Tuskinpa pelkkä valtionvelan olemassaolo on itsessään riittävä syy tuomitsemaan ajatus, mutta eipä kai täkäläisissä olosuhteissa ole oikein edellytyksiä koota mitään muhkeita rahastoja.
Valtion rahat eivät makaa missään laiskana vaan ne ovat jo sijoitettuna, joten mitä rahastoa tässä vielä tarvittaisiin. Keksittäisiin vain jo olemassa olevalle asialle uusi nimi.
Tai jos tuo ajateltaiiin oikeasti "lamarahastoksi", niin sittenhän loogisesti voitaisiinhan sen ajatella tarkoittavan sitä, että nyt huonona aikana nuo sijoitukset sitten realisoitaisiin lisävelanoton sijasta (valitettavasti vain huonolla hinnalla). Tuo ei varmaan kannatusta saa?
Muutama öljykenttä tekisi terää.
öljykenttäajatusta kannatan!
Sinänsä on kiinnostava ajatus, että yrityksillä olisikin jokin elvytysrooli eli ettei esimerkiksi pistettäisi surutta pihalle työntekijöitä laskukauden koittaessa vaan joustettaisiin kokonaistalouden hyväksi.
Niin, minuthan tässä vähän niinkuin yllätettiin housut kintuissa, mutta koska sitä ei kukaan huomannut, niin pitää exhibionisti-henkisesti paljastaa itse itsensä. Taisin joku kuukausi pari sitten mainita, että "yritykset maksavat ihan suoraa tukea työttömyyskassoille eli TEL-maksua. Kai tuokin jo vähän vihjaa, että jos heidän velvollisuutensa olisi työllistää kaikki sellaiset ihmiset jotka ovat joskus työpaikka-lotossa pääpalkinnon eli ikuisen työpaikan voittaneet, niin loogisesti heillä ei enää tuollaista tupla-velvoitetta olisi". No nythän tuo velvoite poistui, joten pitäisikö minun loogisesti olla sitä mieltä, että yrityksillä tuo velvoite nyt sitten onkin? En kuitenkaaan ole.
Usko pois että minusta sellainen ajatus että yritykset ottaisivat vastuun työntekijöistään ei ole millään tavoin vastenmielinen. Minä vain lasken sen jonkinlaiseksi älylliseksi epärehellisyydeksi jos koittaisin uskotella itselleni että olisi mahdollista sekä syödä kakku että säästää sen.
Joko yritykset (ja markkinat) toimivat tehokkaasti ja maksavat paljon veroja valtiolle tai sitten valloillaan on tehoton ja kilpailukyvytön pseudo-markkinatalous joka tarkoittaa pieniä verotuloja ja sitä kautta tehotonta ja toimimatonta valtiovaltaa. Molempia ei ole mahdollista saada. Ja minun mielestäni sosiaaliturvasta yms. vastaa mielummin riippumaton valtiovalta kuin yritykset suoraan.