Master God
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Pallokerho
Mikä se lopullinen tulos näiden uusien ihmisten palkkaamisesta eli alkuperäisestä aiheesta sitten oli?
Master God kirjoitti:Mikä se lopullinen tulos näiden uusien ihmisten palkkaamisesta eli alkuperäisestä aiheesta sitten oli?
vetti kirjoitti:No ans kattoo, kuinkakohan monta uutta työntekijää Finski nyt sitten palkkaa...?
Master God kirjoitti:Jos Finnair ei nyt palkkaakaan näitä 500 uutta työntekijää Suomesta, niin ay-liike on varmasti tyytyväinen. Sitähän se ilmiselvästi haluaa.
Eikös tästäkin kannattaisi vähän lakkoilla? Vai noudatetaanko heidänkin kohdallaan suomalaista TESsiä Finnair-lisäpöytäkirjoineen?Tami Talk kirjoitti:Lisäksihän firma on palkkaamassa kymmenkunta intialaista avattavalle Delhi-reitille. He ovat jo koulutuksensa aloittaneet.
Master God kirjoitti:Eikös tästäkin kannattaisi vähän lakkoilla? Vai noudatetaanko heidänkin kohdallaan suomalaista TESsiä Finnair-lisäpöytäkirjoineen?
vetti kirjoitti:Totta.
Mutta kyllä tässä nimenomaisessa lakossa Finnairin herrat saavat myös katsoa peiliin; ovat suostuneet vain vuosi sitten TESin lisäpöytäkirjaan oman firmansa kohdalla, joka takaa sen 30% paremmat palkat. Ei se niin vaikeaa voinut olla vuosi sitten nähdä nykytilanne.
Lopputuloshan tosin taitaa tosin olla, että Finski ulosliputtaa koneitaan Aerolle nykyistä enemmän jossei työntekijäpuoli jousta. Näin itse taitaisin tehdä (pelkästään julkisuudessa olleiden tietojen perusteella), noudattaen "normiTESsiä" kuten esim Blue1 ja AirFinland.
Niin, ajattelin vaan että ay-liike varmasti on aatteeseensa olennaisesti kuuluvan solidaarisuuden nimissä huolestunut myös intialaisten tovereidensa työoloista ja palkkaehdoista. Vai ettei vain taas olisikin ollut kyse ay-pomojen vallantavoittelusta.punaiset_lasit kirjoitti:Mitä sitä turhaa lakkoilemaan. Riittää, kun vittuilee niille hieman ja pitää huolen, että miehistönnokset koostuvat vain naudanlihasta.
vetti kirjoitti:Totta.
Mutta kyllä tässä nimenomaisessa lakossa Finnairin herrat saavat myös katsoa peiliin; ovat suostuneet vain vuosi sitten TESin lisäpöytäkirjaan oman firmansa kohdalla, joka takaa sen 30% paremmat palkat. Ei se niin vaikeaa voinut olla vuosi sitten nähdä nykytilanne.
Lopputuloshan tosin taitaa tosin olla, että Finski ulosliputtaa koneitaan Aerolle nykyistä enemmän jossei työntekijäpuoli jousta. Näin itse taitaisin tehdä (pelkästään julkisuudessa olleiden tietojen perusteella), noudattaen "normiTESsiä" kuten esim Blue1 ja AirFinland.
Mielenkiinnolla vaan odotan mitä noin vuoden kuluttua tapahtuu, kun slsy:n ja Finnairin työehtosopimus päättyy. Haettiinko tällä lyhyellä lakolla sitten asemia seuraavaa neuvottelukierrosta ajatellen?
Tami Talk kirjoitti:Päivitäpä tästä tietosi oikeiksi: 30% korkeammat palkat EIVÄT OLE TOTTA!
Master God kirjoitti:Eikös tästäkin kannattaisi vähän lakkoilla? Vai noudatetaanko heidänkin kohdallaan suomalaista TESsiä Finnair-lisäpöytäkirjoineen?
Siis ihan vaan sen takia, että varmistettaisiin Finnairin heikko kilpailukyky muihin yhtiöihin nähden.
Tami Talk kirjoitti:...ja vielä lisäksi se, että Finnairin kilpailijat ovat todellisuudessa Lufthansa, SAS, British Airways, Air France ja KLM. Blue1 on pieni alueellinen toimija ja AirFinland on hyvä kilpailija kapealla lomalentosektorilla.
Master God kirjoitti:Niin, ajattelin vaan että ay-liike varmasti on aatteeseensa olennaisesti kuuluvan solidaarisuuden nimissä huolestunut myös intialaisten tovereidensa työoloista ja palkkaehdoista. Vai ettei vain taas olisikin ollut kyse ay-pomojen vallantavoittelusta.
Jos ay-liike toimisi loogisesti ja aatteensa mukaan oikein, se ajaisi tietenkin myös muiden kuin suomalaisten työntekijöiden asiaa. Samassa yhtiössä ja samaa työtähän hekin tekevät; eikö heille kuuluisi silloin sama palkka? Vai onko intialainen jotenkin alempiarvoinen?
Analyytikko_ kirjoitti:Nykytilanteesta puhuttaessa, tulee mielenkiintoiset väännöt uudesta työehtosopimuksesta tuossa ensi kesänä, saa nähdä esitetäänkö säästötoimenpiteitä tai muita vaatimuksia säästötoimiin ja ollaanko niihin valmiita?
Tuohon toiseen kohtaan jo eilen mainittua. Ey-tuomioistuimen ennakkoratkaisu nimenomaan antoi kieltävän vastauksen tällaiselle kikkailulle, jossa ikäänkuin kierretään tätä säännöstä. Asiallisesti saman emoyhtiön palveluksessa olevien ja samalle emolle tosiasiassa töitä tekevien (tässä tapauksessa Finnair-Aero-yhteys tämän täyttää) työsuhteisiin on sovellettava samoja työehtoja. Näin ollen ei vain tuosta noin voida siirtää ihmisiä huonommille palkoille nykyisen voimassaolevan TES:n aikana (siis se joka takaa 30% paremmat palkat).
clip
340-malli ratkaisuksi 350-mallin mahdollisesti koskaan ilmestymättä kuulostaa huonolta ratkaisulta.
punaiset_lasit kirjoitti:Kuinka ei ole Blue1(=SAS) Finnairin kilpailija? Kilpailee suoraan kotimaan ja euroopan reiteillä Finnairin kanssa. Kai se Finski näiltäkin reiteiltä yrittää katetta kerätä? Air Finland on suora kilpailija Finnairin lomalentojen kanssa ja kova sellainen. British Airways on samassa allianssissa Finnairin kanssa, joten mitään veristä kilpailua tuskin on. Air France ei kauheasti Finnairin kanssa kilpaile samoista reiteistä, muuten tuskin lentäisivät code sharea väliä Hel-Par-Hel?
Finnairin pahimmat kilpailijat ovat SAS/Blue1, Air Finland, ja Lufthansa.
vetti kirjoitti:340-malli (vaikka onkin kuulemma uusin 340-malli mitä Finski tilasi) ei missään tapauksessa ole pitkällä tähtäimellä kilpailukykyinen Boeingin uusiin malleihin verrattuna. Jos niin käy, että 350 jää Airbussilta tekemättä tai myöhästyy vielä enemmän, Boeingin kelkkaan hyppääminen on aika todennäköinen vaihtoehto.
Tami Talk kirjoitti:AirFinlandista jo mainitsin. Kova kilpailija lomaliikenteessä, joka on syönyt Finnairin kannattavuutta. Pääpointti oli se, että sillä ei ole 30% pienemmät palkat.
vetti kirjoitti:Niin kuin sanoin, olin tuota mieltä vain julkisuudessa olleiden tietojen perusteella. Ja en mitenkään myöskään usko työntekijäliiton palkkatietoja. Ei ne yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa.
Ja yleensä, ikävä kyllä myös Tamille, olen huomannut että ne työnantajan antamat palkkatiedot ovat yleensä lähempänä totuutta. Sikäli kun työntekijäpuoli edes niitä suostuu antamaan - lisäthän ei esimerkiksi ole työntekijäliiton mielestä edes palkkaa. Mitä ne sitten on??
Mitään totuutta minulla ei aiheesta missään tapauksessa ole, ei edes voi olla, kun en kuulu tässä tapauksessa sen enempää työntekijöihin kuin työnantajiinkaan.
punaiset_lasit kirjoitti:Off topic, mutta Air finland kävi hoitamassa tänään yhden Finnairin lomalennon. Olikohan kustannukset halvemmat ;)?
vlad kirjoitti:Jos Airbus 350 myöhästyy vielä muutamalla vuodella niin en itsekään pidä mahdottoma sitä etteikö Finnairilla mietittäisi tarkkaan sitä mihin kalustoon (Boeing) jatkossa katse suunnattaisi, tosin Finnairilla on jo sen verran paljon Airbusin kalustoa, että harkinta lienee hyvin pitkän työn tulos.
Tami Talk kirjoitti:Tässähän on vain se ongelma, että koneiden ostajia on maailmalla nyt paljon liikkeellä. Eipä mahda Finnair päästä kovin paljoa kiilaamaan toimitusjonossa Boeingilla.
Tami Talk kirjoitti:Et muuten vastannut siihen, että miksi slsy:n joustot eivät riitä, vaikka niillä saavutetaan sama säästö ja miksi sitä YT-menettelyn säästöä ei muisteta tuoda esiin ja haluta ottaa mukaan keskusteluun?
Carlos kirjoitti:- harjoittaisin lentobisnestä missä huvittaa/kannattaa.