Left vai right?

  • 29 747
  • 148

Mikä on sinun mailasi ”kätisyys”?

  • Left

    Ääniä: 408 66,1%
  • Right

    Ääniä: 197 31,9%
  • Pelaan sujuvasti molemmilta puolilta

    Ääniä: 12 1,9%

  • Äänestäjiä
    617

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Maaginen syöttö lähtee sählykepillä ja vähemmän maaginen sellainen lätkämailalla. Leftiltä toki, kuten suomalaisen miehen kuuluukin pelata...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Leftillä. Lämätä en jostain syystä osaa, rannari tulinen ja epätarkka.
 

Telemarketti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Right.

Oikeakätisenä kaverina pelaan rightilta. Kivasti lähtee ranteet ja lätyt jääkiekossa rightin puolelta.

Ilmeisesti on vähän harvinaisempaa, että oikeakätisenä rightin puolelta pelaa.
 

Eleanor

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Devils
Tulinen leftin ranne, ainakin säbässä.
 

Nick Neim

Jäsen
Oikeakätisenä kaverina pelaan rightilta. Kivasti lähtee ranteet ja lätyt jääkiekossa rightin puolelta.

Ilmeisesti on vähän harvinaisempaa, että oikeakätisenä rightin puolelta pelaa.

Täältä ilmoittautuu myös yksi. Lisäksi pelaan biljardia oikea käsi edessä, vastaavaa en ole keneltäkään oikea kätiseltä nähnyt. Pari vasuria tiedän, jotka pelaavat samoin päin.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hurja kanuuna lähtee totta kai leftiltä. Se on tulinen ja aivan vitun epätarkka!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen right ja todella ummikko sellainen, joka suhteessa. Vain R-mailalla pelaaminen onnistuu, kirjoitan oikealla kädellä, soitan kitaraa oikeakätisesti, potkaisen palloa sujuvasti vain oikealla jalalla, tartun esineisiin mieluiten oikealla kädellä, biljardi ja tikanheitto onnistuvat tietenkin vain oikeakätisesti jne.

Vain puhelinta pidän vasemmassa kädessä. Tämä johtuu tietenkin siitä, että näin oikea käsi jää vapaaksi esimerkiksi kirjoittamiseen.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen right ja todella ummikko sellainen, joka suhteessa. Vain R-mailalla pelaaminen onnistuu, kirjoitan oikealla kädellä, soitan kitaraa oikeakätisesti, potkaisen palloa sujuvasti vain oikealla jalalla, tartun esineisiin mieluiten oikealla kädellä, biljardi ja tikanheitto onnistuvat tietenkin vain oikeakätisesti jne.

Vain puhelinta pidän vasemmassa kädessä. Tämä johtuu tietenkin siitä, että näin oikea käsi jää vapaaksi esimerkiksi kirjoittamiseen.

Muuten kyllä sama, mutta muutama eroavaisuus löytyy täältä suunnalta: Puhelinta käytän oikealla kädellä, paitsi silloin jos on jotain tekemistä oikealla kädellä silloin pidän luuria vasemmassa, mutta harvoin näin. Palloa potkin oikealla jalalla (vasurilla sellainen kohtuu tuhnu kuti lähtee) ja muutenkin kaikki nuo sama juttu (olen oikeakätinen), mutta ainoastaan salibandyssä/lätkässä kuti lähtee leftillä.
 

motamoro

Jäsen
Muuten kyllä sama, mutta muutama eroavaisuus löytyy täältä suunnalta: Puhelinta käytän oikealla kädellä, paitsi silloin jos on jotain tekemistä oikealla kädellä silloin pidän luuria vasemmassa, mutta harvoin näin. Palloa potkin oikealla jalalla (vasurilla sellainen kohtuu tuhnu kuti lähtee) ja muutenkin kaikki nuo sama juttu (olen oikeakätinen), mutta ainoastaan salibandyssä/lätkässä kuti lähtee leftillä.

Loogisempaa on että oikeakätiset pelaavat leftiä. Yläkätenä toimii tällöin oikea käsi, joka on oikeakätisellä se taitavampi käsi. Tämä mahdollistaa paremman mailankäsittelyn, ja vielä jos vasen käsi (alakäsi) on vahvempi niin yhdistelmä on lähtökohtaisesti täydellinen. Rightilla toki päinvastoin.

Olen itse right ja kuti on millintarkka. Tarkkuus ennen voimaa.
 
Miksi righteilla on yleisesti ottaen parempi laukaus? Ihan Selänteestä ja Ovechkinista lähtien omien sählyhöntsyporukoiden righteihin leftit jäävät aina kakkoseksi. Tutut maaliahneet rightinpelaajat ovat aikalailla 50-50 suhteessa oikea- ja vasenkätisiä, siitäkään en ole löytänyt mitään eroja. Tosin otanta on noin 15-20 pelaajaa...

Itse olen lefti ja veto on parempaa keskitasoa.
 

Alejandro

Jäsen
Miksi righteilla on yleisesti ottaen parempi laukaus? Ihan Selänteestä ja Ovechkinista lähtien omien sählyhöntsyporukoiden righteihin leftit jäävät aina kakkoseksi. Tutut maaliahneet rightinpelaajat ovat aikalailla 50-50 suhteessa oikea- ja vasenkätisiä, siitäkään en ole löytänyt mitään eroja. Tosin otanta on noin 15-20 pelaajaa...

Itse olen lefti ja veto on parempaa keskitasoa.
Tässä voisi hakea myös sellaista näkökulmaa, että maalivahdeille rightien laukaukset voivat olla vaikeampia kuin leftien. Tuleehan niitä rightien vetoja vähemmän treeneissäkin, kun melkein kaikki pelaajat ovat leftejä.
 
Tässä voisi hakea myös sellaista näkökulmaa, että maalivahdeille rightien laukaukset voivat olla vaikeampia kuin leftien. Tuleehan niitä rightien vetoja vähemmän treeneissäkin, kun melkein kaikki pelaajat ovat leftejä.

Totta, tässä on varmasti perää. Mutta silti jokin haiskahtaa koska tuntuu että usein kun joku tunnetaan hyvästä/kovasta laukauksesta kyseessä on right, vaikka vedettäisiin pahviveskalle. Kavereiden kanssa ollaan joskus mietitty asiaa ilman sen kummempaa lopputulosta, voisi pistää melkein henkimaailman juttuja -koriin.
 

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
Täysiverinen right paikoittaisella hehtaarikudilla. Tosin silloin, kun menee yläkulmaan, niin veto on julmetun tarkka.

Oikeakätinen olen pääasiassa. Kynä kulkee oikeassa kädessä, mutta en karsasta yleisessä toiminnassa vasentakaan kättä. Leftin puolta olen joskus kokeillut, mutta ne näytteet eivät olisi kelvanneet edes hauskoihin kotivideoihin.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Vasuri

Aikoinaan sisko - jääkiekkoihminen siihen aikaan - osti mulle joululahjaksi rightin mailan, koska olen vasenkätinen. Yllätys olikin suuri, kun kerroin pelaavani leftillä. Hän oli jostain oppinut juuri sen, että oikeakätiset leftilla ja vasurit toisin päin. Näin se kai YLEENSÄ menee.

Muissa lajeissa (pesis ja baseball) sitten on luonnollista lyödä vasurilta.
(Pesiksessä on kumma, vasureita sorsiva sääntö, että lukkarille pitää ennen syöttöä kertoa, kummalta puolelta lyö. Vasuri meinaan jos pikkaisen hidastelee, lukkari nostaa äkkiä syötön (vaikka tietää lyöntivuorossa olevan vasuri) ja sinne meni yksi suora. Tämä sääntö on sorsiva siksi, että vasurilyöjän jälkeen taas oikeakätisen ei tarvitse puoltaan ilmoittaa, vaan lukkari automaattisesti siirty takaisin toiselle puolen lautasta.)

Baseballissa taas reilu kolmannes lyö vasurilta. Jotkut osaavat lyödä molemmilta puolilta kotipesää yhtä hyvin. Heidän ei tarvitse juuri välittää, kummalla kädellä syöttäjä heittää.
 

Ralph

Jäsen
Salibandya ja tietysti myös jääkiekkoa hakkaan leftin puolelta. Kuitenkin pesäpallossa lyön kuten lefti salibandyssä, eli naama kentälle päin katsottuna lukkari on minun vasemmalla puolella. Yleensähän leftit lyö toiselta puolelta.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Maila Rightilta ja kulli Leftissä lahkeessa. Molemmilla repun heiluttelu on harvoin saatua herkkua vaikka maila pystyssä tulee vetosektoreilla pyörittyä. Nekin harvat vedot taitavat mennä molemmilla logoon...
 

Veripelto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen oikeakätinen ja kun tartun mailaan, kitaraan, miekkaan tai muuhun lyömäaseeseen on oikea käteni aina kepin päässä. Tosiaan pesäpalloa pelattaessa tuo ei kuitenkaan ilmeisesti ole niin "normaalia" oikeakätiselle.

Olen aina ajatellut niin, että isosiskoni joka on vasuri opetti minut pelaamaan pesistä ja olen häneltä perinyt tämän tavan. Samoin hän on opettanut veljeäni, joka on oikeakätinen pelaamaan lätkää rightin mailalla. En tiedä onko tässä kuinka paljon perää, että sitä vaan pelaa sillä tavalla miten on opetellut tai opetettu. Voisi jonkun ihmiskokeen tehdä ja opettaa jollekkin innostuneelle lapselle vuoropäivin leftin ja rightin mailalla...
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Right. Jääkiekko, pesäpallo, golf, lajista riippumatta pelaan aina oikea käsi alhaalla. Ainoana poikkeuksena on se, että lätkää pystyn kyllä pelaamaan leftinäkin mutta vetoihin ei saa poweria eikä se muutenkaan tunnu yhtä luontevalta kuin right. Ja oikeakätinen siis olen. Lapsena kyllä tyrkytettiin letfin stagaa käteen, kun se ilmeisesti on oletusarvo oikeakätisen kohdalla. Niin, ja isä ja veli kun ovat leftejä ja tottakai pikkuveli saa vanhat mailat kiertoon pienenä. Siitä se kai on tullut opittua leftilläkin pelaamaan. Kaikille pitäisi antaa skidinä suoralapainen maila ja sitten katsoa miten päin se siihen käteen tarttuu. Olen siis ollut osittain edellä kirjoittaneen Veripellon ajattelemassa ihmiskokeessa osallisena tahtomattani aikanaan.

Aiheenahan tää on mielenkiintoinen, tykkään kartoittaa aina ihmisten tottumuksia pelata eri lajeja ja kuinka kätisyys niiden välillä vaihtuu, ja onko henkilö oikea vai vasenkätinen noin yleensä. Lajeista esimerkkeinä käytän jääkiekko/golf/pesäpallo. Noh, mitään selkeää kaavaa tässä ei kyllä otannan perusteella ole ollut, paitsi tietysti se että oikeakätiset tottakai ovat yleensä leftejä ja toisinpäin.

Eikös muuten esim. Gordie Howe ollut molempikätinen? On myös vahva muistikuva että SaiPassa pelasi joku herra joka pystyi pelaamaan kummankin puolen mailalla, oisiko ollut itse Frantisek Bombic?
 
Viimeksi muokattu:

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Right olen. Leftilläkin on tullut kikkailtua, kun aikanaan katulätkässä maalivahdin kamppeet oli vain leftille. Senkin oppi yllättävän hyvin, mutta ei tullut koskaan niin luontevaksi.

Varmaan henkilökohtainen juttu, mutta noin yleisesti ottaen uskon että tämäkin on oppimiskysymys. Esimerkiksi huipputason lumi/rullalautailijat pystyvät lautailemaan erittäin sujuvasti sekä oikea että vasen jalka edellä, vaikka kaikille toinen tapa luontaisempi. Aloittelijalle "väärällä puolella" lautailu on suurinpiirtein yhtä vammaisen tuntuista kuin väärällä mailalla pelaaminen.
Sikäli toki eri asia kuin lätkässä, että lautailulajeissa "puolen" vaihtaminen temppujen ja kruisailun yhteydessä on luonnollista ja näin tekniikan oppii ajan myötä, kun taas lätkässä on hankala kesken vaihdon vaihtaa toisen puolen käyrään.
 

tolppa83

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Olen oikeakätinen ja pelaan lätkää leftinä. Golffaan ns. leftin puolelta, samoin pesistä lyön leftin puolelta. Jalkapalloa potkaisen vasemmalla jalalla.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Right pelaajana. Maalissa kuitenkin pelaan niinkuin useimmat kohtalontoverit, eli räpylä vasemmassa kädessä. Tällöin joudun pelaamaan mailapeliä leftinä, joka onkin aiheuttanut jo monta vaarallista tilannetta omassa päässä ja helppoja maaleja vastustajille :)
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monille uskonnoille on ollut ominaista kielteinen suhtautuminen rightilta pelaamiseen. Monien uskontokuntien piirissä rightin kätiset ovat muodostaneet itsenäisiä ryhmiä, joissa rightilla pelaaminen on sallittua. Kristinuskossa rightin mailalla pelaamista on vanhastaan pidetty syntinä. Raamatussa Jumala antaa lain, jonka mukaan rightin mailalla pelaavat ihmiset on tapettava. Islamilaisissa maissa väärään suuntaan käyristetyistä mailoista on määrätty kuolemantuomioita.

Vuonna 1869 unkarilainen kirjailija Károly Mária Kertbeny käytti dokumentoidusti ensimmäisen kerran käsitettä rightin maila avoimessa kirjeessä Preussin oikeusministerille vaatien 'luonnonvastaisen käyttäytymisen' kieltävien lakien kumoamista. Rightin maila yleistyi käsitteenä 1900-luvun puolivälissä ja 1900-luvun lopussa sekä korvasi aikaisemmin käytössä olleet suoralapaiset mailat. Mailapelejä pelattiin pitkään leftin mailoilla, mutta suoralapaisiakin mailoja oli myös käytössä. Suoralla lavalla pelaajat yleisesti hallitsivat molempien oppisuuntien salat, mutta heitä pidettiin silti harhaoppisina. Kirkon suhtautuminen rightin mailoihin on ollut aina kielteistä. Esimerkiksi monien seurakuntien sählyvuoroilla ei vielä nykyäänkään saa pelata rightin mailoilla.

No joo, vitsit vitseinä. Itse pelaan leftiltä. Viimeksi eilen.

Yllä oleva teksti on muokattu wikipediassa olevasta tekstistä, joka kertoo homoseksuaalisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös