Lakko!

  • 298 463
  • 2 354
Suosikkijoukkue
TuTo
Suomessa ei tarvitse kuulua liittoon ja jokaisella on oikeus tehdä työtä liitosta riippumatta. Se miksi ay-terroristit tätä kutsuvat on irrelevanttia.

Näin on, töihin saa mennä. Ja tästä mahdollisesti seuraavat tukilakot ovat laillisia, sanovat työnantajien kätyrit mitä tahansa.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Edit: Ja tuosta lakosta ilmoittamisesta en minäkään tiedä. Mikäköhän nyt on se virallinen aika jolloin lakosta pitää ilmoittaa ollakseen laillinen?

Tavallisessa lakossa 14 päivää, poliittisissa- ja myötätuntolakoissa 4 päivää jos työehtosopimuksessa on niin sovittu. Olen tätä mieltä kunnes joku toisin todistaa.

Sellainen huomio vielä että vaikka joku lakko olisi laitonkin niin ei sitä hallitus tai kukaan muukaan voi noin vain lopettaa. Lakia rikkova osapuoli on haastettava työtuomioistuimeen tai TESsin puuttuessa käräjäoikeuteen, sieltä sitten rapsahtaa mahdollisesti sakot.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Sellainen huomio vielä että vaikka joku lakko olisi laitonkin niin ei sitä hallitus tai kukaan muukaan voi noin vain lopettaa. Lakia rikkova osapuoli on haastettava työtuomioistuimeen tai TESsin puuttuessa käräjäoikeuteen, sieltä sitten rapsahtaa mahdollisesti sakot.

Tässä on ongelma se, että lakia rikkova osapuoli saa jonkun nimellisen 10000€ sakon, vaikka aiheuttavat miljoonien menetyksen (siis muillekin kuin jollekin yritykselle). Eli lakkoon voi oikeastaan mennä, kun huvittaa. Saako firma olla maksamatta palkkaa, kun ei huvita? No tämä on eduskunnassa päätettäviä asioita, joten mitäpä niistä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Saako firma olla maksamatta palkkaa, kun ei huvita? No tämä on eduskunnassa päätettäviä asioita, joten mitäpä niistä.

Itse odottelen koska näemme ensimmäiset tukityösulut vastineena tukilakoille.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Finnairin kannattaisi hakea säästöjä sieltä, missä on eniten löysää eli ilmojen bussikuskien palkoissa ja eduissa. Pari kertaa kuussa kaukomatkalla luksushotellissa (huom. ennakkokomitean kelpuuttama tietysti) ilmaiseksi asuen yms. jne. ja siitä maksetaan vielä korvausta 10k€ kuukaudessa ja tämä kaikki kahden vuoden ammattikoulutuksella. Täytyy kyllä sanoa, että kyllä ovat olleet seinähulluja ne työnantajan edustajat, jotka ovat tähän aikanaan suostuneet.

Tässä voi aina soveltaa vanhaa klassikkoa, että kannattaa mennä itse tekemään näitä helppoja "bussikuskien" duuneja. Kuten todettua helppoa ja kuka tahansa osaa lentää.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Tässä on ongelma se, että lakia rikkova osapuoli saa jonkun nimellisen 10000€ sakon, vaikka aiheuttavat miljoonien menetyksen (siis muillekin kuin jollekin yritykselle). Eli lakkoon voi oikeastaan mennä, kun huvittaa. Saako firma olla maksamatta palkkaa, kun ei huvita? No tämä on eduskunnassa päätettäviä asioita, joten mitäpä niistä.

Joo, ei tämä asia taida tähän lakkoon tai tukilakkoihin liittyä. Mutta laittomista sakoista sen verran, että työtuomioistumisen maksimikertasakko on reilut 28.000 euroa, ja se voidaan langettaa yhä uudelleen ja uudelleen jos laiton toimenpide ei lopu. Viime talven TU:n laiton työtaistelu DNA:ssa taisi maksaa lähemmäs 200 000 euroa. Onko se riittävästi voidaan olla montaa mieltä, mutta hyvä kuitenkin muistaa on että ylivoimainen enemmistö laittomista lakoista on yhden päivän ulosmarsseja protestina yt-neuvotteluille tms.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kuten todettua helppoa ja kuka tahansa osaa lentää.

Tuo on ihan totta. Jos julkisesti kustannettua liikennelentäjäkoulutusta olisi tarjolla jokaiselle lain asettamat psyykkiset ja fyysiset minimivaatimukset täyttävälle, niin lentäjien palkat olisivat murto-osa nykyisistä. Eivät ne vaatimukset näet kovin kummoiset ole. Koulutus taitaa olla ammattikoulutasoinen - vai opistoasteen koulutusko se on? Terveydenkään ei tarvitse olla priima.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo on ihan totta. Jos julkisesti kustannettua liikennelentäjäkoulutusta olisi tarjolla jokaiselle lain asettamat psyykkiset ja fyysiset minimivaatimukset täyttävälle, niin lentäjien palkat olisivat murto-osa nykyisistä. Eivät ne vaatimukset näet kovin kummoiset ole. Koulutus taitaa olla ammattikoulutasoinen - vai opistoasteen koulutusko se on? Terveydenkään ei tarvitse olla priima.

Pitää täysin paikkaansa. Haku tapahtuu yhteishaun kautta ja ainoa vaikeampi tehtävä pääsykokeissa on ryhmäkeskustelu missä puhutaan aiheesta "mitä on lentäminen". Sitten kaikki kuusi ryhmäkeskustelijaa yrittävät saada sanottua jonkun fiksun lauseen ja pääsevät jännittämään läpäisevätkö kokeen.
 
2M päivässä tappiota ollaan valmiita tekemään sen vuoksi että tulevaisuudessakin Finnair selviäisi alata tiukkenevassa kilpailussa.


Paljonko Finnair säästäisi rahallisesti vuositasolla, mikäli saisi tahtonsa läpi sellaisenaan, kun haluaisi?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kertoisitko lisää näistä vaatimuksista?

Kuka tahansa perusterve varakkaasta perheestä oleva keskinkertaiset paperit kirjoittanut suomalainen ylioppilas voi latoa taalat tiskiin ja kouluttautua ammattilentäjäksi.

Minäkin olisin koulutukseen päässyt. Rahallista riskiä en kuitenkaan tahtonut ottaa. Kouluja on maailma täysi. Koulutuksen jälkeen seuraa mahdollisesti lennonopettajan työtä, pieniä koneita, ehkä puskalentämistä, rahtilentämistä ja niin edes päin, kunnes tunteja kertyy. Sen jälkeen voi alkaa hätyytellä suurempien koneiden istuimia. Silloin saattaa joutua ottamaan vielä uuden lainan ja maksamaan tyyppikurssin.

Kysymys ei siis ole siitä, että lentäjiltä vaadittavat ominaisuudet olisivat jotenkin ylivertaisia. Tämä kuva on syntynyt Suomeen siksi, että meillä toimii Finnairin ilmailuopisto, jonne on hiton vaikea päästä. Finnairin ilmailuopiston vaatimukset eivät kuitenkaan ole sama asia kuin lentäjiltä vaadittavat ominaisuudet.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Paljonko Finnair säästäisi rahallisesti vuositasolla, mikäli saisi tahtonsa läpi sellaisenaan, kun haluaisi?

Tämä on lainattu Hesarin keskustelusta:
Finnairin H1 2010 pörssitiedotteen mukaan kaikki henkilöstökulut olivat 107 miljoonaa ja toiminnalliset kulut yhteensä 513 miljoonaa.

Henkilöstökulut olivat siten 21% eli noin viidesosa kuluista. Henkilöstö oli edellisessä välitilinpäätöksessä 7608, joista 2200 matkustamohenkilöstöä, eli 29%.

Matkustamohenkilöstön osuus on 6% Finnairin kuluista.

Nyt sitten väitetään, että jos tältä joukolta ei saada työsopimusta heikennettyä, niin Finnair on tappiolla tai että se olisi tappioiden syy.

Miten tämä on mahdollista ja kuka tuon muka uskoo?

Välitilinpäätös: http://bit.ly/i0UJD5

http://www.hs.fi/keskustelu/aihealue/Politiikka/ketju/5632591/?page=6&perPage=20
 
K

kiwipilot

Kuka tahansa perusterve varakkaasta perheestä oleva keskinkertaiset paperit kirjoittanut suomalainen ylioppilas voi latoa taalat tiskiin ja kouluttautua ammattilentäjäksi.

Minäkin olisin koulutukseen päässyt. Rahallista riskiä en kuitenkaan tahtonut ottaa. Kouluja on maailma täysi. Koulutuksen jälkeen seuraa mahdollisesti lennonopettajan työtä, pieniä koneita, ehkä puskalentämistä, rahtilentämistä ja niin edes päin, kunnes tunteja kertyy. Sen jälkeen voi alkaa hätyytellä suurempien koneiden istuimia. Silloin saattaa joutua ottamaan vielä uuden lainan ja maksamaan tyyppikurssin.

Kysymys ei siis ole siitä, että lentäjiltä vaadittavat ominaisuudet olisivat jotenkin ylivertaisia. Tämä kuva on syntynyt Suomeen siksi, että meillä toimii Finnairin ilmailuopisto, jonne on hiton vaikea päästä. Finnairin ilmailuopiston vaatimukset eivät kuitenkaan ole sama asia kuin lentäjiltä vaadittavat ominaisuudet.

Noinhan se pääasiassa menee mutta sinä annat siitä kovin, kovin helpon kuvan. Itse käyn juuri tuota mainitsemaasi kiertoa lävitse ja todellakaan sitä ei vedetä lävitse Tuosta vain -asenteella. Vähän sama kuin itse tulisin tänne jeesustelemaan esim. opettajainkoulutuksen pääsyvaatimuksista, työn helppoudesta sekä kohtuuttoman pitkistä lomista.

Parin vuoden koulutus ei takaa yhtään mitään, pl. Suomen Ilmailuopistoon päässet (tämäkin alkaa pikkuhiljaa olla mennyttä nykyään). Nuo mainitsemasi hommat ovat tavallaan sitä koulutusta vaikka kaikki tarvittavat lippuset ja lappuset olisivatkin perstaskussa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Noinhan se pääasiassa menee mutta sinä annat siitä kovin, kovin helpon kuvan.

Onko se vaikeaa, jos on pistää rahaa pöytään?

Vaikeaksi kouluttautuminen käy, kun jostain on kaivettava isot rahat, mahdollisesti lomitettava opiskelu ja työ, kenties muutettava ulkomaille ja kaiken tämän päälle vielä siedettävä työllistymiseen ja velan maksuun liittyvä epävarmuus ja stressi. Sitkeyttä ja päämäärätietoisuutta tuollainen kokonaisuus vaatii.

Mutta kyllä minä harrasteilmailutaustani vuoksi arvostankin ammattilentäjiä, jotka ovat edenneet urallaan askel kerrallaan. Mm. Pprunessa joskus on ihmetelty, kuinka pienillä tunneilla Finnairin kakkospallilla istutaan. Jotenkin se tuntuu komeammalta, jos liikennelentäjällä on kokemusta monenlaisista lentolaitteista ja olosuhteista. Koulunpenkiltä Airbussiin on tylsä tie.

Jotta tsemppiä siihen suuntaan!
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaukolennoille pääsee nykyisin aivan alusta asti. Osa haluaa lentää niitä enemmän, osa vähemmän. Lentoja voi vaihtaa keskenään, viime aikoina ongelma on ollut enemmän se, että et "pääse eroon" kaukostasi (ts. saa vaihdettua kaukolentoasi Eurooppa-kotimaatyöhön). Niitä siis oikeasti osin hyljeksitään. Jotkut puolestaan lentävät tyytyväisenä hyvin kaukopainotteista listaa. Aiemmin ongelma on ratkaistu vapaaehtoisella suostumuksella ja lentojen vaihdoilla. Nyt yhtiö vaatii kaikkia suostumaan kaikkiin joustoihin ja vielä tiukentamaan niitäkin. Perheelliset ja vanhemmat eivät oikeasti jaksa. Tänä vuonna Finnair on muuttanut säännöksiään ja sallinut unilääkkeiden käytön =/

Aamun Hesarissa Finnairin edustaja vahvisti taas puolestaan minun käsitystäni asiasta. Kaukolennot hänen mukaansa erittäin suosittuja edelleen, ja niitä lentää suuri joukko jo eläkeiän ylittäineitä lentoemäntiä. Eli minä ainakaan en ole edelleenkään kovin vakuuttunut tuon noiden rasittavuudesta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En oikein osaa tästä työtaistelusta mitään kummallista sanoa, varmasti edessä on sopeutuminen pienempiin henkilöstökuluihin. Mutta se mikä on ollut ilmeistä jo vuosia on, että Finnair-konsernissa johdon ja henkilöstöryhmien suhteet ovat olleet erittäin tulehtuneita, kuten ilmeisesti koko yrityksen sisäinen ilmapiiri. Tässä ei ihan varmasti ole vain yhtä syyllistä osapuolta, mutta perimmäinen vastuu toki on työnantajalla. Finnairin korkeimman johdon viimeisimmät räikeät julkiset kannanotot ovat selvästi ajamassa henkilöstöryhmiä nurkkaan täysin poleemisella ota tai jätä -retoriikalla. Metsä vastaa niinkuin siihen huudetaan. Siellä on selvästi management by perkele -riehumassa ja sitä ei juuri edes kapitalismin ihmemaissa (paitsi ehkä JA:n oikeistolle rakkaassa Kiinassa) ihannoida.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lentoala on ollut kaikkein lakkoherkimpiä alueita jo pitkään, ei pelkästään Suomessa vaan monessa muussa maassa myöskin.

SLSY olisi jo varmaan suostunut sopuun ilman AKT:n tukitoimia ja uskon että tämä on SAK:lle periaatekysymys ettei Finnairin vaatimuksiin suostuta koska se voi heijastaa tulevaisuutta muillakin aloilla.

Finnair ei todellakaan ole ollut mikään management by perkele -tyyssija Vehviläisen kaudella, suurin ongelmahan tässä on se että työntekijäpuoli ei halua nähdä niitä muutoksia mitä on tullut vuosien saatossa.

Miksi muuten Finnair ei saisi käyttää pelkästään Aasialaisia lentoemäntiä? Mikä sen estää? Eihän TESsissä voida määritellä työntekijöiden kotimaata?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Finnairin korkeimman johdon viimeisimmät räikeät julkiset kannanotot ovat selvästi ajamassa henkilöstöryhmiä nurkkaan täysin poleemisella ota tai jätä -retoriikalla. Metsä vastaa niinkuin siihen huudetaan. Siellä on selvästi management by perkele -riehumassa ja sitä ei juuri edes kapitalismin ihmemaissa (paitsi ehkä JA:n oikeistolle rakkaassa Kiinassa) ihannoida.

Itseäni on ihmetyttänyt Vehviläisen tunnetilan ilmaisut mediassa, jotka eivät varmasti ole omiaan parantamaan neuvotteluilmapiiriä. Mielestäni tuon tason johtajan pitää pystyä pitämään tunteensa kurissa, varsinkin mediassa. Onhan Finnairin henkilöstöryhmien toiminta välillä varsin kyseenalaista, mutta ei johtajan julkinen kiukuttelu tätä poista.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Miksi muuten Finnair ei saisi käyttää pelkästään Aasialaisia lentoemäntiä? Mikä sen estää? Eihän TESsissä voida määritellä työntekijöiden kotimaata?

Itse asiassa siellä taitaa olla joku prosentuaalinen luku, joka ei saa ylittyä. Onhan se kummaa, että työvoima ei saakaan liikkua vapaasti. Miksi alan kovaääniset järjestöt eivät puutu tällaiseen rasismiin?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse asiassa siellä taitaa olla joku prosentuaalinen luku, joka ei saa ylittyä. Onhan se kummaa, että työvoima ei saakaan liikkua vapaasti. Miksi alan kovaääniset järjestöt eivät puutu tällaiseen rasismiin?

Rasististahan tuo selvästi on, ja miten parempi asenne aasialaisilla lentoemännillä olisikaan, eikä vähiten meitä miesmatkustajia kohtaan! Mutta on ikävä kyllä vielä niin, että työvoiman vapaa liikkuvuus ei toimi Kiinan ja Suomen välillä. Yritys tähän suuntaan on kyllä yhä kovempi ja varmasti siihen vielä pääsemme.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Perhana, nyt alkaa hyvähermoisempikin jo hymyilemään, mutta tuskasta. Tuo uutinen elintarviketyöläisten tukilakosta SLSY:n jäsenille. Voi perse.

Nyt on menty mielestäni raskaasti kaiken järkevän AY-toiminnan rajojen yli. En enää jaksa ymmärtää tätä lakkotouhua ja hokemista kuinka meillä on Suomessa lakko-oikeus jne jne. Kyse on aivan tyylipuhtaasta kiusanteiosta meikäläisiä työkseen reissavia kohtaan. Ja toisaalta muita ihan asiaan kuulumattomia tahoja kohtaan.

Lakot olivat oikein kun meikäläisenkin pappa oli mukana 1900-luvun alkukymmeninä ja saatiin monia asioita oikealle tolalle.

Tämä SLSY:n lakko on osoitus molempien osapuolien totaalisesta taitamattomuudesta neuvotella ja keskustella. Eikä se parane näillä uhkailuilla pysäyttääsitä ja tätä. Muakvahan tässä on lentokentällä olla ja odottaa påääseekö takaisin kotiin SAS:n siivin vai meneekö taas joku pieni terroristi...siis ay-ryhmä kentillä tukilakkoon ja saavat koko paskan sekaisin.

Ei tipu ymmärrystä ei, vaikken kokoomusta äänestäkään, mutta tällainen perseily ja omaan napaan tiukasti tuijottaminen ketuttaa. No kuvastaa nyky Suomea, mulle heti kaikki, muille ei mitään. No enää 10 vuotta ja saan poistua eläkkeelle, tehkää nuoremmat hommat paremmin.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Aamun Hesarissa Finnairin edustaja vahvisti taas puolestaan minun käsitystäni asiasta. Kaukolennot hänen mukaansa erittäin suosittuja edelleen, ja niitä lentää suuri joukko jo eläkeiän ylittäineitä lentoemäntiä. Eli minä ainakaan en ole edelleenkään kovin vakuuttunut tuon noiden rasittavuudesta.

Yhtiö tiedottaa asioista juuri sen näkökulman, joka sen agendaa parhaiten ajaa, mutta jättää asiaan kuuluvia seikkoja kertomatta. Lähes kaikki eläkeiän ylittäneet lentoemännät tekevät töitä ns. 50/50-ryhmässä. Tarkoittaa sitä, että ovat töissä joka toisen kuukauden ja palkattomalla vapaalla joka toisen kuukauden. Tekevät tätä nostaakseen eläkettään. Tuollaisella tahdilla hyvin jaksaakin. Ja monet nuoremmat jaksavat myös tehdä ylimääräisiä kaukolentoja, mutta pointti on se, että näiden kaukolentojen lisääminen on monelle (lähinnä perheelliselle) todella kova paikka. Kaukolentojen lisääminen tarkoittaa siis sitä, että äiti on vielä aiempaa enemmän poissa ja kotiin palattuaan aiempaa väsynyt. Jos ne olis noin haluttuja, kun yhtiössä väitetään, niin silloinhan sopimus olisi jo syntynyt.


EDIT: Lennoilla on SEKÄ vanhempia ETTÄ nuorempia. Kaikki lentävät heti alusta asti sekä kotimaa/Eurooppaa että kaukolentoja.

Viisi vuotta sitten kaukolennoilla oli 11 emäntää. Pisimmillä lennoilla 12.
Määrää on vähennetty ja nyt siellä on 9 ja pisimmillä 11.
Yhtiön nyt tekemän esityksen mukaan määrää muutettaisiin 8 ja 9 ja jos kilpailutilanne/talous vaatisi, tuo sopimus olisi purettavissa. On vaikea väittää, että emännät eivät olisi huomanneet aikojen muuttuneen. Ovat huomanneet sen jokaisella lennolla ja tilinauhassa, josta on viilattu pois -5%.

Voi myös googlettaa paljonko mainituilla kilpailijoilla (Lufthansa, BA jne) on miehistöä kaukolennoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Itse asiassa siellä taitaa olla joku prosentuaalinen luku, joka ei saa ylittyä. Onhan se kummaa, että työvoima ei saakaan liikkua vapaasti. Miksi alan kovaääniset järjestöt eivät puutu tällaiseen rasismiin?

On määritetty ja se onkin yksi kiistan keskeisimpiä tekijöitä. Yhtiö haluaa vähentää kaukolentojen miehistöä kokonaismäärältään ja lisätä aasialaisten osuutta (paitsi japanilaisten, koska heillä kovempi palkka kuin suomalaisilla).

Taustahan suomalaisille työvoimalle varmastikin on se, että Finnair on suomalainen (ja valtion >50% omistama) yhtiö, joka toimii Suomessa. Yhtiön keskeisenä arvona on suomalaisuus. Ja suomalaisella henkilökunnalla on omat etunsa - yhtiö on erittäin tyytyväinen siihen työhön, jota emännät koneissa tekee (mm. Skytrax ja Sophie-tutkimukset) ---> voidaan muuten säästää sähköä ja servereitä, eikä tarvi kirjoittaa, miten aasialaiset ovat niin paljon parempia, silloinkin kun lensin Bangkokiin niin...

Tästähän hyötyy myös koko yhteiskunta, kun lentoemännät maksavat pöyristyttävän suurista palkoistaan suuret veronsa Suomeen. Tätä mieltä palstan demaritkin varmaan ovat, vaikka kateuksissaan lentoemäntien etuja kauhistelevat.

Jos suomalainen vaihtuu intialaiseen, niin verot valuu ulkomaille.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Taustahan suomalaisille työvoimalle varmastikin on se, että Finnair on suomalainen (ja valtion >50% omistama) yhtiö, joka toimii Suomessa. Yhtiön keskeisenä arvona on suomalaisuus.

Jos suomalainen lentoemäntä on kallis ja lakkoaltis niin globaalissa kilpailuympäristössä Finnairin kannattaa ottaa aasialaisia jotka ovat muuten oikeasti palvelukulttuuriin tottuneita (ja tässä ei ole nyt mitään thaihieronta-viitteitä), toisin kuin aika moni suomalainen lentoemäntä.

Finnairin velvollisuus veronmaksajille on olla kannattava lyhyellä ja pitkällä katsonnalla, jos SLSY:n näkemys ei ole sama niin silloin se on hei hei.

Mitäköhän muuten sanoo EU-lait siitä että TESsissä on määritelty ulkomaalaisten määrästä? Nopeasti tulkittuna se on aika kyseenalainen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mitäköhän muuten sanoo EU-lait siitä että TESsissä on määritelty ulkomaalaisten määrästä? Nopeasti tulkittuna se on aika kyseenalainen.

Löytyisköhän tarpeeksi nöyriä ja tes-vapaamielisiä lentoemäntiä EU:n rajojen sisältä - Romania, Bulgaria -linja voisi ehkä toimia, mutta vasta joku Albania tai Moldovia toisi melkein kiinalaisen tasoista työvoimaa, Ukraina olisi sitten todellinen jättipotti. Näitä siis kuitenkin täytyy vielä odottaa. No, rakennusalalla ollaan päästy jo osittain ihan hyviin ja "joustaviin" tuloksiin pelkän nykyisen EU-työvoiman varassa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös