Tiedotusetu on Finnairilla...
...ja näyttää hyvin uponneen nuo puolitotuudet sivistyneeseenkin porukkaan.
Koska tiedän tästä asiasta jotakin, niin laitetaan tietoa sitten täällä jakoon. Voitte arvuutella, millä pallilla istun ;-)
Nykyinen työehtosopimus on allekirjoitettu pitkän neuvottelun jälkeen keväällä 2005. Ei siis Hienosen väittämänä "aikana menneisyydessä, jolloin Finnairilla oli monopoli-asema".
Sopimus on moniosainen. Pohjana on valtakunnallinen sopimus, joka määrittää minimilevot, luottamusmiestoiminnan, sairausajan palkan jne. Lisäksi sopimuksessa on minimipalkka, jonka jokainen alalle tuleva lentoyhtiö joutuu maksamaan. Jotta sopimus saatiin syntymään, oli Finnairilaisille (joka on suurin jäsenmäärältään, noin 1500:lla työntekijällään) tehtävä lisäpöytäkirja, jossa sovittiin joitain asioita (palkka, työaika, lepoaika) valtakunnallista sopimusta paremmaksi. Finnair ja työntekijät hyväksyivät tämän liitepöytäkirjan. Samanlainen lisäpöytäkirja on myös blue1:lla, joka maksaa siis emännilleen myös yleissopimusta parempaa palkkaa. AirFinland ei ole mukana sopimuksessa, vaan se noudattaa erillistä sopimusta siirtymäajan. AirFinlandilla peruspalkat ovat samaa tasoa kuin Finnairilla, mutta he säästävät siinä, että heidän väkensä on nuorempaa (koska yritys on toiminut vasta muutaman vuoden), jolloin ikälisien vaikutus on pienempi.
Työehtosopimus liitteineen on voimassa 30.9.2007 asti. Osana sopimusta yhtenä pykälänä Finnair on sitoutunut siihen, että "se yksipuolisesti sitoutuu olemaan lisäämättä ulkopuolisen henkilöstön osuutta lennoillaan". Huomattavaa on nyt se, että Finnair on nyt päättänyt olla noudattamatta tätä osuutta sopimuksesta. Perusteluna on se, että ajat ovat muuttuneet ja kaukoliikennestrategia vaatii muutoksia. Huomioitava on se, että sopimus on siis voimassa enää alle vuoden, mutta nyt sitä pitää yhtiön mielestä muuttaa.
Nämä faktat kumoavat sen perustelun, jota Finnair käyttää "haluamme samalle viivalle kilpailijoidemme kanssa, miksi emme voi noudattaa voimassaolevaa sopimusta?" Siksi, että Blue1 ja AirFinlandkaan eivät sitä noudata ja ERITYISESTi siksi, että Finnair on itse lupautunut omaan sopimukseensa 30.9.2007 asti. Lisäksi aika löyhäpää pitää olla, jos väittää, että Blue1 ja AirFinland ovat Finnairille ne kilpailijat, jotka taistelevat tulevasta Aasian liikenteestä. Ne kilpailijat löytyvät Lufthansasta, BA:sta, SA:sta ja Air Francesta.
Paljonko sitten emännät tienaavat. Tässä muutama vertailutieto peruspalkasta:
Työkokemus Finnair € Yleinen €
1v 1281 1124
2v 1390 1179
4v 1492 1208
6v 1606 1299
10v 1853 1431
15v 2023 1615
20v 2183 1738
Lisät (ylityö-, yö-, pitkien päivien kertoimet (yli 10h menevät), juhlapyhä jne) nostavat palkkaa noin 30%. Lisäksi kaukomatkoilta maksetaan voimassa oleva valtion päiväraha, kuten kaikille matkustaville. Kokonaiskeskiansiot eivät voi olla yli 40 000 euroa, kuten Finnair väittää. Kokemuksesta voin sanoa, että tuo 40 000 löytyy sieltä ryppynaamaisten rouvien rivistöstä, joka on tehnyt työtä +30v ja lentää paljon kaukoreittejä.
Työajan määrittyminen ja kokonaistuntimäärä on toinen seikka, jonka ymmärtämiseksi vaaditaan hieman ajatustyötä. Työaika kertyy siitä ajasta, jolloin tehdään työtä eli työ alkaa tunti ennen lennon alkua valmisteluilla ja päättyy puoli tuntia koneen pysähtymisestä. Näin ollen selittyy kuukausittainen vähäinen tuntimäärä, (joka Finnairilla on peruspalkalle 95 tuntia). Kaukolennoilla siis ollaan kohteesta riippuen 3-6 vrk, mutta työaikaa kertyy vain noin 22-24 h. Normaalisti väki tekee noin 100-110 tuntia. On huomiotava, että työnantaja määrittää työtehtävät, jolloin se voi tarkalleen määrittää, kuinka paljon kukakin lentää.
Yleisessä sopimuksessa työaika on 120 tuntia. Tämä tarkottaisi siis sitä, että Finnair voisi laittaa uudet halvemmat tytöt kaukoreiteille ja teettää vanhemmilla koko kuukauden esim. edestakaisia Oulun ja Tukholman keikkoja. Tämä on se syy, miksi nyt työssä olevat eivät halua muuttaa sopimusta kesken kaiken. Neuvottelua tulisi käydä siitä, millainen on sopimus 30.9.2007 alkaen.
Tähän voidaan vielä nostaa käsite "uudet työntekijät". Finnairilla on pitkään ollut käytäntö, että väkeä koulutetaan "reserviin" pari kurssia, ja sieltä tarpeen mukaan kutsutaan töihin. Nyt vakituisia on n.1500, määräaikaisia noin 180 ja reservissä 120 (jotka on koulutettu tänä keväänä ja olivat töissä kesällä, jääden reserviin elokuussa). Vanhimmat määräaikaiset ovat tulleet taloon vuonna 1999. Sen jälkeen he ovat joutuneet olemaan ilman työtä mm. SARS:n ja 9/11- lamojen vuoksi. Suurin osa reserviläisistä on ollut töissä yli vuoden. Nyt firma siis on tarjoamassa heille työtä huonommilla ehdoilla, kuin mihin se sopimuksessa on sitoutunut. Siis työtunteja lisää 25 ja palkkaa pois parisataa euroa!?!?
Viimeiseksi voidaan heittää tämä polttoaineen hinnan nousu! Tämä on se pysyväisperustelu, joka ihmetyttää aina. Miksi Finnair on Euroopassa ainoa yhtiö, joka siitä kärsii? Mistä ne kilpailijat ostavat halpaa polttoainetta? Miksi Finnair hanki polttoainetta halvalla sieltä mistä kilpailijat? Selvää on, että kerosiini on kallistunut, mutta niin se on kallistunut kaikilla, myös kilpailijoilla. Finnair on ilmoittanut suojanneensa polttoaineostoksensa, joten enää ei pitäisi ongelmien kasautua.
Tässäpä muutama tieto lisäämään keskustelua. Siihen vasemmisto-oikeisto-lakko-akt-kaikkionpaskaa -jauhamiseen en jaksa ottaa kantaa!