Analyytikko_ kirjoitti:
Jos Finnair olisi "lirissä" kuten amerikkalaiset lentoyhtiöt, niin ymmärtäisin täysin saneeraustoimet ja henkilöstön palkkojen alennukset yms. Ei kahta sanaa.
Oletko yhtään perehtynyt ko. toimialaan? Helppo olla populisti ja heittää tuollaista perusdemarin puheenvuoroa, joka sopii aina joka tilanteeseen. Toverit ovat iloisia, vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä reaalimaailman kanssa.
Nopein tapa tulla miljonääriksi on olla miljardööri ja perustaa lentoyhtiö. Varmaan mikään toinen toimiala ei ole pärjännyt yhtä huonosti. Kun alalle tulon esteet ovat olemattomat ja tyhjiä paikkoja ei voi lentokoneissa varastoida niin vallitsevassa kilpailutilanteessa hyvinäkin aikoina voitot ovat hyvin maltillisia. Pitkältihän se johtuu siitä, että lähes kukaan matkustaja ei ole valmis maksamaan kovin paljon enemmän lentolipustaan, vaan pyrkii pääsemään a:sta b:hen mahdollisimman edullisesti. Sen sijaan perillä voi sitten törsätä luksukseen vaikka kuinka.
Niinpä kun tehdään hyvinä aikoina maltillisesti voitollista tulosta ja raha menee aika pitkälti investointeihin niin kun tulee häiriötilanne niin se aiheuttaa hetkessä niin suuret tappiot, että se vie hyvin nopeasti ne voitollisten vuosien hedelmät. Meillä on ollut Persianlahden sota, Venäjän, Aasian ja Latinaisen Amerikan talouskriisit, Hullunlehmäntauti, SARS, Irakin ja Afganistanin sodat, WTC terrori-iskut jne., mitkä ovat kaikki vaikuttaneet matkustajamääriin. Sen lisäksi jokainen taloudellisesti heikompi vuosi kaventaa firmojen matkustusbudjetteja. Noina kriisivuosina terve yhtiö voi ajautua alle vuodessa konkurssiin, kun koneet tyhjenevät. Amerikkalaiset yhtiöt ovat tuosta esimerkkejä. Ja voi kyllä katsoa suurten, erittäin hyvin hoidettujen yhtiöiden kuten Lufthansan tulosta viimeisen kymmenen vuoden aikana niin kyllä sieltäkin löytyy melko suurta turskaa aika-ajoin.
Ei nyt ole kyse siitä, että tekeekö Finnair tulosta tänä vuonna, vaan siitä, että onko firmaa olemassa jatkossa. 90-luvulla oli tilanne, jolloin oli ilmassa mahdollisuus, jossa Finnair olisi myyty suuremmalle kilpailijalle. Aasian liikenteen kasvu on ollut oljenkorsi, joka on nostanut Finnairin aika hyvin menestyväksi lentoyhtiöksi. Toki purkkamies teki muutenkin hyviä ratkaisuja mm. kaluston suhteen, mutta Aasia on kuitenkin se, joka on pitänyt lipun pinnalla. Onnea on ollut sen suhteen, että ollaan aika periferiassa ja syöttöliikenne eikä kotimaan liikenne ole kuitenkaan niin paljon kilpailua kerännyt ja transatlantic liikenne, mikä on ollut monelle viime vuosina tappiollinen, ei ole ollut Finnairille merkittävä painopistealue. Jatkossa tilanne kuitenkin muuttuu. Aasian liikenteeseen tulee hurjasti lisää kilpailua varsinkin kiinalaisten yhtiöiden taholta. Ja kyllä muutkin haluavat osuutensa kakusta. Niinpä ei ole yhtään kirkossa kuulutettu, että tuo lypsylehmä olisi jatkossakin olemassa.