Mainos

Lama tulossa – taantuuko talous?

  • 303 897
  • 1 677

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Ei hyviä uutisia..
http://www.taloussanomat.fi/tyomark...stai-jopa-554-voi-lahtea/201413879/12?&ref=MC
"Neste Oil ja Kesko ilmoittivat tiistaina perä perään irtisanomisista. Myös Honkarakenne kertoi yt-neuvotteluista. Yhteensä näiden vuoksi jopa 554 ihmistä voi menettää työpaikkansa."

Vieläpä Lahti suunnittelee laittavansa oman kortensa kekoon:
http://yle.fi/uutiset/lahden_kaupun...ekijan_vahennykset_ja_veronkorotuksia/7513312

Aika kovat lukemat muiden vastaavien jatkoksi.

Eniten harmittaa negatiiviset talousuutiset, jotka johtuvat suoraan valtion toimista. Eilen uutisoitiin Finnlines- varustamon vähentävän laivoja ja väkeä ensi vuoden alusta voimaan tulevan rikkidirektiivin vuoksi.

http://yle.fi/uutiset/finnlines_vahentaa_vakea/7515187

Kyseessä on Suomen vihreiden ajama direktiivi, joka osuu ja uppoaa erityisen rankasti suomalaiseen merenkulkuun. Odotettavissa oli ja on irtisanomisia kotimaisilta varustamoilta. Tämän direktiivin kustannukset yritetään lisätä vientiteollisuuden tuotteiden loppuhintaan, mikä luonnollisesti vaikeuttaa entisestään suomalaisen teollisuuden hankalaa kilpailuasemaa maailmalla.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/689...hassille-tama-meni-pieleen-rikkidirektiivissa

Kuulin suurehkon suomalaisen vientietollisuusyrityksen toimitusjohtajan yrittävän vääntää asiaa rautalangasta nuorehkolle ministerille. Se, että tarjouskilpailussa joutuu erittelemään kuljetuskustannukset pitkistä etäisyyksistä johtuen, menee vielä läpi asiakkaalle, mutta rikkidirektiivin aiheuttama lisäkustannus menee asikkaalta yli ymmärryksen. Miksi saksalaisella ei sellaista kustannusta? - kysyy asiakas. - No kun saksalaiset toimittavat tuotteet Pohjanmeren, ei Itämeren kautta. Asia ei kiinnosta potenttiaalista asiakasta, eikä ongelma ei tuntunut kyseistä nuorta ministeriä suuremmin liikuttavan.

Millä vihreiden Suomi eläisi, oikeasti, millä he ajattelevat Suomen talouden pyörivän, että voidaan pitää huolta vihreidenkin vaalimasta hyvinvointivaltiosta?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tähän todella järkevä kommentti Saksan johtamasta EU:n talouspolitiikasta:

http://www.motherjones.com/kevin-dr...tinues-demand-european-austerity-suicide-pact

Silti, kun me kerran olemme hirressä meille ylivahvaan euroon niin meillä ei ole itsenäistä mahdollisuutta ekspansiiviseen politiikkaan ja valuutan devalvaatioon, jolloin alijäämä on meille reaalisesti hyvin vaarallinen. Sen ei tarvitsisi olla sitä, mutta olemme valinneet tilanteen, että se on. Joten voimme olla hyvinkin pian tilanteessa, että keskellä laskukautta joudumme leikkaamaan vahvasti julkista kulutusta, koska euro. Keynes on tosiaan kuollut ja kaksi metriä maan alla.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Paska paikka. Hoetaan kuinka velkaa BKT:hen on x prosenttia. Ikävä kyllä velka on absoluuttinen lukema ja BKT puolestaan osin velalla ylläpidettyä. Kun talouskasvun käynnistäminen on kuin tulpattoman mopon polkemista, ei Suomella ole kunnon selviytymisstrategiaa ulos tilanteesta.

Ainoa toivo taitaa olla, että jenkeissä koronnostot alkavat ja heikentävät euro/usd-vaihtosuhdetta. Se auttaisi vientiä euroalueelta ulospäin. Hallitus teki sentään hyvän päätöksen parantaessaan puu- ja turve-energian verokohtelua. Tämä heti kun Vihreä liitto teki Suomen kannalta fiksun päätöksen ja siirtyi oppositioon, saatiin aikaan päätös joka jättää enemmän euroja Suomeen. Toivottavasti pysyvät nimby-politiikkoineen kaukana seuraavasta hallituksesta!

Kolmikanta ja keskusjohtoisuus ovat devalvaatioajan peruja. Kun tämä varaventtiili on poissa, ei noususuhdanteen ylilyöntejä saada tasoitettua. Ja mitä pidempään Suomi roikkuu velkaletkuissa, ei plan b:tä eli eroa eurosta voida tehdä. Korot näet nousevat lukemiin, joilla alamäki on vielä nopeampi.

Nyt olisi toimitusministeriölle tarvetta, joka tekee päätökset ennen kuin IMF tulee ja tekee saman, mutta rajumpana.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tähän todella järkevä kommentti Saksan johtamasta EU:n talouspolitiikasta:

http://www.motherjones.com/kevin-dr...tinues-demand-european-austerity-suicide-pact

Silti, kun me kerran olemme hirressä meille ylivahvaan euroon niin meillä ei ole itsenäistä mahdollisuutta ekspansiiviseen politiikkaan ja valuutan devalvaatioon, jolloin alijäämä on meille reaalisesti hyvin vaarallinen. Sen ei tarvitsisi olla sitä, mutta olemme valinneet tilanteen, että se on. Joten voimme olla hyvinkin pian tilanteessa, että keskellä laskukautta joudumme leikkaamaan vahvasti julkista kulutusta, koska euro. Keynes on tosiaan kuollut ja kaksi metriä maan alla.

Tämä on se helppo selitys joka on helppo uskoa ja toistaa, se antaa tekosyyn tietyille tahoille välttää kylmän totuuden ja ns. vaikeat päätökset. Totuus on jotain ihan muuta.

Suomen kilpailukyky on tuhottu 2000-luvun palkankorotuksilla (kyllä, Kokoomus myös vastuussa tästä). Euroa on aivan turha syyttää, Saksa on tästä loistava esimerkki, siellä homma toimii vahvasta eurosta huolimatta.

Suomi liittyi Euroon loistavaan aikaan, globaalin supersyklin kynnyksellä. Maailmatalous räjähti kasvuun ja suomalaiset teollisuusyritykset saivat ns. potkia rumimpia pois kun rahaa tuli ovista ja ikkunoista. Nyt supersykli on ohi ja todellisuus on laskeutunut keskuuteemme.

Saksassa tehtiin työmarkkinoiden rakenteelliset uudistukset jo 2000-luvun puolessa välissä, Suomessa ei vieläkään ole tähän päästy (kiitos SDP & SAK).

Suomessa julkisen sektorin palkat ovat lähteneet täysin lapasesta. Voisin (voi olla että olenkin tästä kirjoittanut) kertoa omakohtaista totuutta miten valtionhallinnon palkkauudistus 2000-luvun puolessa välissä veti täysin maton kustannustehokkuuden alta, suurempi ongelma on se että palkkojen nousu jatkuu edelleen.

Suomessa ainoa hallinnonala joka on onnistunut tiputtamaan menoja vs. 2009 on puolustushallinto. Kaikki muut ovat kasvattaneet menoja. Se että kerrotaan että menoja on leikattu niin ja niin monta miljardia on täyttä paskaa, se mitä on tehty on rajoitettu menojen kasvua.

Oikeita leikkauksia ei ole vielä nähty.

Toivotaan että seuraava hallitus saa jotain aikaan, tämä six-pack ja sen eri versiot ovat olleet pahinta myrkkyä ikinä.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Pakko heittää tähän sellainen puolisarkastinen kommentti julkisen sektorin palkoista, että varmaankaan niiden liksojenkaan ei olisi tarvinnut lähteä niin täysin lapasesta, jos koko -tun julkinen sektori ei olisi niin poissa lapasesta. Julkisen sektorin työntekijät on huomannu itsekin, ettei niitä voi elättää ilman täysin suhteetonta liksaa vrt. todelliseen hyötyyn kansantaloudelle. Tekisi niin pirun hyvää virkamiehille, byrokraatikoille ja poliitikoille yrittää repiä edes 2.8k bruttoliksa yksityiseltä sektorilta, julkisen sijaan. Ihan niinku silleen, että joutuisi oikeasti tuottamaan jotain tulosta palkkansa eteen. Mulla on sellainen kaamea tunne, ettei puoletkaan julkisesta sektorista pystyisi siihen tällä hetkellä. Näin pienen maan asiat pitäisi pystyä hoitamaan alle puolella nykyisestä "hallinnosta". Sen (todellisen tuloksen) pitäisi kaiken järjen mukaan olla kuitenkin jonkunlainen kriteeri JOKAISEN valtion, kunnan tms julkisen laitoksenkin työntekijän kohdalla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä on se helppo selitys joka on helppo uskoa ja toistaa, se antaa tekosyyn tietyille tahoille välttää kylmän totuuden ja ns. vaikeat päätökset. Totuus on jotain ihan muuta.

Sekoitat totuttuun tapaasi kaksi eri asiaa - kyllä, meidän olisi pitänyt tehdä rakenteelliset uudistukset jo eilen, tai about 2005 mennessä, ja, kyllä, meillä on vaarallisen ylivahva valuutta, jonka arvoon emme voi vaikuttaa ja joka kuristaa mahdollisuuksiamme normaaliin anti-sykliseen talouspolitiikkaan. Nyt ehkä olemme vähitellen joutumassa siihen kurimukseen, mitä olen jo muutaman vuoden pelännyt. Assume crash positions...

https://www.youtube.com/watch?v=0FIleqKFhqs

(linkissä esimerkki mahdollisesta tulevasta taloustilanteestamme)
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pakko heittää tähän sellainen puolisarkastinen kommentti julkisen sektorin palkoista, että varmaankaan niiden liksojenkaan ei olisi tarvinnut lähteä niin täysin lapasesta, jos koko -tun julkinen sektori ei olisi niin poissa lapasesta. Julkisen sektorin työntekijät on huomannu itsekin, ettei niitä voi elättää ilman täysin suhteetonta liksaa vrt. todelliseen hyötyyn kansantaloudelle. Tekisi niin pirun hyvää virkamiehille, byrokraatikoille ja poliitikoille yrittää repiä edes 2.8k bruttoliksa yksityiseltä sektorilta, julkisen sijaan. Ihan niinku silleen, että joutuisi oikeasti tuottamaan jotain tulosta palkkansa eteen. Mulla on sellainen kaamea tunne, ettei puoletkaan julkisesta sektorista pystyisi siihen tällä hetkellä. Näin pienen maan asiat pitäisi pystyä hoitamaan alle puolella nykyisestä "hallinnosta".
Tämä on on taas se ikuisuuskysymys, että miten näiden sairaan hoitajien ja opettajien tuottavuus mitataan. Näitä tekijöitä julkisella sektorilla on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin hallintoa. Julkisella puolella on ihan yhtä pätevää sakkia kuin yksityiselläkin, ja pärjäisivät epäilemättä työmarkkinoilla ihan hyvin. Paljon palkkoja isompi ongelma julkisella puolella on laissa määrättyjen tehtävien paisuttaminen. Noita kun järkeistäisi, niin samalla tietysti vähenisi väki ja kustannuksetkin. Moni näistä yksityisen "tuottavista" töistä nimeomaan sellaisia, joita kuka tahansa voi tehdä pienellä perehdytyksellä. Melko puusilmäistä ajatella, että työsektori kertoisi työntekijän laadusta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tämä on on taas se ikuisuuskysymys, että miten näiden sairaan hoitajien ja opettajien tuottavuus mitataan. Näitä tekijöitä julkisella sektorilla on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin hallintoa. Julkisella puolella on ihan yhtä pätevää sakkia kuin yksityiselläkin, ja pärjäisivät epäilemättä työmarkkinoilla ihan hyvin.
Olen eri mieltä siitä miten hyvin julkissektorin tekijätaso pärjäisi yksityisellä puolella. Lisäksi ongelma ei tule ratkeamaan pelkästään hallintoa karsimalla, vaan tuosta tekijäportaasta on pakko saada enemmän irti.

Esimerkkejä sosiaalipuolelta. Iso osa työntekijöistä on vajaatyökykyisiä. Sanotaan että he saavat ikälisien kanssa nyt vaikka 2400 e/kk. Koska he eivät kykene tekemään tiettyjä työtehtäviä heidän palkkansa on pienempi. Sama organisaatio maksaa tällöin 2000e/kk palkkaa, mutta samalle työntekijälle maksetaan eri luukulta korvausta alennetusta palkasta jolloin palkkasumma on edelleen tuo 2000+400e. Lopputulema on että kunnan työtekijä tekee annettuun rahalliseen panokseen verrattuna liian vähän töitä.

Koska mitään YT-peikkoa ei ole niin kynnys jäädä sairaslomalle on erittäin matala. Tämä tarkoittaa että tälläinen vajaakykyinen kuluttaa oman palkkansa, sijaisen palkan ja sen alenetun työkyvyn korvauksen.

Jos henkilö ei kertakaikkiaa suoriudu töistään niin voidaan harkita uudelleensijoittamista. Tämä tarkoittaa että fyysisesti vajaakuntoiselle ihmiselle jolla kaikentodennäköisyyden mukaan puuttuvat kaikki ATK-valmiudet koetetaan keksiä jotain tekemistä kuten museovahti yms.

Voit kuvitella miten asia menisi yksityisellä puolella. Jos et suoriudu työstäsi niin se on varoitusmenettelyn paikka ja lopulta irtisanomisperuste.

Julkissektorin pitää uudelleen organisoinneilla ja YT:eiden kautta hakea parhaat tekijät ja optimaaliset delivery modelit. Se että tuottavuuden mittaaminen on ikuisuuskysymys on yksi julkissektorin ominaispiirre. Yksityisellä puolella eri työtehtäviin olisi kehitetty jo kymmeniä vuosia sitten metriikat jotta hallinto pystyisi organisoimaan työt mahdollisimman tehokkaasti.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yksityisellä puolella eri työtehtäviin olisi kehitetty jo kymmeniä vuosia sitten metriikat jotta hallinto pystyisi organisoimaan työt mahdollisimman tehokkaasti.

Sekä terveydenhoidon, että koulutuksen mittarit eivät ole yksityisellä puolella mitenkään ylivertaisia ylivertaisia julkisiin mittareihin verrattuna.

Käytännön esimerkkejä on paljon. Räikein esimerkki on esimerkiksi Suomen ja USA:n ero terveydenhoidon todellisista kustannuksissa. Suomessa kokonaiskustannukset ovat 8.5% BKT:sta ja jenkeissä 16%. Silti esimerkiksi lapsikuolleisuuden vähäisyys on Suomessa maailman huippua ja USA:ssa hieman kehitysmaatason yläpuolella. Vaikka USA:ssa huippusairaaloissa saa huippuhoitoa, niin suomalainenkin suhteellisen edullinen keskussairaalajärjestelmä pärjää loistavasti millekkä hyvänsä sairaalaverkostolle missä hyvänsä maailman maassa. Vaikka työtekijät ovatkin huonoja ja patalaiskoja viranhaltijoita.

Samoin peruskoulu pärjää erinomaisesti, vaikka se ei olekkaan koulutusbisnestä.

Perusopetuksen sekä hoiva- ja sairaanhoitoalan primaaritehtävä julkisella puolella on tuottaa hyvinvointia väestölle. Hoitobisneksellä taas primaaritehtävä on jo osakeyhtiölain perusteella oltava suurin mahdollinen tuotto. Käytännössä se näkyy arjen hoitotyössä menemällä siitä yli, missä aita on matalin. Se näkyy etenkin vanhusten hoitobisneksessä, että käytännön töissä kaikesta tingitään. Yksilöllisyyttä kun ei voida yksiselitteisesti paperilla määritellä, niin toimitaan kuin hihnalla. Täytetään hikisesti sopimukseen kirjatut minimivaatimukset sillä hinnalla, mikä potilaiden ja veronmaksajien rahoista saadaan irti. Tämähän on osakkeenomistajien kannalta ainoa hyväksytty tapa.

Hoiva- ja koulutuspalveluiden yksityistäminen käytännön kokemusten perusteella näyttää miltei poikkeuksetta sekä huonontavan laatua ja lisäävän kustannuksia. Selitykseksi on tarjottu mm. sitä, että suurinpaan osaan työpaikkoja vaaditaan viranomaisten myöntämä pätevyys tai korkeakoulututkinto. Koulutettu opettaja tai sairaanhoitaja ei missään päin maailmaa opiskele ja tee velkaa vuosikausia, että pääsee myymäläapulaisen palkalla pätkätöihin. Kustannuksia lisäävät myös osakkeenomistajien odotukset maksimaalisesta tuotosta.

Julkisesta sektorista hallinnon osuuden järkeistämisellä voidaan jotain kokonaiskustannuksista vähentää. Se toki tehtäköön. Mutta harvaan asutussa maassa pitää olla pinta-alaan jotenkin suhteutettu poliisi, armeija ja palokuntaverkko. Koska koulutuksen ja hoivapalveluiden hinta-laatusuhde on julkisella puolella kohdallaan, niin lienee syytä kysyä, ovatko yksityistämisen perusteet pelkästään ideologiset: "Julkinen sektori on paha. Bisnes vaikka veronmaksajien rahoilla on hyvä."
 
Viimeksi muokattu:

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Jymäkkä: Olisihan se varmaan puusilmäistä joo, jos puhuisin opettajista, sairaanhoitajista, poliiseista tai palomiehistä.

Lähinnä oli mielessä esim. poliittisilla perusteilla palkatut virkamiehet, turhat poliitikot jne. Eduskunnastakin joutaisi ainakin puolet pihalle heti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen eri mieltä siitä miten hyvin julkissektorin tekijätaso pärjäisi yksityisellä puolella. Lisäksi ongelma ei tule ratkeamaan pelkästään hallintoa karsimalla, vaan tuosta tekijäportaasta on pakko saada enemmän irti.

Esimerkkejä sosiaalipuolelta. Iso osa työntekijöistä on vajaatyökykyisiä. Sanotaan että he saavat ikälisien kanssa nyt vaikka 2400 e/kk. Koska he eivät kykene tekemään tiettyjä työtehtäviä heidän palkkansa on pienempi. Sama organisaatio maksaa tällöin 2000e/kk palkkaa, mutta samalle työntekijälle maksetaan eri luukulta korvausta alennetusta palkasta jolloin palkkasumma on edelleen tuo 2000+400e. Lopputulema on että kunnan työtekijä tekee annettuun rahalliseen panokseen verrattuna liian vähän töitä.

Koska mitään YT-peikkoa ei ole niin kynnys jäädä sairaslomalle on erittäin matala. Tämä tarkoittaa että tälläinen vajaakykyinen kuluttaa oman palkkansa, sijaisen palkan ja sen alenetun työkyvyn korvauksen.

Sosiaalipuolta en tunne kovin hyvin, mutta vahvasti epäilen silti, että vajaatyökykyiset olisivat kokonaisuudessa kovin merkittävä tekijä. Tuo YT- peikko on vähän kaksipiippuinen juttu. Julkisen virassa asema on vahva, mutta taas kokonaisuutena "irtisanominen" on kyllä julkisella puolella helppoa, kun merkittävä osa julkisen palkansaajista ovat määräaikaisessa työsuhteessa, jonka voi helposti katkaista. Lain mukaan tuo varoitusmenettely ja irtisanominen onnistuu kyllä julkisellakin, mutta eräänlainen "maan tapa" on sekin, että kovin nihkeästi siihen tartutaan. En myöskään näkisi YT- neuvotteluiden kautta parhaiden tekijöiden hakemista niin helppona ratkaisuna, kun useimmat ovat virkansa saaneet kuitenkin hakuprosessin kautta kymmenien hakijoiden joukosta, tosin tässä on tietysti paljonkin vaihtelua ammatin mukaan.

Poliittisista virkamiehistä samaa mieltä, että kivikautinen valintaperuste. Onhan noinkin valituissa hyviäkin, mutta ensisijaisesti kaikki virat täytyisi tietysti päättää pätevyyden ja soveltuvuuden perusteella. Todistusten painoarvoa tulisi tässä vähentää, ja painottaa soveltuvuutta. Koulumaailmasta hyvä esimerkki, että mahdollisesti pitkäänkin talossa ollut ja hyvin pärjännyt opettaja jää virkahaussa äkkiä rannalle, kun joku hyvät paperit omaava henkilö päättää virkaa hakea. Toki rehtorilla/johtokunnalla on sananvaltaa, mutta valitustapauksissa nämä "pätevämmät" ovat etulyöntiasemassa olleet usein.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Jos mitataan julkisen puolen tehokkuutta eri mittareilla, ollaan varmasti nyt aallonpohjassa työväen ikärakenteen vuoksi. Vaikka juhlapuheissa muuta puhutaan, ei ikääntynyt poppoo tietenkään ole yhtä tehokasta kuin 40-vuotiaat. Sairaslomat ja ne oikeat lomat ovat pitkiä. (Etenkin lomien pituuden kasvu työuran pituuden kasvaessa on jotain älytöntä.) Plus ennen eläkkeelle jäämistä pidetään saldolomat pois alta. Koko ajan juoksee palkka, mutta työlle ei ole tekijää.

Itse olen julkisen puolen työntekijä, ja omalla alalla kahta eläköityvää kohti palkataan yksi työntekijä. Joten kyllä se laskennallinen työtehokkuus paranee, jahka suuret ikäluokat rumasti sanottuna saattohoidetaan eläkkeelle. Voi kun kuntaliitoksissakin noudatettaisiin yhtä kovaa karsintaa!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Plus ennen eläkkeelle jäämistä pidetään saldolomat pois alta. Koko ajan juoksee palkka, mutta työlle ei ole tekijää.

Mikä ongelma tämä muka on, ja miksi se on erityisesti julkisen sektorin ongelma? Lomapäivät on ansaittu etukäteen tai sitten niitä on saldolomien tapauksessa säästetty aiemmista lomista, eikä siinä ole nokan koputtamista jos joku pitää lakisääteiset lomansa ennen eläkkeelle jäämistään. Aivan taatusti myös yksityisellä sektorilla työntekijä saa pitää lomansa alta pois, ei ketään pakoteta eläkkeelle siten, ettei hän saa viettää lomaansa viimeisenä työvuotenaan.

Harvalla sitä lomaa on ennen eläköitymistä mielin määrin varastossa, joten tämä jos mikä on täysin marginaalinen ongelma.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Porvaria ja työläistä yhdistää yksi seikka - ahneus. Kyllähän nykytilanteesta saavat myös palkansaajat edunvalvojineen syyttää itseään. Palkkakehitys on ollut täysin posketonta niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla, koko eurossaolon ajan, erityisesti viime vuosikymmenellä. Monilla aloilla on palkkataso tavallisissa hallinnollisissa tehtävissä sama kuin ylimmällä johdolla vielä 90-luvulla. Palkansaajilla on jonkinlainen harhainen käsitys siitä, että palkkoja TULEE viilata ylöspäin - mieluiten kerran vuodessa. Mitään hyötyähän tästä ei välttämättä ole, sillä hinnat ja elinkustannukset nousevat usein suhteessa yleiseen palkkakehitykseen.

Tosiaan, ellei palkat alene niin IMF tulee ja alentaa ne väkisin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Palkansaajilla on jonkinlainen harhainen käsitys siitä, että palkkoja TULEE viilata ylöspäin - mieluiten kerran vuodessa. Mitään hyötyähän tästä ei välttämättä ole, sillä hinnat ja elinkustannukset nousevat usein suhteessa yleiseen palkkakehitykseen.

Tosiaan, ellei palkat alene niin IMF tulee ja alentaa ne väkisin.

Kyllä ne hinnat muistakin syistä nousevat, ja tämä kohtuullinen inflaatio on itse asiassa osaltaan taloutta piristävä tekijä. Palkkaleikkauksiin ei pidä lähteä, tuolla voisi olla murhaava vaikutus kotimaiseen kulutukseen. Ongelma ei ole kuitenkaan niin akuutti, etteikö maltillisilla reaalipalkkaa alentavilla palkkaratkaisuilla päästäisi porrastetusti hyvään lopputulokseen, jos halua on.

Joo, suuret ikäluokat parantavat tosiaan eläköityessään tehokkuutta. Yksi suurimmista taloudellisista kusetuksista on kuitenkin se, miten tuo porukka luisti kokonaan tästä kestävyysvajeen eläkepuolesta. Ongelma on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä, mutta niin vaan tarpeellisia ratkaisuja onnistuttiin vetkuttamaan niin pitkään, että pääsevät eläkkeelle vanhoin eduin. Syy oli tietysti se, että olivat pitkään tärkein äänestäjäryhmä, ja myös iso osa poliitikoista kuului/kuuluu samaan viiteryhmään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi suurimmista taloudellisista kusetuksista on kuitenkin se, miten tuo porukka luisti kokonaan tästä kestävyysvajeen eläkepuolesta. Ongelma on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä, mutta niin vaan tarpeellisia ratkaisuja onnistuttiin vetkuttamaan niin pitkään, että pääsevät eläkkeelle vanhoin eduin. Syy oli tietysti se, että olivat pitkään tärkein äänestäjäryhmä, ja myös iso osa poliitikoista kuului/kuuluu samaan viiteryhmään.
Hyvin kirjoitettu. Luulisi, että jotkut nuoremmat toimittajatkin haluaisivat tätä kommentoida, mutta ei taida ymmärrys riittää tämän kusetuksen havaitsemiseen, tai lehdistö on edelleenkin suurten ikäluokkien vallan alla.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sosiaalipuolta en tunne kovin hyvin, mutta vahvasti epäilen silti, että vajaatyökykyiset olisivat kokonaisuudessa kovin merkittävä tekijä.
Epäile vaan. Minun suppean näkemykseni mukaan juuri tällä hetkellä viroissa on ikärakenteen takia erittäin huonosti tuottavaa ainesta. Siksi tähän verorasitukseen ei vaan riitä se että hallintoa karsitaan. Toki sosiaalipuolella on varsinaisen operatiivisen johtamisen ohella aivan perkeleesti näitä "erikoissuunnittelijoita", joiden varsinainen työnkuva on varsin epäselvä.

Minä en pidä julkissektorin yksityistämistä järkevänä ratkaisumallina koska julkissektori ei osaa ostaa eikä järjettömien sääntöjen takia pysty edes ostamaan (esim. IT-hankintojen kilpailutussäännöt).

Kokoomukselle yksityistäminen on aatteellinen asia ja esim. Elina Lepomäki joka kuulunee Kokoomuksen oikeistosiipeen näki julkissektorin roolin palvelujen ostajan roolin. Eli jos nyt maksetaan 100 yksikköä palvelusta joka tuotetaan itse jatkossa siitä maksetaan 100 yksikköä ostopalveluna. Haluan vaihtoehdo C:n eli pidetään palvelut pitkälti käsissä mutta organisoidaan ne järkevästi ja pidetään kolmen vuoden välein organisaatiomuutos jossa heitetään aina se 7% jengistä pihalle. Samalla kieltäisin kaikki palvelusetelit koska se on isännätöntä rahaa.

Julkisen sektoriin lasken myös nämä säätiöt ja "liikelaitokset".
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Harvalla sitä lomaa on ennen eläköitymistä mielin määrin varastossa, joten tämä jos mikä on täysin marginaalinen ongelma.
Selvennykseksi - en lainaamassasi kohdassa kritisoinut _työntekijää_ siitä miten ja milloin lomia pidetään. Sen saa jokainen päättää tahollaan voimassa olevien lakien ja säädösten ja niiden tulkintojen mukaan.

Tuottavuuteen ilmiöllä on oma, joskin pieni vaikutuksensa, kuten sanoit. Omissa töissäni törmään tilanteeseen (= lomista johtuvaan käsien vähyyteen) ikävän usein. Syytä voi toki hakea johtotasolta - ettei tilanteeseen ole älytty varautua jo aiemmin. Nyt lomien "säilömiselle" ollaan toki laittamassa stoppia.

Siinäkin olet oikeassa, että ilmiö ei rajoitu vain julkiseen puoleen - julkisella puolella ongelma tosin lienee tuntuvampi isommasta lomamäärästä ja erilaisesta "lomakulutuksesta" johtuen (julkinen 5 lomapäivää/lomaviikko).
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuosta lomien säilömisestä tuli vaan mieleen, että jos työntekijä ei ehdi edes lomiaan pitämään ajallaan, niin hänen kohdallaan ei taida ainakaan olla kyseessä turha suojatyöpaikka;)
 

julle-jr

Jäsen
Porvaria ja työläistä yhdistää yksi seikka - ahneus. Kyllähän nykytilanteesta saavat myös palkansaajat edunvalvojineen syyttää itseään. Palkkakehitys on ollut täysin posketonta niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla, koko eurossaolon ajan, erityisesti viime vuosikymmenellä. Monilla aloilla on palkkataso tavallisissa hallinnollisissa tehtävissä sama kuin ylimmällä johdolla vielä 90-luvulla. Palkansaajilla on jonkinlainen harhainen käsitys siitä, että palkkoja TULEE viilata ylöspäin - mieluiten kerran vuodessa. Mitään hyötyähän tästä ei välttämättä ole, sillä hinnat ja elinkustannukset nousevat usein suhteessa yleiseen palkkakehitykseen.

Tosiaan, ellei palkat alene niin IMF tulee ja alentaa ne väkisin.
Tämähän tosiaan on nykypäivänä ongelma, tavallaan ajankuva. Pyritään saamaan lyhyellä tähtäimellä mahdollisimman paljon rahaa itselle välittämättä kokonaisuudesta. Jos lakkoase tuo neuvotteluvoimaa, sitä käytetään välittämättä pitkän aikavälin seurauksista. Ylin johto taas näkee asian niin, että heille kuuluu korkea palkka. Perusjohtaja ei välitä siitä, että perusduunari näkee suuret palkat järjettöminä, mikä ruokkii perusduunarin tunnetta siitä, että hänenkin täytyy saada enemmän, joten perse penkkiin jos muu ei auta.

Sellainen yhteen hiileen puhaltaminen puuttuu sekä porvarilta että duunarilta. Tämä globalisaatioko sen on aiheuttanut vai mikä, en tiedä. Paska homma se Suomen kannalta kuitenkin on. Lisäksi minua harmittaa erittäin paljon, että Suomesta tuntuu puuttuvan sellainen oman perusteollisuuden laaja arvostaminen, jota esimerkiksi Saksassa on hyvin paljon. Suomessa on haaveiltu jostain ihmeellisestä post-teollisesta palveluyhteiskunnasta, jossa savupiipputeollisuus on vihdoinkin saatu tapettua, osa leikkaa toisten hiuksia ja loput tekee pelejä. Eikä siinä mitään, molemmat ovat hienoja juttuja, mutta massat pitäisi työllistää ehkä kuitenkin jotenkin muuten.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä ongelma tämä muka on, ja miksi se on erityisesti julkisen sektorin ongelma? Lomapäivät on ansaittu etukäteen tai sitten niitä on saldolomien tapauksessa säästetty aiemmista lomista, eikä siinä ole nokan koputtamista jos joku pitää lakisääteiset lomansa ennen eläkkeelle jäämistään. Aivan taatusti myös yksityisellä sektorilla työntekijä saa pitää lomansa alta pois, ei ketään pakoteta eläkkeelle siten, ettei hän saa viettää lomaansa viimeisenä työvuotenaan.

En lainkaan tiedä, kuinka suuri ongelma tällainen lomien säästäminen eläkkeelle jäämistä edeltävään aikaan mahdollisesti on, vai esiintyykö sellaista oikeasti lainkaan. Sen kuitenkin tiedän, että julkisella sektorilla lomapäivien määrä ja niiden kuluminen on virka- ja työehtosopimuksissa usein määrätty ehdoiltaan selvästi lakisääteistä paremmaksi. On siis sikäli helpompaa säästää lomia julkisella puolella kuin yksityisellä, jossa tyypillisesti lomanpäivien määrä ja niiden kuluminen on suoraan vuosilomalain mukainen.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä post-teollisuus nyt vain on kansantalouden väistämätön kehityskulku. Mitä bulkimpaa ja vähemmän jalostettua tuotettu hyödyke on, sitä nopeammin automaatio ja halvemman kustannustason maat vievät työpaikat.

Suomessa tulee jatkaa korkeampaan osaamis- ja jalostusasteeseen perustuvan talouden kehitystä. Yritykset jotka ovat löytäneet globaaleille markkinoille riittävän kehittyneitä ratkaisuja (olivat nämä palveluita tai tuotteita) tulevat pärjäämään ja kasvamaan jatkossakin.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Savupiipputeollisuus palaa Suomeen sitten kun Kiina, Intia ja muut halpatuotantomaat ovat valmistuskustannuksissa ohittaneet Suomen. Eli ei ihan heti odotettavissa.

Eletään muuten jänniä aikoja, ihan tulee osittain dejavu-fiilis ja paluuta 90-luvun alkupuolelle. Alkaakohan kohta nousemaan keskaripubeja, kirppiksiä ja tissibaareja joka nurkkaan? Tällä kertaa ei pelasteta vientiteollisuutta devalvoimalla, eikä ole Nokiaa nostamassa maatamme suosta. Hyvin menee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös