Left vai right?

  • 29 689
  • 148

Mikä on sinun mailasi ”kätisyys”?

  • Left

    Ääniä: 408 66,1%
  • Right

    Ääniä: 197 31,9%
  • Pelaan sujuvasti molemmilta puolilta

    Ääniä: 12 1,9%

  • Äänestäjiä
    617

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jokainen varmasti on pidellyt käsissään mailaa, kenties jopa pelannut sellaisella, jota monissa joukkuepeleissä käytetään pelivälineen liikutteluun maata/jäätä pitkin. Jääkiekko, sähly, kaukalopallo, jääpallo ym. Gallup-kysymys kuuluu: KUMMALLA PUOLELLA SINÄ PIDÄT MAILAA? Oikea vai vasen? Left or right?

Yleisesti ottaen left taitaa olla selvästi yleisempi. Mistä sekin mahtaa johtua? Esim se kummalla kädellä kirjoittaa, ei varmaan ole yhdistävä tekijä mailan kätisyyden kanssa. Onkohan asiasta mitään tutkittua tietoa?

Mutta nyt siis tutkitaan Jatkoaikalaisten mailan asentoja. Meikäläinen ampuu vasemmalta, ja lujaa. Mites sinä?
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Left

Vasemmalta minäkin. Lempilaukaus lämäri ja sen kovuus on.... no, ihan tarpeeksi ;)
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässähän on muuten se mielenkiintoinen seikka, että suomalaiset (vai oliko se skandinaavit yleensä?) pelaavat enimmäkseen leftillä, kun taas muu maailma rightilla.

Osaako joku ampua tämän mielikuvani alas, tai peräti tukea / kertoa syitä?

Niin. Minä pidän mailaa siten että vasen käsi on alempana. Sählyssä siksi että huidon sillä vastustajien mailoja ja, hermostuessani, seiniä, jäällä (viimeksi n. 5 vuotta sitten) pysyäkseni pystyssä.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Massan mukana mennään, eli hurjia tykkejä tulee leftiltä;)
 

Lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, Pelicans, HPK
Rightilla kynäillään. Kädessä Jan Calounin Christian saa kovaa kyytiä ja lämäri lähtee kuin Jiri Vykoukalilla. :D
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rightilta tietysti, sillä tusinapuolen miehet on erikseen.

Muuten. Left on selkeästi yleisempi puoli kaikkialla. Jopa Kanadassa, vaikka siellä suhde on tasaisempi johtuen siitä, että monin paikoin junnuille annetaan/annettiin maila käteen pelipaikan mukaan.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lefti tottakai

Niin ja kai sitä keppiä mukana pidetään, maalinedustan siivousta varten. Niin ja ranteella ne maalit heilahtaa.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Muksu
Left on selkeästi yleisempi puoli kaikkialla. Jopa Kanadassa

Seison korjattuna.

Olen itsekin ihmetellyt tuota esittämääni väitettä. Maila kun on huomattavasti helpompi heittää seinille sillä ylemmällä kädellä. Niin, minä en kikkaile, minä hermostun.

Tästä on muuten hauska(?) anekdoottikin. Nykyinen työkaverini on pelannut serkkuni kanssa KooKoossa jokunen vuosi sitten. Serkkupoika on ihan OK jääkiekkoilija, meikäläinen taas ketteryydeltään norsunpoikasta muistuttava. Yhteinen nimittäjä löytyi työkaverin mukaan siitä sählymailan heittelystä. "Tuo taitaa kulkea suvussa. Noin se serkkuskin aina treeneissä teki."
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oikeakätinen olen, ja sen mukaisesti rightilla on aina tullut pelailtua. En ole ikinä tajunnut, miten oikeakätinen pystyykin pelaamaan leftiltä, silloinhan kiekon varsinainen hallinta, rannelaukaukset jne. tapahtuvat vasemmalla kädellä. Minulla vasen käsi on sen verran oikeaa huterompi ja heikompi, etten edes osu kiekkoon, jos vasemmalta koetan lämätä. Nämä on niitä elämän ihmeellisyyksiä. Aina olen tuota ihmetellyt. No, enemmistö on kerta toisensa jälkeen osoittanut minun olevan itse se outolintu.

Sen sijaan jalkapalloa potkaisen luonnollisesti vasemmalla jalalla. Oikealla ei tule mitään. Outo mikä outo.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Right

Oikea eli parempi käsi alhaalla tietysti,eihän muuten voi pelata.

Esitän tässä härskin ja kärjistetyn väitteen eli kaikki kunnon kynämiehet pelaavat/pelasivat oikea käsi alhaalla.

Esimerkkejä on paljonkin mutta paras kaikista on poikavuosieni idoli Martti Jarkko.
Sellaista kynää ei ole sen koomin nähty.
 

Rocco

Jäsen
Yksi ero left/right löytyy kultturista. Pohjois-Amerikassa mukuloille lyödään helpommmin käteen rightin maila koska vahva käsi alhaalla saadaan aikaan kovempi ja terävämpi laukaus.

Euroopassa left taas on vallitseva koska vahvempi käsi ylhäällä pystyy helpommin kikkailemaan.

Taisi olla joskus ensimmäisten Canada Cupien aikaa kun Neuvostoliiton joukkueen pelaajat pelasivat kaikki leftillä. Huhupuheena kuulin että NL:ssä ei ollut varaa valmistaa kuin yhden puolen mailoja joten lefti kaikille kouraan ja looraan!
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jonkun mailanvalmistajan tieto 70-luvun lopulta oli, että Euroopassa suhde on 75-25 leftin hyväksi, ja Pohjois-Amerikassa suhde on 50-50.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Right

Olen vasenkatinen, mutta kiekkomaila on rightin
puolinen, samoin kolopallomaila.

Onko kiekkomailan katisyys ja kirjoituskasi jotenkin
sidoksissa, kun monilla vasenkatisilla kavereilla on
right -kiekkomaila.

Entas miksi leftin puolen pelaajat pelaavat golfia rightilta?
 

Rob Van Dam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotoisessa SM-liigassa HIFK
Vähän matkan päässä V
Olin aluksi left mutta 7-vuotiaana sain Darren Boykon mailan ja pakko oli sillä pelata. Maila sahattiin ja pelaan edelleenkin rightilla.
 

Rocco

Jäsen
Re: Right

Viestin lähetti nedomansky
Entas miksi leftin puolen pelaajat pelaavat golfia rightilta?


Yleensä siksi koska rightin puolen golfmailoja ei ole saatavilla tai jos ovat niin valikoima on rajallinen tai kallis. Joten kun golfsvingin joutuu opettelemaan kuitenkin alusta asti niin opetellaan se sitten rightiltä. Ei se mulle leftin pelaajana koskaan ole ongelmaksi asti tullut.
 

n0lla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Espoon Oilers
Leftillä pelaan. Olen koko ikäni pelannut leftillä ja tulen pelaamaan vielä tästä edespäinkin leftillä
.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta onkos kukaan koskaan miettinyt kätisyyttä silloin, kun lajina on pesäpallo? Yläasteella aiheutin liikuntaryhmässäni hämmästelyä, koska luokkatovereistani poiketen löin palloa leftiltä, toisin sanoen oikea käsi alhaalla. Kaverit ihmettelivät avoimesti, ja kulloinkin lukkarivuorossa olleelta sain vähintäänkin paheksuvan katseen osakseni, joutuihan syöttäjäparka ottamaan kokonaisen askeleen vaihtaessaan paikkaansa lautasen toiselle puolelle. Asiaa kummastelleille koetin selittää lyöväni vasemmalta, koska pelaanhan kiekkoa ja sählyäkin leftin puolelta. Monikaan ei tuntunut ymmärtävän pointtiani. Kai jatkoaikalaiset sentään ymmärtävät mitä ajan takaa? Muutenkin silloin harvoin kun pesäpalloa erehdyn telkkarista vahtaamaan, kiinnitän huomiota kätisyyksiin. Suurin osa pelaajista näyttäisi olevan "rightejä", miksiköhän? Kentän muodon takia?

Ja kuten jo mainittua tulikin, kynäilen ja veivaan leftiltä. Rightiäkin olen kokeillut, huvittavin seurauksin.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Raitti ja raitti. Jotenkin se vain tuntuu paremmalta pitää sitä kynäkättä alimpana. Vasurilla jos yrittää menee sählykin entistä sählämmäksi.
 

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lätkää leftiltä, pesäpalloa leftiltä ja golfia mieluiten leftiltä (mikä ei sitten aina olekaan mahdollista). Ja oikeakätinen olen.
Minäkin olen aina ihmetellyt, miksi useimmat oikeakätiset ja lätkää leftiltä pelaavat lyövät golf- ja pesismailalla rightilta.
 

MaV

Jäsen
Right

Rightilla pelaan. Tästä tietysti seuraa se, että laukaus on suhteellisen voimakas, mutta se "kynäilypuoli" ei sujukaan sitten niin hyvin. Yläkäsihän hoitaa lavan liikkeet ja alakäsi antaa voiman laukauksiin. Minulla tuo vasurin motoriset ominaisuudet eivät ole kovinkaan erikoiset.

Äänestyksen tulos näyttisi tällä hetkellä olevan noin 75% leftejä. Aina hyvin kuvannee tilannetta. USA:ssa taitaa kyllä olla pieni poikkeus. Muistaakseni siellä myydään rightin mailoja jopa enenmmän kun leftin mailola. Syyksi joku väitti sitä, että paikalliset tarttuvat baseball-mailaan ennen jääkiekkoharrastusta. Siten oikeakätisille right-ote on luonnollisempi. Tiedä sitten onko tuossa mitään perää.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pesis

eli joko joko pallo on jäänyt osaltani siihen, kun koulussa
"neljän maalin" jälkeen reenattiih hieman oikeilla pesissäännöillä.
Kyllä siinäkin Kaikki osallistujat = 100% löi rightilta.
Lukkari oli sen ajan SM-joukkueen valkku ja ei vissiin tullut
edes mieleen, että joku ois voinut lyödä paremmin toiselta
puolelta ympyrää.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Golf

osaamisestani kertoo varmaan, kun valkku sanoi, että
lyöt vaan sellassia pesislyöntejä ja sitten vaihdat
vaakatasosta sellasseen pystytason ja kierron yhdistelmään
ja avot: Perfect swing (hcp 23)
 

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minen käsitä tuota pesishommaa. Jos tältä istumalta lähtisin lyömään pesismailalla rightilta, tuntuisi se vähintään yhtä vammaiselta kuin lätkän pelaaminen rightilta. Tai auton ajaminen pakkopaidassa silmät kiinni ja jalat ristissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös