Lapsi- ja vanhemmuusasiat

  • 90 831
  • 498

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen olutta ja joskus konjakkiakin siemaillut veljenpoikien läsnäollessa ja näille (taino tarkemmin vanhemmalle tapaukselle) joskus jopa opettanut eri oluiden nimiäkin. Jos olen heidän elämänsä turmelija nro 1, niin tulkoot aikuisina mörökölleinä antamaan sedälle selkään. Lienee sen ansainnut, ruoja.

Siinä vaiheessa jos alat olla sekapäissäsi pikkunassikoiden seurassa ja käyttäytymään uhkaavasti ja/tai heidän turvallisuutta jotenkin vaarantaen, niin tuolloin homma on jo karannut käsistä.

Pienen iloisen hiprakan en jaksa uskoa olevan kenenkään psyykkeelle vaaraksi, edes ihmisen taimille (sivusta seurattuna). Mitä sitä realiteetteja kieltämään. Luulen, että keinotekoisen pinkkimaailman tarjoaminen lapsille on sitä turmiollisinta ja vääristävintä kuvaa. Totuus voi lyödä silmille.

Tietysti nyt on suotavaa, että esiintyy edukseen välillä täysin vesiselvänä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tästä lasten nähden juomisesta sen verran, että tuollainen parivuotias lapsi havainnoi yllättävän paljon ympäristöään ja ottaa mallia vanhemmistaan ja muusta ympäristöstä. Enpä välttämättä pitäisi kovin positiivisena juttuna ottaa edes sitä yhtä olutta lasten nähden. Toisaalta taas, näkeväthän nuo väkisinkin jossain olutta nauttivia ihmisiä. Vaikeita juttuja etten sanoisi...
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Enpä välttämättä pitäisi kovin positiivisena juttuna ottaa edes sitä yhtä olutta lasten nähden. Toisaalta taas, näkeväthän nuo väkisinkin jossain olutta nauttivia ihmisiä. Vaikeita juttuja etten sanoisi...

En tiedä onko tässä ehdottomia totuuksia. Itse kuitenkin en ole absolutisti ja ajattelen, että lapsetkin saavat oikeamman mallin alkoholin käytöstä juuri kun näkevät silloin tällöin otettavan yhden oluen tai lasin viiniä. Siis alkoholia juodaan kuten muitakin juomia, vähän kerrallaan. Harvempi vetää maitoakaan kerrallaan montaa litraa. Ei se ole mikään ongelma lapsille, sillä on monia asioita joita he saavat tehdä vasta iän karttuessa, kuten ensin eskariin meno, sitten kouluun, myöhemmin äänestäminen, autolla ajo, naimisiin meno jne. Alkoholin nauttiminen on yksi näistä.
Sen sijaan olen pitänyt huolen, ettei kukaan lapsille esimerkkiä tarjoava läheinen ihminen ole esiintynyt humalassa lasten edessä, jottei heille tulisi signaalia, että on ok olla kännissä.
Naisasiohin tämä liittyy siten, että homma olisi aivan mahdotonta ellei vaimo olisi samoilla linjoilla. Onneksi tässäkin asiassa olemme samalla aaltopituudella.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tästä lasten nähden juomisesta sen verran, että tuollainen parivuotias lapsi havainnoi yllättävän paljon ympäristöään ja ottaa mallia vanhemmistaan ja muusta ympäristöstä. Enpä välttämättä pitäisi kovin positiivisena juttuna ottaa edes sitä yhtä olutta lasten nähden. Toisaalta taas, näkeväthän nuo väkisinkin jossain olutta nauttivia ihmisiä. Vaikeita juttuja etten sanoisi...

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että se 2-vuotias menee hetken päästä jääkaapille ja avaa sen kaljan itselleen vai sitä, että kun kasvaa aikuiseksi, niin voi juoda sen yhden kaljan illassa?

Entäpä autolla ajo? Eikö sitä pitäisi vältellä, jos parivuotias lapsi näkee, tai vielä pahempaa, on samassa autossa?
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Joo, kyllähän tämä jotenkin älyttömyyksiin on nykypäivänä mennyt, kaikenlainen holhoaminen. Tuntuu kuin nykysukupolvi olisi aivan täysin peukalo keskellä kämmentä, ellei olisi joku ohjeistamispäällikkö jatkuvasti kertomassa, miten saa ja pitää olla ja mikä ei missään nimessä käy päinsä. (Näyttää itse asiassa koskevan erityisesti omaa sukupolveani, nuorempi sukupolvi tuntuu edes jossakin määrin kyseenalaistavan moisen touhun, joskin jonneilu tappaa kyllä siitäkin kyseenalaistuksesta kredibiliteettiä melko paljon.)
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että se 2-vuotias menee hetken päästä jääkaapille ja avaa sen kaljan itselleen vai sitä, että kun kasvaa aikuiseksi, niin voi juoda sen yhden kaljan illassa?

Parhaan frendini 2-vuotias tytär oli eilen todennut isilleen, että ryyppääppä sitä kalijaa. Ilmeisesti opittu jo, että perjantaina voi ottaa bissen tai kaksi.

Mitä tulee naisiin, tai muihinkin asioihin elämässä, liika miettiminen ja murehtiminen on turhaa, menee ja tekee niinku tuntuu hyvältä, kyllä se oikea nainen sitten kolisee niin täysillä, että sen tietää, ja siinä ei mitään rajavetoja tai miettimisiä tarvita.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että se 2-vuotias menee hetken päästä jääkaapille ja avaa sen kaljan itselleen vai sitä, että kun kasvaa aikuiseksi, niin voi juoda sen yhden kaljan illassa?

Entäpä autolla ajo? Eikö sitä pitäisi vältellä, jos parivuotias lapsi näkee, tai vielä pahempaa, on samassa autossa?

Niin no onko terveempää, että parivuotias pikkujunnu haaveilee aikuisena ajavansa autolla vai juovansa kaljaa?

Toisaalta kännissä lasten edessä hilluminen saattaa johtaa myöskin siihen, etteivät nämä juo aikuisena ollenkaan ja suhtautuvat muutenkin jopa tiukkapipoisesti alkoholiin.

En siltikään pidä alkoholia missään nimessä ihmiselle välttämättömänä, mitä taas esimerkiksi autoilu on. Ei noiden kahden asian rinnastamisessa ole kyllä mitään mieltä.

Edit. En viitsi turhaan spämmiä, jotan vastaan alla olevaan tekstiin tässä. Sinnemäen sopii muuttaa maalle ja miettiä autoilun järkevyyttä uudelleen. Samaa voisi sanoa muillekin ituhipeille.

Ketjun aiheeseen sen verran, että ihan hyvin menee naisrintamalla. Vähintään kerran vuodessa tulee saatuakin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
En siltikään pidä alkoholia missään nimessä ihmiselle välttämättömänä, mitä taas esimerkiksi autoilu on.

Ei autoilu ole välttämätöntä mikäli Anni Sinnemäeltä kysyy.

Erikoiseen suuntaan lähtenyt keskustelu naisasia-ketjussa, mutta jatkakaa.
Omista naisasioista sen verran, että armas elämäni valo on töissä ja meikäläinen ikäänkuin vapaalla. Vastoin normitilannetta EN ota alkoholia.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Niin no onko terveempää, että parivuotias pikkujunnu haaveilee aikuisena ajavansa autolla vai juovansa kaljaa?

Varmaan aika sama. En näe kovin sairaana sitäkään, jos ottaa yhden-kaksi kaljaa silloin tällöin.

Ja jos pelkää, että yhden kaljan juonti lapsen nähden tekee tästä alkoholistin, niin voi antaa myös lapsen maistaa sitä kaljaa. 99 lasta sadasta sylkäisee sen pois ja sanoo, että pahaa on, en juo enää ikinä.

En ole kyllä pahempaan moralisointiin törmännyt vähään aikaan kuin siihen, että yksikin kalja pitää juoda lapselta salaa. Ja mitään kunnon selvitystä ei ole tullut siihen, mihin tällainen kauheus voisi johtaa. Siis se kauheus, että lapsi näkee isänsä juovan jotain.

Kyllä ainakin itse pienenä join sata kertaa mieluummin hyvän makuista mehua kuin pahan makuista kaljaa. Ja iskä ei juonut sitä mehua. Molemmilla oli hyvä mieli.

Mutta nykymaailmassa on kaikki mahdollista. Nämä piilossa yhden kaljansa juovat varmaan laittavat lapsensa ruotsalaistyyliseen sukupuolineutraaliin päiväkotiinkin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
No yhdellä oluella ei mielestäni ole mitään väliä, korkeintaan antaa esimerkkiä siitä, miten alkoholia käytetään hallitusti. Jos peilaan tätä asiaa ainoastaan itseeni (mutta en yleistä, kuten jatkoajassa yleensä tehdään...), niin minuun ei vanhempien alkoholinkäytöstä tullut esimerkki vaikuttanut millään tapaa.

Mitä tulee pienessä iloisessa hiprakassa oloon, niin varsinkin omien vanhempien kohdalla tämä saattaa pelottaa lasta. Jos olemus, käytös tai ääni muuttuu, niin lapsi ei välttämättä tajua, että miksi näin tapahtuu.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole kyllä pahempaan moralisointiin törmännyt vähään aikaan kuin siihen, että yksikin kalja pitää juoda lapselta salaa.

Todellakin. Nämä moralisoijat ovat juuri niitä, joille alkoholin nauttiminen tarkoittaa yhden euro-kossun vetämistä huiviin la-iltana. Tämä rommelilaisuus osoittaa hyvin sen, että Suomessa on vielä valitettavan pitkä matka sivistyneeseen alkoholikäyttäytymiseen. Alkoholi on seurustelu- ja ruokajuoma, ja tällainen alkoholin demonisointi, jossa se yksi kalja juodaan lapselta salaa, johtaa täysin epäterveeseen suhtautumiseen alkoholiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä lasten nähden juomisesta sen verran, että tuollainen parivuotias lapsi havainnoi yllättävän paljon ympäristöään ja ottaa mallia vanhemmistaan ja muusta ympäristöstä. Enpä välttämättä pitäisi kovin positiivisena juttuna ottaa edes sitä yhtä olutta lasten nähden. Toisaalta taas, näkeväthän nuo väkisinkin jossain olutta nauttivia ihmisiä. Vaikeita juttuja etten sanoisi...

Olen todistanut muutaman oppilaan sekoamisen heidän nähdessä alkoholia ruokailun yhteydessä. Nämä nuoret ovat eläneet lapsuutensa varsin rajuissa olosuhteissa, joten heidän reaktionsa on täysin ymmärrettävä. Minusta on aika erikoista, että normaalia alkoholin käyttöä pitäisi jotenkin piilotella.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Luitteko te hiekkapimpit edes sitä ensimmäistä postaustani? Missä helvetin vaiheessa minä olen mitään moralisoinut? Alkuperäinen viesti oli tiivistettynä, että pieni lapsi ottaa kaikesta näkemästään mallia.

Käytän itse alkoholia (kohtuudella toki), mutten pidä sitä millään tavalla välttämättömänä ihmiselle. Menee ihan samaan kategoriaan tupakoinnin kanssa. Tuossakin asiassa se pieni lapsi ottaa hyvin hanakasti mallia vanhemmistaan ja muusta lähipiiristä.

Edit. Ja vaikka Jermulle ilmeisesti normaali ilta-annos on se eurokossu, niin rommelilaisuudessa näin ei ole.

Edit 2. Itselläni on kokemusta tuollaisista alle nelivuotiaista lapsista. Onko muilla asiaa kommentoineilla omia lapsia?

Edit 3. Myyrälle sen verran, että kyllä ne omat lapset sentään jokun verran validi juttu ovat tässä. Niitähän tuossa tulee päivittäin seurattua ja havainnoitua tuo kaiken toiminnan (sekä hyvä että pahan) matkiminen. Kyllä sieltä lapsuudesta nimenomaan jää käteen yhtä ja toista, mutten minä ainakaan osaa sanoa mikä on hyväksi ja mikä pahaksi. Sitä tuossa ensimmäisessä viestissäni yritin tuoda (ilmeisen huonolla menestyksellä) esille. Faktahan toki on, että esimerkiksi taipumus alkoholismiin lähtee geeneistä. Sekin on fakta, että alkoholi kuuluu osana yhteiskuntaan ja se on tavalla tai toisella pakko hyväksyä. Toisaalta sekin on fakta, ettei se alkoholi silti ole ihmiselle välttämätöntä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaa. Itseäni ainakin vitutti lapsena kun vanhempani olivat humalassa. Humalaiset vanhemmat olivat vastenmielisintä mitä tiesin. Sitä oppi huomaamaan heistä heti kun yksi tai kaksi oli otettu.

Itsestäni tuli kohtuukäyttäjä ja juon vain jos olen ystävieni kanssa ulkona. Lapsena en juonut koskaan.

En ymmärrä pointtia väitteessä, että pieni lapsi ottaa mallia vanhemmistaan. Minkä ikäisestä pienistä lapsista nyt puhutaan? Alkaako tämä pieni lapsi nyt juomaan kun näkee vanhempiensa juovan? Alkaako tämä pieni lapsi juomaan aikuisena kun on pienenä nähnyt vanhempiensa juovan?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luitteko te hiekkapimpit edes sitä ensimmäistä postaustani? Missä helvetin vaiheessa minä olen mitään moralisoinut? ...

Enpä välttämättä pitäisi kovin positiivisena juttuna ottaa edes sitä yhtä olutta lasten nähden.

Lainaus sinun ensimmäisestä viestistäsi. Mielestäni otat aika selkeän kannan asiaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Enpä välttämättä pitäisi kovin positiivisena juttuna ottaa edes sitä yhtä olutta lasten nähden.

Lainaus sinun ensimmäisestä viestistäsi. Mielestäni otat aika selkeän kannan asiaan.

Niin en "välttämättä pitäisi" ja sen jälkeen sitten vielä pari lisälausetta. Jos tuossa näkee moralisointia, saattaa olla sen tarpeessakin. *hymiö*

Luulisi sentään edes opettajan osaavan sisäistää lukemaansa tekstiä. *toinen hymiö*

Edit. Erittäin varovainen ja selkeä kanta ovat kaksi täysin eri asiaa...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jaa. Itseäni ainakin vitutti lapsena kun vanhempani olivat humalassa. Humalaiset vanhemmat olivat vastenmielisintä mitä tiesin. Sitä oppi huomaamaan heistä heti kun yksi tai kaksi oli otettu.

Itsestäni tuli kohtuukäyttäjä ja juon vain jos olen ystävieni kanssa ulkona. Lapsena en juonut koskaan.

En ymmärrä pointtia väitteessä, että pieni lapsi ottaa mallia vanhemmistaan. Minkä ikäisestä pienistä lapsista nyt puhutaan? Alkaako tämä pieni lapsi nyt juomaan kun näkee vanhempiensa juovan? Alkaako tämä pieni lapsi juomaan aikuisena kun on pienenä nähnyt vanhempiensa juovan?
Tuossa asian ydin aika pitkälle onkin. Juominen ei sinänsä ole paha asia, mutta jurriin tuleminen on ja varsinkin tyypillinen jurrisen käyttäytyminen. Lasten aikana voi juoda rajansa tuntien siten, että toiminta pysyy täysin skarppina eikä kenenkään tarvitse kärsiä pilkun vertaa. Omalla kohdallani tämä tarkoittaa noin yhtä viinipulloa, mutta käytännössä tyydyn paljon vähempään jos olen lasten seurassa.

En esiinny milloinkaan lasteni aikana näkyvästi juovuksissa. Oma isäni, rauha hänelle, otti parhaina vuosinaan kuppia kunnolla eikä väliä jos lapsia oli läsnä. Sitä oppi oitis ettei jurrisen isän kanssa kannata yrittää puhua edes puolta lausetta, parempi antaa äijän mesota keskenään. Ukko hoiti kyllä työnsä ja perheensä, eikä minulla pahemmin ole valittamista lapsuudestani. Eivät nuo faijan ryyppysessiot silti mitään mukavia olleet lapsen näkövinkkelistä.

Lapsi huomaa helposti jos korkki on avattu ja parit siivut on otettu. Tuolla ei sinänsä tarvitse olla väliä, mutta jos lapsi ehdollistuu sille että korkin avaamisesta seuraa ennen pitkää ja joka kerta ördäämistä, sekoilua ja aikanaan krapulointia, niin ei ole ihme jos lapsen mielestä jo yksi siivu on liikaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin en "välttämättä pitäisi" ja sen jälkeen sitten vielä pari lisälausetta. Jos tuossa näkee moralisointia, saattaa olla sen tarpeessakin. *hymiö*

Luulisi sentään edes opettajan osaavan sisäistää lukemaansa tekstiä. *toinen hymiö*

Eli et ottanut tuossa viestissäsi mitään kantaa alkoholin juomiseen lasten nähden?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Edit 2. Itselläni on kokemusta tuollaisista alle nelivuotiaista lapsista. Onko muilla asiaa kommentoineilla omia lapsia?

Otetaan nyt tähän kiinni. "Montako peliä olet itse pelannut" -perustelu ei nyt ole se kaikkein validein tässä. Jos sulla on alle nelivuotiaita lapsia, niin se on ihan yhtä tyhjän kanssa. Et sinä tiedä, tuleeko niistä alkkiksia 15-vuotiaina. Olet vain päässäsi vetänyt mielipiteen, että et näe hyvänä juoda yhtään kaljaa lapsien nähden, koska nämä kiinnittävät asioihin huomiota.

Totta helvetissä lapset kiinnittävät asioihin huomiota. Paljon paremmin kuin aikuiset. Eivät ne muuten mitään oppisi. Ja matkivat kaikkea näkemäänsä. Mutta ei se "alle nelivuotias" katso, että isillä on tölkissä karhua -> karhusta kuulemma tulee humalaan -> mun on isona pakko juoda monta karhua ja olla aina kännissä.

Olet kehittänyt oman teorian, että lapselle ei ole hyväksi nähdä kaljanjuontia. Kaikki saavat kasvattaa lapsiaan miten lystäävät. Itse en muista, mitä olen 2-vuotiaana päätellyt nähdystä kaljanjuonnista. Mutta sen voin kuitenkin sanoa, että tulevaisuuteeni se ei ole vaikuttanut millään lailla. Kännäämiseni olen aloittanut ikäisiäni myöhemmin ja ekat röökit polttanut myös myöhemmin. Tämä siitä huolimatta, että lapsena tykkäsin poltella jotain suklaatupakoita, kun kotona poltettiin. Ja kotona myös juotiin kaljaa. Sain maistaa, en tykännyt. Join mieluummin mehua.

Nämä kaiken maailman salailut ovat kaikkein säälittävämpiä. Kokemukseni mukaan lapset havaitsevat nämä salailutkin erittäin hyvin ja siinä vanhemmat joutuvat kaikenlaisiin selittelykierteisiin. Taaskaan ei ole kokemusta omista lapsista, mutta muuten kyllä.

Lapsilla on omat juttunsa ja aikuisilla omansa. Niin on aina ollut. Yli ei kuitenkaan pidä mennä ja se ei nyt keskustelun aiheena ollutkaan. Jos yrittää varjella lastaan siltä tiedolta, että maailmassa on alkoholia, niin metsään mennään kuitenkin ja lujaa. Kun se oma pikkujonne lähentelee viittätoista, niin kalja alkaa joka tapauksessa jossain tasolla maistua, oli kotona juotu nolla tölkkiä tai kymmenen per ilta. Siis mikäli lapsella on kavereita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyvä, että keskustelu siirrettiin tänne. Mun tarkoitukseni ei ollut sen enempää teilata kenenkään juomattomuutta, sehän on vain hyvä asia. Sen sijaan en vain voi pitää erityisen pahana oluen nauttimista vaikkapa saunan jälkeen tai ruoan kanssa, vaikka muksut siinä läsnä olisivatkin. En ole itse ollut koskaan kännissä, eikä muksuni ole olleet käytännössä koskaan kännisessä seurassa, joten ihan hyvä mielestäni tuoda esille se, että alkoholia voi silti nauttia vaikkei olisikaan se huppelissa huudellut setä kaupungilla.

En pidä siitä, että alkoholia demonisoidaan liikaa, enkä halua sitä, että muksuni kasvavat niin tynnyrissä, että olutta juova tai vaikkapa tupakoiva henkilö on heille pelottava ilmestys. Huomasin nimittäin, että sitä alkoi eräässä vaiheessa olla ilmassa, ja siksi otin tasaisin väliajoin puheeksi sen, että vaikka humalassa oleminen tai tupakointi ei ole terveellistä, ei se tee kuitenkaan ihmisestä pahaa tai pelättävää.
---

Taannoin tyttäremme luokan vanhempainillassa nousi keskustelunaiheeksi ruokailutavat, kun eräs huoltaja oli kovin ihmeissään, kuinka jotkut lapset syövät pelkällä haarukalla hotkien. No, hotkiminen on toki hiukan roisia touhua, mutta aika yleistä varsinkin pikkupojilla. En oikein jaksanut sitä kitinää siitä, miten pitäisi opettaa lapset syömään haarukalla ja veitsellä, koska itse olen sen tajunnut automaattisesti itse vanhempana lapsena ilman sen kummoisempaa opetusta, ja toisekseen siksi, että lapsen motoriikalla veitsen ja haarukan kanssa häslääminen saattaa olla vain sotkuisempaa kuin pelkällä haarukalla. Mun mielestäni pöytätavat kokonaisuudessaan ovat tärkeämpiä kuin veitsen käyttö. Itse en sitä juurikaan pihvejä yms. lukuunottamatta kotona käytä, mutta ravintoloissa ja juhlissa homma hoituu varsin kultivoituneesti ja ranskalaisella korostuksella. Tekisi mieleni kysyä, että kasvatanko lapsistani juntteja ja olenko huono isä, ellen opeta lapsiani veitsen käyttöön heti vaipoista pääsyn jälkeen?

Tähän liittyen avaudun vähän muustakin, nimittäin harrastamisista. Välillä harmittaa nimittäin se, että lapset tuupataan jonkinmoiseen putkeen jo alakoulun alussa harrastuksineen ja kiireineen. Muutamat tyttäreni luokkakaverit eivät juuri edes leiki enää, siis alle kymmenvuotiaina. Tyttöni on uimakerhossa ja sai kuulla kuittailuja siitä, kuinka suorittaa tiettyä vaihetta vasta nyt. No, tuo jälkimmäinen menee toki lapsuuden piikkiin sikäli, että kaikki siellä varmasti tölvivät toisiaan, mutta sitä en aivan ymmärrä, että kuinka lapsi voi lopettaa leikkimisen alle kymmenvuotiaana. Onko se kenties jonkinmoinen nuorimman lapsen syndrooma, kun pitää olla yhtä iso kuin vanhempien sisarusten, vai mitä lie. Aika huolestuttavaa mielestäni, kun siihen linkittyy vielä aika kova suorittaminen omassa harrastuksessa sekä sen lisäksi tuollaiset vähättelevät kommentit muiden vaatimattomammista suoritustasoista. Kukin toki hoitakoon jälkikasvunsa, mutta vähän tällaisena ex tempore -avautumisena tämä nyt tähän kirjattakoon.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Taannoin tyttäremme luokan vanhempainillassa nousi keskustelunaiheeksi ruokailutavat, kun eräs huoltaja oli kovin ihmeissään, kuinka jotkut lapset syövät pelkällä haarukalla hotkien.
Esitettiinkö tämä kasvatuksellisena vaateena/kritiikkinä koululle vai muille vanhemmille?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Esitettiinkö tämä kasvatuksellisena vaateena/kritiikkinä koululle vai muille vanhemmille?
Asiaa ihmeteltiin lähinnä kouluun kohdistuen, mutta samassa yhteydessä kyllä tuli ilmi sekin, että heillä kavereiden vieraillessa tämä asia on tullut esille, siis ettei käytetä veistä. Eli kai se oli vähän kautta rantain annettu palaute vanhemmille ruokailutavoista. Mun muksu ei ole käsittääkseni heillä vieraillut, joten sikäli henkilökohtaisesti en tuota ottanut, vaikka vähän jäi ihmetyttämään. Se on ihan asiaa, että pöytätavat on oltava ja niitä pitää painottaa sekä koulussa että kotona, mutta en nyt tiedä, onko veitsen käyttämättömyys arjessa kuitenkaan aivan vanhempainillassa keskusteltavan arvoinen asia. Näemmä oli. En kyllä aio kotona sitä edelleenkään vaatia kun en itsekään käytä, mutta ruoka suussa meillä ei silti puhuta tahi muuten ilveillä säädyttömästi vaan syödään arvokkaasti ynnä hartaudella.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No miksiköhän siellä koulun ruokalassa on valikoimassa haarukoiden lisäksi myös veitsiä, kun on tietynlaista ruokaa? No siksi, että niitä veitsiä käytetään ruokailuun. (Ja toki myös ns voin levittämiseen leivälle)

Tietenkin lapsille pitää opettaa kunnon ruokailutavat, joihin kuuluu myös veitsen ja haarukan käyttö. Jos ajatellaan vaikka peruskoulusapuskaa perunat, liha/broiskukastike ja salaatti, niin eihän sellaista voi syödä vain haarukalla. Vai millä pilkonta hoidetaan?

Laatikkoruoka tms on hieman eri juttu, mutta ei silloinkaan lautasta saa kovinkaan siivoksi ilman veistä. Nämähän kaikki pitäisi olla ihan selkeitä juttuja. Silloin myös "hotkinta" loppuu.

Ihmettelen koteja, joissa ei ruokakattauksessa kaikille aseteta haarukan lisäksi myös veistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, voita sillä veitsellä on ihan kätevä levittää. Sen sijaan lihasuikaleet, perunat sun muut riisit ja kasvikset menevät ääntä kohti ihan hyvin ilman veistäkin. Pointtihan oli siinä, että myös veitsen kanssa ruokailu onnistuu juhlissa, ravintoloissa tai pihvien sun muiden kanssa, mutta mua nyt ei vain jaksa kiinnostaa kotona tai työpaikalla leikkiä jonkin veitsen kanssa, kun ei siitä mitään käytännön hyötyä ole useinkaan. En murustele, niistä, maiskuta, puhu suu ruokaa täynnä tai kaivele hampaitani tikulla ruokapöydässä, mitä taas tekevät monet kultivoituneesti veitseä käyttävät. Jotenkin kallistun siihen suuntaan, että on kohteliaampaa hallita käytöstavat kuin käyttää veistä joka paikassa. Siitä olen lähtenyt myös lapsieni kanssa.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihmettelen koteja, joissa ei ruokakattauksessa kaikille aseteta haarukan lisäksi myös veistä.
Meillä ei asetettu jos oli sellaista ruokaa jonka syömisessä veistä ei tarvinnut. Tarkoituksena oli välttää turhaa tiskiä, ei sillä, etteikö se tiskikone ne ylimääräiset veitsetkin samalla kertaa muiden astioiden kanssa tiskaisi, mutta se on enemmän sellainen yleinen elämänasenne. Miksi likaistaa veistä jos et tarvitse sitä, taritseeko jokaista juomalasillista varten ottaa uusi muki, tarvitseeko kilometrin päähän lähteä asioille autolla jos voit mennä kävellenkin jne jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös