.

Alkoholitutkijat ovat sanoneet, että nautinnan siirtymisellä koteihin on ollut se huono puoli, että baareissa oli enemmän kontrollia ja sosiaalisuutta.
 

BaronFIN

Jäsen
Mankelin aforismi: ”Pakkanen kesyttää nudistin”, toimii 20 vuoden jälkeen edelleen.

Minulle on jäänyt ärsyttävänä Teams maneerina ”Noniin” -aloituksen sijasta ”Dodii”.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tämäpä olikin visainen!

Mulla on vanhoja 80-luvun puhelinluetteloita, mutta ravintola-sanan kohdalta ei löytynyt mitään Irjalankatu 9:ään. Mikä voisi olla vastaava nimike: pub, baari, krouvi, kuppila? Ei löytynyt.

Päivän verran siinä mietiskelin, mikä muu voisi olla vastaava synonyymi. Olin nimittäin aika varma, että näistä puhelinluetteloista se vastaus kyllä löytyisi kun vaan keksisi oikean sanan... kunnes välähti: kahvila! Ja kylläpä vain: siellä oli Kahvila Tuulentupa ja myöhemmin Kahvila Terita. Totta kai, kulttuurikahvilahan se oli paremmasta päästä! Sitten kun jälkeenpäin katson ysärin luetteloita, niin jossain tuon vuosikymmenen puolella nimi muuttuu Pub Teritaksi (kasarin puhelinluettelossa muuten ei ole pubeja, ainakin puhelinluettelon mukaan ne tulevat vasta 90-luvulla).

Siinä naapurissa, 50 metrin päässä, oli aikoinaan Bistro-Pirren, myöhemmin Irjan Kellari, nykyään Irjalan baari.

On mielenkiintoista, kuinka paljon pieniä keskiolutbaareja aikoinaan lähiöissä ja omakotialueillakin oli lähellä toisiaan. Tällaiset baarit synnytti keskioluen vapautuminen ja kaupungistuminen (maalta tulleilla ei ollut vapaa-ajalla oikein järkevää tekemistä kun uusia kavereita sekä nykyisenkaltaista harrastusten kirjoa ja kulttuuria ei vielä ollut). Samat baarit tappoi sittemmin alkoholikulttuurin muutos, televisiotarjonnan laajentuminen ja sopeutuminen kaupunkielämään. Taisi viimeistään joskus 90-luvun alkupuolella alkaa näiden pienten etäällä-keskustasta-baarien hiipuminen.

Alkoholitutkijat ovat sanoneet, että nautinnan siirtymisellä koteihin on ollut se huono puoli, että baareissa oli enemmän kontrollia ja sosiaalisuutta.
Hienoa salapoliisityötä! Jäi oikein mieltä vaivaamaan kun ei nimi muistunut, onhan Pub Terita jo nimeltään lupaus seikkailusta. Sammon valtatiellä samassa kiinteistössä jossa on Jäähovi, joka on ihan mainio paikka, oli Ämpäribaari Manta, tämäkin elämys jäi kokematta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikko Kivinen + Kummeli. Kausi 2004 jätti varmasti kaksijakoiset fiilikset, mutta juontajan joka jakson loppuun viljelemät aforismit olivat parasta kaudessa.

Hyvät katsojat. Me ihmiset aina emme tiedä tiedä, mitä huominen tuo tullessaan. Niinpä jätkä elää tätä päivää, välimallin jätkä. Minun nimeni on Mikko. Hyvää yötä.

Hyvät katsojat. Me ihmiset emme tiedä, minne tie vie. Mutta meillä pitää olla haaveita, unelmia, utukuvia. Jätkä matkustaa. Minun nimeni on Mikko. Hyvää yötä.

Hyvät katsojat. Me kaupunkilaiset emme useinkaan tule ajatelleeksi, että ihminen on osa luontoa, elää siitä. Mutta jätkä tietää oman paikkansa ravintoketjussa. Minun nimeni on Mikko. Hyvää yötä.

Hyvät katsojat. Me ihmiset emme useinkaan tule ajatelleeksi, että mitään emme täältä mukaamme saa. Kääriliinassa ei ole taskuja. Siksi jätkä kulkee matalalla profiililla. Se on voittajan tie, voittajan valinta. Minun nimeni on Mikko. Hyvää yötä.

Hyvät katsojat. Liian usein me ihmiset unohdamme muiden kiireidemme takia lähimmäisemme. Siksi jätkä tietää, milloin on oikea lähteä kuin koira yöhön ja milloin on oikea aika lähettää terveisiä. Minun nimeni on Mikko. Hyvää yötä.

Hyvät katsojat. Liian harvoin me ihmiset tajuamme, milloin on menty liian pitkälle, koska on aika lopettaa. Mutta jätkä tietää milloin tilanne on 6-0. Tähän on hyvä lopettaa Kummelit tältä erää. Minun nimeni on Mikko. Hyvää yötä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös