Mainos

Lakko!

  • 299 459
  • 2 354

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Edellen pragmatismi taloudessa on hyvä lähestymistapa:

- Se on totta mikä toimii.

Ihan mielenkiinnosta, miten mittaa sitä, että mikä toimii? Ainakin itse näen, että on ongelmista tehdä mittauksia, koska emme näe muiden vaihtoehtojen tuloksia.

Lisäys:
Esimerkkeinä vaikka vapaan kapitalismin mallimaat USA, Englanti ja Irlanti ja Islanti. USA:ssa joustojen nimissä purettiin miltei kaikki työntekijöiden turvaverkot eli "jäykkyydet". Työttömyysprosentti on Jenkeissä 9,7%.

Siis, eihän työmarkkinoiden joustavuus Jenkeissä liity mitenkään tähän nykyiseen kriisin ja siihen miksi työttömyysprosentti on Jenkeissä 9.7. Osaatko muuten sanoa kuinka suuri osa näistä 9.7 % pysyy kauan työttömänä? Minun ymmärrykseni esim. jenkeissä kierto on nopeampaa = työttömyys ei ole mikä lopullisen paha asia. Ihmiset esim muuttavat paljon hanakammin töiden perässä jenkeissä. Tähän nopeampaan kiertoon pitäisi Suomessakin pyrkiä.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Usko tai älä, niin palkansaajajärjestöillä on mahdollisimman neutraalia dataa koko maailman taloudesta ja sen trendeistä enemmän kuin kaikilla Jatkoajan kirjoittajilla yhteensä. Sekä taloustieteilijöitä tiivistämään dataa tiedoksi.

Ja tällä on mitä merkitystä esim. SLSY:n lakon osalta...? Montako taloustieteilijää Paperiliitto käytti v. 2005 lakon aikana?

Samoin suurimmassa osassa läntistä maailmaa tiedetään, että työmarkkinoiden vapauttaminen täysin työnantajan mielivaltaan muka "joustojen nimissä" ei hyödytä edes makrotaloutta. Arkikäytäntö on kaikkialla osoittanut, että sopivasti vapautta ja kontrollia yhdessä takaa ideaalin lopputuleman.

No eihän kukaan ole mitään muuta ehdottanutkaan täällä JA:ssa.

Työmarkkinoilla esimerkiksi yleissitovien työehtosopimusten tuottama palkkamenojen ja työrauhan ennustettavuus vuosiksi eteenpäin on ollut yrityksille hyödyllisempää kuin paljon puhutut "jäykkyyksien" eli turvaverkkojen tuottamat haitat.

Yleisellä tasolla mahdollisesti totta mutta tähän löytyy varmasti erittäin paljon poikkeuksia yritystasolla.

Esimerkkeinä vaikka vapaan kapitalismin mallimaat USA, Englanti ja Irlanti ja Islanti. USA:ssa joustojen nimissä purettiin miltei kaikki työntekijöiden turvaverkot eli "jäykkyydet". Työttömyysprosentti on Jenkeissä 9,7%.

Käyppäs ihan huviksesi googlaamassa Jenkkien työttömyysprosentit pidemmältä ajalta. Saatat yllättyä.

Käy katsomassa Espanjan, Ranskan, Italian yms. työttömyysprossat. Alkaa "vapaa kapitalismi" (heh) näyttämään aika hyvältä.

"Jäykkien" työmarkkinoiden sopimusyhteiskunnat kuten Saksa, Ranska ja Benelux maat sekä Pohjoismaat Ruotsi, Tanska ja Suomi joutuvat siivoamaan näiden Euroopan "joustavien" maiden jälkiä.

Hei, missä ovat Portugali, Espanja, Kreikka, Italia ja Ranska? Mitä muuten Ranska joutui tekemään pari kuukautta sitten joka aiheutti massiiviset mellakat?

Tuo viestisi ei ollut kuin lyhytnäköistä marjanpoimintaa vasemmistopropagandalla. Kansan Uutiset saattaisi olla kiinnostunut panoksestasi.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuo viestisi ei ollut kuin lyhytnäköistä marjanpoimintaa vasemmistopropagandalla. Kansan Uutiset saattaisi olla kiinnostunut panoksestasi.

Näin asiat nähdään.

Samoin sinun viestisi ovat pelkkää äärioikeistolaista propagandaa, ei yhtään sen neutraalimpaa kuin minun Kansan uutisten propaganda.

Käyppäs ihan huviksesi googlaamassa Jenkkien työttömyysprosentit pidemmältä ajalta. Saatat yllättyä.
Tähän asti jenkit ovat pitäneet illuusiota toimivasta ja dynaamisesta taloudesta valtavalla velkaantumisella, eli käymällä biljoonien edestä muun maailman rahapussilla. Kuten tämä saitti osottaa. Kyseessä on reaaliaikainen USA:n velan muuttumista osottava saitti. Luvut Federal Reserveltä.

Huomataan, että julkinen velka on kohtuullinen BKT:hen verattuna. Veropohjaan verrattuna se on valtava. Mutta kokonaisvelka/asukas on 176000 taalaa eli 135000 euroa. Varsinkin kun siihen on laskettu vauvat ja vanhuksetkin.

Toivottavasti ei jenkeillä elinaikanani tule maksun aika.

Jos Suomi olisi suhteessa tällä tasolla, niin Sailakseta turahtaisi paskat housuun pelkästä järkytyksestä.

Ei ole vain yhtä totuutta. Ei sinun eikä minun.
 
Viimeksi muokattu:

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
En ole yrittäjä, ainakaan vielä.

Maailma muuttuu mutta duunarit eivät sitä tajua. Paperimiehillekkin viesti meni perille vasta kovimman kautta. Ihmettelen miten viesti on niin vaikeata ymmärtää, sopeudu tai kuole. SLSY ei näytä tajuavan että mitä enemmän he vastustavat, sitä päättäväisempi työnantaja tulee olemaan työpaikkojen siirtämisessä muualle.

Työntekijäjärjestöt luulevat että markkinatalous ja globalisaatio eivät koske heitä. Herätys tulee tässäkin tapauksessa olemaan varsin raju.

Niin,olen kyllä samaa mieltä edelleen,että maailma muuttuu,mutta mikä helvetin hinku on tehdä Suomesta samallainen halpamaa,kuin esim Kiinasta..? Kyllähän työntekijällä saa ja pitää olla jotain etuja/arvostusta omaa työtänsä kohtaan? Pitää aina myös muistaa,että ainakaan vielä esim.elinkustannukset eivät ole samoja maassa kuin maassa.

Nykyinen tilannehan voi myös (ja toivon sitä) muuttua globaalisti siten,että muuallakin maailmassa tilanne mennee siihen,että jopa duunaria aletaan taas arvostaa,ja työehdot ovat siten molemmille edulliset.Nythän työnantajapuoli määrää alalla kuin alalla,miten asiat ovat.Että ei muuta kun valot päälle myös siellä.

Vedät edelleen mukaan keskusteluun mm. paperimiehet,jotka sinun mukaasi olivat lakossa 2005...Edelleen,kyseinen tehtaiden pysäytys oli työnantajan asettama työsulku,ei paperimiesten lakko.

Vieläkään en saanut vastausta kysymyksiini kohdaltasi,oletko mahdollisesti työtön vai mistä tämä älytön viha duunareita kohtaan kumpuaa??(no ok,et ole yrittäjä,se tuli selväksi)Finnair tekee voitoa,mutta haluat(ilmeisesti suurosakkeenomistajana..?)lisää massia osinkojen muodossa.Minkä suuruinen liikevoitto olisi mielestäsi tarpeeksi suuri,jotta myös yhtiö olisi tyytyväinen?

Toistan nyt itseäni,mutta ei Suomi kaatunut ahtaajienkaan työtaisteluun,eikä se tule kaatumaan myöskään tähän SLSY:n työtaisteluun.Ja kyllä,toivon toki kiistaan nopeaa ratkaisua,jotta me asiakkaat emme enään joutuisi kärsimään,mutta siltikin olen duunareiden kannalla,että eivät myy nahkaansa "äärioikeistolaiselle ajattelulle".
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Voiko joku Finskin lentoemien lakkoa puolustava perustella sitä, miksi Finnairin lentoemillä pitäisi olla paremmat ehdot kuin esim. Blue1:lla?
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Voiko joku Finskin lentoemien lakkoa puolustava perustella sitä, miksi Finnairin lentoemillä pitäisi olla paremmat ehdot kuin esim. Blue1:lla?

Käsittääkseni neuvottelut ovat suureltaosin jumissa,koska Finnairin lentoemot ja sedät haluavat pitää kiinni vapaista,jotka tulevat kaukolentojen jälkeen..?Blue1 ei lennä näitä reittejä..?Korjatkaa,mikäli olen hakoteillä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin,olen kyllä samaa mieltä edelleen,että maailma muuttuu,mutta mikä helvetin hinku on tehdä Suomesta samallainen halpamaa,kuin esim Kiinasta..?

Huoh, eihän kukaan nyt puhu mistään halpamaasta vaan siitä että halpamaiden UHKA pakottaa suomalaisetkin duunarit joustamaan.

2005 tapahtui työnantajan työsulku koska duunarit eivät olleet suostuneet joustamaan esim. joulun, pääsiäisen ja juhannuksen työajoistaan eli tehtaat oli pakko ajaa alas (helvetin kallista). Sama koskee SLSY:tä, kyseessä ei ole palkan pudotus vaan vapaa-aikojen järjestely ja niiden kanssa joustaminen korvausta vastaan. Ei kelpaa ilmeisesti.

Toistan nyt itseäni,mutta ei Suomi kaatunut ahtaajienkaan työtaisteluun,eikä se tule kaatumaan myöskään tähän SLSY:n työtaisteluun.Ja kyllä,toivon toki kiistaan nopeaa ratkaisua,jotta me asiakkaat emme enään joutuisi kärsimään,mutta siltikin olen duunareiden kannalla,että eivät myy nahkaansa "äärioikeistolaiselle ajattelulle".

Joo ei kaatunut Suomi, todennäköisesti vaan menetti kymmeniä miljoonia vientituloina ja sitä kautta verotuloina, sen sijaan otettiin vähän lainaa lisää.

Duunareiden kannalla ovat pääsääntöisesti ne jotka eivät tajua missä nykyään mennään. SLSY:n jäsenet tulevat myös tämän karkeasti tajuamaan tulevina vuosina kun huomaavat ulkomaalaisten määrän lisääntyvän Finskillä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Käsittääkseni neuvottelut ovat suureltaosin jumissa,koska Finnairin lentoemot ja sedät haluavat pitää kiinni vapaista,jotka tulevat kaukolentojen jälkeen..?Blue1 ei lennä näitä reittejä..?Korjatkaa,mikäli olen hakoteillä.

No tästä on nyt eri tietoa mutta Finnairin mukaan heidän kustannukset myös Euroopan-lennoilla on 20% suuremmat kuin Blue1:n johtuen työajoista yms.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Eikö tämä lakko myös ole aika pitkälti siitä kiinni että nämä Finskin "vanhat missit" haluavat pitää etunsa ja puolensa jatkossakin, jolloin aloittelevat nuoremmat emot ja stuertit siivoavat vessoja jossain Helsinki-Riika lennoilla sillävälin kun vanhat Finskin missit ovat shoppailemassa kaukomaan lämmössä?

Ja tuon Finnair haluaisi ilmeisti rikkoa että edes jotenkin tasapuolisemmaksi menisi jaot.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei ole vain yhtä totuutta. Ei sinun eikä minun.

Ei ole ei, siksi saakin ihmetellä kuinka älyllisesti epärehellistä on täällä voivotella Irlannin ja Iso-Britannian tilannetta kun samaan aikaan Kreikka, Espanja, Portugali, Italia, Belgia ja Ranskakin ovat myös kusessa, jotkut todella pahasti Irlantiin verrattuna.

Suosittelen että tutustut tilanteeseen hieman paremmin.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Voiko joku Finskin lentoemien lakkoa puolustava perustella sitä, miksi Finnairin lentoemillä pitäisi olla paremmat ehdot kuin esim. Blue1:lla?


Eli solidaarisuuden nimissä pyyntöjen tulisi laskea? Eikö tällä palstalla juuri toitoteta sitä joka tuutista, että jokainen neuvottelee omat palkkansa ja tässä tapauksessa toisella puolen istuu etujärjestö. So what, jos tulee ulkomaalaisia rikkureita tilalle tai jos työt loppuvat Suomesta. Ei minua haittaa ainakaan pätkän vertaa.


Toisekseen hirveän vaikeata sanoa, että mitkä nämä ehdot edes ovat? Jos 0,6 % nosto on pahempi kuin Blue1 0,5 % nosto peruspalkkoihin, niin aika pienestä on kyse.


Pystyisikö joku nyt tähän tosiaan selventämään, että mitkä ovat työnantajan eli Finskin vaatimukset edelliseen sopimukseen verrattuna ja mitkä ovat työntekijöiden vaatimukset? Sitten olisi hyvä niitä lähteä vertailemaan. Siis, vähän niinkus ranskalaisin viivoin;)


Totta hemmetissä sitä nyt pitää palkkoja alas saada kun lähtivät punikit paljastamaan hintakartellia tax free -puolelta, prkl!;) Montun reunalle vaan ja sitä rataa...


Tälle yhdelle pitää vastata kun huomasin, että itse olit sitä mieltä, että 3 euron lisä palkkaan olisi ollut mukavaa. Pikkasen duunia tiheämpään ja tilipussia suuremmaksi, mutta sitten sinua ei kiinnostakaan, tahi häiritse miljarditappiot jenkeissä. Kato se o vaa rahaa...

3 000 000 000 eemeliä, niin napakalla matikalla olisit voinut painaa miljardi tuntia lisähommia, että olisit kustantanut työnantajallesi yhtä paljon, kuin tämä yks **tun sankari. 8h/pvä/21pvä/kk, 12kk/v= jotakin n.500 000 vuotta. MUTTA sehän ei kiinnosta kun se on jonkun katkeran puhetta, minusta on hiukan iso risu lakaistavaksi maton alle.


Noista tehtaiden siirtämisistä; eipä ole paljoa siirretty. Lopetettu ainoastaan, mutta kyllähän se työ maittaa muutakin tehdessä. Tämä nöyristelyn/joustamisen onnistumista voipi mennä kysymään vaikka Voikkaan entisiltä työntekijöiltä, että kannattiko joustaminen? Säilyikö duunit, kun annettiin joka asiassa periksi?
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Joo ei kaatunut Suomi, todennäköisesti vaan menetti kymmeniä miljoonia vientituloina ja sitä kautta verotuloina, sen sijaan otettiin vähän lainaa lisää.

Duunareiden kannalla ovat pääsääntöisesti ne jotka eivät tajua missä nykyään mennään. SLSY:n jäsenet tulevat myös tämän karkeasti tajuamaan tulevina vuosina kun huomaavat ulkomaalaisten määrän lisääntyvän Finskillä.

Jaa-ha, eli Suomi on joutunut ottamaan lisää valtionlainaa ahtaajien takia..?? Toivon todella,että arkadianmäellä ei vallitse sama ajatuksenjuoksu,muuten pääsee Irlanti ja Kreikka ym.maat liian helpolla ;D..
Itse työskentelen vientivoittoisella alalla ja kyseinen ahtaajien työtaistelu ei kyllä kaatanut onneksi omaa työnantajaani.
Vielä kerran,miksi suomalaisten pitäisi joustaa tekemään työtä esim.kiinalaisten työehdoilla?Niinkuin olen kertonut,elintasokustannukset vaihtelevat hyvinkin paljon eri maissa...

"No tästä on nyt eri tietoa mutta Finnairin mukaan heidän kustannukset myös Euroopan-lennoilla on 20% suuremmat kuin Blue1:n johtuen työajoista yms."

En onneksi istu kyseisessä neuvottelupöydässä,joten pitänee mahdollisesti paikkansa.Johtuvatko pelkästään palkkakustannuksista,sihen en ota kantaa..Olen vain median tietojen varassa,kuten luultavasti myös sinä?
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
2005 tapahtui työnantajan työsulku koska duunarit eivät olleet suostuneet joustamaan esim. joulun, pääsiäisen ja juhannuksen työajoistaan eli tehtaat oli pakko ajaa alas (helvetin kallista). Sama koskee SLSY:tä, kyseessä ei ole palkan pudotus vaan vapaa-aikojen järjestely ja niiden kanssa joustaminen korvausta vastaan. Ei kelpaa ilmeisesti.

Voi luoja sentään, vittu etkö sä ymmärrä oikeasti mitään vai luuletko ihan tosissasi, että niitä paperikoneita seisotettiin nämä pyhät ainoastaan sen takia, että duunari halusi vetää päänsä täyteen?

Ensinnäkin koneita ajetaan alas lähes kuukausittain, erinäisten korjaustöiden takia. Nyt oli ollut tapana järjestää seisakit jouluun ja jussiin, jolloin korjaustöiden suunnittely oli tyhmemmällekin pomolle suhteellisen helppoa. Minkä helvetin takia koneiden tulee pyöriä joka helvetin päivä, jos ei tilauksia ole? Silti joka vuosi tuotakin ennen on ollut ja on edelleen tuotannollisia seisakkeja, jolloin nostetaan paperin hintaa lisäämällä kysyntää.


Kyse ei ollut rahasta. Työnantaja olisi maksanut 300 prosenttia (mutu) palkkaa näiltä päiviltä, mutta 2 kertaa vuodessa yhteinen loma muun maan kanssa on päänupin kannalta ihan hyvä sijoitus. Mee vuorohommiin niin sitten näet millasta se on.

edit. -le, muutettu -lut

ps. ei se realiteetti muutu, vaikka sitä vuosikausia toiseksi väittäisi. Minä taas väitän tuntevani ihan kohtuu hyvin tuon paperialan, joten koen sitä voivani kommentoida.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi luoja sentään, vittu etkö sä ymmärrä oikeasti mitään vai luuletko ihan tosissasi, että niitä paperikoneita seisotettiin nämä pyhät ainoastaan sen takia, että duunari halusi vetää päänsä täyteen?
...
Kyse ei ollut rahasta. Työnantaja olisi maksanut 300 prosenttia (mutu) palkkaa näiltä päiviltä, mutta 2 kertaa vuodessa yhteinen loma muun maan kanssa on päänupin kannalta ihan hyvä sijoitus. Mee vuorohommiin niin sitten näet millasta se on...

Kyllähän niitä paperikoneita seisotettiin nimenomaan työehtosopimuksen ehtojen takia. Käsittääkseni seisokkien suunnittelu kalliiden juhlapyhien ajaksi ei ole kovinkaan järkevää, mielummin seisokki kannattaa tehdä arkipäivinä, jolloin ei joudu maksamaan sitä 300%:a. Paperiteollisuus halusi tähän kohtaan sellaisen mahdollisuuden, että koneet käy myös suurjuhlapyhinä, jos niitä tilauksia olisi, eikä niitä koneita tarvitsisi pysäyttää ja viivästyttää toimitusta noin viikolla.

Itse olen ollut epäsäännöllisessä kolmivuorotyössä lastensuojelulaitoksessa ja ensimmäisenä vuotena olin töissä kaikki pyhät itsenäisyyspäivästä juhannukseen. Raskasta kyllä, enkä haluaisi tuollaista työtä vuosikausia tehdä, mutta kohtuu hyvän korvauksen noista pyhistä saa. Mielestäni kyseessä on ammatinvalintakysymys eli kyllä niitä päivätöitäkin löytyy. Ja kyllä kai paperimiehilläkin lomat on samaan aikaan kuin muillakin aloilla? Aika jeesustelija olet.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Tähänkin tekisi mieli sanoa että ammatinvalintakysymys, mutta en viitsi, koska voisi kuulostaa ilkeältä.

T. Nimim. Vuosia kolmevuorotyötä tehnyt

Itse tein vuorohommia 9 vuotta, joten näkisin omaavani siltäkin alalta kokemusta. (viisivuorotyötä tuossa alussa ja myöhemmin pelkkää yötä)

Niin, onko asia sitten niin, että jos olet alasi valinnut, niin "pidä turpas kiinni." Eikö oloja voisi muuttaa joskus muuhunkin suuntaan kuin huonompaan?

Lepoajat ovat aika oleellinen osa vuorotyötä, vai pitäskö palata 80-luvun paperin menoon? 4 aamua, vapaa, 4 iltaa, vapaa, 4 yötä, 2 vapaata, 4 aamua jne jne.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Kyllähän niitä paperikoneita seisotettiin nimenomaan työehtosopimuksen ehtojen takia. Käsittääkseni seisokkien suunnittelu kalliiden juhlapyhien ajaksi ei ole kovinkaan järkevää, mielummin seisokki kannattaa tehdä arkipäivinä, jolloin ei joudu maksamaan sitä 300%:a. Paperiteollisuus halusi tähän kohtaan sellaisen mahdollisuuden, että koneet käy myös suurjuhlapyhinä, jos niitä tilauksia olisi, eikä niitä koneita tarvitsisi pysäyttää ja viivästyttää toimitusta noin viikolla.

Itse olen ollut epäsäännöllisessä kolmivuorotyössä lastensuojelulaitoksessa ja ensimmäisenä vuotena olin töissä kaikki pyhät itsenäisyyspäivästä juhannukseen. Raskasta kyllä, enkä haluaisi tuollaista työtä vuosikausia tehdä, mutta kohtuu hyvän korvauksen noista pyhistä saa. Mielestäni kyseessä on ammatinvalintakysymys eli kyllä niitä päivätöitäkin löytyy. Ja kyllä kai paperimiehilläkin lomat on samaan aikaan kuin muillakin aloilla? Aika jeesustelija olet.

Just, eli tilauksen suunnittelua ei osata tehdä? Ja ihan joka vuosi huomataan, että "voi paska, taas on viikon tilaus myöhässä" Ei jumalauta, et sinäkään kyllä yleensä ihan näin keilana täällä kirjoittele, mutta kerros muistatko mikä oli työnantajan vuosilomaehdotus kyseisessä neuvottelussa? Ei olisi paljoa silloin lomaa pidetty kuin muut.

Vuosiloma-aika alkaa tuossa toukokuun alussa ja loppuu syyskuussa- Kierron mukaan mennään, joten joka vuosi ovat eri aikaan. Tietysti voi jonkun toisen kanssa neuvotella vaihdosta ja joskus jopa onnistaa.

En minäkään sentään sinua tule neuvomaan jossakin lapsia koskevassa asiassa, joten älä viitsi tulla jeesustelijaksi väittämään.

edit. kommentti, se on ammatinvalintakysymys on mielestäni jeesustelua parhaimmillaan.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Just, eli tilauksen suunnittelua ei osata tehdä? Ja ihan joka vuosi huomataan, että "voi paska, taas on viikon tilaus myöhässä" Ei jumalauta, et sinäkään kyllä yleensä ihan näin keilana täällä kirjoittele, mutta kerros muistatko mikä oli työnantajan vuosilomaehdotus kyseisessä neuvottelussa? Ei olisi paljoa silloin lomaa pidetty kuin muut.

Vuosiloma-aika alkaa tuossa toukokuun alussa ja loppuu syyskuussa- Kierron mukaan mennään, joten joka vuosi ovat eri aikaan. Tietysti voi jonkun toisen kanssa neuvotella vaihdosta ja joskus jopa onnistaa.

En minäkään sentään sinua tule neuvomaan jossakin lapsia koskevassa asiassa, joten älä viitsi tulla jeesustelijaksi väittämään.

Jos mahdollinen tilaus jää saamatta siksi, että tehdas ajetaan alas juhlapyhien ajaksi, syy on silloin työehtosopimuksen, tästä on kysymys, kilpailukyvystä. Eiköhän paperiteollisuuden myyntipuolella yritetä suunnitella sitä tuotantoa, mutta tuollaiset pakolliset tehtaiden alasajot hankaloittavat asiaa. Suomen ei kannata kilpailla halvalla työvoimalla vaan laadulla ja joustavuudella, se on kilpailuetu, että pystyy toimittamaan laadukasta tavaraa nopealla toimitusajalla. Tästä syystä en ymmärrä paperimiesten vaatimusta juhlapyhien vapaista.

Kaikillahan meillä on vuosilomat vuosilomalain mukaisesti (paitsi tietysti opettajilla, jotka eivät lain piiriin kuulu) ja eiköhän kaikissa vähänkin isommissa laitoksissa lomat kierrä eli lomat on aina eriaikaan. Sitten on tietysti aloja, jotka eivät pysty pitämään kesälomaa vaan joutuvat työskentelemään tällöin. Tällaisia ovat esim. seisokeissa työskentelevat ihmiset, jotka kiertävät voimalaitoksia ja teollisuuslaitoksia niiden ollessa alhaalla.

Kutsun sinua jeesustelijaksi, koska puolustelet paperimiesten vaatimuksia vapaista juhlapyhistä argumenteillä, jotka ovat arkipäivää kaikkialla muualla teollisuudessa.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Voiko joku Finskin lentoemien lakkoa puolustava perustella sitä, miksi Finnairin lentoemillä pitäisi olla paremmat ehdot kuin esim. Blue1:lla?

Ero tulee siis siitä, että Finnairin emännät lentävät SEKÄ kaukolentoja ETTÄ Euroopan lentoja. BLUE1 vain Euroopassa. Itse sopimuksissa ei ole taulukkopalkallisesti juurikaan mitään eroa - mutta eroja syntyy siitä, että kun kaukolennosta syntyy pitkiä päiviä ja runsaasti yötyötä, nousee Finnairin emojen keskituntipalkka.

Finnair nertaa tätä kaukolentojen lisät sisältävää keskipalkkaa Blue1:n keskituntipalkkaan. Ja saahan siitä raflaavan 20% otsikon.

Yhtiö varoo visusti kommentoimatta kaukolennoilla kilpailijoiden palkkoja, työmääriä ja etuja. Niissä Finnair on hyvin edullinen.


Yhtiön keskeiset vaatimukset kirjoitin jo pari sivua sitten:

- kaukolentojen lisääminen kaikille emännille ja jokaiselle kuukaudelle

- kaukolentojen miehistöjen pienentäminen (lyhyemmillä 9->8, pidemmilla 11->9) ja samalla suomalaisten määrän vähentäminen lennoilla. Siis periaateella "kaksi tai kolme suomalaista pois ja yksi ulkomaalainen tilalle"

- lepoaikasäännösten kiristäminen (joka viime hetken myönnytyksenä siirrettiin ratkaistavaksi työryhmässä ensi vuoden aikana) eli vapaa-ajan vähentäminen.

- lisäksi teksteihin ujutettuna sellaisia ilmauksia, "kuin työnantaja pyrkii jakamaan työt tasaisesti" "jos yhteisymmärrykseen ei päästä, on työnantajalla oikeus tulkita".

Tämä siis aiempien -5% palkanalennusten ja miehistömäärien pienennysten päälle. Palkankorotukseksi 0,6% kahdelle vuodelle.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Kutsun sinua jeesustelijaksi, koska puolustelet paperimiesten vaatimuksia vapaista juhlapyhistä argumenteillä, jotka ovat arkipäivää kaikkialla muualla teollisuudessa.


No sanotaan sitten, että se oli minun mielipiteeni. Ei paperimiesten, mutta minä pidän tuota erittäin tärkeänä argumenttina. Siksipä en enää vuorotöitä teekkään. En teollisuudessa enkä hoitoalalla. Molemmat ovat mielestäni palkkansa ansainneet... Kaipa sitä sitten sellaiset arvot joita itse arvostan ovat nykyään vähenemässä.

Olen ammattini valinnut muualta, mutta tarkoittaako se, että näiden kaikkien muidenkin tulisi vaihtaa alaa heti jos "ei kiinnosta". :)
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tami Talk, yksi kysmys kun sinulla lienee asioista (ilmeisesti oman työsi kautta) tietoa. Eilen lensin LOT:in koneella ja heidän asiakaslehdessään oli juttua koneiden henkilöstöstä. LOT lentää kaukolennot Boeing 767-200 ja-300 koneilla.

Niissä matkustamohenkilökuntaa on oltava min 6 jotta he lentävät. Mikä ero on mielestäsi LOT:in henkilömäärällä ja Finnairin määrällä? Itsehän kirjoitat että Finskillä on joko 9 tai 11.

Lensin viime vuonna SAS:lla Tukholmasta Newarkiin. SIlloin heidän Airbussissaan oli 8 lentoemäntää/stuerttia. ELi siinäkin Finnairilla on 9 ja SAS:lla 8??

Ja vielä, kun lensin tiistaina SAS:lla Tukholmasta Kööpenhaminaan oli koneessa (MD-83) kolme lentoemäntää. Viimeksi kun lensin Finnairin koneella (Embraer 190) Helsingistä Dusseldorfiin oli siinä neljä lentoemäntää.

Ihan kysyn koska tuosta matkustamohenkilökunnan määrästä on tässä lakon aikana jurputettu puoleen ja toiseen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei nyt ihan ketjun aihetta koske, mutta veikkaanpa että tämänkin ketjun kirjoittelu on hyvinkin pitkälti kustannettu työnantajan rahapussista ja maksamasta työajasta. Kiinassa tätä ongelmaa ei tule olemaan koskaan, koska internet on kielletty, tai ainakin hyvin tarkasti valvottu.

Seuraava hallitus voisi tehdä lisäyksen työaikalakiin joka kieltää netin viihdekäytön työaikana. Olisi muuten hyvä porkkana yrittäjyydelle.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Itse

toimin ainakin yrittäjänä, joten ei tartte työnantajaa pohtia:)

Ihan tohon vaan vastaukseksi ylempään...
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Eikö tämä lakko myös ole aika pitkälti siitä kiinni että nämä Finskin "vanhat missit" haluavat pitää etunsa ja puolensa jatkossakin, jolloin aloittelevat nuoremmat emot ja stuertit siivoavat vessoja jossain Helsinki-Riika lennoilla sillävälin kun vanhat Finskin missit ovat shoppailemassa kaukomaan lämmössä?

Tämä on väärä arvio.

Pikemminkin se on niin päin, että nuoret lentoemot ja stuertit lentävät useammin esim. Kauko-Itään, kuin vanhemmat.

Tämä tietenkin johtuu siitä, että vanhemmilla on suuremmalla todennäköisyydellä perhettä ja he eivät halua olla jatkuvasti montaa päivää putkeen poissa kotoa. Lisäksi muutaman päivän Kiinan ja Thaimaan reissuista menee hohto, kun sen tekee riittävän monta kertaa muutamassa kuukaudessa.

Vessojen ja matkustamon siivouksesta eivät Finnairilla vastaa lentoemännät, vaan siivousfirma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös