Sivuverkko kirjoitti:
Mielestäsi siis parkkipirkkojen tulisi jäädä odottelemaan jokaisen parkkilaputtoman auton viereen kymmeneksi minuutiksi, että josko se omistaja nyt kohta kuitenkin ilmestyisi paikalle? ...
Teit valituksen, johon et TAJUNNUT(?) liittää sitä maksaamaasi pysäköintilappua. Ja se valitus olisi mielestäsi pitänyt hyväksyä? .
Jaa. Sivuverkko päätti sitten näppäränä kaverina puuttua viestini kaikkein 'oleellisempaan' kohtaan, jossa itse rehellisesti tunnustin töppäykseni? Ja päätit vielä tehdä joukon oletuksia kirjoittamastani, eli laitoit ns. sanat suuhuni. Kannattaisi keskittyä lukemaan viestit kunnolla, jos niitä kohtaan haluaa hyökätä. En tietenkään tahallani jättänyt sitä maksettua pysäköintilappua liittämättä valitukseen. Meille tavallisille ihmisille sellaista vain joskus (onneksi harvoin) sattuu, huolimattomuusmokia jne. 'Tajunnut', oli toki huono ilmaisu, mutta kyllä mielestäni viestin sisällöstä kävi selväksi, mitä asialla ajoin takaa? Ja siinä vaiheessa kun unohtamiseni olisi voinut korjata, olin jo ehtinyt hukata kyseisen tositteen. Jos jaksat lukea alkuperäisen viestini uudestaan, niin tajuat ylivertaisena järjen jättiläisenä kyllä jujun. Jos haluat aiheesta jatkaa toiseen persoonaan/älykkyyteen puuttumalla, niin sitten mielummin yksityisviestein? Ainoa syy kirjoittaa koko juttu viestiini oli se, että joku (sinä?) epäili Kaiser Sozen kommenttia siitä, etteikö sakkoa ehdittäisi hyvinkin kirjoittaa sinä aikana, kun on pysäköintilappua lunastamassa; toki huonolla tsäkällä. Ja kyllä; uskon/toivon, että kyseisissä tapauksissa valitus menisi läpi (vaikka Kaiserin tutun tapauksessa ilmeisesti ei?), jos todiste suoritetusta pysäköintimaksusta olisi ollut liitettynä valitukseen.
Koko pitkän viestini pääpointti oli aika lailla siinä, että niin kauan kun ihmiset tekevät kyseistä työtä, ovat ns. armahdukset, kuten myös pikkumaisuudet, jopa virheet, mahdollisia. Mielestäni toin aika selvästi esille sen, että kahdessa muussa (viiden metrin sääntö, sekä muutaman minuutin parkkiajan ylitys) kirjoittamassani esimerkissä (vaikka vertasinkin ensiksi mainittua 'oikeusmurhaan') lain kirjain tuli kyllä täytettyä, mutta ns. tilannetaju petti. Silloin hukataan se syy, miksi säännöt on luotu ja tuijotetaan sokeasti pykäliä. Sellainen helposti murentaa kunnioitusta itse lakia/säädöksiä, kuten myös niitä tulkitsevia ja/tai täytäntöönpanevia kohtaan. Tämä yleisemminkin kuin vain parkkipirkkoihin kohdistettuna.
Eikä se ole mulla milään 'vaatimus', että parkkipirkkojen pitäisi kaikissa tapauksissa kiertää lähiympäristössä odottelemassa jos he näkevät virheellisesti pysäköidyn auton. Totesin ainoastaan sen, mitä muutamakin parkkipirkko on mulle omasanaisesti kertonut. Eli silloin, kun he huomaavat, että jossakin autossa on pysäköintiaika mennyt juuri/muutamalla minuutilla yli, he tsekkaavat lähiympäristön autot ensin ja palaavat hiukan myöhemmin (joidenkin minuuttien kuluttua) katsomaan vieläkö auto seisoo parkissa. Ns. 'armonaikaa' annetaan tällöin 5-10 minuuttia. Mielestäni ihan normaalijärjen mukaista toimintaa, joka on juuri sitä, että tulkitaan lain kirjaimen lisäksi myös 'lain henkeä'. Valitettavasti näin ei kuitenkaan aina toimita. Jos pysäköintimaksua ei ole ollenkaan maksettu tai sen lunastettu aika on jo selvästi päättynyt, ei asiassa ole tietenkään mitään epäselvää.
Toinen asia onkin sitten se, että ainakaan täällä Helsingissä parkkipirkkoja ei saa juuri millään paikalle, silloin kun niitä oikeasti tarvittaisiin. Keskustan läheisyydestä johtuen taloyhtiömme takapiha on pysäköinnin suhteen oikea villi-länsi ja asian hillitsemiseksi on myös parkkipirkkoja pyyydetty käymään paikalla (lukuisten muiden, sitä aikaisemmin tapahtuneiden toimenpiteiden jälkeen) ja yhden ainoan kerran kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana olemme saaneet parkkipirkon käymään paikanpäällä. Kulkutie, joka tukitaan väärin pysäköidyillä autoilla, on liikennemerkein ohjattu pelastustie, joten sikälikin asian pitäisi olla ihan valvonnan piiriin kuuluva.
Sivuverkolle (kun en tiedä liittyykö sulla aiheeseen jotain henkilökohtaista) ja muillekin: Minä en ole sanonut tai ainakaan tarkoittanut, ettenkö pitäisi työtä tärkeänä. Kommentoin ainoastaan sitä, että itse en pystyisi luonteestani johtuen kyseistä työtä tekemään. Tuollainen valvonta ei ole mun juttu. Hyvä, että joku/monet pystyy. Tilannetajun perään tässä olen vain huudellut.