Master God kirjoitti:
En olekaan. En todellakaan. Olen katkera siitä, että nämä hyvin tienaavat tahallaan jarruttavat Finnairin ja Suomen kilpailukykyä estämällä sellaisten henkilöiden pääsyn töihin, jotka olisivat valmiita tekemään töitä pienemmälläkin palkalla. Nyt he makaavat kotona nostamassa työttömyyspäivärahaa.
Minusta on hyvä, että ihmiset tienaavat hyvin, mutta kyllä sen hyvän palkan pitäisi perustua omiin työsuorituksiin tai vallitsevaan markkinatilanteeseen, eikä ay-liikkeen junttapolitiikkaan.
Huoh! Toivottavasti Sulla on nyt ollut vaan muutama huono päivä, eikä elämäsi ole oikeasti noin surkeaa.
Viitaten aiempaan: en laskenut 24 000€ vuosiansioon mukaan päivärahoja.
Sen sijaan laskin siihen mukaan kaikki lisäkorvaukset lisätunneista, yötyöstä, sunnuntaitöistä, juhlapyhistä ja pitkistä päivistä.
Ensinnäkään en pidä nyt itseäni mitenkään erityisen hyvätuloisena, mutta tuo Sun kommentti tuossa lopussa on aika huvittava. Tulee vähän semmoinen olo, että ihmiset saavat tienata, mutta eivät saakaan tienata, jos Sinä et sitä työtä arvosta. Minusta tuo nykyinen taso on koulutuksen, vastuun, työmäärän, vaativuuden ja vittumaisuuden suhteen kohtuullisen oikealla tasolla.
...ja ennen kuin kirjoitat sairaanhoitajista ja lastentarhaopettajista, niin muistutan, että ei Hienonen meidän palkkoja ollut laskemassa siksi, että siirtäisi rahaa Tehy:lle tai HUS:lle. Tämä "palkan oikea taso" -keskustelu on kokonaan toinen juttu, mutta minäkin olen sitä mieltä, että mm. hoitoala tarvitsisi palkkatason noston. Itse asiassa aika moni hoitaja on tullut lentoemoksi juuri siitä syystä.
Kilpailukyvyn romuttajaksi suostun, mutta kyllä tämä maa aika heikolla tolalla on, jos se siihen kaatuu, että Finnair maksaa ensi syksyyn asti minulle ja kahdellesadalle muulle muutama sata euroa kuussa enemmän. Nyt on pakko ottaa "viimeiset irti", ennen kuin ollaan konkurssissa.
En myöskään usko, että edes Sinä olet vakavissasi ehdottamassa, että työhön pitäisi aina palkata se, joka sitä halvimmalla tekisi. Työttömyyskeskustelu joutaa kokonaan toiseen ketjuun, mutta kyllä siellä reservissä olijat enimmäkseen suorittavat muita opintoja ja tekevät töitä entisissä työpaikoissaan.
Markkinatilannehan on se, että ollaan korkeasuhdanteessa, jolloin palkkojen pitäisi nousta, kun kilpailu työvoimasta on kovaa?
Edit: Sopiiko vielä kysyä,
- paljonko Sinä tienaat?
- paljonko teet töitä?
- paljonko matkustat työsi vuoksi?
- ja miten aiot jatkossa kantaa oman vastuusi Suomen kilpailukyvystä?