Minusta harkinnanarvoista on nimenomaan se, minkä ikäisenä ne lapset sinne ravintolaan tuodaan. Ei kannata tuoda kolmivuotiasta, jollei kolmivuotias jaksa olla. Ei se nyt ihan niinkään ole, että tavoille oppii samalla tavalla riippumatta iästä, vaan kun kehitysvaihe alkaa muutoin olla sellainen, että voi olettaa lapsen pärjäävän, opettaa sitten kuinka ravintolassa käyttäydytään ja ottaa mukaan.
Samahan koskee tätä (kun itse keskustelun oikeastaan kirkkokonsertilla provosoinkin taas alkuun) musiikkipuolta - mitä mieltä on tuoda liian pieni lapsi vaikkapa YL:n mahtavaan joulukonserttiin, kun nyt tyhmempikin voi päätellä, ettei se a) kiinnosta pikkulapsia, b) ole mahdollista, että he jaksaisivat kahta tuntia paikallaan supattelematta koko ajan jne.
Kolmas juttu on sitten nämä Tommyn esiinnostamat marketit. Ymmärrän kyllä, että on perheitä, joissa lasta ei voi olla ottamatta mukaan hoito- tai muista syistä - satun nyt vaan ihan itse tuntemaan liudan perheitä, joissa näin ei kuitenkaan ole, vaan se meidän pikku-Petteri pitää aina roudata sinne Prismaan, vaikka jo ennakolta tiedetään että siellä juostaan sitten kilpaa ja itketään, kun ei saadakaan koko karkkihyllyä mukaan. Minä en vain suostu käsittämään, miksi se lapsi on siellä mukana. Siksikö, että tulee itku, siksikö, että potentiaalisti eksyy vai siksikö, että muita nyt vaan vituttaisi enemmän ne ruokaostokset?