Sääntelyä purettiin (toki osin Clintonin aikana) ja tuli mahdolliseksi kuplan riemukkaissa tunnelmissa lisätä luottoa hyvin arveluttavin ehdoin. Tämä johti lyhyen tähtäimen voittoihin ja komeisiin bonuksiin ja optioihin. Tuloksena lopulta se sotku jossa nyt olemme. Tästä on ymmärtääkseni hyvin lavea konsensus. Toki republikaanit ovat laskeneet ilmoille normaaleja talking pointtejaan, jotka toimivat empiirisestä todellisuudesta irtaantuneiden ydinkannattajien piirissä. Vaatii kyllä suorastaan goebbelsmäistä lahjakkuutta saada tämä nykyinen katastrofi liiallisen sääntelyn syyksi - mutta löytyyhän leiristä aikamme Goebbels, Karl Rove.
Lyhyen tähtäimen voitoista ja bonuksista on konsensus ja siihen voidaan puuttua sääntelyllä mutta onko se itse sairauden vai vain oireen hoitamista, onkin eri juttu minusta oireen. Alkuperäinen sairaus oli liiaallinen velan antaminen.
Perussyy liialliseen velan antoon oli matalat korot, jotka taas johtuivat keskuspankin matalasta ohjauskorosta. Onko matala ohjauskorko sitten seurausta liian vähäisestä sääntelystä? Toki varmasti republikaanien mielestä, koska matalat korot tarkoittavat dynaamista tehokasta taloutta ja sehän on synonyymi vähäisen sääntelyn kannalta.
Toinen syy oli usko asuntojen hinnan tulevaan nousuun, joka olisi toteutuessaan kumonnut tarpeen takuille. Tämän joku voi nähdä välillisesti sääntelyn puutteesta johtuvaksi ongelmaksi (tosin sellaiseksi jota on vaikea sääntelyllä korjata).
Kolmas syy oli asuntovelallisille annettu julkinen tuki. Tämä on juuri asia johon puutuin, sillä kaikesta humaaniudestaan ja hyvyydestään huolimatta, se on juuri tätä republikaanien vastustamaa sääntelyä eli vastakohtaa vapaalle markkinataloudelle.
Näistä saa nyt jokainen itse päättää, että mikä osuus näistä vaikuttavista osa-alueista on seurausta sääntelystä, sen puutteesta ja mikä ei kummastakaan.
edit: joku Suomen Pankin osastopäällikkö on tästä aiheesta kirjoitellut. En tiedä kuuluuko demokraatti vai republikaani-leiriin, mutta koska se ei minua kiinnosta, niin jätän asian mjr:n ja viljurin selvitettäväsi.
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=747531
Loppukevennykseksi: olen tässä miettinyt sellaista business-ideaa että ottaisi pankista halpaa lainaa (kun sellaista taas saa) ja perustaisi pankin!