Lappuliisat

  • 35 536
  • 158
Suosikkijoukkue
HIFK
VH87 kirjoitti:
No ehkä ilmaisin itseni huonosti, koska tarkoitin ainoastaan kiekkopaikkoja. Jos siis on perin selvää että joku on pysäköinyt MAKSULLISELLE paikalle ilman MAKSUlappua voi sakottaa miltei välittömästi, odottaa ehkä minuutin pari jos joku sitten sattuu olemaan juuri hakemassa sitä lippua tjsp, mutta kiekkopaikkoihin ei pitäisi missään nimessä kajota kahdessa sekunnissa ja hirveellä kiireellä alkaa rustaamaan sitä lappua.

Minun mielestäni juuri päinvastoin. Kiekon voi laittaa ikkunalle poistumatta autosta, joten kiekon käyttämättömyys ei johdu sen käytön vaikeudesta. Toki se voi olla puhdas unohdus, mutta virhe on silti tehty. Jos sillä välin sakotetaan, kun olet hakemassa lippua lähimmästä lippuautomaatista, on se mielestäni totaalisen väärin.

Itse olen saanut kaksi parkkisakkoa, eikä kumpikaan niistä ole mielestäni lappuliisan piruilua. Toinen oli täysin oma mokani, toisessa oli pysäköintimerkki "piilotettu" markiisin taakse. Virheen tein siinäkin, joten ansaitsin parkkisakon, vähän kyllä sapetti.
 

Teini-idoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaiser Soze kirjoitti:
Kaupunkikohtainen juttu. Taisi turussa nousta 60 euroon pari vuotta sitten.
40 on kyllä monessakin paikassa.

Turussa parkkisakko on 40 euroa. Itse noita toistakymmentä saaneena tiedän. Jokainen saamani pysäköintivirhemaksu on muuten vain omaa syytäni, ei kenenkään ilkeän vittupään kosto surkeasta elämästään. Keskustassa asuessa niitä tulee melkein väkisinkin, ainakin tälläisellä luonteella varustetulle kaverille.

Ihmetyttää hieman ihmisten asenteet tässä ketjussa. Selvissä tapauksissa itketään, ihan kuin juuri itseä ei saisi missään olosuhteissa sakottaa, ei vaikka tilanne olisi päivänselvä.

Bussilla tai taksilla ei sakkoja tule.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Twite kirjoitti:
Toisen kappaleesi logiikka ei aukea, pysäköinninvalvontaa ei tarvita koska vaikka sitä onkin olemassa niin silti pysäköidään väärin? Siis väärinpysäköinnin määrä on vakio joka ei riipu siitä onko pysäköinnin valvontaa olemassa? Olen hyvin voimakkaasti eri mieltä.

Juurikin näin. Muutama tuollainen nurmikolle parkkeeraaminen tulisi varmasti lisää mutta kyllä niitä näkee nykyäänkin. Oli punatulkkuja tai ei.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Teini-idoli kirjoitti:
Turussa parkkisakko on 40 euroa. Itse noita toistakymmentä saaneena tiedän. Jokainen saamani pysäköintivirhemaksu on muuten vain omaa syytäni, ei kenenkään ilkeän vittupään kosto surkeasta elämästään. Keskustassa asuessa niitä tulee melkein väkisinkin, ainakin tälläisellä luonteella varustetulle kaverille.

Ihmetyttää hieman ihmisten asenteet tässä ketjussa. Selvissä tapauksissa itketään, ihan kuin juuri itseä ei saisi missään olosuhteissa sakottaa, ei vaikka tilanne olisi päivänselvä.

Bussilla tai taksilla ei sakkoja tule.
Näin on. Kyllä se vituttaa kybällä, jos sakko osuu omalle kohdalle, mutta ikinä ei tulisi mieleenikään purkaa sitä tälle työtään tekevälle Pirkolle. Oma moka se on joka kerta, joten pakko niellä vain katkera kalkki ja syyttää vain itseään.

Toisaalta kyllä voisi näissä tilanteissa joustaa, jos Pirkko on vielä paikalla ja aika on ½-3 minuuttia ylittynyt. Olen itse saanut kaksi kertaa läpi valituksen väärästä pysäköintivirhemaksusta. Ensimmäisellä kerralla tilanne oli se, että olin parkkeerannut työpaikkani parkkipaikalle, mikä ei kuulu heidän toimialueeseensa. Lappu lähti nopeasti ja ko. Pirkko tai Lasse sai varmaan kevyen uudelleenkoulutuksen. Toinen tapaus oli kun olin hakemassa lappua läheisestä automaatista. Syötin automaattiin tarvittavan määrän rahaa, mutta kone meni jumiin ja jäin odottamaan, että sylkäisisi lapun vietäväksi autoon. Kesti varmaan 2-3 min arviolta kunnes heitti sen lapun. Kun vein sen autoon, niin lappuhan se ikkunassa oli. Kävin seuraavana päivänä paikallisessa parkkipirkkofirmassa ja esitin tämän pysäköintitositteen ja kun aika oli lähes sama kuin sakossa ilmoitettu aika, niin valitus meni läpi.

Kaksi kerta olen kuitenkin joutunut maksamaan virheestäni. Oma mokani oli ja maksoin kitisemättä. Jos mokaa itse, niin siitä pitää maksaa. Koskee kaikkea elämään liittyvää.

Cougar.
 
Viimeksi muokattu:
vision kirjoitti:
Juurikin näin. Muutama tuollainen nurmikolle parkkeeraaminen tulisi varmasti lisää mutta kyllä niitä näkee nykyäänkin. Oli punatulkkuja tai ei.

Kyllä kyllä. Ja poliisitkin ovat täysin turhia. Kyllä niitä rikoksia tehdään, vaikka on poliisejakin.

Harmi, ettei nimimerkki visionia ja muita vastaavalla tavalla ajattelevia voi viedä viikoksi tällaiseen "ilman mitään valvontaa" -paikkaan. Uskokaa huviksenne - me ihmiset olemme tilaisuuden tullen, ilman rangaistuksen pelkoa, aika idiootteja.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sivuverkko kirjoitti:
Harmi, ettei nimimerkki visionia ja muita vastaavalla tavalla ajattelevia voi viedä viikoksi tällaiseen "ilman mitään valvontaa" -paikkaan. Uskokaa huviksenne - me ihmiset olemme tilaisuuden tullen, ilman rangaistuksen pelkoa, aika idiootteja.

Hyvä esimerkki tuosta New Orleans. Toki kyseessä oli ääriolosuhteet, mutta toisaalta olisi tuollaisessa tilanteessa voinut toisinkin toimia, eli hakea yhdessä hakemaan tasapainoa ja auttaa heikoimpia. Nyt päädyttiin välitömästi rikosten teille ja pisetiin ohimennen heikommat. Ihminen on ihmiselle susi.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Teini-idoli kirjoitti:
Turussa parkkisakko on 40 euroa.

Totta, soitin ja varmistin.
Muistin väärin, että muutama vuoisi sitten olisi puhuttu korottamisesta..

40 euroa taitaa sitten olla koko maassa?
 

Kaivanto

Jäsen
VH87 kirjoitti:
Jos siis on perin selvää että joku on pysäköinyt MAKSULLISELLE paikalle ilman MAKSUlappua voi sakottaa miltei välittömästi, odottaa ehkä minuutin pari jos joku sitten sattuu olemaan juuri hakemassa sitä lippua tjsp, mutta kiekkopaikkoihin ei pitäisi missään nimessä kajota kahdessa sekunnissa ja hirveellä kiireellä alkaa rustaamaan sitä lappua.

Eihän tässä ole järjen häivää. Nimenomaan vain maksullisilla paikoilla on olemassa mahdollisuus, että autoilija on hakemassa maksulappua ja näin ollen lappuliisan on syytä ainakin vilkaista ympärilleen. Sen sijaan parkkikiekkoa säilytetään autossa, mikä tarkoittaa, että jos kiekkopaikalla on tyhjä, kiekoton auto, sakon voi lätkäistä välittömästi ja kyse on automaattisesti kuskin virheestä.

Tosiaan, haluaisin nähdä näiden valittajien naamat vaikka Helsingin keskustassa, jos pysäköinninvalvontaa eli käytännössä pysäköintiä koskevia sääntöjä ei olisi. Oikeastaan kaikissa suurissa kaupungeissa voitaisiin Sivuverkon ehdotuksen mukaisesti järjestää demonstraatiomielessä vuotuinen Pysäköi mihin huvittaa -viikko.
 
Viimeksi muokattu:

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Kaivanto kirjoitti:
Eihän tässä ole järjen häivää. Nimenomaan vain maksullisilla paikoilla on olemassa mahdollisuus, että autoilija on hakemassa maksulappua ja näin ollen lappuliisan on syytä ainakin vilkaista ympärilleen. Sen sijaan parkkikiekkoa säilytetään autossa, mikä tarkoittaa, että jos kiekkopaikalla on tyhjä, kiekoton auto, sakon voi lätkäistä välittömästi ja kyse on automaattisesti kuskin virheestä.
Samaa mieltä. Ja vaikka olisi kiekollinen, aika juuri pitkäksi mennyt auto niin siitä vaan heti lappu. Kiekollahan saa käytännössä aina kuitenkin pysäköidä pitempään kuin maksimiaika on, sillä kiekko astetaan saapuessa seuraavaan puoli- tai tasatuntiin. Eli se 'parin minuutin' toleranssi on systeemiin jo rakennettu.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Kiekkopaikoille

Tuli noista kiekkopaikoista vain mieleen, että joskus näin tv:ssä keksinnön, jossa parkkikiekon taakse oli viritelty kellokoneisto. Tämähän on ihan näppärä juttu, jos se lappuliisa nyt ei pidemmäksi aikaa jää sitä kiekkoa tuijottelemaan.
 

Kaivanto

Jäsen
Roomie kirjoitti:
Tuli noista kiekkopaikoista vain mieleen, että joskus näin tv:ssä keksinnön, jossa parkkikiekon taakse oli viritelty kellokoneisto. Tämähän on ihan näppärä juttu, jos se lappuliisa nyt ei pidemmäksi aikaa jää sitä kiekkoa tuijottelemaan.

Kaverilla oli vuosia sitten tuommoinen. Jäi kiinni ja sai sakot. Silloin kun oli vielä ruutukohtaiset mittarit, tyypillä oli myös käytössä oranssi huppu, joka vedetään rikki olevan mittarin päälle. Kiinni jäi siitäkin.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sivuverkko kirjoitti:
Kyllä kyllä. Ja poliisitkin ovat täysin turhia. Kyllä niitä rikoksia tehdään, vaikka on poliisejakin.

Just. Sivuverkko se sitten oli joka vetäisi ässän hihasta ja otti mukaan poliisit. Poliisien ja punatulkkujen toimien vertaaminen keskenään ei oikein toimi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
vision kirjoitti:
Poliisien ja punatulkkujen toimien vertaaminen keskenään ei oikein toimi.
Miksi sitten lappuliisojen ja vartijoiden vertaaminen keskenään toimii?
 

Kaivanto

Jäsen
vision kirjoitti:
Poliisien ja punatulkkujen toimien vertaaminen keskenään ei oikein toimi.

Se toimii erittäin hyvin, koska molemmat ammattiryhmät valvovat ihmisten yhteiselon helpottamiseksi tehtyjä sääntöjä, joita ilman valvontaa jätettäisiin noudattamatta haitaksi asti.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Designer kirjoitti:
Miksi sitten lappuliisojen ja vartijoiden vertaaminen keskenään toimii?

Siksi, että molemmat halusivat poliisiksi, mutta koska olivat liian dorkia poliisin hommaan, pääsivät ainoastaan paskahommin ja nyt synkässä katkeruudessaan kiusaavat rehtejä kansalaisia..
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaivanto kirjoitti:
Se toimii erittäin hyvin, koska molemmat ammattiryhmät valvovat ihmisten yhteiselon helpottamiseksi tehtyjä sääntöjä, joita ilman valvontaa jätettäisiin noudattamatta haitaksi asti.

Ei toimi ei. Mikäli punatulkkujen toiminta lopetettaisiin niin nurmikoilla ja ilmeisesti ihmisten parvekkeilla olisi muutama auto lisää. Poliisien toiminnan lopettaminen toisi yleisen kaaoksen. Eikä pelkästään liikenteeseen.
 

Kaivanto

Jäsen
vision kirjoitti:
Mikäli punatulkkujen toiminta lopetettaisiin niin nurmikoilla ja ilmeisesti ihmisten parvekkeilla olisi muutama auto lisää.

Suoraan sanottuna tämä on erittäin naiivia. En pidä itseäni minään roistona ja yritän ottaa muitakin ihmisiä huomioon parhaani mukaan, mutta jos ajattelen itseni Tampereen Hämeenkadulle kiireisenä ja epätoivoisena pysäköintipaikkaa etsimään, ja sitten yhtäkkiä voisinkin ajaa mihin tahansa keskelle jalkakäytävää ilman pelkoa parkkisakosta, arvaa, ajaisinko. Lieneekö meitä paatuneita sisäisiä väärinpysäköijiä tosiaan maassa vain muutama - ja arvelet, että meistäkin jokainen paitsi minä hakeutuisi tässä kuvatun kaltaisessa Hämeenkadun ruuhkassa kilometrin päähän Eteläpuiston nurmikolle tai vetäisi autonsa mukana olevalla nostokurjella lähitalon parvekkeelle?
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän totuus on, että jokainen sakko / pysäköintivirhemaksu pyrkii hajottamaan otsasuonia oikein huolella, koska kyseessä on viimeisen päälle ns. turha rahanmeno. Mutta silti omia mokia kaikki tyynni, paitsi ehkä muutamassa yllä mainitussa tapauksessa, jos kertomukset ovat tosiaankin paikkansapitäviä.

Mutta siitä maksun suuruudesta: Täällä Malmössä pysäköintimuistutus kustantaa 800 SEK (n.86 euroa)! Sitä ei viitsi todellakaan huvikseen maksaa, joten toistaiseksi olen ollut erittäin huolellinen, ja siten välttänyt maksut. Toivottavasti linja pitää jatkossakin. 'Onneksi' niitä lappuja näkyy sen verran usein muiden ikkunoissa, että se ikään kuin pitää varpaillaan...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaikka olenkin tässä ketjussa esittänyt hivenen kritiikkiä pysäköinninvalvojia ja heidän virkaintoisuuttaan vastaan niin pidän kuitenkin kokonaisuudessaan kyseistä ammattiryhmää tarpeellisena koska tiedän, että ilman heidän valvontaansa pysäköiminen kaupungeissa (erityisesti keskustoissa) muuttuisi aivan villiksi ja autoja pysäköitäisi pian minne sattuu. Jos ei ole mitään valvontaa ja kontrollia niin pysäköinnin suhteen leväperäisiä kansalaisia löytyisi enemmän kuin se yksi ja kaksi. Mielummin kuitenkin pysäköinninvalvojat liikenteessä terveellä järjenkäytöllä varustettuna kuin ei lainkaan pysäköinninvalvojia.

vlad.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
vlad kirjoitti:
- - -
Mielummin kuitenkin pysäköinninvalvojat liikenteessä terveellä järjenkäytöllä varustettuna kuin ei lainkaan pysäköinninvalvojia.
vlad.

Yllä olevasta olemme aivan samaa mieltä. Toinen juttu onkin tuo terve järjenkäyttö.

Pysäköin autoni äsken lailliselle parkkipaikalle erään kauppakeskuksen eteen tarkoituksena käydä postissa. Lähin vapaa paikka oli tien varressa siten, että kahden puun väliin oli maalattu paikat kahdelle autolle ja etummainen oli vapaa. Minä siihen autoni sitten heitin, ja täytyy myöntää että laiskuuttani se jäi vinoon, kun ruudut ovat ahtaita nykyautoille enkä jaksanut alkaa hieroa sitä viivasuoraan varsinkin kun takanani ollut vani oli hiukan minun ruutuni puolella. Takaisin tullessani vartin päästä oli tuulilasissa parkkisakko.

Oli oikein kaksi syytä keksitty:
1) "pysäköinti merkityn pysäköintipaikan viereen".
Ei pidä paikkaansa, sillä auto oli ruudussa, joskin oikea eturengas ja etupuskuri eivät mahtuneet ruutuun.
2) "pysäköinti jalkakäytävälle"
Ei pidä paikkaansa, sillä auto oli ruudussa, joskin oikea eturengas ja etupuskuri eivät mahtuneet ruutuun.

Joten haista sinä, Espoon pysäköinninvalvoja nro 05, vaan pitkä paska. Edes nimeään eivät kehtaa enää nykyään noihin laittaa, pelkurit.
 

scholl

Jäsen
Ei niitä parkkiruutuja huvikseen se paikallinen eeroheinäluoma ole sinne pensselillään vedellyt, joten kyllä se on tarkoitus pysäköidä auto sillä tavalla, että se on ruudussa. Kuitenkin, jos viereinen vani oli ruutusi puolella niin sinulla on mahdollisuus ehkä saada tuo sakko muutetuksi huomautukseksi. Eli itse en maksaisi tuota, vaan tekisin sen valituksen viikon sisällä ja katsoisin miten käy. Voi olla, että menee läpi tai sitten ei.

Olen esittänyt Helsingin kaupungille kaksiportaista pysäköintivirhemaksua eli olisi esim. 30 euron ja 60 euron rikkeet. Pienemmällä selviäisivät ne, joiden auto on esim. 3,5 metriä suojatiestä viiden metrin sijaan eli mittanauhalappuliisismin uhrit olisivat pienempiä rikollisia kuin piittaamattomasti esim. jalkakäytäville, suojateille tai muihin hankaliin paikkoihin autonsa jättävät. Samoin tuo neljäkasin rike, pysäköintikiekon unohtaminen marketin pihassa tai ajan meneminen hieman yli puolen tunnin paikalla voisivat olla mielestäni niitä mietoja rikkeitä.

Nykytilanteessa on ongelmana se, että ne kaikista piittaamattomimmat kuljettajat pääsevät useimmiten kuin koira veräjästä, kun lappuliisoja tai poliiseja ei osu juuri sinne paikalle kun taas ne jotka pyrkivät etsimään laillisen paikan ja jättämään aivan oikein niin silti saattavat tehdä sen sillä tavalla, mikä aiheuttaa virhemaksun.
 

Rocco

Jäsen
fiftyeight kirjoitti:
Minä siihen autoni sitten heitin, ja täytyy myöntää että laiskuuttani se jäi vinoon, kun ruudut ovat ahtaita nykyautoille enkä jaksanut alkaa hieroa sitä viivasuoraan varsinkin kun takanani ollut vani oli hiukan minun ruutuni puolella.

Oli oikein kaksi syytä keksitty:
1) "pysäköinti merkityn pysäköintipaikan viereen".
Ei pidä paikkaansa, sillä auto oli ruudussa, joskin oikea eturengas ja etupuskuri eivät mahtuneet ruutuun.
2) "pysäköinti jalkakäytävälle"
Ei pidä paikkaansa, sillä auto oli ruudussa, joskin oikea eturengas ja etupuskuri eivät mahtuneet ruutuun.

Tämä nyt vain malliesimerkki siitä että autoilijahan Suomessa ei koskaan myönnä olleensa väärässä, vaikka myöntää olleensa väärässä. Ei siis mitään henk.koht. nimimerkkiä fiftyeight kohtaan.

...täytyy myöntää että laiskuuttani se jäi vinoon, kun ruudut ovat ahtaita nykyautoille enkä jaksanut alkaa hieroa sitä viivasuoraan...

"...auto oli ruudussa, joskin..." "auto oli ruudussa, joskin..."

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jokainen sakko on oma moka. (Käytän sanaa sakko, koska se on lyhyempi sana kuin virallinen pysäköintivirhemaksu).

Olen itse saanut kolme parkkisakkoa. Kerran kun jätin auton liian lähelle suojatietä (viivat olivat viiden metrin päässä auton, mutta itse liikennemerkki oli talon seinässä neljän metrin päässä, ja merkistä se mitta mitataan)

Kerran kun olin kiireessä hakemassa parkkipaikkaa ja heitin kadulla U-käännöksellä paikkaan kadun toiselle puolelle parkkiin, ja en käynyt kadun päässä katsomassa että olikin kielto -> 20m risteyksestä.

Kerran tuli parkkisakko kun jätin auton bussipysäkille, jonka alla oli aika- ja päivämääritykset busseille. Jätin auton siihen silloin kun busseilla oli vielä paikkaan oikeudet.

P.S. Itse teen aina niin jos viereisessä ruudussa on auto hieman poikittain tai osittain naapuriruudun päällä, niin ajan silti keskelle omaa ruutuani. Varsinkin jos toisen auton kuskin ovi on aivan viivalla, opeteltkoot ajamaan ruutuun oikein siinä kun yrittää ängetä sisään ovesta, jota ei saa auki. Muutenkin ärsyttää varsinkin parkkihalleissa sellaiset ihmiset jotka ajavat ruutujen päälle ja vievät tilan muilta.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Olen esittänyt Helsingin kaupungille kaksiportaista pysäköintivirhemaksua eli olisi esim. 30 euron ja 60 euron rikkeet. Pienemmällä selviäisivät ne, joiden auto on esim. 3,5 metriä suojatiestä viiden metrin sijaan eli mittanauhalappuliisismin uhrit olisivat pienempiä rikollisia kuin piittaamattomasti esim. jalkakäytäville, suojateille tai muihin hankaliin paikkoihin autonsa jättävät. Samoin tuo neljäkasin rike, pysäköintikiekon unohtaminen marketin pihassa tai ajan meneminen hieman yli puolen tunnin paikalla voisivat olla mielestäni niitä mietoja rikkeitä.

Täysin samaa mieltä kanssasi.
Omaan oikeustajuuni ei tosiaan mahdu se, että joku parkeeraa autonsa esim. suoraan suojatien eteen ja näin ollen vaarantaa jopa toisten ihmisten hengen.
Rangaistus: 40 euron pysäköintivirhemaksu.

Joku toinen taas menee arkipäivänä kello kymmenen ison kauppakeskuksen tyhjään parkkihalliin ja unohtaa laittaa kiekon ikkunaan.
Rangaistus: 40 euron pysäköintivirhemaksu.

Kaksiportainen sakkojärjestelmä käyttöön, ehdottomasti.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Rocco kirjoitti:
Tämä nyt vain malliesimerkki siitä että autoilijahan Suomessa ei koskaan myönnä olleensa väärässä, vaikka myöntää olleensa väärässä.
- - -

Tottakai myönnän, että minun 4,8m pitkä auto ei mahdu 4,5m pitkään ruutuun, varsinkaan kun takana oleva on jo 0,5m minun ruutuni puolella. Jotain tolkkua pitäisi silti olla noissa pilkunnussimisissakin.

Pysäköintisakkoja olen ikäni aikana varmasti maksanut enemmän kuin keskivertoautoilija, joten niistä en rutise. Mutta se ketuttaa kun mielestäni parkkeeraan oikein niin sitten sakotetaan kun ei auto mahtunut kokonaan ruutuun. Ihme pelleilyä.

Ps. Radiossa juuri kerrottiin kun joku ratikkareitti (1?) on jouduttu tilapäisesti muuttamaan kun joku on jättänyt autonsa kiskoille. Tuskin se kuitenkaan sakkoa saa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös