Lasten suusta

  • 202 134
  • 518

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
7-vuotiaalta siskon tytöltä tuli kysyttyä, tietääkö kuinka paljon hänen mummonsa täyttää kun syntymäpäiväkorttia juuri oltiin tekemässä. Vastauksena tuli itsevarmasti: Sata vuotta!
Sitten sanoin, että ei nyt aivan niin paljon niin yhtä varmasti tuli toinen vastaus: 21v!

Oikea vastaus oli 53.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Seuraava ei ole lasten suusta kuultua, mutta lapsuuttaan uudelleen eläneen suusta kylläkin. Tuli tuosta Tähtipakin viestistä mieleen edesmennyt, tuolloin jo pahasti dementoitunut mummoni.

Kävimme vanhainkodin dementiaosastolla mummon syntymäpäivänä. Hän täytti 79 vuotta. Isäni kysyi äidiltään, että paljonko tämä täyttää. Tähän mummoni kertoi itsevarmasti täyttävänsä 30 vuotta. Isäni sitten kertoi mummolleni ettei tämä ihan niin nuori ole. Tähän mummoni vastasi täyttävänsä sitten 32 vuotta, ja tämä tuli vielä itsevarmemmin kuin edellinen vastaus.

Toiset meistä nuortuvat vaikka ikää tulisikin lisää.

Tämä nyt tuli väärään ketjuun, mutta täältä ei taida löytyä ketjua, jossa käsiteltäisiin vanhusten suusta kuultuja juttuja.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Tämä tapahtui yli viikko sitten. Olin kaupassa kassajonossa, kun viereisellä kassalla oli eräs isukki pienen tyttönsä kanssa. Yhdessä kohtaa tyttö teki isästään havainnon, ja kysyi tältä kuuluvaan ääneen että "isi, miks sulla on äitin takki?". Kyllä siinä mies vähän punasteli kun kaikkien katseet kääntyivät häneen.
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Perheemme lasten keskuudessa Autot-elokuva ja sen hahmot ovat erittäin suosittuja. 2-vuotias poikani teki eilen kakan ja syystä tai toisesta kysäisin, että minkälainen tuli. Poika vastasi, että Salama Mckakka. Tähän vielä kysyin tarkennukseksi, että on kyseinen kakkatyyppi mahdollisesti hyvinkin nopea, mutta vastausta en saanut.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tämä nyt tuli väärään ketjuun, mutta täältä ei taida löytyä ketjua, jossa käsiteltäisiin vanhusten suusta kuultuja juttuja.

Löytyy, ainakin mummoille räätälöity. Omasta puolestani sinne voi kirjoittaa myös vaari-ihmisistä.

Mummojen suusta
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olin tuossa viikon päivät kyläilemässä kummipojan perheen luona. Siinä tuli tehtyä "havaintoja" kersojen kielenkäytöstä. Yksi huomio oli se, että jos lapsella ei ole sanavarastossaan jotakin sanaa, hän korvaa sen lähimmällä merkityksellä. Kuten "aion herätä jouluun asti", mikä tarkoittaa valvomista jouluun asti. Lisäksi oli mielenkiintoista havaita murteellinen assimilaatio eli liudentuminen. Skidit ovat Pirkanmaalta alkujaan, mutta nyt kun he ovat muuttaneet Pohjois-Pohjanmaalle, on murteeseen ilmestynyt luovalla tavalla Oulun seudun murteelle ominaista svaa- eli välivokaalia. Esimerkiksi sanassa "kohota" tarkoittaen merkitystä "kohta". Tästähän voisi skrivata gradun.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Perheemme lasten keskuudessa Autot-elokuva ja sen hahmot ovat erittäin suosittuja. 2-vuotias poikani teki eilen kakan ja syystä tai toisesta kysäisin, että minkälainen tuli. Poika vastasi, että Salama Mckakka. Tähän vielä kysyin tarkennukseksi, että on kyseinen kakkatyyppi mahdollisesti hyvinkin nopea, mutta vastausta en saanut.

Jesjes, sama leffa on täälläkin erittäin suosittu. Ja kun mua eli faijaa naurattaa kommentti "ookkos sääkin Martti myäs" ja sitä kyselen sitten kundeilta silloin tällöin, niin eiköhän nekin sitä sitten viimeksi tänään kaupassa kassajonossa seuraavalta tiedustelleet. Eikä ollut eka kerta.

Ei siinä mitään, mun mielestä Silvennoinen on aina ollut hauska jätkä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kolmevuotias poikani totesi tänään rannalla olleesta leikkikaveristaan, että "se oli tehty aprikassa", kyseessä oli siis tummapintainen lapsi. Mikäs tuossa, kun niin luonnollisesti sen tokaisi. Tarkennuksena sen verran, että itse en millään tavalla ottanut ihonväriä puheeksi, kun ei ole tapana muutenkaan. Nauratti silti tuo tokaisun vilpittömyys ja koomisuus.
 

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Kolmevuotias poikani totesi tänään rannalla olleesta leikkikaveristaan, että "se oli tehty aprikassa", kyseessä oli siis tummapintainen lapsi. Mikäs tuossa, kun niin luonnollisesti sen tokaisi. Tarkennuksena sen verran, että itse en millään tavalla ottanut ihonväriä puheeksi, kun ei ole tapana muutenkaan. Nauratti silti tuo tokaisun vilpittömyys ja koomisuus.

Itse olen kanssa joskus about saman ikäisenä leikkinyt tummaihoisen kanssa pitkään hiekkalaatikolla, jossain välissä kävellyt mutsin luo ja kysynyt "Miksi toi poika ei pese naamansa?" Jaksaa mutsi vieläkin kertoa tuota tarinaa ja kyllähän se huvittaa näin jälkeenpäin.
 

Tepe#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport/Real Madrid
Tuosta tummaihoisista tuli mieleen seuraava kun vanhin poika oli mukana Helsingissä pari vuotta takaperin ja hotellin aulassa oli Ruotsin nuorten koripallomaajoukkueen tummaihoinen kaveri ja poika kysyi että onko se Afrikasta. Tuohon sitten vastasin että kyllä se on varmaan ruotsalainen kun pelaa Ruotsin maajoukkueessa.

No sitten kun päästiin kotiin niin kaupassa tuli vastaan tummaihoinen ja poika totesi siihen että " Kato iskä tuolla on ruotsalainen!" Oli siinä kassaneidillä naurussa pitelemistä ja niin myös iskällä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kummitytön päivähoitopaikassa samanikäinen lapsi (4-vuotias) oli tokaissut kysymykseen, mikä hänestä tulee isona? vastaus oli: Pakolainen. :) Lapsen vanhemmat eivät onneksi olleet tuota kuulemassa ja kyseessä siis ihan pesunkestävä suomalainen lapsi.

Samainen kummityttö (4,5-vuotias) oli tokaissut isälleen viime viikolla, että miten hän voi mennä lukioon, kun ei osaa vielä lukea?
 

JTK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Kama
Äitini puheita jostain 50-luvun puolivälistä. Hän oli 5-vuotiaana ihmetellyt kotitalon naapuriin muuttaneen herran nimeä; uuden naapurin nimi oli Kustaa Lehtonen. Eihän rumia saa puhua... Jonain päivän Kustaa Lehtonen oli kävellyt pihamaallaan ja äitini oli tervehtinyt häntä sanomalla: "Päivää Pissaa Lehtonen!"

Selkäsaunahan siitä oli kotona tullut.
 

Kihaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Kolmevuotias poikani totesi tänään rannalla olleesta leikkikaveristaan, että "se oli tehty aprikassa", kyseessä oli siis tummapintainen lapsi. Mikäs tuossa, kun niin luonnollisesti sen tokaisi. Tarkennuksena sen verran, että itse en millään tavalla ottanut ihonväriä puheeksi, kun ei ole tapana muutenkaan. Nauratti silti tuo tokaisun vilpittömyys ja koomisuus.

Siskontyttö (silloin 2-vuotias) kun näki ruokakaupassa ollessaan ensimmäistä kertaa tummaihoisen, niin oli huutanut että "apina!" sormella osoittaen. Ei ole siskoani kuulemma koskaan hävettänyt niin paljon kuin silloin.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Juu ja siskonpoikani (n. 4v.) oli kaupungilla ollessaan nähnyt myös tummaihoisen ihmisen ja huutanut kovalla äänellä aidilleen :"Kato äiti! Ihan ku ihminen mut musta!"

Oli kuulemma kanssa hävettänyt aika tavalla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tyttäreni Milla, 4v, kysyi eräänä päivänä: "Isi, tiedätkös mitä eroa on lapsella ja aikuisella?" Vastasin että saatanpa tietää, mutta mitä eroa niillä sinun mielestäsi on? Neiti sanoi, että "lapset juo vain kun on jano, mutta aikuiset ja ainakin sie isi juot ihan huvin vuoksi vaan". Mitäpä tuohon voisi lisätä?
 

Baldrick

Jäsen
Ei nyt varsninaisesti mukula repäissyt, mutta sopii mielestäni tänne.

Lapsuudenkaverini isoveli oli joskus pienenä menossa äitinsä kanssa autolla jonnekkin ja äitee siinä peruutteli ja kysyi pojaltaan, että "näkyykö siellä takana ketään?" Tämä kaverini isoveli vastasi sitten, että "yks pieni kiinalainen", jolloin äiti vastasi, että "ehheheh, hauska vitsi"... Sitten kuului tömähdys ja joku pienikokoinen orientaali oli kolattu.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Ihana tuo Wrighterin :D

Vein tänään kummipoikaani ( 8v) futisturnaukseen ja siinä odotellessa hän sitten yhtäkkiä tokaisi : " Jos naiset ärsyttää niin niitä voi kutsua ämmiksi". Hetken kesti takellella että jos nyt kuitenkin kutsutaan naisia vaan naisiksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No niin, se tapahtui. Olen erilainen.

Tulin suihkusta, livahdin vaatekaapille ja kuivailin samalla itseäni. Nostin katseeni ylös, ja edessäni seisoo tyttäreni 1 1/2 vee silmät selällään. Ilme on ihmetteleväinen: "Isi, apua, mikä toi on?"

Pyyhe eteen ja bokserit jalkaan.
Itsensä lainaaminen on aina hiukan hassua, mutta kun tähän saatiin pari päivää sitten jatkoa, niin lainaanpahan kuitenkin. Nyt vain homma meni toisinpäin, eli kolmevuotias poikani meni pissalle ja sen jälkeen suihkuun vaimoni kanssa. Sieltä kuului jotain ajatustenvaihtoa, ja muutaman avainsanan kun kuulin, kysäisin hiukan tarkennusta pohdiskeluun. Poikani olisi kovasti halunnut nähdä äitinsä pippelin, mutta onneksi tämä ei ole meillä mahdollista. Totesi kuitenkin aikuisilla olevan tukkaa pippelissä. Lisäksi poika kielsi ehdottomasti äitiään pissaamasta pönttöön, se kun ei ole tytöille mahdollista, koska ole oikeilla värkeillä varustettuja.

Notta siitä se lähtee.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Meillä taas puolitoista vuotias tytär seisoi aamulla sängyn vieressä ja sanoi moneen kertaan, että "pituttaa" kysyin, että mikä nyt oikein HARMITTAA. Ja toinen jankkaa, että "pituttaa". Taas kysyin että mikä nyt sitten harmittaa, niin tämä näyttää sellaista pöytätuuletinta ja silloin ymmärsin, että tytärtäni pelottaa. Ei ihan kaikki sanat ole vielä selkeitä.

Sama likka totesi yksi päivä äidilleen, jolla oli sellainen puoliavonainen paita päällä, että :"tissit piiloon."
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mä täällä kateellisena luen näitä. Mulla on kohta 3v poitsu eikä tuo vielä paljoa puhu. Sanan siellä ja toisen täällä. Se päivittäinen sanavarasto on aika suppea. Aika huolestunut mä siitä olen, mutta aina täällä mun luona ollessani poitsu tulee tietokoneelle ja tokaisee tarmokkaasti "biishi". Silloin pitää laittaa musiikkia soimaan. Ja tämän jälkeen pää käy notkumaan.
 

moge

Jäsen
Mä täällä kateellisena luen näitä. Mulla on kohta 3v poitsu eikä tuo vielä paljoa puhu. Sanan siellä ja toisen täällä. Se päivittäinen sanavarasto on aika suppea. Aika huolestunut mä siitä olen, mutta aina täällä mun luona ollessani poitsu tulee tietokoneelle ja tokaisee tarmokkaasti "biishi". Silloin pitää laittaa musiikkia soimaan. Ja tämän jälkeen pää käy notkumaan.

Kaverin poitsulla sama homma ja toissapäivänä sai kuulolaitteen. En nyt tarkalleen muista mitä pojan korvissa oli vikana, mutta kuulovajetta taidettiin löytää kummastakin korvasta. Tämä huonokuuloisuus oli juuri syy myös siihen, ettei poika pahemmin puhunut. Kolmen vanha on hänkin. Kannattaa ihmeessä viedä lääkäriin, mikäli siis jotain tälläistä voisi olla kyseessä.
 

Tepe#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport/Real Madrid
Samanlainen onglema oli meillä keskimmäisen kanssa tuon puhumisen suhteen. Puhetta ei meinannut tulla ollenkaan ja ihmeteltiin sitä. Käytiin lääkärissä (yksityisellä puolella, kun arvauskeskus ei ottanut tosissaan) ja hän huomasi että pojan nielu- tai kitarisat olivat suuret ja saattoi vaikuttaa kuuloon. No ei muutakuin leikkaukseen ja jo alkas poju lörpöttelemään.

Tämä samainen keskimmäinen poju (5v) on nyt myös kova kyselemään ja utelikin kovasti äitiltään että ootko sä surullinen kun sulla ei oo pippeliä. Vaimo siihen että ei tarvi olla, jolloin poika totesi että sä voit kyllä lainata iskän omaa. Niinpä... Jo ensimmäinen kysymys laittoi nauramaan.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Vähän OT, mutta jos on kovin huolissaan lapsen puheesta niin kannattaa jossain vaiheessa tutkituttaa tarkemmin asia. Joillekkin 2-vuotiaille käy niin että puhe jää " jalkoihin" mikä siis meinaa sitä että liikkuminen ja opetteleminen kävelemään, menee puheen edelle. Kyllä se puhuminen sieltä ajallaan tulee. 3- vuotiaiden pääsääntöisesi tulisi kuitenkin jo muodostaa lauseita ja puhua sujuvasti,vaikka jotain yksittäisiä kirjainvirheitä voikin olla.

Kyseessä voi olla vain hidas puhumaan oppiminen ( jos sitä suvussakin esiintyy) tai sitten voi juuri olla jotain kuulon kanssa vaikeutta tai dysfasiaa (kielenkehityksen erityisvaikeus). Kannattaa jutella paljon lapsen kanssa, lukea satuja, toistaa sanoja, puhua selkeästi ja käyttää mahdollisimman " yksinkertaista kieltä". Mikäli hallitsee tukiviittomat niitäkin voi käyttää, ne helpottaa uskomattoman paljon joidenkin lasten kanssa kommunikointia :)
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Emännän siskon 5-vuotiaalta pojalta tulee välillä ihan osuvia kommentteja.

Joskus se pläräili jollain pelikorteilla anoppilassa ja totesi vähän kuin ääneen ajatellen: "pojat tykkää tytöistä ja tytöt tykkää rahasta. Niin." Ja oikeassahan tuo taitaa olla.

Taas kerran anoppilassa oli pöydässä naisten kesken äänekkäähkö keskustelu käynnissä, ja jostain kautta puhe ajautui päiviin. Poika ilmoitti, että "tänään on Akat hiljaa!-päivä". Toiveissahan tuo päivä olisi itsellänikin, mutta vielä saa odottaa aikaa parempaa. Jäljet tästä toteamuksesta johtivat pappaansa oli opettanut, että kyseisenä lauantaina olisi juuri tuo Akat hiljaa!-päivä.

Joskus oli puhetta kuolemasta, kun suvussa oli tällainen tapahtuma käynyt. Vanhempi naisihminen opasti poikaa, että siellä se X istuu pilven päällä Jumalan hellässä huomassa. No, ilmeisen tulevana ateistina poika levitteli käsiään ja kertoi, että hän ei ota näihin asioihin mitään kantaa.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Näistä lapsen puheen kehitykseen liittyvistä seikoista muutama juttu... Jos asiat tuntuvat ongelmallisilta tai huolestuttavilta, niistä kannattaa käydä puhumassa ammattilaisten kanssa. Usein kyse ei ole mistään kovin vakavasta vaan esim. täällä mainituista fyysisistä seikoista. Kuten myös mainittiin, puheen kehitys ja liikkumisen kehitys kulkevat aika usein käsi kädessä, mutta nimen omaan toisiaan rajoittavina. Jotkut erittäin hyvin liikkuvat lapset oppivat puhumaan varsin myöhään, ja erittäin hyvin puhuvilla taas saattaa olla vaikeuksia liikkumisen kanssa.

Oma tyttäreni (4v,1kk) osaa lukua monia sanoja, sepittää omia tarinoita ja lauluja, ja hänen sanavarastonsa on tutkitusti noin 8-vuotiaan tasolla. Sen sijaan liikkuminen on hänelle hyvin vaikeaa. Tasajalkaa hyppiminen ei onnistu ollenkaan, ja juokseminenkin on "kömpelöä nopeaa kävelyä". Myöskään kiipeileminen jne. eivät oikein ota sujuakseen. Asiaa on tutkittu, eikä häneltä mitään fyysistä vikaa ole löytynyt. Selitykseksi on myös tarjottu juuri tuota puheen ja liikkumisen kehityksen eriaikaisuutta tukevaa mallia.

Pieni loppulisäys: eräs Helsingin yliopiston suomen kielen professoreista kertoi, että hän oppi sanomaan ensimmäisen sanansa vasta 5-vuotiaana, joten kyllä kielen alalla voi viivästyneelläkin kielen kehityksellä aika pitkälle ponnistaa...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös