Tämä on taas näitä keskusteluja, joissa yksittäistapauksista yleistäminen saa "toisen leirin" takajaloilleen.
Mä oon vakuuttunut siitä, että on olemassa mainitunlaisia nihilistisiä ja pikkusielusia lappuliisoja, jotka ihan oikeasti sakottavat välillä kohtuuttomasti ja pelisilmän puutetta osoittaen.
Suurin osa alalla olevista lienee kuitenkin ihan ookoo, niinkuin sanottu, homma on selkeästi sellainen, joka on jonkun tehtävä ja josta ihan oikeasti on kuitenkin hyötyä. Oma virhehän se lähes joka kerta kuitenkin on, kun lapun saa, joten turha sitä kismitystä on purkaa henkilöön, joka vain osoittaa asian.
Noissa maksullisissa paikoissa ei ole mitään epäselvää, jos jättää maksamatta p-maksun, niin totta kait siitä rangaistaan. Toki pankkikortilla kaiken maksavia, kuten minua, tympäisee se, ettei niitä kolikoita ole koskaan, eikä edes seteleitä, joten kolikoiden saamiseksi pitää löytää a) Otto-automaatti b) paikka setelin pienimiseen ja c) parkkilippuautomaatti.
Mulla ei ainakaan riitä moiseen kantti, koska en sakkoja halua ja moisessa operaatiossa menisi varmasti ainakin 10 minuuttia. Mun mielestä lappuliisat voisivat soveltaa siis 5 minuutin toleranssia tässä, sen verran saisi myöhästyä tai odottaa, että laputtoman auton omistaja tulee parkkilipun kanssa paikalle. Muutoin, ei muuta kuin sakkolappu ikkunaan.
Parkkikiekkopaikat on oma lukunsa. Toki niissä se kiekko on helppo laittaa joo, mutta vaikka se olisi unohtunut, niin sakotus on mun mielestä pikkumaista jos olosuhteet huomioiden on täysin selvä asia, että ko. auto ei ole ollut kiekkopaikalla yli sallitun ajan. Se on kuitenkin monessa tapauksessa pääteltävissä. Olen ihan varma, että lappuliisa sakottaisi vaikka näkisi kun auto pysäköidään ja siten tietäisi, ettei ole ollut paikalla kuin pari minuuttia. Tarkoitan siis sitä, ettei se kiekko ole mikään itsetarkoitus, vaan pointtina on vapauttaa paikat käyttöön määritellyn ajan puitteissa.
Tähän liittyen kysyisinkin eksperteiltä, että onko minulla ollut vain tuuria ja olisin ansainnut sakot, kun olen toiminut näin. Käytin parkkikiekkoa jääskrabana pakkassäällä (koska siinä on mielestäni ko. käyttötarkoitukseen viittava uritus) ja sehän räsähti kappaleiksi. Tuon jälkeen ei siis ollut kiekkoa, eikä oikeastaan tarvettakaan. Kerran kuitenkin kiekkoa kuuluttavan Itiksen parkkihallliin osuin ja pistin ikkunaan lapun, jossa luki "Kiekko kadoksissa. Saapumisaika 14.30". Olisinko saanut sakot, jos parkkipirkko tulee kohdalle? Pikkumaisten mielestä varmaankin tein väärin, ja jos olisin taas äkkiä lähtenyt sitä kiekkoa ärrältä ostamaan, niin mun virhe taas. Never win situation. Prhn.
Summa summarum. Pysäköintisakot on ns. oma moka, mutta voiko joku rehellisyyden nimissä väittää, etteikö nitä voi saada huonolla tuurilla pelkästään epätietoisuuttaan. Mä tiedän monta paikkaa, jossa oikeasti pitää tuntea kulmat, että tietää, saako pysäköidä vai ei. Ainoat sakkonikin sain sellaisesta paikasta, enkä tänä päivänäkään ymmärrä syytä. No, ehkä mä oon vaan "ahne" ihminen vai miten se menikään. :)