Right. Jääkiekko, pesäpallo, golf, lajista riippumatta pelaan aina oikea käsi alhaalla. Ainoana poikkeuksena on se, että lätkää pystyn kyllä pelaamaan leftinäkin mutta vetoihin ei saa poweria eikä se muutenkaan tunnu yhtä luontevalta kuin right. Ja oikeakätinen siis olen. Lapsena kyllä tyrkytettiin letfin stagaa käteen, kun se ilmeisesti on oletusarvo oikeakätisen kohdalla. Niin, ja isä ja veli kun ovat leftejä ja tottakai pikkuveli saa vanhat mailat kiertoon pienenä. Siitä se kai on tullut opittua leftilläkin pelaamaan. Kaikille pitäisi antaa skidinä suoralapainen maila ja sitten katsoa miten päin se siihen käteen tarttuu. Olen siis ollut osittain edellä kirjoittaneen Veripellon ajattelemassa ihmiskokeessa osallisena tahtomattani aikanaan.
Aiheenahan tää on mielenkiintoinen, tykkään kartoittaa aina ihmisten tottumuksia pelata eri lajeja ja kuinka kätisyys niiden välillä vaihtuu, ja onko henkilö oikea vai vasenkätinen noin yleensä. Lajeista esimerkkeinä käytän jääkiekko/golf/pesäpallo. Noh, mitään selkeää kaavaa tässä ei kyllä otannan perusteella ole ollut, paitsi tietysti se että oikeakätiset tottakai ovat yleensä leftejä ja toisinpäin.
Eikös muuten esim. Gordie Howe ollut molempikätinen? On myös vahva muistikuva että SaiPassa pelasi joku herra joka pystyi pelaamaan kummankin puolen mailalla, oisiko ollut itse Frantisek Bombic?