Left vai right?

  • 29 775
  • 148

Mikä on sinun mailasi ”kätisyys”?

  • Left

    Ääniä: 408 66,1%
  • Right

    Ääniä: 197 31,9%
  • Pelaan sujuvasti molemmilta puolilta

    Ääniä: 12 1,9%

  • Äänestäjiä
    617

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Mazza
Mutta onkos kukaan koskaan miettinyt kätisyyttä silloin, kun lajina on pesäpallo? Yläasteella aiheutin liikuntaryhmässäni hämmästelyä, koska luokkatovereistani poiketen löin palloa leftiltä, toisin sanoen oikea käsi alhaalla. Kaverit ihmettelivät avoimesti, ja kulloinkin lukkarivuorossa olleelta sain vähintäänkin paheksuvan katseen osakseni, joutuihan syöttäjäparka ottamaan kokonaisen askeleen vaihtaessaan paikkaansa lautasen toiselle puolelle. Asiaa kummastelleille koetin selittää lyöväni vasemmalta, koska pelaanhan kiekkoa ja sählyäkin leftin puolelta. Monikaan ei tuntunut ymmärtävän pointtiani. Kai jatkoaikalaiset sentään ymmärtävät mitä ajan takaa? Muutenkin silloin harvoin kun pesäpalloa erehdyn telkkarista vahtaamaan, kiinnitän huomiota kätisyyksiin. Suurin osa pelaajista näyttäisi olevan "rightejä", miksiköhän? Kentän muodon takia?

Ja kuten jo mainittua tulikin, kynäilen ja veivaan leftiltä. Rightiäkin olen kokeillut, huvittavin seurauksin.

sama mulla olen sanonut ihmetteleville kavereille että pelaattehan te kiekkoa ja sählyäkin leftiltä miksi ne sitten pelaa pesistä rightilta mutta muuten leftillä
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Vodkaa rightilla, mailaa leftiltä.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Re: Right

Viestin lähetti nedomansky


Entas miksi leftin puolen pelaajat pelaavat golfia rightilta?


Nojaa, suurin osa ihmisistä pelaa golfia rightiltä, ero on karkeasti sanottu 90-10. Esim. Risto Jalo aloitti rightitlä golfin, mutta selkävaivojen takia siirtyi leftille, selkä kun oli tottunut sen puoleiseen liikkeeseen.

Kirjoituskädellä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Allekirjoittanut myy työkseen jääkiekkomailoja ja joutuu usein korjaamaan vanhempien selvityksiä kun ollaan ostamassa ensimmäistä mailaa: "meidän poika kirjoittaa oikealla, niin sille ostetaan rightin maila". EI! ja myöskin jossain viestissä ollut kynäily/kova laukaus juttu on höpöä. Maila valitaan vain ja ainoastaan sen perusteella kumpi puoli tuntuu luonnollisemmalta.

itse kirjoitan oikealla ja pidän kaljatuopin oikeassa kädessä. Pelaan kiekkoa ja salibandya lefitiltä, golfia, tennistä ja pesistä rightiltä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Leftillä olen pelannut aina. Jotenkin luontevampi minulle.

Kyllä se yleensä on niin, että oikeakätiset pelaavat leftiltä ja vasenkätiset rightilta. Toki poikkeuksiakin on, ja varmaan enempi oikeakätisiä pelaa rightilla kuin vasureita leftillä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Rightia täältä.

Tosin pesäpallossa ei oikeastaan ole ollut väliä kummalta puolelta lyö. Riippui aina vähän siitä mihin palloa yritti saada :D
 

Sykerö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers ja Michael Jordan
Viestin lähetti kuningas
Rightilla kynäilen köykäiset cannibalit ja Sykeröt lepuskin lätkäkentällä aivan kahville......:D




Todellaki!!

Kertoisitko mistä lätkä-lempinemesi "Lepakkomies" tulee;)
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Sykerö


Todellaki!!

Kertoisitko mistä lätkä-lempinemesi "Lepakkomies" tulee;)

Mä kun luulin, että se on sun lätkä-lempinimi. Mun lempinimihän oli takakenttien lemieux.;) :cool: :p
 

Jerzy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TAPPARA
Itse pelaan aivan kaikkea Right:lta, mutta tiesittekö, että esim. maahockey säännöissä kaikkien pelaajien täytyy pelata oikea käsi alhaalla ja palloa ei saa pelata rysty puolelta lainkaan?! Itse olin katsomassa salibandy matsia Australian A-maajoukkue vastaan Ruunien Ruunat(hml), jossa kaikki aussipojat olivat alunalkaen entisiä maahockey-pelaajia ja pelasivat näin ollen Right:lta(eivätkä osanneet vetää rystyltä)!
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
I play the RIGHT way ...
Mummo antoi joskus 80-luvulla pienelle nassikalla satasen joululahjaksi, ja sanoi että osti niillä vaikka jääkiekkomaila.
Sitten sitä mentiin kauppaan ja ihmeteltiin mitä se setä oikein tarkoittaa raitilla ja levtillä. :D Right annettiin käteen eikä ole sen jälkeen leftillä pelaaminen ikinä onnistunut.

Oikeakätinen ja -jalkainen olen kuitenkin ja snoukassa vasen jalka on edessä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kätisyys-galluppia vuodelta 2002. Ihmettelyketjussa virinneen keskustelun vuoksi nostetaas tämä ylös. Modet siirtäkööt sitten Kierrätyskeskukseen.
 

Näsä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Clarke Wilm, Teppo Numminen
Playmakerina ja kylmän viileenä ratkaisijana pelaan leftiltä.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Olen oikeakätinen ja pelaan rightilla (sählyä). On etua kun puolustaminen ei kiinnosta ja kyttään vain keskikentällä /parhalla laukaisusektorilla irtopalloja, maalivahdit eivät ole tottuneita rightiin (olen aina ollut harvoja righteja)
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Oikeakätinen ja kaiki pallopelit leftiltä lukuunottamatta golfia, joka rightilta. Oli muuten hankala aluksi golf tuon kätisyyden takia, mutta kyllä se siitä sitten...
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko muuten totta, että maahockeyssä kaikkien on pelattava rightin puolelta? Jokin aika sitten tuota lajia näytettiin Eurosportilla, mutta en silloin katsellut niin tarkkaan, että tuon väitteen olisin havainnut todeksi.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Onko muuten totta, että maahockeyssä kaikkien on pelattava rightin puolelta? Jokin aika sitten tuota lajia näytettiin Eurosportilla, mutta en silloin katsellut niin tarkkaan, että tuon väitteen olisin havainnut todeksi.

Tämä on täysin totta ja kuuluu lajin sääntöihin. "Pelimiehet pelaa rightilta..."

Saanko muuten postata tähän ketjuun ns. normaali-ihmisten kirjoissa?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko muuten totta, että maahockeyssä kaikkien on pelattava rightin puolelta?
Ylempänä olevassa nimimerkki Jerzyn viestissä ainakin väitetään, että asia on noin. Ja joskus yritin maahockeyta katsellakin, koska en millään uskonut tuohon, mutta eipä siellä kentällä tosiaan yhtään leftiltä huiskivaa pelaajaa näkynyt.

Niin, rightilta itse kiskaisen tarvittaessa lepakkolämärit ja sen sellaiset. Olen vasenkätinen, joten ehkä se johtuu siitä.

*edit* hidas, mutta olkoon.
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oikeakätinen ja leftin pelaaja olen. Junnuaikoina kaikki right:n pelaajat olivat ns. kikkailijoita, jostain kumman syystä...
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Onko muuten totta, että maahockeyssä kaikkien on pelattava rightin puolelta? Jokin aika sitten tuota lajia näytettiin Eurosportilla, mutta en silloin katsellut niin tarkkaan, että tuon väitteen olisin havainnut todeksi.
Äkkiseltään tuntuisi, että "luonnostaan rightit" saavat tässä aika kohtuuttoman edun, vaikka säännöt tuollaiset taitavat todella olla. Tottakai sitä leftikin oppii ajan kanssa väärältä puolen vääntämään, mutta ainakin sellaisessa epäsäännöllisessä pelailussa saattaa tuottaa melkoista tuskaa.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Onko muuten totta, että maahockeyssä kaikkien on pelattava rightin puolelta? Jokin aika sitten tuota lajia näytettiin Eurosportilla, mutta en silloin katsellut niin tarkkaan, että tuon väitteen olisin havainnut todeksi.
Vaikka tähän on jo vastattu, niin lisätään sen verran, että maahockey-mailan lapa on vasemmalta puolelta (siis rightin pelaajan kämmenpuolelta) suora, oikealta puolelta kupera. Lisäksi lajin säännöt vielä erikseen kieltävät pallon lyömisen (ja käsittelyn?) lavan kuperalla puolella. Umpirightien peli siis.

Ja vastaus ketjun kysymykseen. Silloin harvoin kun satun lätkä- tai sählymailan käteeni ottamaan, otteeni on left. Ja oikeakätinen olen siviilissä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Äkkiseltään tuntuisi, että "luonnostaan rightit" saavat tässä aika kohtuuttoman edun, vaikka säännöt tuollaiset taitavat todella olla. Tottakai sitä leftikin oppii ajan kanssa väärältä puolen vääntämään, mutta ainakin sellaisessa epäsäännöllisessä pelailussa saattaa tuottaa melkoista tuskaa.

Osa totta ja osa ei. Itse aikanaan (n. 25 vuotta sitten) opettelin väkisin pelaamaan maalissa leftiltä siitä yksinkertaisesta syystä, että rightin maalivahtikamoja ei ollut tarjolla tuolloin juniori-ikäiselle veskarille hintaan, jonka myös vanhemmat olisivat pystyneet hyväksymään.

Uskoisin että kysymys kyvystä pelata joko leftiltä tai rightilta riippuu ratkaisevasti siitä, missä iässä tuo valinta tehdään.

Itse asiassa olen valmistellut ensi kaudelle mielenkiintoisen kokeilun ja hankkinut rightin rällän, pattarin ja mailan. Kesken kautta en ala kätisyyttä vaihtamaan, mutta pakko se on ensi kaudella kokeilla tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Noita sekäettä-tapauksia olen tavannut eläissäni vain yhden, eli ihan sama kumman puolen käyrää tarjosi, homma luonnistui yhtä lailla. Tosin, mielestäni tämä kaveri hävisi hieman koordinaatiossa vain yhdelle puolelle oppineille, sillä tältä kaverilta ei onnistunut vaikeammat mailan kanssa toimitettavat (täydestä vauhdista "toedrag" tai muut kärkivivut). Kuti lähti kyllä, lätty meni perille.

Kuinka moni muu on nähnyt näitä molempipuolisia?

Joo ja leftiltä se itselläkin lähtee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös