Lakko!

  • 294 995
  • 2 354

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
FUCK Finnair
Support SLSY
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BigRedBob kirjoitti:
FUCK Finnair
Support SLSY

Loistava panos tähän ketjuun, asiallinen argumentointisi lienee opittu skidinä jollakin pioneerileirillä? Kaikki prolet liittykää yhteen, kyllä kommari on kommarille kommari. Ja niin edespäin.
 

krobbe

Jäsen
Jermu kirjoitti:
Räty puhui kyllä sellaista paskaa eilen ettei mitään rajaa, mutta ainakin kaveri tietää, että tuollainen kommunisti-scheisse uppoaa tuulipukujengiin täysin kritiikittä.

No mitä se Räty nyt meni taas sanomaan?

Jermu kirjoitti:
Sinällään sääli, että tämä Räty saa väkisinkin jokaisen vähänkin sivistyneemmän ja koulutetumman ihmisen kääntymään työnantajan puolelle,

Nyt herääkin enää vain kysymys siitä mikä on saanut sinut kääntymään työnantajan puolelle.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
krobbe kirjoitti:
No mitä se Räty nyt meni taas sanomaan?

Mm. että heidän pitää tehdä kaikkensa, jottei Finnair murra lakkoa käyttämällä rikkuri- tai esimiestyövoimaa. Kertoo aika paljon tuosta SKP:n, korjaan AKT:n asenteesta. AKT:ssa nyt on totuttu uhkailemaan ja vetämään turpaan "rikkureita".

Nyt herääkin enää vain kysymys siitä mikä on saanut sinut kääntymään työnantajan puolelle.

Sähän varsinainen koomikko olet. Tosin lukutaidoton sellainen.
 

krobbe

Jäsen
Jermu kirjoitti:
Mm. että heidän pitää tehdä kaikkensa, jottei Finnair murra lakkoa käyttämällä rikkuri- tai esimiestyövoimaa. Kertoo aika paljon tuosta SKP:n, korjaan AKT:n asenteesta. AKT:ssa nyt on totuttu uhkailemaan ja vetämään turpaan "rikkureita".

Mitäs pahaa tuossa nyt sitten on? Rikkurit ovat ihmisinä alinta pohjasakkaa ja ansaitsevat kyllä,jos jotkut,hieman ojennusta. Rikkurit ovat juuri näitä normaalioloissa vaille työpaikkaa jääviä nollatapauksia, joilla ei rehellisen työtätekevän kansanosan silmissä ole paskankaan (anteeksi paska) arvoa.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
krobbe kirjoitti:
Mitäs pahaa tuossa nyt sitten on? Rikkurit ovat ihmisinä alinta pohjasakkaa ja ansaitsevat kyllä,jos jotkut,hieman ojennusta. Rikkurit ovat juuri näitä normaalioloissa vaille työpaikkaa jääviä nollatapauksia, joilla ei rehellisen työtätekevän kansanosan silmissä ole paskankaan (anteeksi paska) arvoa.
Tätä samaa mantraa hoettiin ay-liikkeen toimesta taannoisessa Foxconnin lakossa Lahdessa, jota seurasin varsin lähellä. Jostain kumman syystä esimieskunta oli asiasta ja näistä ihmisistä hieman eri mieltä. Syykin on selvä. Ay-liikkeen touhussa kärkkäimpinä ovat ne, joilla ei itsellään yksin ole minkäänlaista kompetenssia neuvotella palkkojaan tai muita etuja.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Carlos kirjoitti:
Yritykset kansainvälistyvät, noinkin rajoittuneella alalla töissä olijoiden kannattaisi myös kansainvälistyä, muuten joutuu leipäjonoon. Jos ei Finnair tarjoa töitä, niin niitä voi hakea jostain muualta, vaikka sitten sieltä Virosta. Todennäköisesti hengissä pysyy niilläkin palkoilla, ja eläminenhän Virossa on muutenkin halvempaa.

Itse olen muuten töissä alalla jolla riittää töitä aina, niin nyt kuin tulevaisuudessakin, joka puolella maailmaa. Ei tarvitse itkeä yhden valtion omistaman työnantajan perään yhdessä pienessä maassa.

Itse olen pitänyt lakkoa aina kaikkein typerimpänä vaihtoehtona ja toki tajua globalisaation vaikutukset. pakko silti kysyä... lähtisitkö sotaan kanssani tai edes kalaan?
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
krobbe kirjoitti:
Mitäs pahaa tuossa nyt sitten on? Rikkurit ovat ihmisinä alinta pohjasakkaa ja ansaitsevat kyllä,jos jotkut,hieman ojennusta. Rikkurit ovat juuri näitä normaalioloissa vaille työpaikkaa jääviä nollatapauksia, joilla ei rehellisen työtätekevän kansanosan silmissä ole paskankaan (anteeksi paska) arvoa.


Usein rikkurit ovat juuri niitä epätoivoisia, joilla ei ole varaa olla poissa töistä. Tai sitten niitä suoraselkäisiä, jotka eivät lähde mukaan laittomuuksin. Eli juuri sitä rehellistä työtätekevää kansanosaa.

Rehellisenä kun ei voi pitää laittomaan lakkoon lähtevää. Suomessa vaan kun laittomasta lakosta saa liitto pienemmän tuomion, kuin mitä SAK:n valtionvarainministeri ehdotti jääkiekko-ottelussa tapahtuneesta tappelusta tappelijoiden työnantajille.

Pidän muuten aika arveluttavana lietsoa väkivaltaa työtään laittoman lakon aikana tekeviä kohtaan keskustelupalstalla.
 
Viimeksi muokattu:

krobbe

Jäsen
Gentleman kirjoitti:
Usein rikkurit ovat juuri niitä epätoivoisia, joilla ei ole varaa olla poissa töistä. Tai sitten niitä suoraselkäisiä, jotka eivät lähde mukaan laittomuuksin. Eli juuri sitä rehellistä työtätekevää kansanosaa..

No joo, eli ymmärsinkö oikein, että lakot ovat laittomia. Onko tämä keskustlun alla oleva lakko laiton ja jos niin kuka sen määrittelee siksi?

Gentleman kirjoitti:
Pidän muuten aika arveluttavana lietsoa väkivaltaa työtään laittoman lakon aikana tekeviä kohtaan keskustelupalstalla.

Minä pidän moista toimintaa tuomittavana, en pelkästään arvelluttavana. Laillisen lakon (jos niitä on ikinä ollutkaan, tuskin ainakaan monen tänne kirjoittavan mielestä) aikana rikkuroivat aisankannttajat ovat puolestaan mätämunia, jotka ansaitsevat ainakin korvatillikkan.
 

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
krobbe kirjoitti:
No joo, eli ymmärsinkö oikein, että lakot ovat laittomia. Onko tämä keskustlun alla oleva lakko laiton ja jos niin kuka sen määrittelee siksi?
Tuossa jo pyhästi vannoin että en kommentoi tätä keskustelua, tää käy jo aika kuumana, ja omat kommenttini olisivat tuskin olleet yhtään sen harkitumpia tahi maltillisempia.

Kommentoi en sen enempää, mutta tuohon kysymykseen onko ko. lakko laiton voinen todeta että kyllä, todennäköisesti laiton on, koska alalla valiitsee työrauha vuoteen 2007 asti.(voimassa oleva TES, ja jos tupon alla niin syyskuuhun 2007 asti.)

Työrauha on sinänsä voimassa lakkoilun oslta vaikka työnantaja mulkkuilisi kuinka paljon tahansa ULKOpuolella nykyisen TES:n. (=Aero)

Toisaalta, aivan varmaa tästä on vaikea sanoa, kun ei ole nähnyt sitä surullisen kuuluisaa "lisäpöytäkirjaa", joka on alan TES:ssä Finnairilla. Tami Talk kommentoikoon tätä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
krobbe kirjoitti:
No joo, eli ymmärsinkö oikein, että lakot ovat laittomia. Onko tämä keskustlun alla oleva lakko laiton ja jos niin kuka sen määrittelee siksi?

Minä pidän moista toimintaa tuomittavana, en pelkästään arvelluttavana. Laillisen lakon (jos niitä on ikinä ollutkaan, tuskin ainakaan monen tänne kirjoittavan mielestä) aikana rikkuroivat aisankannttajat ovat puolestaan mätämunia, jotka ansaitsevat ainakin korvatillikkan.

Sovit kyllä täydellisesti käsitykseeni normaalisti vasemmistolaisesta. Olet täällä taas paasaamassa lakkoasiasta, eikä sinulla ole kuitenkaan mitään käsitystä, koska lakkoilu on sallittua ja koska taas laiton.

Ajatuksesi rikkureista sopii vielä paremmin käsitykseeni perus - en nyt sano kommarista, vaan ainakin - vasemmistolaisesta. Kyllä olisi SAK sinusta ylpeä. Mielestäsi jokaisen työntekijän pitäisi ottaa samanlainen ajattelutapa kuin SAK:n ja muiden työntekijäliittojen? Kuulostaa lievästi sanottuna neuvostoliittolaiselta ajattelutavalta, toisinajattelevat mätäpaiseet saavat vähintäänkin kananmunista, mieluummin kunnolla turpaan. Tai miksei vaikka nirri pois, kuten toveri Stalinin hyvinä aikoina.
 

krobbe

Jäsen
Jermu kirjoitti:
Ajatuksesi rikkureista sopii vielä paremmin käsitykseeni perus - en nyt sano kommarista, vaan ainakin - vasemmistolaisesta. .

No kerropa sinä ajatuksesi rikkureista, toimivatko he moraalisesti oikein. Mielelläni kuulisin mielipiteesi asiasta.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
krobbe kirjoitti:
No kerropa sinä ajatuksesi rikkureista, toimivatko he moraalisesti oikein. Mielelläni kuulisin mielipiteesi asiasta.

Vaikka et minulta kysynytkään, niin kuulisin myös mielelläni määritelmäsi siitä mikä on rikkuri?

Esimerkkinä: en pidä itseäni rikkurina, vaikka olen tehnyt duunia lakon aikana. En ole koskaan kuulunut työntekijäliittoon, vaikka "duunarin" töitä olen tehnytkin.

Tässä keskustelussa tuntuu taas, kuten aina vastaavissa asioissa, menevän puurot ja vellit sekaisin. Faktat eivät tunnu missään, kun periaatteet puhuu. Puolin ja toisin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
krobbe kirjoitti:
Rikkuri on henkilö joka tekee lakon alasita työtä. Näin se oli ainakin ennen, nykyään ollaan iilmeisesti menossa lopullisesti liekaan.

Jos ei kuulu mihinkään liittoon, niin ei ole mielestäni rikkuri. Rikkuri kuuluu liittoon ja tekee töitänsä silloin, kun kyseinen liitto on lakossa (siis ei laittomassa lakossa). Jos nuo rikkurin tuntomerkit täyttyvät, niin voi toki hieman halveksua. Rikkurit muuten eivät taida olla koskaan työttömiä...
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
punaiset_lasit kirjoitti:
Rikkurit muuten eivät taida olla koskaan työttömiä...

Kyllä niitäkin löytyy, sitä varten on työttömyyskassa (joo, tiedän mikä ero on liitolla ja työttömyyskassalla).

Itse olen ottanut riskin ja oletan etten tarvitse muuta apua liitolta. Tosin nykyisin työnantajan edustajana niitä työntekijäliiton palveluja ei taitaisi olla edes tarjolla.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
krobbe kirjoitti:
Rikkuri on henkilö joka tekee lakon alasita työtä. Näin se oli ainakin ennen, nykyään ollaan iilmeisesti menossa lopullisesti liekaan.
Nykyään on sallittua ajatella myös itse. En pidä lakkoa sinänsä pahana asiana, jos henkilö todella itse on valmis näillä keinoin taistelemaan oikeuksiensa puolesta, ja tiedostaa asian, jonka vuoksi on lakkoilemassa ja pystyy kantamaan sen vastuun.

Valitettavasti varsin suuressa osassa lakoista on kyse ay-liikkeen eduista eikä niinkään työntekijöiden tai suomalaisten. Vaihtoehtonahan tässä nimenomaisessakin tapauksessa on käyttää ulkomaalaista työvoimaa tai menettää kilpailukykyä niin, että lennot luisuvat kokonaan ulkomaalaisille lentoyhtiöille.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Master God kirjoitti:
Valitettavasti varsin suuressa osassa lakoista on kyse ay-liikkeen eduista eikä niinkään työntekijöiden tai suomalaisten. Vaihtoehtonahan tässä nimenomaisessakin tapauksessa on käyttää ulkomaalaista työvoimaa tai menettää kilpailukykyä niin, että lennot luisuvat kokonaan ulkomaalaisille lentoyhtiöille.

Totta.

Mutta kyllä tässä nimenomaisessa lakossa Finnairin herrat saavat myös katsoa peiliin; ovat suostuneet vain vuosi sitten TESin lisäpöytäkirjaan oman firmansa kohdalla, joka takaa sen 30% paremmat palkat. Ei se niin vaikeaa voinut olla vuosi sitten nähdä nykytilanne.

Lopputuloshan tosin taitaa tosin olla, että Finski ulosliputtaa koneitaan Aerolle nykyistä enemmän jossei työntekijäpuoli jousta. Näin itse taitaisin tehdä (pelkästään julkisuudessa olleiden tietojen perusteella), noudattaen "normiTESsiä" kuten esim Blue1 ja AirFinland.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
krobbe kirjoitti:
No joo, eli ymmärsinkö oikein, että lakot ovat laittomia. Onko tämä keskustlun alla oleva lakko laiton ja jos niin kuka sen määrittelee siksi?

Työtuomioistuimen päätöstä saamme odottaa viimeisimmän tiedon mukaan maanantaihin. IMHO lakko on laiton koska työnantaja ei ole tehnyt (ainakaan vielä) mitään voimassaolevaa työehtosopimusta rikkovaa, mutta työntekijäpuoli on mennyt lakkoon, käsittääkseni jopa ilman sovittua 2 viikon ennakkovaroitusaikaa.

Mikäli olen väärässä, ja työtuomioistuin päättää asiasta työntekijäpuolen eduksi. Tulen myöntämään erheeni avoimesti, tällä hetkellä en vain näe että lakko voisi mitenkään olla laillinen.

Nyt näyttää siltä, että työntekijäpuoli on valinnut itselleen otollisen ajankohdan tulleen, ja pyrkii turvaamaan tilanteensa mahdollisimman pitkällä sopimuksella viis veisaten pelisäännöistä ja lainkirjaimesta.

krobbe kirjoitti:
Minä pidän moista toimintaa tuomittavana, en pelkästään arvelluttavana. Laillisen lakon (jos niitä on ikinä ollutkaan, tuskin ainakaan monen tänne kirjoittavan mielestä) aikana rikkuroivat aisankannttajat ovat puolestaan mätämunia, jotka ansaitsevat ainakin korvatillikkan.

Minäkään en pidä oikeutetun, laillisen lakkorintaman murtamista työllä suotavana. Eipä vaan mieleen ihan heti tule sellaista tapausta, jossa näin olisi tapahtunut.

Siten ihmettelenkin tuota aiempaa kannanottoasi parhaillaan menossa olevan lakon rikkureiden ansaitsemasta kohtelusta.
 

krobbe

Jäsen
Tehkää mitä lystäätte, minä lähden nukkumaan, hyvää yötä.

Ps. Toivottavasti sopu löytyy, edes laiha sellainen.

edit: Gentlemanille vielä; kannanottoni rikkureista oli yleisellä tasolla, ei vain tähän tapaukseen, jonka taustoja en todellakaan ole ehtinyt edes tutkia. Nykyään taitaa olla niin, ettei työläisten etua aja enää kukaan. Pahoittelen mikäli ilmaisin ajatustani epäselvästi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
No lakko loppuu. Hyvä, hyvä. Järki(?) taisi voittaa.

Lähde: A-studio
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
krobbe kirjoitti:
Tehkää mitä lystäätte, minä lähden nukkumaan, hyvää yötä.

Ps. Toivottavasti sopu löytyy, edes laiha sellainen.

edit: Gentlemanille vielä; kannanottoni rikkureista oli yleisellä tasolla, ei vain tähän tapaukseen, jonka taustoja en todellakaan ole ehtinyt edes tutkia. Nykyään taitaa olla niin, ettei työläisten etua aja enää kukaan. Pahoittelen mikäli ilmaisin ajatustani epäselvästi.

No sopu löytyi, työntekijät voittivat. Saa nähdä, uutisoidaanko lakon laillisuudesta tehtävää päätöstä.

Taisin itsekin hieman turhan hätäisesti tulkita. Omat tahoitteluni siitä.

Mutta älä huoli, kyllä minun työyhteisössäni ainakin työläiset pitävät puolensa välillä turhankin hyvin.

Jos taas kaipaat "työläisille etuja muiden kustannuksella" niin Timo Räty ja AKT to the rescue..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös