Edellisen laman synkin BKT:n vuosiprosentti oli -6,5 %, mikä oli hirmuinen kuoppa. No nyt vuoden 2009 kuoppa lienee lähellä lukemaa -10%. Tuotannon kadotessa muualle, tulemme olemaan täällä niin kusessa, että hyvinvointivaltio murenee, vaikkei toki kokonaan.
Ihmiset eivät kai keskimäärin oikeasti tajua, että nyt jotakin muuttuu. Vuonna 2020 elämme minun uskomukseni mukaan kovin toisenlaisessa Suomessa, mitä tulee julkisen hallinnon kykyyn ylläpitää palveluja kunnossa.
Olen tätä asiaa (tukenani huikeasti cumun verran opintoja kansantaloustieteestä ja maisterin opintojen verran julkishallinnosta, erityisosaalueenani julkishallinnon talous eli vähintäänkin olen siis Jatkoajan päivystävä kansantaloustieteen dosentti ja julkishallinnon erityisasiantuntija) päässäni pitkään pähkäillyt ja tullut siihen tulokseen, että useimpien ammattiryhmien palkkoja pitäisi alentaa 20-40 %, jotta saisimmie pidettyä tämän yhteiskuntarakenteemme kasassa. Tietenkään tuota ei tehdä, ennen kuin on jo osin liian myöhäistä ja lasku entistä suurempi. Perusteista tälle, voisi toki kirjoitella sivukaupalla ja vänkäillä, vaan en jaksa, enkä ehdi:)
Onhan tätä romahdusta kyllä ihan jännä seurata, ei tämä minua haittaa, kun en ole niin rahanahne eikä asuntolainaakaan ole. Monille tämä kyllä tulee olemaan vittumaista. Nyt on pian lievä nousu alkamassa, esimerkiksi asuntomarkkinoilla, mutta sekin perustuu kuplaan, joka tosin hajoaa melko pian. Uskoisin, että vuonna 2011-2012 ja siitä eteenpäin saa Suomesta halvalla omakotitaloja, siis nykyhintoihin verrattuna.
MUOKKAUSTA: Dana77:lle: En nyt ole juttelutuulella, viestini oli vain jumalallinen ilmoitus siitä miten asiat ovat ja tulevat olemaan. (Olenko ymmärtänyt keskustelupalstan idean jotenkin väärin.. hmm)