Lakko!

  • 298 407
  • 2 354

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Master God kirjoitti:
Mikä se lopullinen tulos näiden uusien ihmisten palkkaamisesta eli alkuperäisestä aiheesta sitten oli?

Maikkarin tekstitv kertoo "Ratkaisu ei juuri muuta nykyisiä työehtoja. Finnairiin palkattaviin työntekijöihin noudatetaan nykyisen työehtosopimuksen mukaista palkkausta".

Jooh. Ei mitään yllättävää - ihmetyttää, miksi Finskin porukka edes lakkoon saakka homman päästivät, kun eivät sitten olleet valmiita näkökantojaan puolustamaan. No ans kattoo, kuinkakohan monta uutta työntekijää Finski nyt sitten palkkaa...?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Jos Finnair ei nyt palkkaakaan näitä 500 uutta työntekijää Suomesta, niin ay-liike on varmasti tyytyväinen. Sitähän se ilmiselvästi haluaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
vetti kirjoitti:
No ans kattoo, kuinkakohan monta uutta työntekijää Finski nyt sitten palkkaa...?

Varmaan ne kaikki, jotka viime haussa hyväksyttiin. Pakko niitä emoja on lisää saada, siihen tahtiin uusia reittejä avataan/on avattu. Mielenkiinnolla vaan odotan mitä noin vuoden kuluttua tapahtuu, kun slsy:n ja Finnairin työehtosopimus päättyy. Haettiinko tällä lyhyellä lakolla sitten asemia seuraavaa neuvottelukierrosta ajatellen?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Eiköhän siellä töitä ole?

Master God kirjoitti:
Jos Finnair ei nyt palkkaakaan näitä 500 uutta työntekijää Suomesta, niin ay-liike on varmasti tyytyväinen. Sitähän se ilmiselvästi haluaa.

En vielä tiedä tarkkaa tulosta, mutta uskon, että palkkaa aivan jokaisen.

Tämänhetkisiä määräaikaisia 188 ja reserviläisiä noin 120. Nämä aivan varmasti palkataan, näin uskon. yhteensä siis 300, jotka ovat jo Finnairilla aiemmin työskennnelleet (osa muuten ensimmäisen pätkän tehneet jo vuonna 1999).

Loput kaksisataa ovat aloittamassa kursseja nyt syksyllä, ilmeisesti ensimmäiset jo ensi viikolla ja loputkin vuoden vaihteen jälkeen. Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, karkoittiko tämä soppa kurssille tulijoita. Heillehän ei näistä Aero-kuvioista infottu mitään rekrytoinnin aikana.

Keväällä uusia (tai siis uusia ja "vanhoja uusia") on töissä varmaankin sen 500. Lisäksihän firma on palkkaamassa kymmenkunta intialaista avattavalle Delhi-reitille. He ovat jo koulutuksensa aloittaneet.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Tami Talk kirjoitti:
Lisäksihän firma on palkkaamassa kymmenkunta intialaista avattavalle Delhi-reitille. He ovat jo koulutuksensa aloittaneet.
Eikös tästäkin kannattaisi vähän lakkoilla? Vai noudatetaanko heidänkin kohdallaan suomalaista TESsiä Finnair-lisäpöytäkirjoineen?

Siis ihan vaan sen takia, että varmistettaisiin Finnairin heikko kilpailukyky muihin yhtiöihin nähden.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Master God kirjoitti:
Eikös tästäkin kannattaisi vähän lakkoilla? Vai noudatetaanko heidänkin kohdallaan suomalaista TESsiä Finnair-lisäpöytäkirjoineen?

Mitä sitä turhaa lakkoilemaan. Riittää, kun vittuilee niille hieman ja pitää huolen, että miehistönnokset koostuvat vain naudanlihasta.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
vetti kirjoitti:
Totta.

Mutta kyllä tässä nimenomaisessa lakossa Finnairin herrat saavat myös katsoa peiliin; ovat suostuneet vain vuosi sitten TESin lisäpöytäkirjaan oman firmansa kohdalla, joka takaa sen 30% paremmat palkat. Ei se niin vaikeaa voinut olla vuosi sitten nähdä nykytilanne.

Lopputuloshan tosin taitaa tosin olla, että Finski ulosliputtaa koneitaan Aerolle nykyistä enemmän jossei työntekijäpuoli jousta. Näin itse taitaisin tehdä (pelkästään julkisuudessa olleiden tietojen perusteella), noudattaen "normiTESsiä" kuten esim Blue1 ja AirFinland.

Ihan vihon viimeisen kerran on korjattava tämä väärä tieto!

Olet syönyt Finnairin johdon propagandan koukkuineen, siimoineen, onkivapoineen ja ongesta kiinni pitävine JukkaHienosineen ja KaisaVikkuloineen!

Päivitäpä tästä tietosi oikeiksi: 30% korkeammat palkat EIVÄT OLE TOTTA!

Blue1:lla on myös oma lisäpöytäkirja, jonka mukaisesti se maksaa valtakunnallista sopimusta korkeampia palkkoja erillisen sektorilisäjärjestelmän kautta.

AirFinlandilla on poikkeuslupa siirtymäkauden ajan (tämän sopimuskauden loppuun asti) olla noudattamatta valtakunnallista sopimusta. AirFinland maksaa työntekijöilleen Finnairia korkeampia peruspalkkoja. Haittatyölisät ovat Finnairilla parempia. Arvioni mukaan kokonaistilanne on se, että AirFinlandin nuoret työntekijät tienaavat suunnillleen saman kuin Finnairilla, mutta ikävuosien karttuessa jäisivät Finnairilaisia jälkeen. 30% on kuitenkin raakasti yläkanttiiin. On muistettava, että AirFinland on toiminut vasta muutaman vuoden, joten heilllä näitä Kekkosen ensimmäisellä kaudella aloittaneita ei ole.

...ja vielä lisäksi se, että Finnairin kilpailijat ovat todellisuudessa Lufthansa, SAS, British Airways, Air France ja KLM. Blue1 on pieni alueellinen toimija ja AirFinland on hyvä kilpailija kapealla lomalentosektorilla.

Älkää siis enää koskaan ikinä milloinkaan puhuko 30% kilpailijoita korkeammista palkoista!
 
Viimeksi muokattu:

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
punaiset_lasit kirjoitti:
Mitä sitä turhaa lakkoilemaan. Riittää, kun vittuilee niille hieman ja pitää huolen, että miehistönnokset koostuvat vain naudanlihasta.
Niin, ajattelin vaan että ay-liike varmasti on aatteeseensa olennaisesti kuuluvan solidaarisuuden nimissä huolestunut myös intialaisten tovereidensa työoloista ja palkkaehdoista. Vai ettei vain taas olisikin ollut kyse ay-pomojen vallantavoittelusta.

Jos ay-liike toimisi loogisesti ja aatteensa mukaan oikein, se ajaisi tietenkin myös muiden kuin suomalaisten työntekijöiden asiaa. Samassa yhtiössä ja samaa työtähän hekin tekevät; eikö heille kuuluisi silloin sama palkka? Vai onko intialainen jotenkin alempiarvoinen?
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
vetti kirjoitti:
Totta.

Mutta kyllä tässä nimenomaisessa lakossa Finnairin herrat saavat myös katsoa peiliin; ovat suostuneet vain vuosi sitten TESin lisäpöytäkirjaan oman firmansa kohdalla, joka takaa sen 30% paremmat palkat. Ei se niin vaikeaa voinut olla vuosi sitten nähdä nykytilanne.

Lopputuloshan tosin taitaa tosin olla, että Finski ulosliputtaa koneitaan Aerolle nykyistä enemmän jossei työntekijäpuoli jousta. Näin itse taitaisin tehdä (pelkästään julkisuudessa olleiden tietojen perusteella), noudattaen "normiTESsiä" kuten esim Blue1 ja AirFinland.

Nykytilanteesta puhuttaessa, tulee mielenkiintoiset väännöt uudesta työehtosopimuksesta tuossa ensi kesänä, saa nähdä esitetäänkö säästötoimenpiteitä tai muita vaatimuksia säästötoimiin ja ollaanko niihin valmiita?

Tuohon toiseen kohtaan jo eilen mainittua. Ey-tuomioistuimen ennakkoratkaisu nimenomaan antoi kieltävän vastauksen tällaiselle kikkailulle, jossa ikäänkuin kierretään tätä säännöstä. Asiallisesti saman emoyhtiön palveluksessa olevien ja samalle emolle tosiasiassa töitä tekevien (tässä tapauksessa Finnair-Aero-yhteys tämän täyttää) työsuhteisiin on sovellettava samoja työehtoja. Näin ollen ei vain tuosta noin voida siirtää ihmisiä huonommille palkoille nykyisen voimassaolevan TES:n aikana (siis se joka takaa 30% paremmat palkat).

Muuten tulee mieleen tämän päivän Suomen kuvalehdestä poimittu Finnairin jonkun pomon haastattelu, jossa mainitaan Finnairin konekaupoista. Koska kaupat uusista 350-koneista ovat sitovia, Airbus maksaa korvauksia tai sitten se laittaa töppöstä toisen eteen ja alkaa todenteolla tekemään sitä 350-malliaan valmiiksi. Toisekseen neuvottelut ovat jo käynnissä Airbusin kanssa ( ilmeisesti siitä, miten sen koneen kanssa käy tai tuleeko suoraan korvauksia). Samassa yhteydessä Finnairin edustaja mainitsee Boeingin ottaneen jo yhteyttä Finskiin, kilpailijan koneuutuuden viivästyessä, Boeing on tarjonnut omasta mallistostaan vastaavaa konetta. Vakavasti kannattaisi Finskin miettiä Boeingin kelkkaan hyppäämistä ja 757-ohjaajien siirtämistä näiden uusien koneiden miehistöksi+uudet lisäkoulutukset lentäjille. 340-malli ratkaisuksi 350-mallin mahdollisesti koskaan ilmestymättä kuulostaa huonolta ratkaisulta.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Mielenkiinnolla vaan odotan mitä noin vuoden kuluttua tapahtuu, kun slsy:n ja Finnairin työehtosopimus päättyy. Haettiinko tällä lyhyellä lakolla sitten asemia seuraavaa neuvottelukierrosta ajatellen?

Ensi syksy on monenkin TESsin kannalta mielenkiintoista aikaa, sillä aika monella alalla vanha päättyy syyskuun lopussa. Olisi oletettavaa, että Finnairilla on muidenkin tahojen (mekaanikot, laukunheittäjät, muonittajat, rahtaajat, kenttävirkailijat) omat sopimusneuvottelut edessä. Jotenkin on sellainen kutina, että aivan ilman selkkauksen mahdollisuutta ei ensi syksyä eletä. Tosin, sehän riippuu täysin osapuolista.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tami Talk kirjoitti:
Päivitäpä tästä tietosi oikeiksi: 30% korkeammat palkat EIVÄT OLE TOTTA!

Niin kuin sanoin, olin tuota mieltä vain julkisuudessa olleiden tietojen perusteella. Ja en mitenkään myöskään usko työntekijäliiton palkkatietoja. Ei ne yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa.

Ja yleensä, ikävä kyllä myös Tamille, olen huomannut että ne työnantajan antamat palkkatiedot ovat yleensä lähempänä totuutta. Sikäli kun työntekijäpuoli edes niitä suostuu antamaan - lisäthän ei esimerkiksi ole työntekijäliiton mielestä edes palkkaa. Mitä ne sitten on??

Mitään totuutta minulla ei aiheesta missään tapauksessa ole, ei edes voi olla, kun en kuulu tässä tapauksessa sen enempää työntekijöihin kuin työnantajiinkaan.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Pää pois perseestä!

Master God kirjoitti:
Eikös tästäkin kannattaisi vähän lakkoilla? Vai noudatetaanko heidänkin kohdallaan suomalaista TESsiä Finnair-lisäpöytäkirjoineen?

Siis ihan vaan sen takia, että varmistettaisiin Finnairin heikko kilpailukyky muihin yhtiöihin nähden.

On nyt niin ala-arvoista provoilua, että ehkä voisi jättää kommentoimatta. Aloitan kuitenkin aiempiin rikkuriviesteihisi viitaten.

Tällä kertaa lakko ei todellakaan ollut ay-miesten junailema vittuilushow. Firma ilmoitti jääräpäisesti pudottavansa palkkoja ja lisäävänsä työtuntimäärää, vaikka sopimus on voimassa 30.9.2007 asti. Päätöksestään se ilmoitti sähköpostilla työntekijälle ja antoi vastausaikaa pari vuorokautta. Ota tai jätä!

Tässä tilanteessa AY-väki tuli sopimusrikkomuksen kohteeksi joutuneiden jäsentensä tueksi. Henkilöstön pyynnöstä ja siksi, että rikkomus oli pöyristyttävä ja työnantajan menettely moraalisesti alle kaiken arvostelun.

Rikkuriaste oli mitätön ja lähes koko henkilöstö oli todella voimakkaasti yhtenäinen.

Sopimuksessa on sovittu se osuus minkä verran voi koneissa voi olla ulkomaista työvoimaa. Tämä työvoima on tärkeää erityisesti kielitaidon ja kulttuurintuntemuksen vuoksi. Kiinalaisia, japanilaisia, thaimaalaisia työskentelee koneissa omilla sopimuksillaan tietty määrä, joka on sovittu työnantajan ja työntekijöiden välillä.

Näistä intialaisistakin on sovittu! Ei ole mitään syytä lakkoilla, koska asiasta on sovittu! Eri asia olisi, jos sopimusta rikottaisiin!

Kilpailukyvyn ylläpitämiseksi henkilöstö on jo joustanut ja osittain palkkioita on jo leikattu. Tästähän Sinä et tietenkään mitään tiedä, sillä uskot kaiken propagandan, mitä ilmoille syötetään. Kilpailukyky Finnairilla on lähivuosina erittäin hyvä. Seuraavan kerran kilpailukyvyn vaikutus tulee sovittavaksi ensi syksyn neuvotteluissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tami Talk kirjoitti:
...ja vielä lisäksi se, että Finnairin kilpailijat ovat todellisuudessa Lufthansa, SAS, British Airways, Air France ja KLM. Blue1 on pieni alueellinen toimija ja AirFinland on hyvä kilpailija kapealla lomalentosektorilla.

Kuinka ei ole Blue1(=SAS) Finnairin kilpailija? Kilpailee suoraan kotimaan ja euroopan reiteillä Finnairin kanssa. Kai se Finski näiltäkin reiteiltä yrittää katetta kerätä? Air Finland on suora kilpailija Finnairin lomalentojen kanssa ja kova sellainen. British Airways on samassa allianssissa Finnairin kanssa, joten mitään veristä kilpailua tuskin on. Air France ei kauheasti Finnairin kanssa kilpaile samoista reiteistä, muuten tuskin lentäisivät code sharea väliä Hel-Par-Hel?

Finnairin pahimmat kilpailijat ovat SAS/Blue1, Air Finland, ja Lufthansa.

Edit: KLM:stä en oikein osaa sanoa. Ei minun mielestäni kilpaile (vielä) kauheasti Aasian reiteillä, joihin Finnair kuitenkin kovasti panostaa. Tämä oli vähän mutua...
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Master God kirjoitti:
Niin, ajattelin vaan että ay-liike varmasti on aatteeseensa olennaisesti kuuluvan solidaarisuuden nimissä huolestunut myös intialaisten tovereidensa työoloista ja palkkaehdoista. Vai ettei vain taas olisikin ollut kyse ay-pomojen vallantavoittelusta.

Jos ay-liike toimisi loogisesti ja aatteensa mukaan oikein, se ajaisi tietenkin myös muiden kuin suomalaisten työntekijöiden asiaa. Samassa yhtiössä ja samaa työtähän hekin tekevät; eikö heille kuuluisi silloin sama palkka? Vai onko intialainen jotenkin alempiarvoinen?

Huoh!

Palkkauksessa huomioidaan se, missä maassa työntekijä pitää asemapaikkaansa ja millainen on tämän maan elinkustannusten taso.

Finnairilla kalleinta palkkaa saavat japanilaiset, sitten suomalaiset, sitten thaimaalaiset, sitten kiinalaiset ja intialaiset.

Tämän varmasti sinäkin ymmärrät, sillä ethän sinä kesälomallasi Virossa maksa oluestasi samaa hintaa kuin Suomessa, vaikka oletkin noin solidaarinen?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Analyytikko_ kirjoitti:
Nykytilanteesta puhuttaessa, tulee mielenkiintoiset väännöt uudesta työehtosopimuksesta tuossa ensi kesänä, saa nähdä esitetäänkö säästötoimenpiteitä tai muita vaatimuksia säästötoimiin ja ollaanko niihin valmiita?

Tuohon toiseen kohtaan jo eilen mainittua. Ey-tuomioistuimen ennakkoratkaisu nimenomaan antoi kieltävän vastauksen tällaiselle kikkailulle, jossa ikäänkuin kierretään tätä säännöstä. Asiallisesti saman emoyhtiön palveluksessa olevien ja samalle emolle tosiasiassa töitä tekevien (tässä tapauksessa Finnair-Aero-yhteys tämän täyttää) työsuhteisiin on sovellettava samoja työehtoja. Näin ollen ei vain tuosta noin voida siirtää ihmisiä huonommille palkoille nykyisen voimassaolevan TES:n aikana (siis se joka takaa 30% paremmat palkat).
clip
340-malli ratkaisuksi 350-mallin mahdollisesti koskaan ilmestymättä kuulostaa huonolta ratkaisulta.

Ensi kesästä tulee kieltämättä alalla mielenkiintoinen... säästöjähän kaivataan, mutta mistä niitä sitten otetaan?

Tuo ennakkoratkaisu onkin mielenkiintoinen - en jostain syystä ollut edes kuullut siitä. Mitenköhän tämä ennakkoratkaisu pätee esim. laivaliikenteeseen - nythän esim Tallink on yhden laivansa liputtanut Latvian lipun alle (Riika-Tukholma), halvempien kustannusten perässä. Ja näitä esimerkkejä löytyy lähempääkin. Mutta kuten sanoin, en tiedä tuota ennakkoratkaisua - tarkempia infoja olisi ihan kiva kuulla, vaikka yyveellä tai laitelkaa linkkiä.

340-malli (vaikka onkin kuulemma uusin 340-malli mitä Finski tilasi) ei missään tapauksessa ole pitkällä tähtäimellä kilpailukykyinen Boeingin uusiin malleihin verrattuna. Jos niin käy, että 350 jää Airbussilta tekemättä tai myöhästyy vielä enemmän, Boeingin kelkkaan hyppääminen on aika todennäköinen vaihtoehto.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
punaiset_lasit kirjoitti:
Kuinka ei ole Blue1(=SAS) Finnairin kilpailija? Kilpailee suoraan kotimaan ja euroopan reiteillä Finnairin kanssa. Kai se Finski näiltäkin reiteiltä yrittää katetta kerätä? Air Finland on suora kilpailija Finnairin lomalentojen kanssa ja kova sellainen. British Airways on samassa allianssissa Finnairin kanssa, joten mitään veristä kilpailua tuskin on. Air France ei kauheasti Finnairin kanssa kilpaile samoista reiteistä, muuten tuskin lentäisivät code sharea väliä Hel-Par-Hel?

Finnairin pahimmat kilpailijat ovat SAS/Blue1, Air Finland, ja Lufthansa.

Olemme asioista samaa mieltä, mutta en ilmeisesti osannut ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi.

AirFinlandista jo mainitsin. Kova kilpailija lomaliikenteessä, joka on syönyt Finnairin kannattavuutta. Pääpointti oli se, että sillä ei ole 30% pienemmät palkat.

Finnair elää nyt Aasian strategian varassa. Se täyttää Aasian koneensa matkustajilla ja kuljettaa heidät myös Helsingistä edelleen Euroopan kohteisiin.

Tässä kilpailussa Finnair kilpailee myös samaan allianssiin kuuluvien kanssa. Kuka saa minkäkin osan lipputulosta matkustajasta, joka lentää vaikkapa Sezhuanista Budapestiin tai Tokiosta Barcelonaan. Näin ollen BA ja Air France ovat kilpailijoita, vaikka tekevät Finnairin kanssa joillakin reiteillä molempia hyödyttävää yhteistyötä.

Sas (ja sen sisällä Blue1) ovat kilpailijoita, mutta tarkoitin Blue1:n osalta sitä, että se on pieni toimija. Samalla lailla FlyNordic (Finnairin osa) on pienenä kilpailijana SAS:n kanssa Skandinaviassa.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
vetti kirjoitti:
340-malli (vaikka onkin kuulemma uusin 340-malli mitä Finski tilasi) ei missään tapauksessa ole pitkällä tähtäimellä kilpailukykyinen Boeingin uusiin malleihin verrattuna. Jos niin käy, että 350 jää Airbussilta tekemättä tai myöhästyy vielä enemmän, Boeingin kelkkaan hyppääminen on aika todennäköinen vaihtoehto.

Tällä hetkellä Airbus 350 on edelleen piirrustuspöydällä ja Boeing on lähestynyt Finnairia 787:n toimittamisesta. Pahimmassa tapauksessa Airbus 350 jää vain piirrustuspöytäasteelle, tosin Finnairilla toivotaan, että kuukauden parin sisään tehtäisi päätös koneen jatkon suhteen. Jos kone jää lopulta toteuttamatta niin siitä aiheutuu Finnairille ongelmia mutta Finnairin onneksi heillä on koneesta sitovat tilaukset eli Airbus joutuu nyt pohtimaan tilalle joko koneita tai rahaa.

Jos Airbus 350 myöhästyy vielä muutamalla vuodella niin en itsekään pidä mahdottoma sitä etteikö Finnairilla mietittäisi tarkkaan sitä mihin kalustoon (Boeing) jatkossa katse suunnattaisi, tosin Finnairilla on jo sen verran paljon Airbusin kalustoa, että harkinta lienee hyvin pitkän työn tulos.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tami Talk kirjoitti:
AirFinlandista jo mainitsin. Kova kilpailija lomaliikenteessä, joka on syönyt Finnairin kannattavuutta. Pääpointti oli se, että sillä ei ole 30% pienemmät palkat.

Off topic, mutta Air finland kävi hoitamassa tänään yhden Finnairin lomalennon. Olikohan kustannukset halvemmat ;)?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
vetti kirjoitti:
Niin kuin sanoin, olin tuota mieltä vain julkisuudessa olleiden tietojen perusteella. Ja en mitenkään myöskään usko työntekijäliiton palkkatietoja. Ei ne yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa.

Ja yleensä, ikävä kyllä myös Tamille, olen huomannut että ne työnantajan antamat palkkatiedot ovat yleensä lähempänä totuutta. Sikäli kun työntekijäpuoli edes niitä suostuu antamaan - lisäthän ei esimerkiksi ole työntekijäliiton mielestä edes palkkaa. Mitä ne sitten on??

Mitään totuutta minulla ei aiheesta missään tapauksessa ole, ei edes voi olla, kun en kuulu tässä tapauksessa sen enempää työntekijöihin kuin työnantajiinkaan.

Lisät ovat palkkaa, minun mielestäni. Jos työtä tehdään yöllä, sunnuntaina, juhlapyhänä tai pitkän pätkän (vaikkapa 12 tuntia) kerrallaan tai sitten lisätunteja (eli ylityötä), niin siitä saadaan lisää palkkaa. Simple!

Siitä, onko ulkomaanpäiväraha palkkaa voidaan olla kahta mieltä. Työnantaja ilmoitti sen ikään kuin palkaksi, mutta paljon matkustavien mielestä se on kulujen kattamiseksi maksettava korvaus. Tuloa se on joka tapauksessa. Lentoemäntä saa päivärahoja reiteistä riippuen. Työnjohto-oikeus on työnantajalla. Tästä kirjottelin aiemmin. Omassa tilissäni päivärahoja tulee kuukaudessa 350-500 euroa, riippuen reiteistä. Mutta kyllä niiden eteen ollaan sitten kotoakin poissa. Työaikahan (joka on siis tunneissa pieni) ei juokse kohteessa perillä oltaessa. Tästäkin kirjoitin aiemmin.

Raha on se, joka mieliä kiihoittaa. Hiljattain alalle tulleena, kaksi tai kolme kaukolentoa kuukaudessa lentävänä tienaan vuodessa KAIKKINE LISINEEN noin 24000€ BRUTTO sekä päivärahoja noin 5000€ (nehän ovat netto). Verojen jälkeen siis tilille tulee se noin 2000€/kk. Tosin, jos sairastun tai työtä annetaankin vähän, niin tulot putoavat nopeasti. Jos saisin paljon ylitöitä, niin tulot nousisivat.

Työnantajan ilmoittamat tiedot olivat yläkanttiin ilmoitettuja ja tuli kyllä sellainen mieleen, että niissä oli joko jäänyt sivukulut mukaan tai sitten kokonaispalkkasumma oli jaettu väärällä luvulla. Keskiansio ei todellakaan ole yli 40 000€. Olisikin, niin voisi pitää sapattia ainakin viikon joka kuukaudesta.

Pointti kaiken kaikkiaan oli se, että sitä valtakunnallista sopimusta ei tällä hetkellä noudata kukaan! Blue 1:lla on oma lisäpöytäkirja ja AirFinlandilla siirtymäajan erillinen sopimus. Silti työnantaja veti sitä valtakunnallista sopimusta koko ajan esiin. Sen sopimuksen sisällöstä kirjoitin muuten myöskin tuolla aiemmin. Perusjuttu oli siis se, että työmäärä kasvaisi 25h/kk ja samalla palkka putoaisi yli 10%. Tietysti myös kaikki lisät putoaisivat, koska tuntipalkka olisi vastaavasti pienempi. Tuolla huonommalla sopimuksella työnteko ei todellakaan olisi enää mielekästä.
 
Viimeksi muokattu:

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
punaiset_lasit kirjoitti:
Off topic, mutta Air finland kävi hoitamassa tänään yhden Finnairin lomalennon. Olikohan kustannukset halvemmat ;)?

Taisipa olla muuten niin, että Air Finland perui osan omista lennoistaan?

Nythän Air Finlandilla oli myyjän markkinat, joten eiköhän sieltä ole osattu riittävän ;-) suuri lasku Finnairille lähettää. Jos ei, niin sitten sielläkin olisi johtajien vaihtaminen paikallaan.

No, eiköhän nyt nämä Finnairin lakonaikaiset älyttömät tappiot pian oteta meiltä työntekijöiltä jonkinlaisina joustoina vielä moneen kertaan pois. Valitettavasti!
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
vlad kirjoitti:
Jos Airbus 350 myöhästyy vielä muutamalla vuodella niin en itsekään pidä mahdottoma sitä etteikö Finnairilla mietittäisi tarkkaan sitä mihin kalustoon (Boeing) jatkossa katse suunnattaisi, tosin Finnairilla on jo sen verran paljon Airbusin kalustoa, että harkinta lienee hyvin pitkän työn tulos.

Tässähän on vain se ongelma, että koneiden ostajia on maailmalla nyt paljon liikkeellä. Eipä mahda Finnair päästä kovin paljoa kiilaamaan toimitusjonossa Boeingilla.

Airbus varmasti tekee kaikkensa, jotta sopimus Finnairiin ei kirpoa.

Tuo alakin se muuten heittelee. Eipä ole montaa vuotta, kun Boeing oli vaikeuksissa ja Airbus porskutti. Nyt osat ovat kääntyneet, mutta milloinkahan ne kääntyvät taas takaisin?

Menee offtopic-osastolle.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tami Talk kirjoitti:
Tässähän on vain se ongelma, että koneiden ostajia on maailmalla nyt paljon liikkeellä. Eipä mahda Finnair päästä kovin paljoa kiilaamaan toimitusjonossa Boeingilla.

Tällä hetkellä Boeing on kuitenkin lähestynyt Finnairia uuden 787:n toimitusten suhteen joten mikäli Airbus vielä myöhästyy niin en pidä missään mielessä mahdottomana sitä etteikö Finnair voisi lopullisesti kääntyä jonkin toisen valmistajan (Boeing) puoleen. Toisaalta mikäli Airbus saa A-350 toimitettua aikatalussaan (siinä myöhästyneessä) niin en todellakaan pidä ihmeenä sitä etteikö Finnair pitäytyisi Airbusin asiakkaana.

Seuraavat kuukaudet ovat loppujen lopuksi varsin ratkaisevia ja jos Airbus ei saa konettaan (A-350) paperia pidemmälle niin moni asiakas voi kääntyä Boeingin puoleen - Finnair näiden mukana ja siinä mielessä Finnairilla voi olla etulyöntiasema kun Boeing on jo aiemmin lähestynyt yhtiötä.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Tami Talk kirjoitti:
Et muuten vastannut siihen, että miksi slsy:n joustot eivät riitä, vaikka niillä saavutetaan sama säästö ja miksi sitä YT-menettelyn säästöä ei muisteta tuoda esiin ja haluta ottaa mukaan keskusteluun?

En tiedä. Sanotaanko niin, että tässä haetaan ehkä ratkaisua, mikä mahdollistaa jatkossa suuremmat kustannussäästöt.

Sillä varauksella, etten nyt tiedä, mitä tänään on sovittu, kun ratkaisuun päästiin.
 

scholl

Jäsen
Carlos kirjoitti:
- harjoittaisin lentobisnestä missä huvittaa/kannattaa.

Ei ole mahdollista.

Lentoliikenteen 7 freedomia määrittelee aika tarkasti mitä saa tehdä. Ja lentäminen maiden välillä on aika pitkälti bilateraalisten sopimusten varassa. EU:ssa toki nykyään saa toimia lähes miten vain maiden sisällä ja EU pyrkii tekemään yhdellä suulla bilateraalisia sopimuksia muidenkin kanssa, mutta siis lentoyhtiön rekisteröiminen EU:n ulkopuolelle. Palaillaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös