Mainos

Lakko!

  • 299 658
  • 2 354

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
peruna kirjoitti:
Et selvästikkään ymmärrä kapitalismiin, markkinatalouteen ja vapauteen pohjautuvaa järjestelmää (,josta myös käytetään yleistermiä libertanismi). Siis libertanismi ei sinänsä ole niin tiukka normatiivinen ideologia, kuin vaikka sosiaaldemokratismi. Nimenomaan, sen erottaa muista ideologioista tämä normatiivisuuden puute eli ei ole olemassa mitään varsinaisia sääntöjä. Asia pitää nähdä järjestelmänä, jossa jokaisella on samat oikeudet (oikeudet fyysisen koskemattomuuteen, omistusoikeus ja oikeus tehdä sopimuksia) ja näiden pohjalta jokaisella on oikeus muodostaa oma elämä.
Niin, markkinaliberalismi ei voi tietenkään pohjautua tiukkaan säännöstöön, koska koko ideologian keskeinen ajatus on sääntelyn puuttuminen. En kylläkään näe, miten tämä tekee kyseisestä suuntauksesta vähemmän ideologisen kuin esim. sosiaalidemokratia - kyseessähän on vain muuttuja poliittisen kompassin talousakselilla.

Tämä siis sen perusoletuksen pohjalta, että kaikki haluavat elää jonkinlaisessa lakeihin ja normeihin pohjautuvassa yhteiskuntajärjestelmässä ja polittiset ideologiat ovat välineitä yhteiskunnan kehittämiseksi haluamaansa suuntaan. Toki jos katsot, että markkinaliberalismi on vain askel lopuistakin rajoista ja säännöistä vapautumiseen, ts. täydelliseen luonnonlakien mukaiseen anarkiaan, ymmärrän mitä ajat takaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
OldTimeHockey kirjoitti:
Niin, markkinaliberalismi ei voi tietenkään pohjautua tiukkaan säännöstöön, koska koko ideologian keskeinen ajatus on sääntelyn puuttuminen. En kylläkään näe, miten tämä tekee kyseisestä suuntauksesta vähemmän ideologisen kuin esim. sosiaalidemokratia - kyseessähän on vain muuttuja poliittisen kompassin talousakselilla.

Tämä siis sen perusoletuksen pohjalta, että kaikki haluavat elää jonkinlaisessa lakeihin ja normeihin pohjautuvassa yhteiskuntajärjestelmässä ja polittiset ideologiat ovat välineitä yhteiskunnan kehittämiseksi haluamaansa suuntaan. Toki jos katsot, että markkinaliberalismi on vain askel lopuistakin rajoista ja säännöistä vapautumiseen, ts. täydelliseen luonnonlakien mukaiseen anarkiaan, ymmärrän mitä ajat takaa.

Osa libertaareistahan etenkin USA:ssa on jopa melkoisen nietzscheläisillä linjoilla tämän sääntelyn poistamisen suhteen - yhteyksiä on mm. survivalisteihin. Tietysti vähäkin järki (kokemuksesta puhumattakaan) sanoo, että inhimillinen yhteisö on säätelemätön noin pari nanosekuntia, sitten alkaa joko laki tai vahvemman (mieli)valta sanella. Äärimmäinen libertarianismi ottaa ihmisluonnon huomioon suurin piirtein yhtä paljon kuin marxismi-leninismi.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
mjr kirjoitti:
Osa libertaareistahan etenkin USA:ssa on jopa melkoisen nietzscheläisillä linjoilla tämän sääntelyn poistamisen suhteen - yhteyksiä on mm. survivalisteihin. Tietysti vähäkin järki (kokemuksesta puhumattakaan) sanoo, että inhimillinen yhteisö on säätelemätön noin pari nanosekuntia, sitten alkaa joko laki tai vahvemman (mieli)valta sanella. Äärimmäinen libertarianismi ottaa ihmisluonnon huomioon suurin piirtein yhtä paljon kuin marxismi-leninismi.

Tämän taki pitääkin tehdä myönnytyksiä eli periaattessa tarvitaan yövaltion tyyppinen järjestelmä, jotta jokaisella turvattaisiin ne luonnollisen lain perusoikeudet. Eli tarvitaan jonkilainen valtio, joka ylläpitää poliisia ja oikeusjärjestelmää. Tietenkin, voidaan kysyä kuinka riippumaton nämä tahot ovat? En usko, että siitä muotoutuisi ongelmaa. Oikeasti kysymys on siitä kuka tekee ne valinnat sinun elämässä. Sinä itse vai joku eliitti, joka johta tätä valtiota. Minä uskon, että jokainen voi itse päättää omasta elämästä, koska jokaisella on omat preferenssit ja moraalikodistot. Elikkä tarvitaan sääntelyä, mutta ei paljoa.

Yhdysvaltojen itsenäisyysjulistus on hyvin pitkälti rakennut libertanististen periaatteiden varaan. Sen mukaan se elikin ensimmäisen maailmaan sotaan saakka ja tällöin varsin mukavastikin eli. Näistä ei vain puhuta Suomessa. En tiedä miksi. Eli on olemassa tapauksissa, jossa äärivapaus aate, jos sitä siksi halutaan kutsua, on toiminut Tämän jälkeen valtiota on johdonmukaisesti kasvatettut vaikka kansa on aina valinnut päätäjikseen ne, jotka ovat haluneet pienentää sitä. En sitten tiedä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
peruna kirjoitti:
Eli on olemassa tapauksissa, jossa äärivapaus aate, jos sitä siksi halutaan kutsua, on toiminut Tämän jälkeen valtiota on johdonmukaisesti kasvatettut vaikka kansa on aina valinnut päätäjikseen ne, jotka ovat haluneet pienentää sitä. En sitten tiedä.

Franklin Delano Roosevelt? Työttömyys 25-30%. Saksassa Hitler, Neuvostoliitossa Stalin. Valtiota ruvettiin hätäisesti kasvattamaan kansan valtaisalla tuella.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
mjr kirjoitti:
Osa libertaareistahan etenkin USA:ssa on jopa melkoisen nietzscheläisillä linjoilla tämän sääntelyn poistamisen suhteen - yhteyksiä on mm. survivalisteihin. Tietysti vähäkin järki (kokemuksesta puhumattakaan) sanoo, että inhimillinen yhteisö on säätelemätön noin pari nanosekuntia, sitten alkaa joko laki tai vahvemman (mieli)valta sanella. Äärimmäinen libertarianismi ottaa ihmisluonnon huomioon suurin piirtein yhtä paljon kuin marxismi-leninismi.
Juuri näin! Siksi yhteiskunnat ja niiden lait ovat alunperinkin muodostuneet - eivät kostamaan muiden puolesta tai pitämään herran nuhteessa vaan ohjaamaan ihmisten moraalisia valintoja ns. markkinoiden keinoin, ts. yksilölle on oman edun nimissä kannattavampaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä kuin haalia hyötyä muista piittaamatta ja kärsiä rangaistus. Ja juuri tässä on myös oman talouspoliittisen ajatteluni ydin. Oikeisiin, eettisesti hyväksyttäviin ratkaisuihin tulisi kannustaa asettamalla niiden vaihtoehdoille riittävän kova hinta. Markkinataloutta on ohjattava ottamaan huomioon ne asiat, joille ei luontaisesti muodostu hintalappua (aivan yhtä lailla kuin ihmistä on ohjattava olemaan varastamatta, vaikka siitä saisikin lyhyellä tähtäimellä taloudellista hyötyä).

Nyt kyllä mennään aika kauas Finnairin lakosta, mutta mielenkiintoista pohdintaa silti...
 

scholl

Jäsen
punaiset_lasit kirjoitti:
Hieman ketjua sivuten: http://www.akt.fi/index.php?mid=3&a=show&id=674

Tuntee sitten AKT lukkarinrakkautta stuertteja kohtaan...

AKT on aina lakossa kun tilaisuus tulee. On vaikea arvioida ovatko enemmän lakossa kuin töissä vai toistepäin, mutta uskomatonta porukkaa se on. Ei mikään ihme sinänsä, kun johtajiksi valitaan jotain dokuja, mutta joka tapauksessa minun silmissäni AKT:n jengi on jossain pedofiilin ja kannibaalin välissä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tiedotusetu on Finnairilla...

...ja näyttää hyvin uponneen nuo puolitotuudet sivistyneeseenkin porukkaan.

Koska tiedän tästä asiasta jotakin, niin laitetaan tietoa sitten täällä jakoon. Voitte arvuutella, millä pallilla istun ;-)

Nykyinen työehtosopimus on allekirjoitettu pitkän neuvottelun jälkeen keväällä 2005. Ei siis Hienosen väittämänä "aikana menneisyydessä, jolloin Finnairilla oli monopoli-asema".

Sopimus on moniosainen. Pohjana on valtakunnallinen sopimus, joka määrittää minimilevot, luottamusmiestoiminnan, sairausajan palkan jne. Lisäksi sopimuksessa on minimipalkka, jonka jokainen alalle tuleva lentoyhtiö joutuu maksamaan. Jotta sopimus saatiin syntymään, oli Finnairilaisille (joka on suurin jäsenmäärältään, noin 1500:lla työntekijällään) tehtävä lisäpöytäkirja, jossa sovittiin joitain asioita (palkka, työaika, lepoaika) valtakunnallista sopimusta paremmaksi. Finnair ja työntekijät hyväksyivät tämän liitepöytäkirjan. Samanlainen lisäpöytäkirja on myös blue1:lla, joka maksaa siis emännilleen myös yleissopimusta parempaa palkkaa. AirFinland ei ole mukana sopimuksessa, vaan se noudattaa erillistä sopimusta siirtymäajan. AirFinlandilla peruspalkat ovat samaa tasoa kuin Finnairilla, mutta he säästävät siinä, että heidän väkensä on nuorempaa (koska yritys on toiminut vasta muutaman vuoden), jolloin ikälisien vaikutus on pienempi.

Työehtosopimus liitteineen on voimassa 30.9.2007 asti. Osana sopimusta yhtenä pykälänä Finnair on sitoutunut siihen, että "se yksipuolisesti sitoutuu olemaan lisäämättä ulkopuolisen henkilöstön osuutta lennoillaan". Huomattavaa on nyt se, että Finnair on nyt päättänyt olla noudattamatta tätä osuutta sopimuksesta. Perusteluna on se, että ajat ovat muuttuneet ja kaukoliikennestrategia vaatii muutoksia. Huomioitava on se, että sopimus on siis voimassa enää alle vuoden, mutta nyt sitä pitää yhtiön mielestä muuttaa.

Nämä faktat kumoavat sen perustelun, jota Finnair käyttää "haluamme samalle viivalle kilpailijoidemme kanssa, miksi emme voi noudattaa voimassaolevaa sopimusta?" Siksi, että Blue1 ja AirFinlandkaan eivät sitä noudata ja ERITYISESTi siksi, että Finnair on itse lupautunut omaan sopimukseensa 30.9.2007 asti. Lisäksi aika löyhäpää pitää olla, jos väittää, että Blue1 ja AirFinland ovat Finnairille ne kilpailijat, jotka taistelevat tulevasta Aasian liikenteestä. Ne kilpailijat löytyvät Lufthansasta, BA:sta, SA:sta ja Air Francesta.

Paljonko sitten emännät tienaavat. Tässä muutama vertailutieto peruspalkasta:

Työkokemus Finnair € Yleinen €

1v 1281 1124
2v 1390 1179
4v 1492 1208
6v 1606 1299
10v 1853 1431
15v 2023 1615
20v 2183 1738

Lisät (ylityö-, yö-, pitkien päivien kertoimet (yli 10h menevät), juhlapyhä jne) nostavat palkkaa noin 30%. Lisäksi kaukomatkoilta maksetaan voimassa oleva valtion päiväraha, kuten kaikille matkustaville. Kokonaiskeskiansiot eivät voi olla yli 40 000 euroa, kuten Finnair väittää. Kokemuksesta voin sanoa, että tuo 40 000 löytyy sieltä ryppynaamaisten rouvien rivistöstä, joka on tehnyt työtä +30v ja lentää paljon kaukoreittejä.

Työajan määrittyminen ja kokonaistuntimäärä on toinen seikka, jonka ymmärtämiseksi vaaditaan hieman ajatustyötä. Työaika kertyy siitä ajasta, jolloin tehdään työtä eli työ alkaa tunti ennen lennon alkua valmisteluilla ja päättyy puoli tuntia koneen pysähtymisestä. Näin ollen selittyy kuukausittainen vähäinen tuntimäärä, (joka Finnairilla on peruspalkalle 95 tuntia). Kaukolennoilla siis ollaan kohteesta riippuen 3-6 vrk, mutta työaikaa kertyy vain noin 22-24 h. Normaalisti väki tekee noin 100-110 tuntia. On huomiotava, että työnantaja määrittää työtehtävät, jolloin se voi tarkalleen määrittää, kuinka paljon kukakin lentää.

Yleisessä sopimuksessa työaika on 120 tuntia. Tämä tarkottaisi siis sitä, että Finnair voisi laittaa uudet halvemmat tytöt kaukoreiteille ja teettää vanhemmilla koko kuukauden esim. edestakaisia Oulun ja Tukholman keikkoja. Tämä on se syy, miksi nyt työssä olevat eivät halua muuttaa sopimusta kesken kaiken. Neuvottelua tulisi käydä siitä, millainen on sopimus 30.9.2007 alkaen.

Tähän voidaan vielä nostaa käsite "uudet työntekijät". Finnairilla on pitkään ollut käytäntö, että väkeä koulutetaan "reserviin" pari kurssia, ja sieltä tarpeen mukaan kutsutaan töihin. Nyt vakituisia on n.1500, määräaikaisia noin 180 ja reservissä 120 (jotka on koulutettu tänä keväänä ja olivat töissä kesällä, jääden reserviin elokuussa). Vanhimmat määräaikaiset ovat tulleet taloon vuonna 1999. Sen jälkeen he ovat joutuneet olemaan ilman työtä mm. SARS:n ja 9/11- lamojen vuoksi. Suurin osa reserviläisistä on ollut töissä yli vuoden. Nyt firma siis on tarjoamassa heille työtä huonommilla ehdoilla, kuin mihin se sopimuksessa on sitoutunut. Siis työtunteja lisää 25 ja palkkaa pois parisataa euroa!?!?

Viimeiseksi voidaan heittää tämä polttoaineen hinnan nousu! Tämä on se pysyväisperustelu, joka ihmetyttää aina. Miksi Finnair on Euroopassa ainoa yhtiö, joka siitä kärsii? Mistä ne kilpailijat ostavat halpaa polttoainetta? Miksi Finnair hanki polttoainetta halvalla sieltä mistä kilpailijat? Selvää on, että kerosiini on kallistunut, mutta niin se on kallistunut kaikilla, myös kilpailijoilla. Finnair on ilmoittanut suojanneensa polttoaineostoksensa, joten enää ei pitäisi ongelmien kasautua.

Tässäpä muutama tieto lisäämään keskustelua. Siihen vasemmisto-oikeisto-lakko-akt-kaikkionpaskaa -jauhamiseen en jaksa ottaa kantaa!
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Tami Talkilta kysyisin, että kenellä on sitten oikeus määritellä lentoemäntien oikea palkkataso. Jos on maksettu liikaa niin jollain tavallahan muutos pitää ajaa läpi, jos tilanne niin on.

Jonkinlainen selvyyshän asiaan pitää saada. Ei ole mielekästä niin, että osa joutuu olemaan epämääräisesti määräaikaisena. Toisaalta ikälisät ovat monella alalla todellinen syöpä. Ei se osaaminen nouse sillä tavalla iän myötä. Jossain vaiheessa pikemminkin päinvastoin. Niinpä Finnairin pitäisi laittaa niitä vanhimpia kääkkiä pois sieltä. Säästyisi rahaa, saataisiin uusia palkattua ehkäpä nyt ajateltua paremmin eduin ja matkustajat saisivat parempaa palvelua. Niki Lauda sanoi joskus, että lentoemännän ei tulisi olla yli 35vuotias. Hieman liian kärjistetysti sanottu, mutta tottahan se tavallaan on. Nuorempi on palvelualttiimpi useimmiten, eikä tuossa työssä valtavaa kokemuksen tuomaa etua kyllä ole. Mielummin ikälisiä pois ja aloitteleville hieman parempi palkka.

Polttoaine on kallistunut kaikille ja jokainen on nyt osannut jo siihen sopeutua. Ongelma on vain se, että kilpailutilanteen myötä ei millään pystytä nostamaan lippujenhintoja samassa suhteessa. Jos joskus 98 raakaöljy oli joku 10$ barrelilta niin nyt nykytilanteessa todellakin joudutaan kiristämään vyötä ja tehostaa toimintoja. Toki paljon on jo tehty, mutta lisää joudutaan tekemään. Suojaus ei paljon nyt auta, kun polttoaine on jo korkealla. Toki silloin ei tule ikäviä yllätyksiä, mutta suuria voittoja ei pysty tekemään. Ehkä hieman, jos osaa oikealla hetkellä hinnan kiinnittää, mutta silti. Tilanne oli toisin silloin vuosituhannen vaihteessa, kun raakaöljy alkoi todenteolla kallistua. Lufthansa oli mm. suojannut ostonsa vuodeksi, Finnair vain osittain ja silloin se tuli suhteessa joihinkin kilpailijoihin nähden Finnairille kalliiksi.

Toki Blue1 ja AirFinland eivät ole kilpailijoita kaukoreiteillä. Muilla reiteillä sen sijaan ovat. Totta on myöskin se, että pääkilpailijat ovat toki network carrierit sekä Starista että SkyTeamista, mutta sen lisäksi yhä enevin määrin tulee kilpailua tulevaisuudessa Kiinan suunnasta.

Tottakai tilanne on ongelmallinen siinä mielessä, että mainitsemasi sopimus on vielä voimassa ja Finnair varmastikin joutuu tekemään myönnytyksiä. Joko nyt sovitaan sopimus, joka on parempi kuin muuten olisi ja se sovitaan astuvaksi voimaan jo nyt tai sitten kinataan ja palataan töihin ja tehdään 1.10.07 alkaen selvästi huonompi sopimus. Absurdia tilanteessa on se, että yhden pienen OneWorld yhtiön työntekijät voivat muodostaa suurimman osan jonkun liiton jäsenmäärästä. Pakkohan tossa on saada aikaiseksi EU-laajuinen liitto tai sitten OneWorldin pitää laittaa koneensa kaikki yhteen maahan niin voivat valvoa sen liitonkin toimintaa vähän paremmin (toki freedom seiskan alaiset kaukolennot ei vielä mahdollisia, jos ei ole bilateraalista sopimusta EU:n ja ko. kohdemaan välillä).
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
scholl kirjoitti:
Tami Talkilta kysyisin, että kenellä on sitten oikeus määritellä lentoemäntien oikea palkkataso.
Eikös se toimi niin kuin kaikkien palkkojen määrittäminen? Ostaja ja myyjä sopivat keskenään. Niin minä itse ainakin olen tehnyt. Ehkä perheyrityksissä on eri juttu?
 

scholl

Jäsen
msg kirjoitti:
Eikös se toimi niin kuin kaikkien palkkojen määrittäminen? Ostaja ja myyjä sopivat keskenään. Niin minä itse ainakin olen tehnyt. Ehkä perheyrityksissä on eri juttu?

Niin eli jos työvoimaa on saatavilla niin ostaja saa ostaa sen mistä tahansa mihin tahansa hintaan kunhan ei mene minimipalkan alle. Eri asia, jos on työvoimapula, jolloin hinnat karkaavat. Omituista on tosin se, että jos esim. työvoimapulan aikana joudutaam maksamaan enemmän niin se ei tilanteen muuttuessa laske se hinta. Se on aika hämmästyttävää, että palkat voivat joustaa vain ylöspäin ja tehtyään sen, hakataan tulvalukemat kiveen.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
On myönnytyksen aika...

scholl kirjoitti:
Tami Talkilta kysyisin, että kenellä on sitten oikeus määritellä lentoemäntien oikea palkkataso. Jos on maksettu liikaa niin jollain tavallahan muutos pitää ajaa läpi, jos tilanne niin on.

...Jossain vaiheessa pikemminkin päinvastoin. Niinpä Finnairin pitäisi laittaa niitä vanhimpia kääkkiä pois sieltä...Mielummin ikälisiä pois ja aloitteleville hieman parempi palkka.

...Tottakai tilanne on ongelmallinen siinä mielessä, että mainitsemasi sopimus on vielä voimassa ja Finnair varmastikin joutuu tekemään myönnytyksiä...

...Joko nyt sovitaan sopimus, joka on parempi kuin muuten olisi ja se sovitaan astuvaksi voimaan jo nyt tai sitten kinataan ja palataan töihin ja tehdään 1.10.07 alkaen selvästi huonompi sopimus.

Tähänhän on mielestäni helppo vastaus, palkat sovitaan työnantajan ja työntekijän välillä, kuten tässä yhteiskunnassa muutenkin. Nyt ongelma on tullut siitä, että yrityksen uusi johto ei pidä omaa puoltaan sopimuksesta. Näin minä sen näen. Slsy on koko ajan tarjonnut sitä, että aletaan jo nyt neuvottelut seuraavasta sopimuksesta, niin ei tarvitse sitten lakkoilla. Se on tiedossa, että palkankorotuksia on turha odottaa, vaikka yritys onkin kasvava ja alalla on korkeasuhdanne (sic!). Tuo vanhempien erottaminen ja nuorempien tilalle ottaminen onkin jo sen verran utopiaa, että jätän kommnetoimatta.

Lisäksi slsy on ehdottanut omia joustokeinoja (mm. henkilöstöruoasta maksaminen, säästölomien käyttämisestä joustaminen, lepoajoista joustaminen) joilla pyydetty säästö saavutetaan, mutta se ei nyt kelpaa. Firman määrätietoinen johto on nyt päättänyt näyttää kaapin paikan. On hieman ironista, että Finnair sanojesi mukaan joutuu tekemään myönnytyksiä. Myönnytyksiä siitä, että se rikkookin sopimusta vähemmän kuin alunperin aikoi?

Lisäksi Finnair on YT-menettelyssä jo leikannut yhden lisän ensi vuodesta alkaen pois. Vaikutus yli miljoona euroa, mutta sitä he eivät edes laske mukaan säästöihin, sillä se on voitu tehdä ilman TES:een puuttumista YT-lain perusteella.

Vaikutat sen verran fiksulta, että ei tarvitse varmaankaan muistuttaa siitä, että työ on koko ajan kiivastahtisempaa. Kääntöajat kentällä lyhenevät, matkustamokäyttöasteita koko ajan kasvatetaan ja asiakkaiden vaatimukset eivät ainakaan vähene. En ala ruikuttamaan työstä, sillä siinä väki on viihtynyt ja kiristänyt tarpeen mukaan. Nyt on tullut vaan raja vastaan. Oikeasti.
 

msg

Jäsen
scholl kirjoitti:
Se on aika hämmästyttävää, että palkat voivat joustaa vain ylöspäin ja tehtyään sen, hakataan tulvalukemat kiveen.

Sopimisestahan siinä vain on kysymys. Nykytilanteessa toisella sopijalla ei vain ole ollut tähän halua. Haluttomuus on kuitenkin vain nykyinen tahtotila. Saattaa hyvinkin olla mahdollista, että tämä tilanne muuttuu.

Joillakin on yksillöllistä neuvotteluvoimaa, toisilla se on liiton kautta ja kolmansilla ei ole sitä lainkaan.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
scholl kirjoitti:
Niin eli jos työvoimaa on saatavilla niin ostaja saa ostaa sen mistä tahansa mihin tahansa hintaan kunhan ei mene minimipalkan alle. Eri asia, jos on työvoimapula, jolloin hinnat karkaavat. Omituista on tosin se, että jos esim. työvoimapulan aikana joudutaam maksamaan enemmän niin se ei tilanteen muuttuessa laske se hinta. Se on aika hämmästyttävää, että palkat voivat joustaa vain ylöspäin ja tehtyään sen, hakataan tulvalukemat kiveen.

Tähän vastasin jo toisessa viestissä, mutta vielä kerran. Alan palkkaus sovitaan sopimuksella määräajaksi. Työnantaja sitoutuu palkkaamaan tietyllä palkalla koko sopimuskauden ajan.
 

scholl

Jäsen
Tami Talk kirjoitti:
Vaikutat sen verran fiksulta, että ei tarvitse varmaankaan muistuttaa siitä, että työ on koko ajan kiivastahtisempaa. Kääntöajat kentällä lyhenevät, matkustamokäyttöasteita koko ajan kasvatetaan ja asiakkaiden vaatimukset eivät ainakaan vähene. En ala ruikuttamaan työstä, sillä siinä väki on viihtynyt ja kiristänyt tarpeen mukaan. Nyt on tullut vaan raja vastaan. Oikeasti.

Tavallaan, tavallaan ei. Joskus ennen lentoemot tarjoilivat kiireessä isot ateriat esim. A310:ssä Frankusta Amsterdamiin tai MD80-sarjalaisessa Barcelonasta Madridiin. Ja silloin puhutaan jostain maksimissaan tunnin lennoista. Siis kun moska on tarjoiltu vikalle riville, aletaan jo laskeutumaan.

Load factor on Finnairilla kasvanut, koska se oli ennen luvattoman alhainen. Muualla tilanne on ollut aiemminkin erilainen. Tosin lomalennothan ovat aina olleet täysiä.

Mikä se haitta kääntöaikojen supistamisessa on? Finnairilla cabin crew ei siivoa koneita kuten halpalentoyhtiöillä. Finnair lentää kuitenkin pääkentille, joten niitä aikoja ei kovin lyhyiksi voi vetää.

Se, mitä tulee asiakkaiden vaatimukseen ja Finnairin tarjoamiin palveluihin lennon aikana niin siinä on aikalailla kehittämisen varaa. Asiat on tuotteistettu huonosti ja mielestäni esim. se kierrätys on ihan tyhmää. Helpompi olisi kaataa isoista pulloista viinit laseihin kuten LH tekee, eikä tehdä yhtä lajitteluvaihetta lisää. Samoin tuotteiden maksaminen on ihan syvältä. Se kestää yllättävän kauan. Olisi paljon helpompi, jos matkan ostamisen yhteydessä ja lentoasemalta automaatista voisi ostaa juomakuponkeja esimerkiksi. Silloin kaikki ateriat saisi kirjanpitoon ja Finskillä olisi koneessa lentoemoilla vähemmän hommia.

Niin myönnytys tarkoittaa tosiaan nyt sitä, että rikkoo mahdollisesti sopimusta vähemmän, jos vaihtoehtona on se, että uusi sopimus muuten olisi huonompi kuin mitä se nyt sitten olisi.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
scholl kirjoitti:
...ennen tarjottiin...

...Load factor on Finnairilla kasvanut, koska se oli ennen luvattoman alhainen...

...Mikä se haitta kääntöaikojen supistamisessa on? Finnairilla cabin crew ei siivoa koneita kuten halpalentoyhtiöillä. Finnair lentää kuitenkin pääkentille, joten niitä aikoja ei kovin lyhyiksi voi vetää...

...palveluihin lennon aikana niin siinä on aikalailla kehittämisen varaa. Asiat on tuotteistettu huonosti ja mielestäni esim. se kierrätys on ihan tyhmää. Helpompi olisi kaataa isoista pulloista viinit laseihin kuten LH tekee, eikä tehdä yhtä lajitteluvaihetta lisää. Samoin tuotteiden maksaminen on ihan syvältä. Se kestää yllättävän kauan. Olisi paljon helpompi, jos matkan ostamisen yhteydessä ja lentoasemalta automaatista voisi ostaa juomakuponkeja esimerkiksi. Silloin kaikki ateriat saisi kirjanpitoon ja Finskillä olisi koneessa lentoemoilla vähemmän hommia.

Niin myönnytys tarkoittaa tosiaan nyt sitä, että rikkoo mahdollisesti sopimusta vähemmän, jos vaihtoehtona on se, että uusi sopimus muuten olisi huonompi kuin mitä se nyt sitten olisi.

Aloitan siitä, että tuota viimeistä en ymmärrä varmuudella. Tarkoitatko siis nykyisen sopimuksen jälkeistä kokonaan uutta sopimusta? Sopimuskauden ajan noudatetaan sopimusta ja sitten sovitaan uusi. Kyllä strategia on oltava yli vuoden mittainen, muutoin pitää vaihtaa koko johto! Siihen on varauduttu, että uuden sopimuksen neuvottelu tulee olemaan vaikeaa, mutta sitä halutaan tehdä, mieluiten jo nyt.

Tulitko silloin Kekkosen kaudella, kun tarjoiltiin vaikka mitä, huomanneeksi, että montako mammaa siellä koneessa hääräsi? Oli nimittäin aina vähintään se yksi enemmän. Nyt mennään lähes aina minimillä (paitsi silloin, jos busines-luokka on poikkeuksellisen suuri). Tämähän on sellainen seikka, jota matkustaja ei välttämättä huomaa?

45-50 minuutissa entiset matkustajat ulos, siivoojat sisään ja ulos, tietyt turvallisuustarkastukset ja uudet matkustajat sisään. Kääntöajan supistamisessa on se huono puoli, että päivän aikana ei ehdi vaikkapa syödä istualtaan tai pitää hetkenkään taukoa. En ala kuitenkaan marisemaan, siitä selvitään, mutta kiristysvaraa ei ole!

Siivoamisen firma on laskenut saavansa halvemmalla siivousyritykseltä, kuin sillä, että kone seisoisi kentällä ja mammat imuroisivat lattiaa ja kantaisivat roskia terminaaliin.

Tuohon viinipulloteoriaan voi todeta, että ilmeisesti firman (keski)johdossa on vikaa, kun isoista pulloista luovuttiin. Kierrätys on ekologista ajattelua, sille toiset antaa arvon, toiset eivät. Juomakuponkien ostaminen etukäteen on nyt sellainen heitto, että et sitä varmaan kauempaa miettinyt. Entä jos koneessa haluaakin vielä lisää juomaa? Hyvän palvelun vuoksi on kuitenkin pakko myydä, joten lipukkeiden myynti olisi siis vielä yksi lisävaihe. Jos lentäisit halpayhtiöillä ;-), niin huomaisit, että siellähän sitä vasta myydäänkin.

Summa Summarum: työt kiristyvät, työntekijät joustavat, mutta eivät vielä firman johdon mukaan tarpeeksi. Mitä mieltä olet siitä, että neuvotteluissa nyt kesken sopimuskauden luvatut joustot eivät riitä? ...ja siitä, että tehtyä miljoonasäästöä ei tarvitse huomioida?
 

scholl

Jäsen
Tami Talk kirjoitti:
Aloitan siitä, että tuota viimeistä en ymmärrä varmuudella. Tarkoitatko siis nykyisen sopimuksen jälkeistä kokonaan uutta sopimusta? Sopimuskauden ajan noudatetaan sopimusta ja sitten sovitaan uusi. Kyllä strategia on oltava yli vuoden mittainen, muutoin pitää vaihtaa koko johto! Siihen on varauduttu, että uuden sopimuksen neuvottelu tulee olemaan vaikeaa, mutta sitä halutaan tehdä, mieluiten jo nyt.
Siis nythän on uusi johto. Tottakai hakevat pitkää strategiaa. Eiköhän nykyinen tilanne ole pelinavaus uutta sopimusta kohden. Finnair ei halua palkata uutta porukkaa samoilla ehdoilla kuin mitä voimassa oleva sopimus on. Ei ole myöskään halua odottaa palkkauksessa vuotta. Se, mitä itse ajattelen on se, että lopputuloksena on monivuotinen sopimus, mikä on huonommilla ehdoilla kuin mitä voimassa oleva sopimus ja se astuisi voimaa heti. Silloin ei tarvitsisi mennä vuoden päästä niihin vaikeisiin neuvotteluihin tilanteessa, joka olisi liiton kannalta vielä huonompi kuin nyt.

Tami Talk kirjoitti:
Nyt mennään lähes aina minimillä (paitsi silloin, jos busines-luokka on poikkeuksellisen suuri). Tämähän on sellainen seikka, jota matkustaja ei välttämättä huomaa?

Itse kyllä kiinnitän huomiota. Viimeksi A321:ssä oli 4 vaikka mielestäni olisi pärjännyt 3:lla. Koneessa oli joku 20 tyhjää paikkaa.

En muista koska Finskillä olisi ollut iso business. Tukholmasta voi mennä Star Keski-Eurooppaan 20 rivin busineksellä, muttei täältä.
Tami Talk kirjoitti:
45-50 minuutissa entiset matkustajat ulos, siivoojat sisään ja ulos, tietyt turvallisuustarkastukset ja uudet matkustajat sisään. Kääntöajan supistamisessa on se huono puoli, että päivän aikana ei ehdi vaikkapa syödä istualtaan tai pitää hetkenkään taukoa. En ala kuitenkaan marisemaan, siitä selvitään, mutta kiristysvaraa ei ole!

Lyhyillä lennoilla tuo lienee totta. Vaatii jonkun vähintään 2,5h lennon, jotta henkilökunnalle jää vähän enemmän luppoaikaa esim. syömiseen.
Tami Talk kirjoitti:
Juomakuponkien ostaminen etukäteen on nyt sellainen heitto, että et sitä varmaan kauempaa miettinyt. Entä jos koneessa haluaakin vielä lisää juomaa? Hyvän palvelun vuoksi on kuitenkin pakko myydä, joten lipukkeiden myynti olisi siis vielä yksi lisävaihe. Jos lentäisit halpayhtiöillä ;-), niin huomaisit, että siellähän sitä vasta myydäänkin.

Päinvastoin. Lennän aika usein viikoittain ja olen lentänyt kyllä halpalentoyhtiöilläkin joskus. Tavallaan kuuluu tietää heidänkin palvelustaan ja lisäksi HEL-ARN väliä tuli mentyä FlyMellakin. En väitä, että olen kaikilla maailman lentoyhtiöillä lentänyt, mutta aika monella ja olen toiminut alalla konsulttina lentoyhtiön palveluksessa, joten on kokemusta noista liitoistakin ja niistä kokouksista sekä myöskin niistä inhimillisistä tekijöistä, mitkä liittyvät uudelleenjärjestelyihin, jos tuhansia työpaikkoja myllätään. Tärkeintä on kyseenalaistaa nykyinen toimintatapa ja analysoida se, miten pitäisi tehdä.

Itselläni on usein aikaa miettiä lentokoneessa, vaikka matka olisi ihan oman busineksen merkeissä, eikä liity lentämiseen millään tavalla ja olen miettinyt tuon juomakuponkisysteemin juuri niitä lentoja silmällä pitäen, missä ihmiset haluaisivat nopeammin juotavaa kuin saavat, koska jokainen maksaa pientä summaa eri kortilla. Monet ovat kanta-asiakkaita, joten sellaiset juomakupongit, mitkä olisivat esim. 6kk voimassa, voisi varmasti myydä. Nehän olisivat kuin lounasseteleitä. Työvaiheita ei tulisi, kun asiakas ostaisi sen itse netistä, kun ostaa liput. Tai automaatista lentokentällä. Tällöin koneessa ei tarvitsisi käyttää niitä maksupäätteitä ja ottaa hitaasti maksua vastaan, vaan kerätä asiakkaalta tuollainen kuponki. Sen voisi yhdistää ff ohjelmaan niin, että pisteillä voisi tilata kuponkeja. Firmamatkustajille se olisi joka tapauksessa kätevämpää, että voisi ostaa kerralla useampia juomia kirjanpidon kannalta, eikä tarvitsisi joka lennolla maksaa erikseen. Väitän lisäksi, että se lisäisi myyntiä, jos kuponkeja on taskussa.

Tami Talk kirjoitti:
Summa Summarum: työt kiristyvät, työntekijät joustavat, mutta eivät vielä firman johdon mukaan tarpeeksi. Mitä mieltä olet siitä, että neuvotteluissa nyt kesken sopimuskauden luvatut joustot eivät riitä? ...ja siitä, että tehtyä miljoonasäästöä ei tarvitse huomioida?

Täytyy sanoa, etten tunne Finnairin tilannetta ollenkaan, joten en osaa ottaa yksityiskohtaisesti kantaa. Sanoisin vain, että tilanne on kiristymässä toimialalla, joten se status quo romuttuu. Tytäryhtiöiden yhdistäminen emoon lentotoiminnassa oli iso virhe, josta Finski nyt maksaa. Ja nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa emoyhtiönkin kustannustaso on ehkä liian korkea. Jotain on tehtävä, eikä se tietystikään helppoa työntekijöille ole. Aika monella toimialalla on rakennemuutoksessa ensin lakkoiltu ja sitten huomattu, ettei ole töitä laisinkaan.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Carlos kirjoitti:
Paskanmarjat, en usko. 8 vuoden kokemuksen omaava varastomies tienaa 1900EUR/kk

Paskanmarjat itsellesi. Liikealan ammattiliiton työehtosopimus sanoo jotta 8.n vuoden kokemuksen omaava varastomies tienaa 1600 ja risat pk-seudulla.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Analyytikko_ kirjoitti:
a) väite 40 000 euron vuosituloista on täysin naurettava. Ne ihmiset, joita tunnen Finnairin palkkalistoilta tunnen, elävät epävarmuudessa, monet heistä duunissa määräaikaisina ja tulotaso ei todellakaan ole lähellekään Hienosen väittämää summaa.
.

Sama. Lomautuksia on ollut, kesälomarahoista on suostuttu leikkaamaan ettei tulisi irtisanomisia jne.
 

scholl

Jäsen
Finnair on ilmoittanut tulevansa vastaan ja tarjoutuu palkkaamaan määräaikaiset 188 lentoemäntää vakituiseen työsuhteeseen vanhoilla ehdoilla.

Eli kaikki tuohon päälle palkattavat uudet sitten menisivät Aeroon heikommin ehdoin. Määräaikaiset siinä mielessä turvassa.

Saa nähdä miten tämä vaikuttaa.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
scholl kirjoitti:
Siis nythän on uusi johto. Tottakai hakevat pitkää strategiaa. Eiköhän nykyinen tilanne ole pelinavaus uutta sopimusta kohden. Finnair ei halua palkata uutta porukkaa samoilla ehdoilla kuin mitä voimassa oleva sopimus on. Ei ole myöskään halua odottaa palkkauksessa vuotta. Se, mitä itse ajattelen on se, että lopputuloksena on monivuotinen sopimus, mikä on huonommilla ehdoilla kuin mitä voimassa oleva sopimus ja se astuisi voimaa heti. Silloin ei tarvitsisi mennä vuoden päästä niihin vaikeisiin neuvotteluihin tilanteessa, joka olisi liiton kannalta vielä huonompi kuin nyt.

Tämä onkin ollut työntekijöille koko ajan selvää, mutta johtohan ei sitä myönnä. Seuraavaan kierrokseen johdossa tähdätään, mutta siitä ei haluta neuvotella, vaikka slsy on sitä koko ajan ollut valmis tekemään.

Nyt johto on päättänyt, että katsotaan uskaltaako liitto mennä lakkoon, kuinka korkea on rikkuriaste ja saadaanko väkeä uusille kursseille. Nämä tiedot siitä, että tulijoita on 1500 uutta, ovat jo osoittautuneet virheellisiksi. Nämä palkkauksen laskukuviot tulivat tietoon vasta hakuajan loppuviikolla. Se on aiheuttanut sen, että monet hakeneista ovat jättäneet tulematta valintatilaisuuksiin. Nyt on ilmeisesti niin, että suunnitelluista kymmenestä kurssista ollaan saamassa käyntiin korkeintaan puolet. Työvoimasta on siis edelleen pula.


scholl kirjoitti:
Itse kyllä kiinnitän huomiota. Viimeksi A321:ssä oli 4 vaikka mielestäni olisi pärjännyt 3:lla. Koneessa oli joku 20 tyhjää paikkaa.

En muista koska Finskillä olisi ollut iso business. Tukholmasta voi mennä Star Keski-Eurooppaan 20 rivin busineksellä, muttei täältä.

Tunnet ilmailualaa siis hyvin noin talousmiehen silmin, mutta et tunne ilmailumääräyksiä, sillä A321 minimimiehistö turvasyistä (4 varauloskäyntioviparia) vaatii neljän hengen miehistön. Viranomaismääräys, josta Finnairin johto varmaan luistaisi, jos pystyisi ;-)

Tähän on pakko sivumennen mainita myös se, että Hienonen on henkilökohtaisesti pyytänyt ilmailuviranomaiselta lupaa tilapäisesti (sic) ylittää lentäjien maksimivuositunnit. Ei onnistunut.

Businesmatkustajien määrä (laman jälkeisen laskun jälkeen) on jälleen nousussa, kun talous on noususuhdanteessa. Täysiä busineksiä menee paljon mm. Lontooseen, Pariisiin ja Bryssellin.

scholl kirjoitti:
...olen toiminut alalla konsulttina lentoyhtiön palveluksessa...olen miettinyt tuon juomakuponkisysteemin juuri niitä lentoja silmällä pitäen, missä ihmiset haluaisivat nopeammin juotavaa kuin saavat, koska jokainen maksaa pientä summaa eri kortilla...

Hienonen on todennut, että ratkaisuita haetaan omalla ammattitaidolla, sillä on turhaa maksaa kovia palkkioita kalliille konsulteille, jotka sitten tulevat paikalle kyselemään mitä tarvisi tehdä ja kehittelemään uusia kummallisia juttuja, joista ei ole varsinaista hyötyä. Olemme Jukan kanssa siis jostain asiasta samaa mieltä ;-) Vitsi vitsi!

scholl kirjoitti:
...Sanoisin vain, että tilanne on kiristymässä toimialalla, joten se status quo romuttuu. Jotain on tehtävä, eikä se tietystikään helppoa työntekijöille ole. Aika monella toimialalla on rakennemuutoksessa ensin lakkoiltu ja sitten huomattu, ettei ole töitä laisinkaan.

Kyllähän se näin on, mutta uskon, että ilmailualalla toimivat tietävät tilanteen. Nyt näyttäisi siltä, että Finnair on elämänsä kiidossa ja töitä on tarjota vaikka kuinka. Itseasiassa johtohan voisi ilmoittaa palkkaavansa 2000 lisää, jos se saisi vielä puristettua palkkoja alle valtakunnallisen sopimuksen.

Et muuten vastannut siihen, että miksi slsy:n joustot eivät riitä, vaikka niillä saavutetaan sama säästö ja miksi sitä YT-menettelyn säästöä ei muisteta tuoda esiin ja haluta ottaa mukaan keskusteluun?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
pari juttua vielä...

scholl kirjoitti:
Finnair on ilmoittanut tulevansa vastaan ja tarjoutuu palkkaamaan määräaikaiset 188 lentoemäntää vakituiseen työsuhteeseen vanhoilla ehdoilla.

Eli kaikki tuohon päälle palkattavat uudet sitten menisivät Aeroon heikommin ehdoin. Määräaikaiset siinä mielessä turvassa.

Saa nähdä miten tämä vaikuttaa.

Tässäkin on pari juttua, jotka pitää tuoda esiin.

188 määräaikaisen lisäksi, yhtiössä on työskennellyt 120 määräaikaista, jotka ovat nyt reservissä. Heidät rekrytoitiin ja koulutettiin keväällä ja he työskentelivät nykyisin ehdoin kesän ajan. Olisivatko he Finnairille "uusia työntekijöitä", vaikka heillä on jo valmiit virkapuvut, postilokerot, id-numerot jne?

Yllä sivusin sitä, että nyt rekrytoitaville ei missään vaiheessa (johdon päinvastaisista väitteistä huolimatta) prosessia annettu tietoa palkkauksesta, vaan vastaukset olivat epämääräisiä viittauksia siihen, että sopimusten mukaan ja töitä on tarjolla, mutta yksityiskohdat eivät tiedossa.

Tietysti nyt tilanne on toinen ja ensi viikolla aloittava (?) kurssi on nyt varmasti ajan tasalla, joten heidät tietysti voidaan rekrytoida periaatteessa miten vain, mutta olisi kait ollut hyvän tavan mukaista antaa heillekin jo hakuprosessin aikana se olennainen tieto, jota tottumattoman on vaikea lakiteksteistä löytää?

Lisäksi olisi varmaan oikeudenmukaista luoda jonkinlainen järjestelmä siitä, miten taattaisiin se, että työt jaetaan tasapuolisesti? Muutoinhan on vaara siitä, että vaikka "nykyisten palkkoihin ei puututa", niin niihin puututtaisiin esimerkiksi siten, että vanhemmat lentäsivät aamuJoensuut, päiväArlandat ja Oulun yöpyvät minimitunnein, kun taas nuorukaiset lentäisivät (lepopäivistä tinkien, mikä on muuten työnantajan vaatimus) silmät ristissä ympäri Aasiaa.

Olet sen verran fiksu, että ymmärrät varmaan tällaisen sopimuksen syntymisen kestävän aikasta kauan ja nyt tässä lakkotilanteessa sen hierominen voisi pitkittää lakkoa. Näin ollen sellaisen sorvaaminen voisi tulla kysymykseen vaikkapa 30.9.2007 alkaen, eli seuraavalla kierroksella? Näin heittona!

Itse pitäisin tärkeänä, että lakko loppuisi mahdollisimman pian. Tämä erityisesti matkustajien kannalta, sillä he eivät tällaista ansaitse.

Lisäksi minussa ei ole niin taitavaa ekonomistia, että kykenisin ymmärtämään, miten voi olla järkevämpää päästää tilannetta lakkoon, jonka arvioidaan tuottavan 1 miljoonan euron tappion tuloslaskelmaan per vuorokausi, kuin se, että nyt edelleen neuvoteltaisiin ja toimittaisiin voimassaolevan sopimuksen mukaan? Kuinkahan kauan yhtiön johto istuu virassaan? Se voisi nimittäin helposti säästää sen tavoitteen, vain pysyttäytymällä nykysopimuksessa.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tästä linkistä löytyy (uskoakseni) kohtalaisen paikkansa pitävää ja todellista infoa lakkoilijoiden palkasta: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Mitä+lentoemäntä+tienaa/1135222434946

Ei tuo nyt aivan mahdottoman huonolta palkalta näytä, ja sinänsä vertailu tai vertaus, jonka Hienonen esitti ekonomeihin nähden saattaa pitää lähes palkkansa. Silti hauskaa propagandaa EK:n Fagernäsiltä työehtosopimusten noudattamisesta. Ja nimenomaan työnantaja olisi nyt rikkomassa työehtosopimuksen mukaisesti sovittuja ehtoja palkkaamalla väkeä "mutkan kautta" saman yhtiön palvelukseen 30% alennuksella. Asiasta on kuitenkin Ey-tuomisistuimen ennakkopäätös, joten työnantaja on jo tämän perusteella tässä asiassa heikommalla. Mielenkiintoiset neuvottelut muuten tulossa seuraavaa työehtosopimusta ajatellen.
 

Carlos

Jäsen
Analyytikko_ kirjoitti:
Mielenkiintoiset neuvottelut muuten tulossa seuraavaa työehtosopimusta ajatellen.

On. Jos itse sattuisin omistamaan Finnairista 51%, toimisin seuraavasti:

- Perustaisin lentoyhtiön esim. jonnekin hemmetin namibiaan
- möisin Finskin koneet sinne
- antaisin kenkää koko helvetin rutisevalle köörille
- harjoittaisin lentobisnestä missä huvittaa/kannattaa.

Siinähän lakkoilisivat rauhassa työttömänä. Kuten yhä suurempi osa paperimiehistä. Ja kohtapuoliin myös AKT:n miehet. Luulevat että voivat käyttäytyä miten vaan, kunnes huomaavat että työt ovat vähentyneet puoleen.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Carlos kirjoitti:
...Luulevat että voivat käyttäytyä miten vaan, kunnes huomaavat että työt ovat vähentyneet puoleen...

Jos minä omistaisin 51%, niin myisin muutaman prosentin ja eläisin herroiksi, loput antaisin sinulle.

Millekäs aikavälille uskallat ottaa vedonlyönnin tuosta töiden vähentymisestä puoleen?

Tällä hetkellä töissä 1520, määräaikaisia 188 (ja reservissä 120) eli yhteensä noin 1700.

Puolet siitä siis 850.

Vuosi? Viisi vuotta? Kymmenen vuotta? 20 vuotta? 30 vuotta?

Vai oliko nyt tähän turhauma-aivopieruun, joku asiallinen syy?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Carlos kirjoitti:
On. Jos itse sattuisin omistamaan Finnairista 51%, toimisin seuraavasti:

- Perustaisin lentoyhtiön esim. jonnekin hemmetin namibiaan
- möisin Finskin koneet sinne
- antaisin kenkää koko helvetin rutisevalle köörille
- harjoittaisin lentobisnestä missä huvittaa/kannattaa.

Siinähän lakkoilisivat rauhassa työttömänä. Kuten yhä suurempi osa paperimiehistä. Ja kohtapuoliin myös AKT:n miehet. Luulevat että voivat käyttäytyä miten vaan, kunnes huomaavat että työt ovat vähentyneet puoleen.

Eikö sinulle todellakaan ole vielä avautunut kuinka AY-pomot pyörittävät koko paskaa? Aika uskomatonta kuvitella, että vika olisi lakossa olevissa työntekijöissä. Puhumattakaan, että vika olisi niissä vasta tulevaisuudessa palkattavissa lentoemännissä/stuerteissa, joita tämä asia koskee.

Tämä lakko nyt eroaa kuitenkin hieman jonkun AKT:n kusipää-porukan lakosta, eli tässä voi poikkeuksellisesti nähdä jopa perusteita lakolle, koska työnantaja ei kunnioita voimassa olevaa TES:iä. Toki lakkokin vaikuttaa laittomalta koska TES on voimassa, mutta eipä se sitä Rätyä tunnu kiinnostavan. Räty puhui kyllä sellaista paskaa eilen ettei mitään rajaa, mutta ainakin kaveri tietää, että tuollainen kommunisti-scheisse uppoaa tuulipukujengiin täysin kritiikittä.

Sinällään sääli, että tämä Räty saa väkisinkin jokaisen vähänkin sivistyneemmän ja koulutetumman ihmisen kääntymään työnantajan puolelle, olisi nyt helvetti pysynyt erossa tästä, asian nyt ei luulisi kuuluvan AKT:lle pätkääkään. Mutta AKT nyt menee tukilakkoon vaikka jossakin Ecuadorissa puuvillankerääjät pitävät päivän rokulipäivän työnantajan tarjotessa paskaa safkaa lounasruokalassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös