En tiedä mistä kauppalehti tietonsa saa, mutta tässä artikkelissa kerrotaan että lakossa "seniorit" ajoivat vaan omaa etuaan.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101249815
Ei ole paperiversiota käsillä, joten en pysty lukemaan, että miten toimittaja perustelee tuon kirjoituksensa. Omasta mielestäni näkemys on vahvasti virheellinen ja epäilen, että toimittaja on haukannut paskaa, kun on yrittänyt löytää jotain raflaavaa ja skandaalinkäryistä asiasta, jossa sitä ei ole. Lööppi ja otsikointihan myy, mutta sisältöä epäilen tyhjäksi.
"Senioirit" eivät aja sellaista tilannetta, jossa he saisivat enemmän kaukolentoja ja nuoret vähemmän. Tämän tiedän, koska tiedän työvuorolistojen muodostamisen koko prosessin. Siispä:
- Jokainen lentoemäntä lentää kaukolentoja (joko A340-A330 Aasiaanja New Yorkiin) tai lomalentoja (B757 kanaria, Intia, Vietnam, Brasilia jne). Näitä lennetään heti työuran alusta alkaen. Ei siis joudu odottamaan, että "pääsee johonkin tiettyyn ikään".
- Jokainen lentoemäntä voi esittää
toiveita siitä, millaisia työvuoroja haluaa lentää. Voi haluta lentää iltavuoroja (esim opiskelija tai aamu-uninen), aamupainotteista listaa (esim pienten laste äidit), kaukolentopainotteista (sellainen, jolle unirytmitykseen se sopii) jne
- Jokainen saa
toivoa kuusi päivää vapaata kuukaudessa 3+2+1 - näitä ei voi yhdistää yhdeksi pätkäksi.
- Toiveet syötetään miehistönkäytön optimointijärjestelmään, joka
pyrkii jakamaan työt toiveiden ja liikenneohjelman suhteen. Työnantaja tekee optimoinnin ja määrittää millaisia ovat työvuoroyhdistelmät. Työnantaja
määrää lopullisen työvuorolistan. Lopullinen lista voi olla millainen tahansa. Jollain lennoilla on pelkästään vanhoja, joillain lähes pelkästään nuoria. Sattumaa.
- Vanhemmilla (yli 7 vuotta lentäneet, eli tällä hetkellä noin 70%) lentoemännillä on yksi erioikeus: oikeus muutamaan etuoikeuspyyntöön vuodessa -> tämä tarkoittaa sitä, että nämä erikoistoiveet huomioidaan ennen kuin muita lentopositioita aletaan täyttämään. Tällä neuvottelukierroksella
ei ole kuitenkaan missään vaiheessa neuvoteltu mistään muutoksista tämän listantekojärjestelmän muuttamisesta. Etuoikeustoiveet käytetään yleensä varmistamaan joko tietty ajankohta varmuudella vapaaksi. Esimerkiksi ylioppilaan äiti voi varmistaa lakkiaisviikonlopun parhaiten vapaaksi sillä, että pyytää kaukolennon, joka palaa kotiin torstaina. Näin hän saa viikonlopun vapaaksi, sillä näitä "suosittuja" viikonloppuja, ei välttämättä muuten saa vapaaksi. Toinen mihin etuoikeustoiveita käytetään on tiettyjen halutuimpien (esim pyhätyötä sisältävien) lentojen saaminen tai toivomus siitä, että pääsee samalle lennolle hyvän ystävänsä kanssa. Korostan vielä, että tätä ei ole koettu ongelmaksi kummallakaan neuvotteluosapuolella ja siitä ei ole edes tarvinnut neuvotella.
Toivottavasti tämä selvitti sitä, että kyseessä EI ole mikään vanhemmat nuoremmat taisto tai se, että vanhemmat haluaisivat estää nuorempien pääsyn kaukolennoille.
Kiistana oli siis se, että kuinka pian kaukolennon jälkeen pitää olla valmiina seuraavaan työhön ja seuraavalle kaukolennolle. Tästä asiasta jokaisella emännällä on oma näkemyksensä, mutta hajautuma ei mene vanha-nuori-asetelmalla, vaan hajontaa on niin nuorempien kuin vanhempien näkemyksissä.
Toimittajalta heikko esitys. Mielestäni. Osoittaa huonoa perehtymistä aiheeseen ja mustavalkoista käsittelytapaa. Aivan samaa sarjaa kuin ne väitteet, että lentoemännät menivät juuri nyt lakkoon vain edistäkseen AKT:n yhteensulautumista.
Mainittakoon vielä, että nämä kaukolennon jälkeiset 3 vapaata tai 4 vapaata sisältävät myös kaikki juhlapyhät ja viikonloput. Ei siis ole niin, että emäntä lentää kaukolennon ja on vapaalla neljä päivää ennen joulua ja joulu lisäksi vapaa. Jatkuvassa vuorotyössä kun ollaan, niin pyhiä ja viikonloppuja menee myöskin töissä ja niistä ei saa ylimääräisiä vapaita. Tietenkään. Eikä pidäkään saada.
Daespoo on ollut täällä sitä mieltä, että lentoemännät ajavat Finnairin oman työnsä ulkoistamisiin. Koska voitan keväällä mrj:ltä viskipullon (kun demarit eivät ole vaalien jälkeen suurin puolue), niin uskallan laittaa sen eteenpäin vedon panokseksi Daespoolle: oma väitteeni on se, että heinäkuun loppuun mennessä yhtiö palkkaa suomalaisia lentoemäntiä töihin Finnairille tällä nyt sovitulla (liian kalliilla) sopimuksella. Jos näin käy, minä voitan Daespoolta viskipullon. Jos näin ei käy, niin Daespoo Sinä voitat minulta viskipullon. Otatko vedon vastaan? Oletko tietämyksesi takana? Tuleeko ulkoistamisia vai jatkuuko vanha vastuuton meno?
edit: kirjoitusvirheiden korjauksia