Lakko!

  • 298 455
  • 2 354

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Työajan minuuttiseuranta ei ole järkevää kummankaan osapuolen intressissä, ei työnantajan eikä työntekijän.
....

Lainsäätäjä on kuitenkin laatinut työnantajalle motivoivan täkyn, nimittän työnantajan velvollisuus on valvoa työaikaa.

Tässähän oli hauska esimerkkitapaus muutama vuosi sitten kun joku insinööri oli saanut fudut, niin kaveri esitti, ilmeisesti iltasella generoidun, excelin missä oli työaikakirjanpito pitkältä ajalta taaksepäin. Kaveri sitten oikeudessa vaati maksamattomia ylityökorvauksia ja saikin ne, koska työnantajalla ei ollut esittää mitään työajan seurantaan liittyvää dokumenttia. Työnantaja vetosi siihen, että sopimuksessa luki ylitöiden kuuluvan palkkaan. Tätä ei kuitenkaan huomioitu, koska mikäli näin sovitaan, pitää myös ylitöiden määrä sopia. Ts. peruspalkka ja ylityöpalkka pitää eritellä työsopimuksessa, muuten tämmöinen sopimus on pätemätön tuolta osin.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tästä lakkoilusta tulee mieleen kiukuttelevat pikkulapset. Jos ei saada sitä mitä halutaan, mennään nurkkaan istumaan eikä nousta ylös eikä puhuta. Ni!

Onhan tässä tehty myös peruuttamatonta vahinkoa vuosiksi eteenpäin. Jo edellisen lakon jälkeen Finnairin ja Suomen lentoliikenteelle tuli se maine, että ei voi luottaa koska koneet lentää ja koska ei. Tämä vain vahvisti sitä entisestään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kaukolentojen lisääminen tarkoittaa siis sitä, että äiti on vielä aiempaa enemmän poissa ja kotiin palattuaan aiempaa väsynyt. Jos ne olis noin haluttuja, kun yhtiössä väitetään, niin silloinhan sopimus olisi jo syntynyt.

Ammatinvalintakysymys sanoisin. Turvallisuusalan töitä löytyy varmaan läheltä kotoakin ilman minkäänlaisia matkustamisia. Tuskin nämä raukat lentoemännät ovat kyseisiin töihin menneet pakottetuina, kun "muutakaan ei ollut tarjolla"?

Käsittääkseni kaukolennoille on kuitenkin oikein tunkua, koska ovat rahakkaita ja niistä tulee paljon vapaapäiviä (ja voi shoppailla paikan päällä). Eli kaikki halukkaat eivät edes pääse kaukolennoille niin paljon kuin nyt haluaisivat? Jos tämä on totuus, niin eikö kaukolentojen lisäys toisi tähän ratkaisun? Finnairhan suostui luopumaan vapaapäivävaatimuksestaan viime neuvottelukierroksella, mutta silti lakko vaan jatkuu. Miksi?

Itse luulen että Thelma ja SLSY ovat nyt täysin vanhojen kommariherrojen (SAK) pelinappulana. Kärsijänä Finnairin asiakkaat, yritys itse sekä ne työntekijät, jotka tällä hetkellä tekevät 24/7 töitä, että edes 1/3 lennoista voitaisiin lentää ja loput uudelleenreitittää. Ja kohta tästä pelistä alkaa kärsiä Suomen talouselämäkin. Kaikki tämä siksi, että Thelma ja SLSY ei vaan osaa/tajua.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Jos suomalainen lentoemäntä on kallis ja lakkoaltis niin globaalissa kilpailuympäristössä Finnairin kannattaa ottaa aasialaisia jotka ovat muuten oikeasti palvelukulttuuriin tottuneita (ja tässä ei ole nyt mitään thaihieronta-viitteitä), toisin kuin aika moni suomalainen lentoemäntä.

Finnairin velvollisuus veronmaksajille on olla kannattava lyhyellä ja pitkällä katsonnalla, jos SLSY:n näkemys ei ole sama niin silloin se on hei hei.

Mitäköhän muuten sanoo EU-lait siitä että TESsissä on määritelty ulkomaalaisten määrästä? Nopeasti tulkittuna se on aika kyseenalainen.

Toistan vielä, että Finnair on yhtiönä ilmoittanut, että se arvostaa kovasti suomalaisten lentoemäntien työtä ja on erittäin tyytyväinen heidän tekemäänsä työhön. Yhtiö pitää suomalaisuutta yhtenä keskeisistä vahvuuksistaan.

Aasialaisten suomalaiseen verrattavissa oleva palvelutehokkuus on vaikeasti mitattavissa oleva juttu, kaikki linkit otetaan mielenkiinnolla vastaan, ettei jäisi aivan mutuilun varaan. Scholl varmaan auttanee.

Finnairin kannattavuus on kiinni monesta seikasta, joista yksi on emäntien työehdot ja palkkaus. Monet kilpailijat maksavat Finnairia kovempia palkkoja ja ovat silti voittoa tekeviä.

En ole juristi, mutta olen käsityksessä, että EU-lakien mukaan Suomessa työtä tekevälle tulee maksaa suomalaisen sopimuksen mukaista palkkaa kansallisuudesta riippumatta. Finnairin virolaiset emännät saavat saman palkan kuin suomalaiset.

Jos työntekijä asuu Kiinassa ja on kiinalaisen vuokrafirman palkoilla, hänelle voidaan maksaa palkka kiinalaisten sopimusten mukaan. Jos kaikki työntekijät asuisivat Kiinassa ja kävisivät töissä sieltä, silloin yhtiön olisi vaikea olla suomalainen (ja lisäksi hotelli HiltonAirport aloittaisi laajennustyöt). Tällainen Finnair voisi toki olla parempi kuin nykyinen, mutta olisiko se sitten enää "valtionyhtiö" ja strateginen omistus.

Kiistan keskiössähän on edelleen se, että, kuinka paljon työehtosopimusta heikennetään. Meneekö kerralla 13% vai vähemmän?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kiistan keskiössähän on edelleen se, että, kuinka paljon työehtosopimusta heikennetään. Meneekö kerralla 13% vai vähemmän?

Joku voisi kysyä, onko saavutetut edut jossain suhteessa työn vaativuuteen ja vastuullisuuteen. Minusta lentoemännillä on erittäin hyvä palkka ja kovat edut verrattuna työhönsä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Joku voisi kysyä, onko saavutetut edut jossain suhteessa työn vaativuuteen ja vastuullisuuteen. Minusta lentoemännillä on erittäin hyvä palkka ja kovat edut verrattuna työhönsä.

Tämä nyt on puhdasta kommunismia, "oikeudenmukaisen" hinnan ajattelua. Ei ole olemassa oikeudenmukaista hintaa, on olemassa vain se hinta, joka määrittyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tässä käydään nyt kamppailua niistä puitteista, joissa kysyntä ja tarjonta näiden palkkojen suhteen määriytyy. Mutta ei ole olemassa jotain ideaalista, platonista "oikeaa" palkkaa. Kysy vaikka mobiilipelien suunnittelijoilta ja poliiseilta tätä asiaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä nyt on puhdasta kommunismia, "oikeudenmukaisen" hinnan ajattelua. Ei ole olemassa oikeudenmukaista hintaa, on olemassa vain se hinta, joka määrittyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tässä käydään nyt kamppailua niistä puitteista, joissa kysyntä ja tarjonta näiden palkkojen suhteen määriytyy. Mutta ei ole olemassa jotain ideaalista, platonista "oikeaa" palkkaa. Kysy vaikka mobiilipelien suunnittelijoilta ja poliiseilta tätä asiaa.

Ehkä olisi pitänyt kirjoittaa loppuun lause "...jotta ymmärtäisin kaiken tämän vahingonteon tukilakkojen muodossa." Kyse oli henkilökohtaisesta mielipiteestä, ei mistään suuremmasta.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ammatinvalintakysymys sanoisin. Turvallisuusalan töitä löytyy varmaan läheltä kotoakin ilman minkäänlaisia matkustamisia. Tuskin nämä raukat lentoemännät ovat kyseisiin töihin menneet pakottetuina, kun "muutakaan ei ollut tarjolla"?

Käsittääkseni kaukolennoille on kuitenkin oikein tunkua, koska ovat rahakkaita ja niistä tulee paljon vapaapäiviä (ja voi shoppailla paikan päällä). Eli kaikki halukkaat eivät edes pääse kaukolennoille niin paljon kuin nyt haluaisivat? Jos tämä on totuus, niin eikö kaukolentojen lisäys toisi tähän ratkaisun? Finnairhan suostui luopumaan vapaapäivävaatimuksestaan viime neuvottelukierroksella, mutta silti lakko vaan jatkuu. Miksi?

Itse luulen että Thelma ja SLSY ovat nyt täysin vanhojen kommariherrojen (SAK) pelinappulana. Kärsijänä Finnairin asiakkaat, yritys itse sekä ne työntekijät, jotka tällä hetkellä tekevät 24/7 töitä, että edes 1/3 lennoista voitaisiin lentää ja loput uudelleenreitittää. Ja kohta tästä pelistä alkaa kärsiä Suomen talouselämäkin. Kaikki tämä siksi, että Thelma ja SLSY ei vaan osaa/tajua.

Ammatinvalintakysymys tottakai. Työnteossa on yhteinen intressi, työnantaja saa hyvän työntekijän ja työntekijä itselleen sopivat ehdot. Pieni vaihtuvuus on myös yhtiön etu. Säästyy koulutuskustannuksilta jne.

Kaukolennoista vastasin jo aiemmin, mutta kerrataan: kaikki eivät jaksa lisätä kaukolentojen määrää, koska valvomisineen ne ovat erittäin raskaita. Lepoaikamääräyksistä yhtiö ei luopunut vaan siirsi ne sovittavaksi myöhemmin neuvotteluryhmässä ja lisäsi vaatimuksia miehistövähennyksistä nyt jo niukkoihin miehityksiin.

Lentoemännät ovat tyhmiä, mutta eivät niin tyhmiä, että kieltäytyisivät kaukolentojen lisäämisestiä, JOS ne olisivat niin hyviä ja rahakkaita ja helppoja. (Kiitos Risto Dufva)

SAK:n talutusnuorajutusta olen eri mieltä. Kärsijänä ovat myös lentoemännät, jotka koko ajan menettävät ansioitaan, eivätkä edes pääse noille ihannoimilleen kaukomatkoille. Mutta toistaiseksi noin 1,2% lentoemännistä on katsonut, että palaavat mieluummin töihin kuin hyväksyvät ehdotetut heikennykset.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tami Talk, kuten jo edellä on kirjoitettu on kaikki enempi vähempi ammatinvalinta kysymyksiä. Jos lentävä henkilöstö ei ole tyytyväinen, niin voi miettiä mitä meni vikaan kun alkoi lentoemännäkis, stuertiksi jne. Tuo vetoaminen äidin poissaoloon on aika kornia, ainakin omasta mielestäni.

Itse olen tehnyt kohta 20 vuotta pelkkää reissutyötä, joista suuren osan kuten nytkin, eli kolme viikkoa reissussa ja noin viikon kotona. Ihan hyvin perhe on pärjännyt. Ottaen huomioon että vaimokin on ollut välillä viiikot pois kotoa.

Mutta nykyäänhän halutaan olla kotona neljä päivää, töissä kolme ja saada palkka seitsemältä. Ehkä karrikoiden, mutta kun kuuntelee ja katselee nykyisiä nuoria perheitäniin tälaistähän se on.

Helkkari, tehkää töitä silloin kun niitä on ja kun on vapaa-aikaa olkaa perheen kanssa. Niin on meilläkin tehty ja monella muulla jonka tunnen. AI niin, takana on yli 33 vuotta avioliittoa ja hyvää sellaista. Eli ei kannata vedota siihen että reissutyö sotkee elämän.

Nykyään vaan roikutaan vanhoissa jäänteissä eikä haluta päivittyä uusien vaatimusten mukaisesti. Onko sitten hyvä, kun Finnair muuttuu esim AsiaFinn yhtiöksi, kotipaikka Shanghai ja 95% henkilöstöstä Kiinasta jne. Mistä Thelma ja Thelman joukot sitten nakertavat lauantaimakkaraa sämpylän päälle?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Joku voisi kysyä, onko saavutetut edut jossain suhteessa työn vaativuuteen ja vastuullisuuteen. Minusta lentoemännillä on erittäin hyvä palkka ja kovat edut verrattuna työhönsä.

Tätä samaahan sitä voi aina kysyä kaikissa ammateissa. Onko sairaanhoitajan edut sopivat. TheOriginalVeikon mukaan ei, jonkun muun mukaan ne ovat aivan liian suuret, koska taloutemme ei niitä kestä.

Mielestäni lastentarhanopettajilla on työhönsä verrattuna huonot palkat ja edut. Mielestäni juristeilla on erittäin hyvät palkat ja edut verrattuna työhönsä. Tätä keskustelua voidaan jatkaa loputtomiin.

Kerrotko, että mitkä ovat käsityksesi lentoemännän työnmäärästä, palkoista ja eduista?

(Ja sen jälkeen kerrotko perään, että mitä teet työksesi ja paljonko saat siitä kokonaisansioita vuodessa. Voidaan verrata.)
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Itse luulen että Thelma ja SLSY ovat nyt täysin vanhojen kommariherrojen (SAK) pelinappulana.

Luulo ei ole tiedon väärti. Luuloon taitaa perustua myös näkemys SAK:n vanhoista kommariherroista, sellaisia kun ei kirjoittajan ilmeisesti tarkoittamassa mielessä ole olemassakaan. SAK:n liitoista vain Rakennusliitto ja Elintarviketyöläisten liitto ovat vassarivetoisia, ja nekin ovat kytköstään Vasemmistoliittoon häivyttäneet viime vuosina. Kaikki muut liitot ja siten SAK:n hallitus ovat SDP-vetoisia.

Thelma? Minusta Mika on ollut ihan pihalla ainakin julkisuudessa lakon alusta lähtien. EK:n pitäisi laittaa Mika nyt potalle että tämä työtaistelu saataisiin päätökseen.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tami Talk, kuten jo edellä on kirjoitettu on kaikki enempi vähempi ammatinvalinta kysymyksiä. Jos lentävä henkilöstö ei ole tyytyväinen, niin voi miettiä mitä meni vikaan kun alkoi lentoemännäksi...

Aivan samaa mieltä. Kyllä sitä moni miettiikin ja jotkut vaihtavatkin. Nyt pitäisi vain saada se uusi sopimus lukkoon, että itse kukin voisi tehdä päätöksiä. Neuvottelusysteemi on valitettavasti sellainen, että se sovitaan kollektiivina ja jos se ei kaikkienkaan vaiheiden jälkeen maita, niin sitten tulee lakko. Lentoemännillä on oikeus sopia omat ehtonsa ja yhtiöllä omat, riippumatta siitä, mitä muut kansalaiset ajattelevat.

Aivan samalla laillahan sitä voi heittää sen väsyneen fraasin, että miksi kaikki ihmiset ei lähde lentoemänniksi: helppo työ ja hyvät edut? Tai niin kuin Hanna-Leena Hemming sanoisi, kaikki voivat alkaa Jorma Olliloiksi.

Omalta osaltani yritän vain tuoda tietoa siitä, mistä siellä oikeasti neuvotellaan, että kaikki lukijat täällä muodostaisivat käsityksensä edes suunnilleen oikeilla perusteilla (viitaten esim. esitettyihin yksi kaukolento ja sitten 9 palkallista lomapäivää).
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Lisättäköön vielä, että lakon pitkittyminen on erittäin ikävää kaikille osapuolille ja erityisesti matkustajille.

Lentoemännät tuskin uskoivat, että lakko kestää näin pitkään. Nyt monille tilanne aiheuttaa jo pahoja taloudellisia vaikeuksia.

Yhtiö on selvästi päättänyt, että nyt pannaan kova kovaa vasten ja katsotaan, miten rivit kestää. Yhtiö todennäköisesti uskoi, että rivit alkavat repeilemään lakon pitkittyessä ja julkisuuden paineessa, mutta näin ei laajemmalti ole käynyt.

Näyttäisi siltä, että molemmille on käynyt selväksi, että kumpikin on hyvin tosissaan ja pahimmillaan meno vai pitkittyy ja pitkittyy. Tietojen mukaan kulisseissa neuvotteluita käydään epävirallisesti ja kutsu Lonkan pöytään on odotettavissa piakkoin. Toivottavasti lakko loppuu pian. Itse veikkaan viimeistään perjantaina nimien olevan papereissa ja emäntien joutuvan taipumaan haluamaansa suurempiin myönnytyksiin.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Eipähän juuri kukaan enää muista, mikä huoli ja parku oli sairaanhoitajien ja satamatyöläisten lakoista. Niiden veikattiin tuhoavan ihmiselämiä, Suomen kansantalouden ja maineen ulkomailla. Hieman toisin kuitenkin kävi, eikä tapahtuneita muista enää juuri kukaan. Näin tulee käymään Finnairinkin tapauksessa, kunhan uusi työsopimus on allekirjoitettu.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lisättäköön vielä, että lakon pitkittyminen on erittäin ikävää kaikille osapuolille ja erityisesti matkustajille.

Lentoemännät tuskin uskoivat, että lakko kestää näin pitkään. Nyt monille tilanne aiheuttaa jo pahoja taloudellisia vaikeuksia.


Vähän asiayhteydestä irroitettuna, mutta eihän nyt viikon tai kahden ajalta palkan puuttuminen voi ketään konkurssiin ajaa? Kai sitä jotain lakkoavustustakin liitto maksaa, kun kerran jumpittelevat. Olihan siitä hiljan juttua, että suomalainen ei enää osaa säästää, mutta silti on erikoista. Sittenhän he vasta nesteessä ovat, jos Finnair alkaa tehostaa ja karsia reittejä. Bankokin taxfreestä joutuu sitten Vantaan sossun luukulle.

Eiköhän tuo viimeistään ensi viikolla lopu, kun joululomakausi alkaa. Finnair antaa vielä jostakin pikkuasiasta periksi, niin liitto voi sanoa jotain voittaneensa.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Vähän asiayhteydestä irroitettuna, mutta eihän nyt viikon tai kahden ajalta palkan puuttuminen voi ketään konkurssiin ajaa? Kai sitä jotain lakkoavustustakin liitto maksaa, kun kerran jumpittelevat.

Vastoin yleistä tietoa lentoemännät eivät tienaa "41500€ vuodessa ja päivärahat päälle". Joillakin se palkka kaikkine lisineen menee elinkustannuksiin -erityisesti esim. yksinhuoltajilla tms vaikeassa tilanteessa olevilla. Lakkoavustus 16€/päivä.

EDIT: Oma arvioni on myös, että emännät saavuttavat "torjuntavoiton".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vastoin yleistä tietoa lentoemännät eivät tienaa "41500€ vuodessa ja päivärahat päälle". Joillakin se palkka kaikkine lisineen menee elinkustannuksiin -erityisesti esim. yksinhuoltajilla tms vaikeassa tilanteessa olevilla. Lakkoavustus 16€/päivä.

EDIT: Oma arvioni on myös, että emännät saavuttavat "torjuntavoiton".

Onko siis julkisuudessa olevat luvut vääriä?? Keskipalkaksi on muistaakseni lisien kanssa saatu 3300€/kk eli juurikin tuo mainitsemasi summa.

PS. Olen toiminut erityisopettajana yksityisellä pienemmällä kuukausipalkalla kuin lentoemojen, mutta mielestäni se on hyvä korvaus puolipäivätyöstä, nyt olen aikuisopiskelija ja saan koulutusäätiön tukea.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Onko siis julkisuudessa olevat luvut vääriä?? Keskipalkaksi on muistaakseni lisien kanssa saatu 3300€/kk eli juurikin tuo mainitsemasi summa.

PS. Olen toiminut erityisopettajana yksityisellä pienemmällä kuukausipalkalla kuin lentoemojen, mutta mielestäni se on hyvä korvaus puolipäivätyöstä, nyt olen aikuisopiskelija ja saan koulutusäätiön tukea.

Julkisuudessa olevat luvut 41500€ ja 95 tuntia työtä on "hieman kaunisteltuja", uskallan väittää.

Esimerkinomaisesti: kolme kaukolentoa ja viisi päivää Eurooppaa/kotimaata, yksi 8h päivä päivystystä = Työtunnit 114,5 (josta yötyötä 59,5h ja pyhätyötä 14h). Lisäksi työn takia poissa kotoa (siis maailmalla, mutta ei työajalla) 88h. Kokonaispalkka 2564€. Ja tämä siis ei ole alimmassa palkkaluokassa vaan siellä virkaiän toisessa neljänneksessä , kohta puolivälissä.

Vuosiansio (kaikki ylityöt, pyhätyöt, lomarahat, kannustinpalkkiot, esimieskorvaukset jne) 30903€ = 2575€/kk. Keskimääräinen kuukausityötuntimäärä 107,1h ja lisäksi palkaton Time away from base 81h. Tämä ansio on keskimääräistä ikätoveriani suurempi, koska sisältää normaalia enemmän pitkiä kaukolentoja ja purserikorvauksen.
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Haluaisin kernaasti kuulla Mr/Mrs. Daespoolta,miksi suhtaudut AINA niin vahvasti vastahakoisesti työtaisteluihin??Onkohan mahdollisesti taustalla oma yrittäjyys( oletko satamaoperaattori,Finnairin henkilöstöpäällikkö,terveydenalan työnantaja...?) vai mistä kumpuaa moinen viha työntekijöitä kohtaan? Vai onko kyse pelkästään provosoinnista/trollauksesta?(Ja toivon,että et ilmoita olevasi työtön..;o))

Tuntuu,että sinulle ei kelpaa mikään toimintatapa,missä Suomessa työntekijät toteuttaa/vaatii itselleen jotain oikeuksia... Itse alan kallistuun pikkuhiljaa siihen,että haluat vain pitää puhetta yllä ja tyydyt trollaamaan.(Korjaa ihmeessä mikäli olen väärässä) Esimerkiksi tässä ketjussa viimeisempään aiheeseen liittyen luulisin,että Tami Talkilla tuntuu olevan jotain tietoa vallitsevasta tilanteesta, mutta toki kaikkea ei voi paljastaa, mikäli kuuluu ns. "sisäpiiriin".Mutta silti sinäkin syyllistyt heittämään "muka faktoja" vailla lähteitä...

Sama oli ahtaajien työtaistelussa,haukuit kyseisen alan duunarit alimpaan helvettiin ja totesit,että kansantalous kärsii ja voi jopa kaatuu.No, ei kaatunut (ainakaan vielä) enkä usko,että kaatuu myöskään tämän työtaistelun jälkeen.

Itse en ymmärrä,miksi pitäisi heti,pureksimatta hyväksyä kaikki ehdot,mitä työnantajapuoli ehdottaa.Maailma muuttuu,se tiedetään, mutta mikäli yritys ei ole lähelläkään konkurssia ja tuottaa jopa voittoa, miksi suunnattoman ahneuden pitäisi maksaa työntekijä? Ainakin minä haluan,että Suomi olisi tulevaisuudessakin hyvä paikka asua itelleni ja kasvattaa lapsiani,myös meille työntekijöille. Tuntuu vaan niin vitun tyhmältä,että toisaalla puhutaan jonkun alan muuttuvista tekijöistä ja toisaalla saman alan pieni vähemmistö saa nauttia niistä hedelmistä,mitkä ns."nollaporukka tuo"..?

Tokihan tämän kaiken tarkastelu riippuu jokaisen henkilön omasta henk.koht tilanteesta. "Toiset on syntynyt kultalusikka suussa,toiset rautakanki perseessä.."
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En ole yrittäjä, ainakaan vielä.

Maailma muuttuu mutta duunarit eivät sitä tajua. Paperimiehillekkin viesti meni perille vasta kovimman kautta. Ihmettelen miten viesti on niin vaikeata ymmärtää, sopeudu tai kuole. SLSY ei näytä tajuavan että mitä enemmän he vastustavat, sitä päättäväisempi työnantaja tulee olemaan työpaikkojen siirtämisessä muualle.

Työntekijäjärjestöt luulevat että markkinatalous ja globalisaatio eivät koske heitä. Herätys tulee tässäkin tapauksessa olemaan varsin raju.
 
Maailma muuttuu mutta duunarit eivät sitä tajua. Paperimiehillekkin viesti meni perille vasta kovimman kautta. Ihmettelen miten viesti on niin vaikeata ymmärtää, sopeudu tai kuole. SLSY ei näytä tajuavan että mitä enemmän he vastustavat, sitä päättäväisempi työnantaja tulee olemaan työpaikkojen siirtämisessä muualle.

Työntekijäjärjestöt luulevat että markkinatalous ja globalisaatio eivät koske heitä. Herätys tulee tässäkin tapauksessa olemaan varsin raju.

Tätä paperimies-peloittelua sinä aina jaksat jauhaa. Olisi varsin virkistävää jos keksisit toisenkin hyvän esimerkin missä lakkoilu on johtanut massairtisanomisiin ja töiden siirtämiseen ulkomaille? Kerrotko nyt vaikka nopean yhteenvedon töiden viemisestä ulkomaille esimerkiksi ahtaajien tai Finnairin lentäjien lakon seurauksena noin niinkuin ihan konkreettisesti, etkä vain oleta että niin tulee tapahtumaan?

Jotenkin sellainen käsitys että tunget tämän paperimies-kortin jokaiseen työväenluokkaa koskevaan lakkoon Suomessa?
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ahtaajat ovat vaikeata porukkaa ulkoistettavaksi duunin luonteesta johtuen.

Lentoemännät taas varsin helposti ulkoistettavissa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Työntekijäjärjestöt luulevat että markkinatalous ja globalisaatio eivät koske heitä. Herätys tulee tässäkin tapauksessa olemaan varsin raju.

Miksi sinä pidät työtekijöitä ihan idiootteina?

Usko tai älä, niin palkansaajajärjestöillä on mahdollisimman neutraalia dataa koko maailman taloudesta ja sen trendeistä enemmän kuin kaikilla Jatkoajan kirjoittajilla yhteensä. Sekä taloustieteilijöitä tiivistämään dataa tiedoksi.

Samoin suurimmassa osassa läntistä maailmaa tiedetään, että työmarkkinoiden vapauttaminen täysin työnantajan mielivaltaan muka "joustojen nimissä" ei hyödytä edes makrotaloutta. Arkikäytäntö on kaikkialla osoittanut, että sopivasti vapautta ja kontrollia yhdessä takaa ideaalin lopputuleman. Työmarkkinoilla esimerkiksi yleissitovien työehtosopimusten tuottama palkkamenojen ja työrauhan ennustettavuus vuosiksi eteenpäin on ollut yrityksille hyödyllisempää kuin paljon puhutut "jäykkyyksien" eli turvaverkkojen tuottamat haitat.

Esimerkkeinä vaikka vapaan kapitalismin mallimaat USA, Englanti ja Irlanti ja Islanti. USA:ssa joustojen nimissä purettiin miltei kaikki työntekijöiden turvaverkot eli "jäykkyydet". Työttömyysprosentti on Jenkeissä 9,7%.

Englannissa mellakoidaan historian rajuimpien leikkausten edessä. Irlanti ja Islanti ovat käytännössä suoritustilassa. Ja joustoista huolimatta miltei koko kulutustavarateollisuus on hävinnyt pois Kiinaan ja Vietnamiin.

"Jäykkien" työmarkkinoiden sopimusyhteiskunnat kuten Saksa, Ranska ja Benelux maat sekä Pohjoismaat Ruotsi, Tanska ja Suomi joutuvat siivoamaan näiden Euroopan "joustavien" maiden jälkiä.

Edellen pragmatismi taloudessa on hyvä lähestymistapa:

- Se on totta mikä toimii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös