Mainos

Lama tulossa – taantuuko talous?

  • 303 789
  • 1 677

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Liettua teki uudet pohjat talouden putoamisvauhdissa Q2 2009 on -22,4% verrattuna vuotta aikaisempaan tasoon. Q1 meni vielä -13,3% vauhdissa. Tiedot ilmoitti tänään Liettuan tilastokeskus.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Lamaan tämäkin uutinen liittyy.

Finnairin toimitusjohtaja Hienonen eroaa

Hienosesta voidaan olla montaa mieltä, mutta hänen sanansa ylläolevassa linkissä ovat hyvinkin osuvia. Kummallista, kuinka liitot ovat toistuvasti ja jatkuvasti niin urpoja, että kusevat omille kintuilleen.

Suomen lentäjien ammattiliiton johto (ja osittain myös alan muut ammattiliitot) joko a) ei ole kiinnostunut, mitä alalla muualla maailmassa tapahtuu tai b) on niin tyhmä, ettei yksinkertaisesti tajua sitä.

Finnairin strategiaan tunnetusti kuuluu itsenäisenä pysyminen. Muualla maailmassa mennään kuitenkin koko ajan siihen suuntaan, että lentoyhtiöt fuusioituvat - usein niin, että suuret ostavat pienet, Finnairin kaltaiset lentoyhtiöt pois kuleksimasta. Viimeisimpänä esimerkkinä se, että Lufthansa osti Austrian Airlinesin. Puhtaasti tämä tarkoittaa sitä, että Austrian Airlines hoitaa tulevaisuudessa pääosin Lufthansan syöttöliikennettä ja päällekkäiset reitit karsitaan kokonaan pois, yleensä pienemmän yhtiön kustannuksella (<- synergiaedut). Suoraan tämä tarkoittaa työpaikkojen vähenemistä. Toinen vaihtoehto AUA:lle olisi ollut konkurssi ja vaipuminen täysin alueelliseksi yhtiöksi.

Oletettavaa toki on, että valtio pelastaisi Finnairin sen joutuessa suuriin vaikeuksiin, jotta itsenäisyys säilyisi. Tämän arvaavat varmasti liitot. Tässä tullaankin siihen, että valtion tulisikin enemmistöomistajana sanoa liitoille suorat sanat. Valtion viimeaikainen omistajapolitiikka ei tosin muutenkaan kehuja ansaitse.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Monessa Finnairin kahvihuoneessa varmasti poksahtelivat shamppanjat kun ärhäkkä toimari kypsyi joukkovoimaan. Eiköhän lentäjät tiedä varsin hyvin mihin toimiala- ja sitä kautta yhtiö on ajautumassa. Näyttää siltä että rahat kerätään omiin taskuihin niin kauan kuin vain on mahdollista, nykyisillä ehdoilla.

Lentäjien luovuttaminen kiistassa pelkästään aikaistaisi heidän kannaltaan tulevaa rakennemuutosta ja työehtojen heikennyksiä. Lyhytnäköistä tietenkin, mutta eläkeikää lähestyvän yksittäisen lentäjän kannalta ymmärrettävää tulojen maksimointia. Finnairissa on pitkät perinteet änkyröinnissä ja eivät ole ensimmäistä kertaa kuuntelemassa työnantajan kriisikliseitä. Valtion strategisen omistuksen linja ehkä hieman antaa tähän vielä selkänojaa.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_pol...t_eivat_niele_hienosen_kritiikkia_914853.html Tuossa lentäjien vastinetta.

Aihetta sivuten, ensi talven liittokierros tulee olemaan rumaa seurattavaa. Tämä on nyt muutosta josta hinta on maksettava. Suhdannehuipulla asiat näyttävät ymmärettävästi aina erilaisilta. Toivottavasti Pandoran lippaat pysyvät suljettuina neuvottelupöydän kummallakin puolilla ja suurimmat ylilyönnit jäävät näkemättä.

Niukkuutta jaetaan monessa huushollissa tulevana vuonna. Onneksi aurinko sentään paistaa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Monessa Finnairin kahvihuoneessa varmasti poksahtelivat shamppanjat kun ärhäkkä toimari kypsyi joukkovoimaan. Eiköhän lentäjät tiedä varsin hyvin mihin toimiala- ja sitä kautta yhtiö on ajautumassa. Näyttää siltä että rahat kerätään omiin taskuihin niin kauan kuin vain on mahdollista, nykyisillä ehdoill.

Valitettavasti lentäjät ovat korvamattomia siinä kuin aivokirurgit.

Kuka hyvänsä Härmälä voi tuhota yrityksen, mutta teeppä viilto, jossa ihminen kuolee tai jää henkiin tai tuo hätätilanteessa 350 ihmistä sisältävä kone alas käsipelillä myrskyssä.

Korvaamattomuudesta pitää maksaa. Voi miettiä, pitääkö firmansa tuhonneille toimitusjohtajille maksaa kultaisia kädenpuristuksia?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Valitettavasti lentäjät ovat korvamattomia siinä kuin aivokirurgit.

Kuka hyvänsä Härmälä voi tuhota yrityksen, mutta teeppä viilto, jossa ihminen kuolee tai jää henkiin tai tuo hätätilanteessa 350 ihmistä sisältävä kone alas käsipelillä myrskyssä.

Korvaamattomuudesta pitää maksaa. Voi miettiä, pitääkö firmansa tuhonneille toimitusjohtajille maksaa kultaisia kädenpuristuksia?

En ala tässä kuitenkaan arvioimaan sen enempää eri töiden palkkauksia vaativuuteen nähden.

Sitä edellä lähinnä hain että neuvotteluiden molemmat osapuolet tietävät että iso rytinä tulee joka tapauksessa muodossa tai toisessa, joten ei lentäjien kannata parvekkeelta vapaaehtoisesti hypätä.

Lehtien mukaan kiistassa ei ole ensisijaisesti kysymys rahasta, vaan ulkopuolisesta työvoimasta, lomista ja työajoista, tai jotain sinne päin. Lennonjohdossa tämä sama tappelu käytiin jo muutama vuosi sitten.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Valitettavasti lentäjät ovat korvamattomia siinä kuin aivokirurgit.

Kuka hyvänsä Härmälä voi tuhota yrityksen, mutta teeppä viilto, jossa ihminen kuolee tai jää henkiin tai tuo hätätilanteessa 350 ihmistä sisältävä kone alas käsipelillä myrskyssä.

Korvaamattomuudesta pitää maksaa. Voi miettiä, pitääkö firmansa tuhonneille toimitusjohtajille maksaa kultaisia kädenpuristuksia?

Paskapuhetta. Lentokone on ajoneuvo ja lentäminen ajoneuvon kuljettamista. Toki pitää maksaa enemmän kuin bussikuskeille mutta esim.tämä hotelliepisodi Tokiossa, ettei kentän vieressä oleva Hilton kelvannut on hyvä esimerkki vähän pöhöttyneestä ammatti-itsetunnosta ja ahneudesta.

Eniten kärsii mm.Finnair-tekniikka joka on sopeuttanut ja sitonut palkkansa osin tulokseen ja tekee niska limassa töitä ja tämä "äänekäs" osa vaarantaa heidänkin ponnistelut. No samapa se mulle. Joku Lufthansa tai British Airways tai arabit ostavat yhtiön ja alkaa kylmä kyyti.

Lentoyhtiö ei todellakaan ole työntekijöitään vaan asiakkaitaan varten, sama mitä koneen kyljessä lukee.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Aika hyvin on osakesalkku pelittänyt tässä viime kuukausien aikana.

Niin, kurssien nousu ennakoi talouden nousua. Nyt sitten katsotaan mielenkiinnolla tuleeko syvempi synkkä lama 2011-. Itse uskon edelleenkin että tästä lamasta selvitään ja 2011 yritysten tulokset ovat parantuneet.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Loistava ketju, aloitinkin tänään lukemaan alusta asti! Kantsii muidenkin tutustua, asiallista tarinaa. Moni varmaan haluaisi sanoa että mitä minä sanoin...
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Bloomberg News kertoo, että Venäjän Q2 (huhti-kesäkuu) bkt oli ennakkotietojen mukaan -10,9%. Odotus oli -10,2%. Venäjän taloustilannne on kehnompi kuin ekonomistit odottivat. Q1 oli -9,8%. Tämä on tietysti huono uutinen esim. KHL-liigalle, jota rahoittavat Venäjän suuryritykset ja myös Suomen taloudelle, koska Venäjälle on investoitu paljon viime vuosina ja tietysti Suomen vienti Venäjälle myös kärsii Venäjän taloustilanteesta.

http://www.hs.fi/politiikka/artikke...ltiokorporaatioiden+järkevyyden/1135248375020

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aYImZJKQlUnk
 
Viimeksi muokattu:

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Loistava ketju, aloitinkin tänään lukemaan alusta asti! Kantsii muidenkin tutustua, asiallista tarinaa. Moni varmaan haluaisi sanoa että mitä minä sanoin...

Onneksi tähän tuli varauduttua pari vuotta sitten ja nyt on aika helppo lähteä lamaan/taantumaan:

- ei suuria sitoumuksia mihinkään suuntaan, voin lähteä vaikka Saksaan työn perässä kuukauden varoitusajalla

- työpaikassa hieman riskilläkin hakeuduttu ylempiin tehtäviin, jotta paikka säilyisi tilausten vähetessä ja samalla uuden työpaikan hakeminen on helpompaa laajemmasta kentästä

- ei pyydetty ylisuuria korotuksia, jotta työnantajan ei olisi houkutteleva irtisanoa "kalleinta tuon tehtävän työntekijää"

- kerätty pieni pesämuna, jolla voi elellä säästöliekillä useamman kuukauden, vaikka rahahanat tyrehtyisivät täysin (ei rahaa liitoista tai KELAsta jonojen vuoksi)

Ehtivätköhän muut valmistautua taantumaan/lamaan, vai yllättikö talouden pysähtyminen housut kintuissa?

Nyt on tietenkin helppo odotella ns. alennusmyyntejä, kun on varaa millä mällätä. Esimerkiksi Vatorin konkurssipesästä voisi saada veneitä halvalla. Baltian maat jos devalvoivat, voi ostaa "loma-asunnon" balteista, Espanjassa on jo loma-asuntojen hinnat todella houkuttelevalla tasolla, vaikka kimppaostoksena.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Lauri Lyly sitten ehdotteli Aamu-TV:ssä palkankorotuksia ratkaisuksi taantumaan perusteenaan ostovoiman lisääntyminen. Samalla hän ennusti, että talvella/keväällä tullaan näkemään rajujakin työtaisteluita. Eli taloudellisessa ahdingossa olevat yritykset (ja siinä sivussa kansantalouskin) pelastuvat siten, että nostetaan työntekijöiden palkkoja? Ja jos yritykset eivät tähän suostu, niin sitten sitä taloutta kohennetaan lakkoilemalla?

Ymmärrän sen, että tästäkin tilanteesta yritetään repiä kaikki hyöty irti, mutta lopultahan tämä kädenvääntäminen madaltaa porrasta entisestään esimerkiksi kannattamattomien tuotantolaitosten lakkauttamiseen ja/tai siirtämiseen halvan työvoiman maihin ja sitä kauttahan kasvaa myös työttömyys. Lisäksi täytyy huomioida se, että huonoimmassa jamassa olevien yritysten looginen päätavoite tällä hetkellä on yleensäkin selvitä laman ylitse minimoimalla ylimääräiset kustannukset. Itse ainakin odottelen vähän pelonsekaisin tuntein seuraamuksia mahdollisesta lakkoaallosta.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Eli taloudellisessa ahdingossa olevat yritykset (ja siinä sivussa kansantalouskin) pelastuvat siten, että nostetaan työntekijöiden palkkoja? Ja jos yritykset eivät tähän suostu, niin sitten sitä taloutta kohennetaan lakkoilemalla?

Perustelihan Lyly tätä sillä, että yrityksillä on takanaan 15 "lihavaa vuotta". Mahdolliset palkankorotusvaateet eivät varmaankaan paranna työpaikkojen pysyvyyttä Suomessa. Ainakin kynnys ulkomaille siirtymiseen madaltuu entisestään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
http://tilastokeskus.fi/til/ktkk/2009/06/ktkk_2009_06_2009-08-14_tie_001.html?adnotify
Kansantalouden tuotanto väheni Suomessa kesäkuussa vuositasolla 11,1%. Tämä oli nyt kolmas kuukausi peräkkäin, kun pudotus oli vuositasolla vähintään 10%.

Totta.

Ehkä kohta aletaan kuitenkin nähdä positiivisempiakin lukemia, mitkä piristävät ainakin joidenkin ihmisten mieliä. Syksymmällä tuskin pudotukset ovat enää tuota luokkaa, mikä tosin johtuu siitä, että vuotta aiemmin tuotanto oli jo pudonnut huipustaan, mikä osui viime vuoden keväälle. Silti kestänee aikansa, että talous on kääntynyt selvästi nousuun vuoden takaisista luvuistaan.
 

Tobias

Jäsen
Valitettavasti lentäjät ovat korvamattomia siinä kuin aivokirurgit.

Kuka hyvänsä Härmälä voi tuhota yrityksen, mutta teeppä viilto, jossa ihminen kuolee tai jää henkiin tai tuo hätätilanteessa 350 ihmistä sisältävä kone alas käsipelillä myrskyssä.

Korvaamattomuudesta pitää maksaa. Voi miettiä, pitääkö firmansa tuhonneille toimitusjohtajille maksaa kultaisia kädenpuristuksia?

Kukaan ei ole työelämässä korvaamaton, sehän on päivänselvä asia.
Jokaiselle osaamiselle löytyy tietty rajahinta, jonka jälkeen työntekijän tuottavuus ei enää vastaa rahapalkkaa. Korvaamaton työntekijä voisi tietysti vaatia ääretöntä korvausta työstään.

Tietysti Finnairin tapauksessa kuvioita sotkee lisäksi valtion omistusosuus, jonka johdosta yrityksen taloudellinen toiminta on kaikkea muuta kuin optimaalista. Tärkeintä olisi yksityistää Finnair täysin ja mahdollisimman nopeasti, niin tehottomuuksia päästäisiin karsimaan kovalla kädellä.

Itse toivon Finnairin joko kokonaan yksityistettävän ja tämän jälkeen seuraavan rajuja tehostamistoimenpiteitä tai sitten toivon firman kaatuvan. Todennäköistä saattaa olla myös fuusio jossain vaiheessa jonkun toisen lentoyhtiön kanssa, näitä tullaan todennäköisesti näkemään toimialalla kiihtyvällä tahdilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
tai sitten toivon firman kaatuvan.
Haluatko vielä tarkentaa että miksi haluat Finnairin kaatuvan? Arvaan että se johtuu siitä, että näin kilpailu vähenisi ja lippujen hinnat nousisivat eikä näinollen British Airwaysin Helsinki-jokuvitunhienopaikka-lennoilla tarvitsisi enää katsella kaiken maailman retalejengiä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Itse toivon Finnairin joko kokonaan yksityistettävän ja tämän jälkeen seuraavan rajuja tehostamistoimenpiteitä tai sitten toivon firman kaatuvan. Todennäköistä saattaa olla myös fuusio jossain vaiheessa jonkun toisen lentoyhtiön kanssa, näitä tullaan todennäköisesti näkemään toimialalla kiihtyvällä tahdilla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Stodir
Islantilaiset omistivat parhaimmillaan 22,5% Finnairista FL Groupin nimellä, mutta eivät päässeet määräysvaltaan, kun Suomen Valtio omistaa Finnairista n. 55%.

SAS on paljon suuremmissa ongelmissa kuin Finnair ja heti myynnissä, kun ne saa SAS:n myyntikuntoon. Nyt siitä tuskin kukaan maksaisi euroakaan. Tämä ei koske Suomessa toimivaa SAS:n Blue1-tytäryhtiötä, jolla menee suhteellisen siedettävästi, ainakin lentoyhtiöksi. Välillä on huhuttu, että Finnair ostaisi SAS:n, mutta tuskin ihan lähiaikoina.
 

Tobias

Jäsen
Haluatko vielä tarkentaa että miksi haluat Finnairin kaatuvan? Arvaan että se johtuu siitä, että näin kilpailu vähenisi ja lippujen hinnat nousisivat eikä näinollen British Airwaysin Helsinki-jokuvitunhienopaikka-lennoilla tarvitsisi enää katsella kaiken maailman retalejengiä.

Mielestäni Finnair ei nykyisellä omistusrakenteellaan toimi tehokkaasti. Itse en kyllä Finnairia omista, joten sinänsä oli helppo todeta, että toivon kaatumista. Valtion määräysvaltaiset yhtiöt eivät toimi markkinataloudessa, yhtiön ohjaus on tällöin väistämättä poliittisväritteistä tai muutoin epäoptimaalista. Yksityistäminen ja tätä kautta kulurakenteen täydellinen remontti palvelisi lopulta kaikkia - niin kuluttajia kuin osakkeenomistajiakin. Jos yhtiö toimii tietyllä tapaa puoliksi markkinatalouden ehdoilla ja kuitenkin lopulta valtion määräysvallalla, niin tämä johtaa väistämättä tehottomuuteen ja siksi toivon joko täydellistä yksityistämistä tai sitten yhtiön kaatumista, tietyllä tapaa oppirahoina.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
200 ulos!

Niin no nyt Finnair aloitti väen ulosheiton odotetusti. Taisi tosin olla jo sovittuja juttuja eli alkusoittoa..
 

Tobias

Jäsen
Niin no nyt Finnair aloitti väen ulosheiton odotetusti. Taisi tosin olla jo sovittuja juttuja eli alkusoittoa..

Juu, hyvä alku, mutta pelkkiä ensiaskelia yhtiön talouden tervehdyttämiseksi. Kannattamattomia reittejä tulisi nopeasti vähentää ja kenkiä väkeä pihalle vielä huomattavasti enemmän. Reagointikykyä tarvittasiin vaan eipä sitä Finnairilta tule riittävästi löytymään - tämänhän Hienonenkin viisaana miehenä ymmärsi ja otti exitin hyvisä ajoin uppoavasta laivasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös