Lappuliisat

  • 35 496
  • 158

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Sivuverkko kirjoitti:
Minun on aika vaikeaa uskoa,

Uskon sen ja niin minunkin oli, mutta tapaus on tosi. Reklaamatiosta en sitten tiedä, miten kävi tai että tekikö.

Paskiaisia kaikki tyynni.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaiser Soze kirjoitti:
Uskon sen ja niin minunkin oli, mutta tapaus on tosi.

Tottakai kaikki urbaanilegendat ovat tosia. Ei kai niitä muuten kavereille kerrottaisi suu vaahdossa illanistujaisissa. Ja tosiaan, paskiaisiahan ne kaikki ovat. Ihan jokainen.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Mazza kirjoitti:
Tottakai kaikki urbaanilegendat ovat tosia

Ja että sinäkö et usko kun hyvän ystäväsi vaimo kertoo suoraan tapahtuneesta sinulle?

Ok, onnea valitsemallesi tielle.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Paskat tässä mistään urbaanilegendoista yleensä on kyse. Laitan aina kiekon kun tiedän kyseessä olevan kiekkopaikan, mutta tässä tapauksessa en sitä tiennyt koska autoni on usein seissyt samassa paikassa ilman kiekkoa, ja samalla kadulla noin 10 metrin päässä on ilmaispaikkoja. Omasta mokastahan tässä tietenkin on kyse, mutta kyllä se siltikin pistää vituttamaan, varsinkin kun on poissa sen alle viisi minuuttia ja olen mennyt autoon miltei istumaan ja startannut, kun lappu pläjähtää luukulle.

Tuon provikkapalkka-jutun kuulin eräältä opettajaltani, joka kertoi opiskeluaikanaan toimineensa lappuliisana kesätöissä tjsp. Voi tosin olla että juuri nämä kesäduunari/opiskelijat sitten saavat sitä provikkaa ja pitkän linjan tyypit eivät, mutta kuitenkin, jotenka tieto perustuu melko varmaan lähteeseen.
Kyllä noita tapauksia missä on haettu maksulappua ja saatu sakot löytyy ihan lähipiiristä, mutta ainakin tämä tapaus saatiin hylätyksi valituksella.

edit. lisätään vielä että meikäläisen synnyttyä etuajassa faija sai parkkisakon viedessään mutsia sairaalaan. Siinä kohtaa oli tosi kyseessä eikä mennyt valitus läpi. Ukko kävi myöhemmin vielä itkettämässä paria naishenkilöä ko. neitien toimistolla koska oli sen verran vittuuntunut tapauksesta...
 
Eipä ole kertaakaan pikavoittoa vielä napsahtanut. No Imatralla asuessa nyt tarvinnut maksaa edes parkkimaksuja. Ja nykyään täällä taas ei autoa ole. Ja yleensä tehdään niin että jos ollaan vaikka äitin kanssa kaupungilla menen hakemaan tuon parkkilapun kun äiti odottaa autossa. Kun kerran huomattiin joku lappuliisa kyttäämässä heti kun auton parkkeerattiin. Tuli siihen auton viereen sitten kyttäämään. Äiti sitten sille totesi että tyttö meni just lappua hakemaan. Perhana oli siellä Imatralla sentään jotain hyvääkin. Meillä vissiin sillon autossa edes kiekkoa ollut olemassakaan. Nykyään siellä on vielä pirun iso ilmainen parkkihalli suoraan keskustassa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Laki on laki ja säännöt ovat sääntöjä.Tämän olen itse huomannut pariinkin otteeseen aika karvaalla tavalla.Toisella kerralla Helsinki-Vantaan-lentoasemalla.Jätin autoni hetkeksi käydäkseni katsomassa onko kaverini kone ajoissa.Poissa about 2-3 minuuttia ja sakko tuli.Vitutti kyllä ,mutta täysin oma moka oli.
Toisella kerralla vituttikin sitten jo hiukkasen enemmän.Askistossa länsi-Vantaalla todella pienellä tiellä (Askiston ala-asteen vieressä)jätin autoni lähemmäs kuin 5 metriä suojatiehen(tiellä jolla kaikki kävelevät keskellä tietä).Sakko jaettiin la-iltana 22.30 ja voin lyödä vetoa ,että se oli tasan tarkkaan pilkun viilaus-sakko ,koska siitä ei oikesti ollut kenellekään mitään haittaa ,että se auto siinä yön yli oli.Senkin sakon mukisematta maksoin ,koska valitus olisi kuitenkin hylätty.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Reggie Dunlop kirjoitti:
Kai nyt kuukausipalkkaan myös tulee ilta- sunnuntailisiäkin? Olisi se nyt aika hullua jos he tekevät toitä ainoastaan arkisin 8-17 välisenä aikana? Myös poliisit voivat sakottaa jos he katsovat sen aiheelliseksi.

En tiedä kuinka aktiivisia sakottajia nuo poliisit näissä tapauksissa ovat, entisen kotikaupunkini poliisit tuumasivat yks' kantaan kun heitä pyydettiin antamaan pysäköintivirhemaksuja autonsa väärin pysäköineille "Lappuliisat on sitä varten".

Mitä itse olen tämän asuinalueen laputtamisia päässyt seuraamaan niin eräässä tapauksessa lappu oli lätkäisty auton pyyhkimen sulan alle lauantai illan ja sunnuntai aamun välillä. En oikein usko, että poliisit käyvät siihen aikaan pihakäytävillä laputtelemassa väärin pysäköityjä autoja kun heillä ei muutenkaan ole päivystystä yöaikaan täällä. Ennemminkin epäilen, että naapurustossa asustaa yliaktiivinen lappuliisa joka vapaa-ajallaan laputtelee väärin pysäköityjä autoja ja motiivi tälle voisi olla se, että heille jaetaan provisiota työtehokkuudesta.

vlad.
 
vlad kirjoitti:
En tiedä saavatko provikkaa vai eivät mutta kumman paljon kotikaupunkini lappuliisat tekevät töitä ilta-, yö- ja viikonloppu aikaan - asia minkä olen huomannut kun olen seuraillut lappujen ilmaantumista epätavallisiin paikkoihin pysäköityjen autojen tuulilaseihin em. mainittuina aikoina. Kuka tekisi kuukausipalkalla työajan ulkopuoellla töitä tavallisessa asumalähiössä? Tuskin kukaan tai sitten pitää olla todella fanaattinen työintoilija.

Kuka on sanonut, että parkkipirkkojen työaika on ma-pe 8-16 ja kaikki sen ulkopuolella oleva aika on "vapaa-ajalla tapahtuvaa fanaattista työintoilua"?
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On aivan oikein, että väärinpysäköinnistä mätkäistään pysäköintivirhemaksu. Turha siitä on valittaa, jos ei vaivaudu käyttämään parkkikiekkoa, vaikka saisi pysäköidä ilman pysäköintimaksua.

Olen saanut muutaman parkkisakon ja ainoastaan kerran on tuntunut sille, etten sitä ansainnut. Silloin Espoon pysäköinninvalvoja lähetti parkkisakon kotiini. Autoni oli rikkeen aikaan seisonnassa 600 kilometrin päässä. Onneksi sakkolappuun on merkitty auton väriksi eri kuin autoni on, jolloin selvisin suuremmilta selittelyltä ja todisteluilta. Ihmetyttää vain, kuinka Espoossa voidaan lähettää parkkisakko kotiin, kun ei olla varmoja sakotettavan rekisterinumerosta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sivuverkko kirjoitti:
Kuka on sanonut, että parkkipirkkojen työaika on ma-pe 8-16 ja kaikki sen ulkopuolella oleva aika on "vapaa-ajalla tapahtuvaa fanaattista työintoilua"?

Arkisin heitä nyt tapaa liikenteessä tuon 8-16 jälkeenkin, toisinaan lauantaisinkin mutta enpä ole koskaan törmännyt lappuliisaan virkapuvussa sunnuntaisin tai öisin - vaikka olen itse joutunut öisin kaupunkien katuja tallaamaan työmatkoillani kerran jos toisenkin likimain 17-vuotta kestäneen työrupeamani aikana.

Kuinkahan moni muu on nähnyt virkapukuisen lappuliisan virka-ajan ulkopuolella liikenteessä muutoin kuin lauantaisin? Öisin?

Täsmennetään kuitenkin ettei synny väärinkäsityksiä, minulla ei ole heidän ammattikuntaa vastaan mitään. Olen kuitenkin huomannut etteivät hekään ole virheettömiä ja syyllistyvät kerran jos toisenkin suorastaan nihilistiseen virkaintoiluun minkä olen sivusta seuraajana pannut merkille.

vlad.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sivuverkko kirjoitti:
Olipas hullunhauska juttu. Tulikos sulle tai "fatsilles" siinä naurunremakassa mieleen, että kyseiset pysäköinninvalvojat suorittivat työtehtäväänsä, josta heille maksetaan palkkakin. No, toivottavasti ainakin teillä olo helpottui.

Päivien päivää.. Oho, huumori pois.
 
Viimeksi muokattu:

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on taas näitä keskusteluja, joissa yksittäistapauksista yleistäminen saa "toisen leirin" takajaloilleen.

Mä oon vakuuttunut siitä, että on olemassa mainitunlaisia nihilistisiä ja pikkusielusia lappuliisoja, jotka ihan oikeasti sakottavat välillä kohtuuttomasti ja pelisilmän puutetta osoittaen.

Suurin osa alalla olevista lienee kuitenkin ihan ookoo, niinkuin sanottu, homma on selkeästi sellainen, joka on jonkun tehtävä ja josta ihan oikeasti on kuitenkin hyötyä. Oma virhehän se lähes joka kerta kuitenkin on, kun lapun saa, joten turha sitä kismitystä on purkaa henkilöön, joka vain osoittaa asian.

Noissa maksullisissa paikoissa ei ole mitään epäselvää, jos jättää maksamatta p-maksun, niin totta kait siitä rangaistaan. Toki pankkikortilla kaiken maksavia, kuten minua, tympäisee se, ettei niitä kolikoita ole koskaan, eikä edes seteleitä, joten kolikoiden saamiseksi pitää löytää a) Otto-automaatti b) paikka setelin pienimiseen ja c) parkkilippuautomaatti.

Mulla ei ainakaan riitä moiseen kantti, koska en sakkoja halua ja moisessa operaatiossa menisi varmasti ainakin 10 minuuttia. Mun mielestä lappuliisat voisivat soveltaa siis 5 minuutin toleranssia tässä, sen verran saisi myöhästyä tai odottaa, että laputtoman auton omistaja tulee parkkilipun kanssa paikalle. Muutoin, ei muuta kuin sakkolappu ikkunaan.

Parkkikiekkopaikat on oma lukunsa. Toki niissä se kiekko on helppo laittaa joo, mutta vaikka se olisi unohtunut, niin sakotus on mun mielestä pikkumaista jos olosuhteet huomioiden on täysin selvä asia, että ko. auto ei ole ollut kiekkopaikalla yli sallitun ajan. Se on kuitenkin monessa tapauksessa pääteltävissä. Olen ihan varma, että lappuliisa sakottaisi vaikka näkisi kun auto pysäköidään ja siten tietäisi, ettei ole ollut paikalla kuin pari minuuttia. Tarkoitan siis sitä, ettei se kiekko ole mikään itsetarkoitus, vaan pointtina on vapauttaa paikat käyttöön määritellyn ajan puitteissa.

Tähän liittyen kysyisinkin eksperteiltä, että onko minulla ollut vain tuuria ja olisin ansainnut sakot, kun olen toiminut näin. Käytin parkkikiekkoa jääskrabana pakkassäällä (koska siinä on mielestäni ko. käyttötarkoitukseen viittava uritus) ja sehän räsähti kappaleiksi. Tuon jälkeen ei siis ollut kiekkoa, eikä oikeastaan tarvettakaan. Kerran kuitenkin kiekkoa kuuluttavan Itiksen parkkihallliin osuin ja pistin ikkunaan lapun, jossa luki "Kiekko kadoksissa. Saapumisaika 14.30". Olisinko saanut sakot, jos parkkipirkko tulee kohdalle? Pikkumaisten mielestä varmaankin tein väärin, ja jos olisin taas äkkiä lähtenyt sitä kiekkoa ärrältä ostamaan, niin mun virhe taas. Never win situation. Prhn.

Summa summarum. Pysäköintisakot on ns. oma moka, mutta voiko joku rehellisyyden nimissä väittää, etteikö nitä voi saada huonolla tuurilla pelkästään epätietoisuuttaan. Mä tiedän monta paikkaa, jossa oikeasti pitää tuntea kulmat, että tietää, saako pysäköidä vai ei. Ainoat sakkonikin sain sellaisesta paikasta, enkä tänä päivänäkään ymmärrä syytä. No, ehkä mä oon vaan "ahne" ihminen vai miten se menikään. :)
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Mazza kirjoitti:
Niin, en tiedä mistä VH87:n tieto provikkapalkasta on peräisin, mutta olen tätä nähnyt useampaankin kertaan kysyttävän sanomalehdissä ja aina vastaus on ollut sama; lappu-liisat eivät saa proviisiota kirjoittamistaan sakoista.
Tietosi ovat vääriä, juurikin kuukauden päivät sitten oli Aamulehdessä juttu jossa kerrottiin lappuliisojen alkavan saada provisiota laputtamistaan autoista, ainakin siis Tampereella nääs
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
vstk kirjoitti:
Tietosi ovat vääriä, juurikin kuukauden päivät sitten oli Aamulehdessä juttu jossa kerrottiin lappuliisojen alkavan saada provisiota laputtamistaan autoista, ainakin siis Tampereella nääs

Sehän oli nimenomaan niin, että eivät saa laputetuista autoista, vaan erilaisista muista tehokkuutta ja asiakaspalvelua mittaavista asioista. Eli lähinnä siitä, kuinka paljon tulee virheitä ja läpimenneitä valituksia.

Nurkan takaa lapun hakeminen ja sillä aikaa pysäköintimaksun saaminen on urbaani legenda, ellei siinä hakureissussa ole kestänyt varttia.

Itse en ole koskaan sakkoja saanut, vaikka tietoisestikin olen sakkopaikalle pysäköinyt. Jos sakot tulisivat tuollaisessa tilanteessa, niin turha sitä on valittaa. Olen kyllä pitkälti girlzillan ja muutaman muun kirjoittajan linjoilla. Toki harmittaa, jos ei ole oikeasti tiennyt olevansa sakkopaikalla, mutta harvoin sellaisia tilanteita tulee.

Lappuliisoista on olemassa myös positiivisia kokemuksia: Joskus 6-7 vuotta sitten äitini pysäköi auton kaupungilla, haki sen lipun ja paiskasi oven kiinni sillä seurauksella, että lappu etuikkunalla oli kääntynyt väärinpäin. Lappuliisa osoitti pelimieshenkeä, kirjoitti väärin olleen lapun numeron sakkolapun takapuolelle ja kirjoitti perään viestin jossa kehoitettiin tekemään valitus, mikäli kyseisellä numerolla varustettu lappu olisi juuri tämä oikea lappu. Valitus meni läpi siltä istumalta ja lahjoittivat vielä äitini silloiseen autoon etuikkunan alaosaan kiinnitettävän pidikkeen, missä se lappu varmasti pysyy.
 

JanJ

Jäsen
dude kirjoitti:
Lappuliisoista on olemassa myös positiivisia kokemuksia: Joskus 6-7 vuotta sitten äitini pysäköi auton kaupungilla, haki sen lipun ja paiskasi oven kiinni sillä seurauksella, että lappu etuikkunalla oli kääntynyt väärinpäin. Lappuliisa osoitti pelimieshenkeä, kirjoitti väärin olleen lapun numeron sakkolapun takapuolelle ja kirjoitti perään viestin jossa kehoitettiin tekemään valitus, mikäli kyseisellä numerolla varustettu lappu olisi juuri tämä oikea lappu.
Minulla on samanlainen kokemus Porista keväältä. Lapusta ei näkynyt päivämäärää joten sain uuden lapun lappuliisalta. homma kuitenkin selvisi onnellisesti.

Vuosaaressa sain heinäkuussa huomautuksen parkkiajan ylittämisestä. Ei siis sakkoa vaan kirjallinen huomautus. Oli iloinen yllätys ettei aina tule sakkoa.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
dude kirjoitti:
Nurkan takaa lapun hakeminen ja sillä aikaa pysäköintimaksun saaminen on urbaani legenda, ellei siinä hakureissussa ole kestänyt varttia.
Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs. Juupas, eipäs.

Tampereeella palaa liikennevalotkin kaks kertaa kauemmin punaista, kuin muualla maassa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Niin siis jos tietää pysäköineensä väärin ja saa siitä sanktion, niin se sanktion antajako nyt sitten on se ikävä tyyppi ja pikkusieluinen niuho? Aijaa.

Lappuliisat ovat kuulleet varmasti enemmän huikeita selityksiä kuin tähän ketjuun kirjoittaneet kykenisivät porukalla keksimään, vaikka otettaisiin pari korillista olutta ja nautittaisiin ne mukavassa paikassa syitä keksien. Tästä aivan suorana seurauksena on se, että he eivät noita "mä vaan tossa kävin" -tason selityksiä usko, eikä heidän kuulukaan. Ei siitä kohtuutonta haittaa ole, että sen kiekon paikalleen laittaa, ja jos ei tule ottaneeksi selvää, vaaditaanko kyseisellä paikalla kiekko tai lappu, niin sitten ottaa riskin joka saattaa kaikkien tietämällä tavalla realisoitua. Jos virhemaksu tulee silkan huolimattomuuden seurauksena, niin toivottavasti se opettaa hitusen huolellisuutta.

Vahingossa tai tietämättömyyden seurauksena väärin pysäköity auto haittaa muiden pysäköintimahdollisuuksia ihan yhtä paljon kuin tahallaan väärin pysäköity. Lappuliisoja kuspäisinä kokovartalojormina pitäville sellainen ajatus mietittäväksi, että minkälaista se pysäköinti olisikaan ilman noita valvojia. Itse uskon autoilijoiden vitutuskäyrän keskiarvon olevan tuossa kuvitteellisessa tilanteessa paljon nykyistä korkeampi.

Kerran olen lapun saanut, ja ihan omasta syystäni.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Designer kirjoitti:
Niin siis jos tietää pysäköineensä väärin ja saa siitä sanktion, niin se sanktion antajako nyt sitten on se ikävä tyyppi ja pikkusieluinen niuho? Aijaa.

Minä saan sakot keskimäärin pari kertaa vuodessa vaikka oikeasti pyrin olemaan kuuliainen ja huolellinen. Asun ja liikun työnikin vuoksi Helsingin keskustan tuntumassa omalla autolla useita kertoja viikossa. Tältä kokemuspohjallani voin sanoa, että aika velho saa olla, että keskustan alueella pystyy vuoden pysäköimään sakkoja saamatta, vaikka pyrkisi olemaan kuinka tarkka. Muualla Suomessa liikkuessani ongelmia ei ole ollut koskaan pysäköinnin kanssa, koska
a.) muualla on tarjolla niin paljon ilmaisia/parkkikiekollisia paikkoja
b.) Helsingin keskustan pysäköintimaksut ovat niin korkeat, että rahaa palaa todella paljon ja aika loppuu nopeasti; varsinkin kun maksimi pysäköintiaika on monessa paikkaa rajoitettu. Tämä tekee pyäköintiajan arvioinnista 'hankalampaa'

Valtaosa lappuliisojen sakottimisista on tullut aiheesta. Tilanteesta voi vielä selvitä puhumalla, jos lappua ei ole ehditty alkaa kirjoittamaan. Koska kyseessä on kuitenkin ihmisten tekemä työ, tilannetaju siloin tällöin pettää, tehdään virhearviointeja jne. Ei mitään tavatonta, mutta kyllähän se vituttaa, kun joutuu itse kohteeksi.

Kaksi 'oikeusmurhaa' olen näiden vuosien aikana joutunut lappuliisojen toimesta kokemaan. Ensimmäisellä kerralla pysäköin auton ja lähdin etsimään lähintä lippuautomaattia. Sitä ei kuitenkaan heti tuntunut löytyvän ja jouduin vielä vaihtamaan läheisessä liikkeessä kolikoita pysäköintiä varten. Tähän meni aikaa yhteensä vajaa kymmenen minuuttia. Sinä aikana sakkolappu oli ehditty kirjoittaa. Valitin - ei mennyt läpi. En heti tajunnut liittää valitukseen maksamaani pysäköintimaksua ja kaiken lisäksi ehdin hukata sen valitusprosessin aikana. Siltä osin siis täysin aiheellinen maksu, mutta tämä vain vastauksena siihen, etteikö sakkoa ehtisi saada sinä aikana, kun on hakemassa pysäköintilappua.

Toinen - varsinainen - 'oikeusmurha' koski suojatien eteen pysäköintiä, tai oikeammin siihen kohdistuvaa viiden metrin kieltoaluetta. Pysäköin autoni paikkaan, jossa arvioin silmämääräisesti, että viisi metriä jää auton keulan ja suojatien väliin. Kun tulin tapaamisen jälkeen takaisin autolle, oli sakkolappu kirjoitettu. Syynä juurikin tuo viiden metrin sääntö. Asia vitutti niin paljon, että kaivoin auton tavaratilasta työkalupakista rullamitan ja mittasin itse matkan. Väliä oli 4,9 metriä, eli silmämääräinen arvioni oli heittänyt kymmenen senttiä. Valitus ei - tietenkään - mennyt läpi: No säännöt ovat sääntöjä ja johonkin on tietty raja vedettävä, mutta kyllä tuo minusta oli osoitus pikkumaisuudesta/tilannetajun pettämisestä lappuliisan taholta.

Muina kertoina - siis 95 prosenttisesti - olen saanut sakkoni aiheesta. Tosin kyllä se mua ainakin sillä hetkellä suututtaa, jos pysäköintiaika on ylittynyt vain joitakin minuutteja ja sakkolappu on jo ehtinyt napsahtaa. Aina ei kaikkien tapaamisten suhteen ole mahdollisuutta arvioida aikaa tarkasti. Olen aiheesta keskustellut muutamienkin lappuliisojen kanssa ja he ovat sanoneet, että (ainakin heillä) on tapana tällaisten maksetun parkkiajan, mutta hiukan ylimenneiden tapausten kohdalla tehdä pieni lenkki lähiympäristössä ja palata hetken kuluttua katsomaan, vieläkö auto on väärin pysäköitynä. Mielestäni erittäin reilu peli, mutta mikään ohjeistus tämä ei ilmeisesti ole, koska kyllä minä ainakin olen saanut muutaman sakon ihan muutaman (alle viiden) minuutin aikaylityksestä.

Summa summarium: Työtä he - lappuliisatkin - vain tekevät, joten asiat asioina. Tosin se työ, kuten oikeastaan kaikki valvontatyö (junien/ratikoiden lipuntarkastajat, tv-lupatarkastajat jne) ovat sellaista duunia, jota minä en pystyisi edes kuvitella tekeväni sen luonteen vuoksi. Onneksi ei tarvitsekaan. Että sellaista...
 
Prof. Puck kirjoitti:
pysäköin auton ja lähdin etsimään lähintä lippuautomaattia. Sitä ei kuitenkaan heti tuntunut löytyvän ja jouduin vielä vaihtamaan läheisessä liikkeessä kolikoita pysäköintiä varten. Tähän meni aikaa yhteensä vajaa kymmenen minuuttia. Sinä aikana sakkolappu oli ehditty kirjoittaa. Valitin - ei mennyt läpi. En heti tajunnut liittää valitukseen maksamaani pysäköintimaksua ja kaiken lisäksi ehdin hukata sen valitusprosessin aikana. Siltä osin siis täysin aiheellinen maksu, mutta tämä vain vastauksena siihen, etteikö sakkoa ehtisi saada sinä aikana, kun on hakemassa pysäköintilappua.

Mielestäsi siis parkkipirkkojen tulisi jäädä odottelemaan jokaisen parkkilaputtoman auton viereen kymmeneksi minuutiksi, että josko se omistaja nyt kohta kuitenkin ilmestyisi paikalle? Tuo on aivan loputon suo ja tekisi pysäköinninvalvonnan lähes mahdottomaksi.

Teit valituksen, johon et TAJUNNUT(?) liittää sitä maksaamaasi pysäköintilappua. Ja se valitus olisi mielestäsi pitänyt hyväksyä? Ota nyt järki käteen ja mieti, miten tuollaista valitusta tulisikaan käsitellä. Jokainenhan tässä voisi reklamoida parkkisakkonsa, jos ei tarvitsisi mitään dokumentteja olla maksetusta parkkimaksusta. Mitä teillä ihmisillä oikeasti liikkuu mielessä? Ma en ymmärrä...
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Niin, meillä Oulussa onkin oikein kunnon virkamies vastaamassa näissä pysäköinti asioissa. Ihan lehdessä ylpeilee, ettei reklamaatioita hyväksytä. Hallinto-oikeudessa on kuulemma tullut kirvelevä täppio. Hieno mies hieno mies...
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sivuverkko kirjoitti:
Mielestäsi siis parkkipirkkojen tulisi jäädä odottelemaan jokaisen parkkilaputtoman auton viereen kymmeneksi minuutiksi, että josko se omistaja nyt kohta kuitenkin ilmestyisi paikalle? Tuo on aivan loputon suo ja tekisi pysäköinninvalvonnan lähes mahdottomaksi.

Vaikka et minulta tätä kysykään niin jankutan taas samasta asiasta. Voisivat niin kuin prof. puck mainitsi edes vaikkapa kiertää korttelin ja katsoa josko auto seisoisi vielä paikallaan. Siinä sitä korttelia kiertäessä ehtisi jopa tsekkailemaan muita parkkipaikkoja jos oikein hyvin käy. Ongelmahan tässä on se, ettei parkkipirkko voi käyttää sitä käytännön järkeä, vaan pitää tehdä työtä valtion pikkurunkkarin laatimien pykälien puitteissa.

Ja tuo migreenikohtaus-juttu on sitten täysin tosi, sikäli kun kun kyseisen henkilön näin tänään. Se luokitellaan sairauskohtaukseksi ja harmitteli tosiaan sitä ettei ollut tehnyt asiasta reklamaatiota heti, koska se olisi aika suurella todennäköisyydellä mennyt läpi. Ja hän tosiaan istui autossaan muijan laittaessa lappua ikkunaan...
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaksi sakkoa elämäni aikana saanut, molemmat ansaitusti. Ensimmäinen tuli siitä kun kiekko oli paska eli ns. onnenpyörä, jos vähemmänkin kovempaa heitti sen kojelaudalle niin se näytti ties mitä. Toisella kerralla tietoisesti pysäköin "hieman" väärin, ajattelin että ei ne siitä sakota. Olin väärässä.
Molemmilla kerroilla toki vitutti, mutta ei auta valittaa. Jos parkkipirkkoja ei olisi niin kaikki wannabe-mersukuskit pysäköisivät niitä ykskutosia passatejaan miten sattuu.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
girlzilla kirjoitti:
Toisaalta tuntuu omituiselta, että on niin vaikeaa noudattaa kuitenkin hyvin yksinkertaisia pysäköintisääntöjä. Jos laitat autosi parkkiin ilman kiekkoa, jos sitä kerran vaaditaan, tottakai on oikein että siitä saa sakot. Muutenhan voisit pitää vaikka tunnin parkissa autoasi viisi tuntia.

Näin juuri.

Itse olen ollut toistaiseksi tekemisissä lappuliisan kanssa vain kerran. Jätin autoni parkkiin hetkeksi käydäkseni automaatilla nostamassa rahaa. Operaatio kesti jonottamisineen noin 3 minuuttia, missä ajassa oli pysäköinninvartija ehtinyt polkupyöräillä paikalle. Sakottaakin tuosa olisi voinut, mutta koska lainasin maksullista parkkiruutua vain hetkeksi, selvisin pelkällä keskustelulla ja ohjeella, että jatkossakin automaattiasiat voi hoitaa vailla pelkoa sakoista. Eli löytyy sitä joustavuuttakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös