Itse olen äitini ainoa lapsi, mutta isälläni on lapsia edellisestä avioliitosta. Meillä ei sen kummemmin ole koskaan eroteltu sisaria tai sisarpuolia, mutta ymmärrän kyllä, että samat vanhemmat jakavilla sisaruksillani on hieman eri lähtökohdat (yhteinen arki, muistot, traditiot...) kuin itselläni. Meillä on kuitenkin myös yhteisiä muistoja ja jotkut perinteet eivät ole "äitikeskeisiä", vaan ovat meidän perheemme traditioita, vaikka ehkä alunperin ovat lähtöisin sisarusteni kodista, kenties juuri heidän äitinsä toimesta. Me olemme kuitenkin samaa perhettä, vaikka eri äiti onkin. Tulemme hyvin toimeen keskenämme. Joskus välit ovat läheisemmät minuun kuin "kokosisaruksiin" tai päinvastoin. Normaalia perhe-elämää siis.
No, asiaan. Itse olen elänyt ainoan lapsen arkea, mutta tiedän myös, miltä tuntuu, kun on sisaruksia. Mikäli olisi ollut minusta kiinni, olisin halunnut myös ikäistäni "sisarusseuraa". Lapsena oli joskus hyvinkin yksinäistä, vaikka kavereita mulla on aina paljon ollutkin. Vanhemmiltani sain riittävästi huomiota, mutta ei mua mihinkään suuriin huomioonosoituksiin arkisessa elämässä hukutettu. Ja hyvä niin. Vaikka yksin ihan hyvin viihdyinkin tarvittaessa, olisi ollut mukavaa, jos kotona olisi ollut ikäistäni seuraa, koska joskus huvitti vain olla himassa ja puuhailla juttuja siellä. Kyllähän vanhemmat seuraansa tarjosi, mutta mua ei ainakaan hirveästi napannut mutsin tai faijan kanssa leikkiä tai touhuta. Ei ne katsokaas osannut leikkiä oikein ja oli jo hyvin varhaisessa vaiheessa noloja. Menee maku, kun hävettää :)
Itselläni on tällä hetkellä yksi lapsi. Toiveissa on toinenkin napero. Olen alkanut miettiä jo omaa vanhenemistani, vaikka siihen on vielä toivottavasti pitkä aika, että seniiliksi muutun. "Vauhdikkaan" lapsuuden lisäksi, toivoisin, että lapsellani olisi aikuisenakin joku, joka on ns, samassa veneessä. Joku, jonka kanssa voi muistella menneitä, haukkua vanhempia, jakaa vastuu ikääntyvistä vanhemmistaan jne. En haluaisi koskaan olla taakka lapsilleni, mutta epäilemättä sellaiseksi jossakin vaiheessa muutun. Haluan, että lapseni elävät normaalia arkea omien perheidensä kanssa, mutta haluan myös olla osallisena heidän elämässään niin paljon kuin mahdollista. Ja jos lapsia olisi kaksi, ei energiani mahdollisesti riittäisi kovinkaan suureen kahden perheen kyttäämiseen :). Jossakin vaiheessa minut kärrätään varmasti vanhainkotiin ja olisi mukava, että joku minua siellä kävisi joskus katsomassa. Jos lapsia olisi kaksi, voisivat he vierailla luonani joka toinen viikko ja näin ollen saisin vierailijan kerran viikossa. Enkä tällä aikataululla toivottavasti olisi liian suureksi taakaksi.
Miinuspuolena olisi kenties perinnönjako, josta todennäköisesti tulee riitaisa, niin kuin tapana on. On myös hyvinkin mahdollista, että tuhlaan itse kaiken ja olisi hienoa, että sisaruksista olisi tukea toisilleen, kun pankkitilini saldo heille selviää. Voisivat sitten yhdessä haukkua minut alimpaan helvettiin, jos siltä tuntuu.
Rehellisyyden nimissä täytyy myös todeta, että haluaisin toisen lapsen myös siksi, että rakkautta riittää toisellekin. Jos kuitenkin jostain syystä jäämme yksilapsiseksi perheeksi, ei sekään maailmanloppu ole. Meillä on oikein hyvä näinkin.