Laittomat lakot, ynnä muut ulosmarssit

  • 32 967
  • 312

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En jaksa kyllä vääntää enempää, kun et näemmä voi myöntää olevasi tämän juridiikan osalta väärässä. Se hyvityssakko tuomitaan vahingonkorvauksen sijaan (mainitaan toki lainsäädännössäkin).

Toivottavasti en pahoittanut mieltäsi. Keskustelua olisi voinut jatkaa esim. sillä että olisit esittänyt käyttämäsi määritelmän kriminalisoinnista noin käsitteenä (ja lähteet sille). Minä käytin yleistä määritelmää jonka mukaan lakia rikkova teko on kriminalisoitu.

Minä myönnän mielelläni olevani väärässä jos näytät minulle lähteen jossa kriminalisointi ei tarkoita esim. hyvityssakkoihin johtavan lain rikkomista vaan kriminalisointi vaatii rikoslain rikkomista.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Huutonaurua. Tyyppi on laittamassa henkilöitä kiven sisään teoista, jotka ei ole kriminalisoitu. My God.

Olisiko vastavuoroisuuden nimissä sitten säädettävä niin, että liian pientä palkkaa työntekijälleen maksavan firman toimitusjohtaja laitettaisiin kiven sisään? Kuulostaako hyvältä idealta?

Sanotaanko, että voisi huutonauraa sinulle, jos ei asia olisi niin surkuhupainen. Nythän siis työrauhavelvoitteen aikana voidaan mennä laittomaan lakkoon tai joidenkin muiden puolesta tukilakkoon ilman mitään tuntuvia seurauksia. Kysymyshän on sääntelyn purusta eikä sääntelyn lisäämisestä.

Laiton lakko = ilmoittamaton poissaolo, eli irtisanomisperuste. Näinhän sen pitäisi olla. Nythän noita ulosmarsseja tehdään vaan kiusantekomielessä, jossain yt-neuvottelu- tai firmanlopetuscasessa ei niillä ole vitunkaan merkitystä.

Samaten joltain yksinhuoltajalta tai asuntovelalliselta ei todellakaan kysytä, haluatko lakkoon vai et, menee se talous kuinka kuralle hyvänsä. Oikeus mennä töihin on käytännössä kuollut kirjain, AY-liikkeen tulkinnan mukaan lakossa ovat työt, ei ihmiset. Eli kukaan, lukuunottamatta ylemmän toimihenkilön statuksen omaavia esimiehiä ja asiantuntioita, ei saa tehdä näitä lakonalaisia töitä, kuuluu sitten liittoon tai ei.

Väitän, että todella suuri osa lakoista, laillisista tai ei, on ay-pomojen hiekkalaatikkoleikkejä. Minä olen vierestä seurannut työurani aikana useamman elintarviketeollisuuden lakon, jäsenäänestyksellä ei niistä olisi toteutunut yksikään. Eikä yhdenkään lakon lopputulos ole maksanut työntekijöille itseään takaisin.

Sinänsä kyllä työnantajapuolikin neuvotteluissa voisi jättää sen turhan pippelinvenytyksen pois. Kaikilla osapuolilla on tuo mentaliteeti, että pyydetään kuu taivaalta jos sitten saisimme tikkarin.

Saatana miljoona sakkoa jokaiselta lakkopäivältä niin työnantaja- kuin työntekijäpuolellekin, mieluiten mun tilille. Eiköhän sopu rupeisi löytymään nopeasti.

t. hanu
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sanotaanko, että voisi huutonauraa sinulle, jos ei asia olisi niin surkuhupainen. Nythän siis työrauhavelvoitteen aikana voidaan mennä laittomaan lakkoon tai joidenkin muiden puolesta tukilakkoon ilman mitään tuntuvia seurauksia. Kysymyshän on sääntelyn purusta eikä sääntelyn lisäämisestä.

Voi herran jestas. Totta kai olisi kyse sääntelyn lisäämisestä jos valtio alkaisi rikoslainsäädännön kautta rajoittamaan työtaisteluoikeutta. Nykyisellään homma toimii kolmikannan kautta ja puolueeton työtuomioistuin määrää sanktiot sopimuksen vastaisista työtaisteluista. Hommassa ei ole mitään ongelmaa muuta kuin oikeistohörhöjen mielestä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nykyisellään homma toimii kolmikannan kautta ja puolueeton työtuomioistuin määrää sanktiot sopimuksen vastaisista työtaisteluista. Hommassa ei ole mitään ongelmaa muuta kuin oikeistohörhöjen mielestä.

Jos sinun mielestä ei ole mitään ongelmaa siinä että työntekijät voi laittomalla lakolla aiheuttaa miljoonatappiot ja saavat siitä naurettavat muutaman kymppitonnin sakot niin ei muuta kuin hyvää yötä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kysehän on täysin työmarkkinaosapuolten neuvoteltavissa olevasta asiasta. He ovat aiemmin päätyneet asettamaan katon sille sakkosummalle, mitä laittomista työtaisteluista voi seurata. Eli jos asia on työnantajille niin tärkeä, niin ei muuta kuin työsulkua pystyyn, jotta työntekijäosapuoli katon nostamiseen suostuisi. Naurettavaa tämä ainainen kitinä, kun mitään asian hyväksi eivät työnantajat kuitenkaan ole valmiita tekemään.
 
Kotimaan lennot ei varmasti ole ongelma eikä yleensä ko. lakkoilevan jengin tuotokset (kuka tahansa normaalin terveyden omaava pärjää pelkällä vedellä esim. 10h lennon Japaniin joka lienee pisin lento), ongelma on se että nämä koneeseen safkat tekevät haluavat pitää itseänsä ylempiarvoisena kuin samaa duunia tekevät henkilöt samassa rakennuksessa eivätkä suostu samaan TESsiin.

Olen saanut ymmärtää että ainakaan ilman vettä ei kone saisi lähteä matkustajat kyydissä, kesti sitä ilman vettä normaali ihminen tai ei. (Huomasin juuri lukeneeni viestisi väärin, etkä edes väittänyt niin, pahoitteluni siitä.) Olen lentänyt legit JFK-Lax-Hnl lyhyellä vaihdolla (yhteensä 10-12h) AA:lla, jossa "kotimaan" lennoilla ei tarjoilua ollut. Oli kyllä pitkä aika odotella seuraavaa ruokaa kun hotellilta hotellille päivälle tuli mittaa lähemmäs 15h. Finnairin pisin lento Singaporeen kestää reilu 11h, kyllä siinä varmaan on syytä terveenkin ihmisen jotain suuhun laittaa.


Kerrotko enemmän tuosta samassa rakennuksessa olevasta eri työehtosopimuksesta osastojen(?) välillä, tätä ei ole selvinnyt median välityksellä, joten hienoa jos osaat avata tähä enemmän? Onko nämä mainitsemasi "karvaperseet" niitä jotka nyt taistelevat IAUn puolesta?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei olisi mikään ongelma jakaa kaikille matkustajille portilla vesipulloja ja tiedottaa heitä etukäteen siitä, että ruokailua ei järjestetä, jolloin jokainen voisi ottaa jotain naposteltavaa mukaan. Toki lentojen hinnoista kompensoitaisiin sitten myös aterioiden arvo (kympin?) matkustajille.

Tämän jälkeen voitaisiin täysin reilusti lakkoilla ja neuvotella, että kuinka paljon tappioita lentoyhtiöille tulisi matkustusmäärien vähenemisestä kun ei olisi ruokaa tarjolla (tai lentoyhtiö voisi safkat hankkia muualta)
 
Ei olisi mikään ongelma jakaa kaikille matkustajille portilla vesipulloja ja tiedottaa heitä etukäteen siitä, että ruokailua ei järjestetä, jolloin jokainen voisi ottaa jotain naposteltavaa mukaan. Toki lentojen hinnoista kompensoitaisiin sitten myös aterioiden arvo (kympin?) matkustajille.

Tämän jälkeen voitaisiin täysin reilusti lakkoilla ja neuvotella, että kuinka paljon tappioita lentoyhtiöille tulisi matkustusmäärien vähenemisestä kun ei olisi ruokaa tarjolla (tai lentoyhtiö voisi safkat hankkia muualta)

Eikös näin juuri ole toimittu? Lensin viime viikolla Finnairilla ja 48h ennen lentoa tuli viesti puhelimeen ettei lennolla tarjota ruokaa alihankkijan ongelmien takia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tarkennan. Nyt tilanne on ok. Ateriapalvelun työntekijöitä on täysin sallittua lakkoilla, mutta sitten tilanne ei ole ok, jos tulee tukilakkoja jotka peruuttavat lentoja.

Nyt on aito työsopimusneuvottelu/kiistatilanne jossa mitataan ateriapalvelun työntekijöiden arvo ja merkitys. Jos tulee tukilakko, niin siinä mitataan ihan toisten työntekijöiden arvoa ja merkitystä ja sillä taas ei pidä olla mitään merkitystä ateriapalvelun palkkoihin.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
En ole tätä ketjua sen enempää lukenut, joten en tiedä jos on jo mainittu. Mutta, mediassahan ei ole juurikaan mainittu asiaa, että LSG Skychefs (Finnair todennäköisesti takapiruna) meinaa yksipuolisesti siirtää työntekijänsä huonompaan TESiin, mikä tarkoittaisi työntekijän n.20-30% palkan pudotusta. Nuo palkat eivät ole ennestäänkään mitenkään korkeat (+/- 2000EUR + lisät kokemuksesta riippuen) ja jos niistä nipsaistaan se pari-kolmekymmentä pinnaa pois, niin kyllähän se tuntuu. Jos työnantajapuoli tämän voittaa, niin samaahan voi sitten ruveta muutkin työnantajat Suomessa harrastamaan. Helppohan sitä on ulkopuolisen kritisoida työntekijöitä ahneudesta, kunnes se puraisee omaa pankkitiliä. Kuten aiemmin mainittu, niin ei tässä kuitenkaan puhuta mistään paperityöläisten palkoista.

Finnair osaa tämän mediapelin kyllä ja voittaa siten asiasta tietämättömät helposti puolelleen.

Nyt on aito työsopimusneuvottelu/kiistatilanne jossa mitataan ateriapalvelun työntekijöiden arvo ja merkitys. Jos tulee tukilakko, niin siinä mitataan ihan toisten työntekijöiden arvoa ja merkitystä ja sillä taas ei pidä olla mitään merkitystä ateriapalvelun palkkoihin.

Ainut vain, että jos tässä maassa meinaa saada jotain oikeuksia työntekijä itselleen, niin on pakko pistää koko maa seis. Paikallislakoista ei ole mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tarkennan. Nyt tilanne on ok. Ateriapalvelun työntekijöitä on täysin sallittua lakkoilla, mutta sitten tilanne ei ole ok, jos tulee tukilakkoja jotka peruuttavat lentoja.

Mitä tuo ok tarkoittaa tässä yhteydessä? Tukilakothan ovat täysin laillisia, näin on jopa teidän suuresti arvostamanne häkäpönttö pari päivää sitten todennut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta, mediassahan ei ole juurikaan mainittu asiaa, että LSG Skychefs (Finnair todennäköisesti takapiruna) meinaa yksipuolisesti siirtää työntekijänsä huonompaan TESiin, mikä tarkoittaisi työntekijän n.20-30% palkan pudotusta. Nuo palkat eivät ole ennestäänkään mitenkään korkeat (+/- 2000EUR + lisät kokemuksesta riippuen) ja jos niistä nipsaistaan se pari-kolmekymmentä pinnaa pois, niin kyllähän se tuntuu.
Onhan tästä puhetta ollut ja asia tiedossa on. Tämä koko kuvio että palkat perustuvat johonkin TESiin on ihan kummallinen. Minusta homman pitäisi toimia niin että työnantaja ja työntekijä sopivat palkasta työsopimuksella ja pakollisena siihen pitäisi sen jälkeen tulla vain inflaatiotarkistukset. Toki isommistakin korotuksista voidaan sopia.

Jos tuo on niin vaikeaa, niin perustaisivat uuden firman joka kuuluu Pamiin ja katsoisivatko, että saavatko palkattua niillä liksoilla riittävästi osaavaa henkilökuntaa.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Tämä koko kuvio että palkat perustuvat johonkin TESiin on ihan kummallinen. Minusta homman pitäisi toimia niin että työnantaja ja työntekijä sopivat palkasta työsopimuksella ja pakollisena siihen pitäisi sen jälkeen tulla vain inflaatiotarkistukset.

Olen tästä asiasta ihan samaa mieltä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt olisi kuitenkin korkea aika pysähtyä sosialistisen hengennostatuksen lomassa miettimään, miksi tällaisia leikkauksia yleensä esitettiin. Puhtaasti ahneuden ja ilkeyden takia? No ei. Nyt olivat pelissä isommat asiat, mukaan lukien työpaikat.
Sitähän tässä mietitäänkin. 2ooo-luvulla joka vuosi reippasti voittoa tuottava yritys kyseessä.

Kyllä minun mielestäni sellainen asia kaipaa "sääntelyä", jolla aiheutetaan yksipuolisella päätöksellä huomattavaa vahinkoa toiselle osapuolelle, ja kohtuuttomassa määrin suhteessa tekijälle koituviin seurauksiin.
Tästä aivan samaa mieltä, työntekijöiden palkkojen laskeminen 20-30% on todellakin kohtuutonta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tästä aivan samaa mieltä, työntekijöiden palkkojen laskeminen 20-30% on todellakin kohtuutonta.
Onhan se, yksittäisen ihmisen näkökulmasta. Moni on ottanut lainoja ja makselee niitä tulotasonsa mahdollistamissa rajoissa, kenties pienellä pelivaralla. Tuntuu inhimillisesti katsoen kovalta.

Tässä kohden on hyvä pysähtyä myös ajattelemaan, miksi kyseinen yritys toimii niin kuin se toimii. Miksi yritys esittää palkkamenoihin niin tuntuvia säästötavoitteita? Tekeekö se sen kiusatakseen omia työntekijöitään vai puhtaasta ahneudesta? Ovatko yrityksen osakkeenomistajat niin rahanahneita, että seuraavan kevään osingot on revittävä vaikka työntekijöiden selkänahasta, jos osakkeesta ei liiketoiminnan kautta saa irti riittävästi jaettavaa? Kuvitteleeko joku tuollaisia oikeasti?

Vai olisiko mahdollisesti niin, että määrättyjen henkilöryhmien palkat ovat puolisosialistisen umpiomme näköalattomassa suojeluksessa päässeet pitkän ajan kuluessa karkaamaan tasolle, josta aidosti globaalissa kilpailuympäristössä on muodostunut liiketoiminnan jatkuvuutta uhkaava rasite? Jos tietyissä kustannuserissä annetaan ronskisti siimaa kilpailijoille, niin missä kustannuserissä tuo voitaisiin ottaa takaisin? Johdon kompensaatioiden vastaavalla tai jopa suuremmalla leikkaamisella olisi symbolisesti tärkeä merkitys, joskin sen laskennallinen vaikutus on kovin pieni.

Jos yritys on tavalla tai toisella pystynyt tekemään voittoa menneisyydessä, niin tämä ei ole minkäänlainen tae siitä, että se pystyisi entiseen tapaan toimimalla tekemään voittoa myös tulevaisuudessa. Tämän luulisi olevan itsestään selvää kenelle tahansa. Siihen ei tarvita liiketaloustieteellisiä korkea-asteen opintoja.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä kohden on hyvä pysähtyä myös ajattelemaan, miksi kyseinen yritys toimii niin kuin se toimii. Miksi yritys esittää palkkamenoihin niin tuntuvia säästötavoitteita? Tekeekö se sen kiusatakseen omia työntekijöitään vai puhtaasta ahneudesta?

Miksiköhän Lufthansa(LSG on tytäryhtiö) haluaa Suomessa aiheuttaa mahdollisimman paljon eripuraa?
Kyseessä yksi suurimmista kilpailijoista Finnairille lentoliikenteessä ja toiseen lentoallianssiin kuuluvana nauttii Finnairin alennustilasta mahdollisten lentojen peruutuksien suhteen odottaen asiakkaiden siirtyvän lentämään Lufthansalla. Aasian liikenne on Finnairin valtti ollut jo jonkin aikaa, mutta Lufthansan saatua osoitettua Finnairin "toimitusvarmuus" huonoksi niin heille tulee lisää asiakkaita.
Ei tässä työtaistelutilanteessa ole kysymys yhtiön kannattavuudesta vaan kilpailijan poistamisesta tällä hetkellä pahiten kilpailluilta markkinoilta.
Finnair antaa tämän tapahtua, vaikka omistaa kyseisestä cateringyrityksestä 100%.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Tekeekö se sen kiusatakseen omia työntekijöitään vai puhtaasta ahneudesta? Ovatko yrityksen osakkeenomistajat niin rahanahneita, että seuraavan kevään osingot on revittävä vaikka työntekijöiden selkänahasta, jos osakkeesta ei liiketoiminnan kautta saa irti riittävästi jaettavaa? Kuvitteleeko joku tuollaisia oikeasti?

Puhtaasta ahneudesta tarkoittaen johtoa, että osakkeenomistajia. Kiusatakseen työntekijöitä eivät varmasti tee. Otetaan esimerkiksi jokunen vuosi sitten Finnairissa solmittu vakautussopimus, jolla henkilökunnalta napattiin lomarahat pois ja teetettiin kuukausi ilmaista työtä. Samaan aikaan johdolle maksetaan kaikessa hiljaisuudessa sitouttamisbonuksia, jotka tulivat muistaakseni median tonkimisen kautta ilmi jälkeen päin. Kyseisessä sopimuksessa oli paljon muutakin kieroa, mutta siitä ei sen enempää tähän.

Vai olisiko mahdollisesti niin, että määrättyjen henkilöryhmien palkat ovat puolisosialistisen umpiomme näköalattomassa suojeluksessa päässeet pitkän ajan kuluessa karkaamaan tasolle, josta aidosti globaalissa kilpailuympäristössä on muodostunut liiketoiminnan jatkuvuutta uhkaava rasite?

No, cateringissä työtään tekevä kuormaaja tienaa lisineen arviolta noin 2300-2600EUR/kk ja taitavat olla duunaritasolla Cateringin kalleimpia vuorotyöstä johtuen. Täysin tarkkaa lukua en osaa antaa, koska en ole Cateringissä töissä, mutta melko hyvä haju minulla siitä on. Kuulostaako tuo siltä, että palkkakulut ovat karanneet käsistä? Sen lisäksi linkki Kauppalehden uutiseen, jossa kerrotaan, että Finnairin henkilöstökulut ovat keskiluokkaa eli eivät karanneet käsistä.

Jos tietyissä kustannuserissä annetaan ronskisti siimaa kilpailijoille, niin missä kustannuserissä tuo voitaisiin ottaa takaisin? Johdon kompensaatioiden vastaavalla tai jopa suuremmalla leikkaamisella olisi symbolisesti tärkeä merkitys, joskin sen laskennallinen vaikutus on kovin pieni.

Paitsi, että Finnair -konsernin organisaatio on raskas yläpäästä toisin, kuin monilla kilpailijoilla. Riippumatta siitä, miten paljon se lopulta säästöjä tuo, niin symbolisena eleenä sitäkin merkittävämpi. Alentihan esim. SAS:n johto aikoinaan 15% palkkojaan ja osallistuivat näin säästötalkoisiin.

Jos yritys on tavalla tai toisella pystynyt tekemään voittoa menneisyydessä, niin tämä ei ole minkäänlainen tae siitä, että se pystyisi entiseen tapaan toimimalla tekemään voittoa myös tulevaisuudessa. Tämän luulisi olevan itsestään selvää kenelle tahansa. Siihen ei tarvita liiketaloustieteellisiä korkea-asteen opintoja.

Olet oikeassa. Ennen ei päde nykyisin. Tosin Finnairissa on näitä "suojatyöpaikkoja" varmaan enemmän, kuin missään muualla ja jos näistä karsittaisiin, saataisiin varmaan säästöjä aikaiseksi.

Oletko muuten yrittäjä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En ole tätä ketjua sen enempää lukenut, joten en tiedä jos on jo mainittu. Mutta, mediassahan ei ole juurikaan mainittu asiaa, että LSG Skychefs (Finnair todennäköisesti takapiruna) meinaa yksipuolisesti siirtää työntekijänsä huonompaan TESiin, mikä tarkoittaisi työntekijän n.20-30% palkan pudotusta.

Kyse taitaa olla siitä että jostain syystä lentokoneisiin ruokaa toimittavat kuuluvat ainoana alan työntekijäliittona IAU:n TESsiin ja tähän halutaan muutos (=siirtää MaRan sopimuksen piiriin).

Onhan se kieltämättä hieman ihmeellistä että Helsinki-Vantaan ravintoloissa aterioita tekevät ovat eri TESsissä kun samassa rakennuksessa (ainakin osittain) toimivat kollegat jotka toimittavat ruoan koneisiin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kysehän on täysin työmarkkinaosapuolten neuvoteltavissa olevasta asiasta. He ovat aiemmin päätyneet asettamaan katon sille sakkosummalle, mitä laittomista työtaisteluista voi seurata. Eli jos asia on työnantajille niin tärkeä, niin ei muuta kuin työsulkua pystyyn, jotta työntekijäosapuoli katon nostamiseen suostuisi. Naurettavaa tämä ainainen kitinä, kun mitään asian hyväksi eivät työnantajat kuitenkaan ole valmiita tekemään.

Ei, kyse on siitä että hallituksen (ja eduskunnan) pitää ottaa itselleen se valta joka sille perustuslaissa on määritelty eli vallan kolmijaon mukainen lainsäädäntövalta. Jos kaikki näkevät että homma on vituillaan niin hallituksen pitää korjata asia. Työmarkkinaosapuolet eivät ikinä pääse asiasta yhteisymmärrykseen.

Seuraavan hallituksen tulee jatkaa veropohjan laajentamista ja turhien verovähennyksien karsimista, ensimmäisenä listalla on työntekijä- ja työnantajamaksujen verovähennysoikeus.

Lisäksi tulevan hallituksen tulee määrätä laittomista lakoista täysimääräinen vahingonkorvausvastuu nykyisen naurettavan sakon lisäksi ja määritellä kaikki tukilakot laittomaksi siltä osin kun tukilakkoon osallistuvat ovat voimassa olevan työsopimuksen piirissä.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyse taitaa olla siitä että jostain syystä lentokoneisiin ruokaa toimittavat kuuluvat ainoana alan työntekijäliittona IAU:n TESsiin ja tähän halutaan muutos (=siirtää MaRan sopimuksen piiriin).

Onhan se kieltämättä hieman ihmeellistä että Helsinki-Vantaan ravintoloissa aterioita tekevät ovat eri TESsissä kun samassa rakennuksessa (ainakin osittain) toimivat kollegat jotka toimittavat ruoan koneisiin.

Työ on tuolla LSG:llä luonteeltaan hyvin erilaista kuin muissa catering-firmoissa, tai ravintoloissa. Yhtymäkohtia on hyvin vähän, oikeastaan vain se että yhdellä LSG:n osastoista kokataan ne ruuat ja toisella pakataan ja puretaan ne ja kolmannella tiskataan astiat. Siellä tapahtuu paljon muutakin, mm. hoidetaan lennolla myytävien tavaroiden tilaukset ja toimitukset, kuormaajilla pitää olla ajoluvat lentokenttäalueelle ja koko henkilöstön pitää olla kartalla ilmailualan ja lentokenttäalueen turvallisuussäädöksistä jne. Eli ei tuo mikään ihan tavallinen lihapullanpyörittelyfirma ole (kuten jotkut asiasta mitään tietämättömät ovat tituleeranneet) ja turha väittää etteikö se olisi täysin kytköksissä ilmailualaan - eli sitä kautta IAU:iin - kun kerran operoidaan lentokenttäalueen sisällä ja asiakkaatkin ovat vain ja ainoastaan lentoyhtiöitä.

PAM:in/MaRaVan työehtosopimus (johon firman duunareita ollaan pakottamassa) ei edes tunne ammattinimikkeitä jotka sopisivat valtaosaan LSG:n henkilöstöstä, joten miten se voisi olla sopiva edustamaan firman työntekijöitä?

Ja tuossa aiemmin tulikin jo ne perimmäiset syyt miksi työnantaja tähän on ryhtynyt, ja miksi Finnairin sekä myös LSG:n henkilöstökulut ovat mukamas niin kestämättömät.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Lisäksi tulevan hallituksen tulee määrätä laittomista lakoista täysimääräinen vahingonkorvausvastuu nykyisen naurettavan sakon lisäksi ja määritellä kaikki tukilakot laittomaksi siltä osin kun tukilakkoon osallistuvat ovat voimassa olevan työsopimuksen piirissä.

No ymmärrän kyllä sinun haluavan, että näin tehtäisiin. Mutta omasta mielestäni olisi kohtuutonta, että valtio alkaisi omakätisesti säännellä sellaisia asioita, jotka tähän saakka työmarkkinaosapuolet ovat keskenään pystyneet sopimaan. Ja erityisen epäreilua se olisi tehdä vielä tuolla tavalla, että noin räikeästi suosittaisiin toisen osapuolen intressejä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Työ on tuolla LSG:llä luonteeltaan hyvin erilaista kuin muissa catering-firmoissa, tai ravintoloissa. Yhtymäkohtia on hyvin vähän, oikeastaan vain se että yhdellä LSG:n osastoista kokataan ne ruuat ja toisella pakataan ja puretaan ne ja kolmannella tiskataan astiat. Siellä tapahtuu paljon muutakin, mm. hoidetaan lennolla myytävien tavaroiden tilaukset ja toimitukset, kuormaajilla pitää olla ajoluvat lentokenttäalueelle ja koko henkilöstön pitää olla kartalla ilmailualan ja lentokenttäalueen turvallisuussäädöksistä jne. Eli ei tuo mikään ihan tavallinen lihapullanpyörittelyfirma ole (kuten jotkut asiasta mitään tietämättömät ovat tituleeranneet) ja turha väittää etteikö se olisi täysin kytköksissä ilmailualaan - eli sitä kautta IAU:iin - kun kerran operoidaan lentokenttäalueen sisällä ja asiakkaatkin ovat vain ja ainoastaan lentoyhtiöitä.
Ihan sama case tässä on kun paperitehtaiden siivoajienkin kanssa oli. Hehän ovat historiallisesti olleet paperiliiton TESin alaisia työntekijöitä josta johtuen palkkaus tuplasti parempi kuin muilla siivoajilla.

Jos tämä lenttokenttäalueella operoiminen on niin iso ongelma, niin siirretään se duunipaikka 50 metriä aidan toiselle puolelle. Ei tarvita turvallisuussäädöksistä välittää muiden kuin niiden kohdalla, jotka oikeasti niitä tarvitsevat.
 
Viimeksi muokattu:

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ei, kyse on siitä että hallituksen (ja eduskunnan) pitää ottaa itselleen se valta joka sille perustuslaissa on määritelty eli vallan kolmijaon mukainen lainsäädäntövalta. Jos kaikki näkevät että homma on vituillaan niin hallituksen pitää korjata asia. Työmarkkinaosapuolet eivät ikinä pääse asiasta yhteisymmärrykseen.

Seuraavan hallituksen tulee jatkaa veropohjan laajentamista ja turhien verovähennyksien karsimista, ensimmäisenä listalla on työntekijä- ja työnantajamaksujen verovähennysoikeus.

Lisäksi tulevan hallituksen tulee määrätä laittomista lakoista täysimääräinen vahingonkorvausvastuu nykyisen naurettavan sakon lisäksi ja määritellä kaikki tukilakot laittomaksi siltä osin kun tukilakkoon osallistuvat ovat voimassa olevan työsopimuksen piirissä.

Vielä ei ole Suomi niin kukoistava ja täynnä pelkkiä menestyjiä, että kokoomuksen ja Rkp:n yhteenlaskettu kannatus olisi yli 50%. Ja galluppien perusteella näyttää siltä, että ihan lähitulevaisuudessakaan näin ei tule käymään. Edelleen löytyy paljon katkeraa luuseriporukkaa, joiden mielestä lakkotouhu on siedettävissä rajoissa ja työntekijöillä on hyvä olla omat voimakeinonsa, jotta tasapaino työnantajien vaatimuksia kohtaan pysyisi työntekijöiden kannalta hyväksytyvissä mitoissa. Ulkomuistista muistelisin, että lakon takia menetetyt työpäivät ovat vuosien varrella vähentyneet merkittävästi. Mutta ehkä saamme vielä sellaisen eduskunnan, joka tosiaan ajaa yritysten etua (joka siis näemmä on se, että mikäli tulosta ei tule riittävästi, niin työntekijöiden palkkaetuja saa leikata ilmoitusasiana).

Jännä piirre on keskustelu laillisuudesta ja moraalista. Jos yhtiö kiertää veroja veroparatiisien ja siirtohinnoittelun avulla, on yhtiöt heti etunenässä muistuttamassa, että he toimivat sääntöjen mukaan. He noudattavat lakia ja asia on siksi ok - vaikka monien näkemysten mukaan asiassa on morralittomuutta, niin yhtiöt tekevät niin, koska voivat. Eikö työntekijöillä ole samanlainen oikeus? He voivat mennä tukilakkoon, kunhan vain toimivat sääntöjen mukaan. Ei näihin asioihin tarvi moraalia sotkea, kunhan toimii sääntöjen mukaan? Kun Finnair pimitteli staybonuksia ja veivasi asuntokauppoja, oli yhtiöllä heti ensimmäisenä asiana tiedotuksessa se, että kaikki on tehty laillisesti ja sopimusten mukaan. Kun Finnair on repinyt säästöjä ulkoistuksilla ja säästöohjelmilla, on se aina korostanut toimivansa laillisesti. Nyt yhtiö saa oman osansa laillisesta toiminnasta, johon ei ole sotkettu turhaa moraalia.

Tuossa LSG:n TES-kiistassa on monta näkökulmaa, yksi oli Ilpo Kokkilan murahdus siitä, että Suomessa on järjestymisvapaus myös työnantajalla. Kokkila on aivan oikeassa. Työnantaja saa halutessaan ajaa toimintansa seisahduksiin, mikäli se sellaisen tien haluaa valita, sillä sama oikeus on siis myös työntekijöillä. Yksikään ryöntekijä ei ole liittynyt PAM:iin. He ovat valinneet IAU:n. Fakta on kuitenkin se, että sopu löytyy vain neuvottelemalla molemmin puolin. Nyt yhtiö on ilmoittanut, että se ei neuvottele. Se sanelee. Ja sanelulla se on saanut aikaan nämä lakot.

Sen verran tuli tuon kiistan yksityiskohtiin perehdyttyä, kun muutama tuttu tuolla cateringissä on töissä ja entisen työni perusteella tunnen tuon tehtäväkentän aika hyvin. Suurimpia kiistoja on siis palkkauksen merkittävä pudotus sekä peruspalkoissa, mutta myös erityisesti siksi, että tuossa MaRa:n ehdotetussa TES:ssä on todella huonosti määritetty esimerkiksi pitkien yövuorojen (kentällä tehdään todella paljon epäsäännöllistä työtä) palkanmuodostus ja toisena myös erittäin epäselvät kirjaukset vuokratyön käytöstä. Nämä mahdollistavat työnantajalle todella vapaat kädet mm. työvuorojen suunnittelulla kikkailuun ja ulkoistamiseen vuokratyövoimalle. Sen verran palkka-asioitakin selvisi, että tuolla voi päästä kohtuullisiin ansioihin vain tekemällä pitkiä vuoroja ja paljon yötyötä. Jatkossa pitäisi siis tehdä samalla lailla pitkiä vuoroja ja paljon yötyötä, mutta jatkossa siitä ei vain enää tienaisi.

Finnairin kannalta ongelmallista on se, että henkilöstö on jo useiden vuosien ajan sitoutunut useisiin säästö- ja tehostamisohjelmiin - ja kuullut yhtiöltä joka kerta lupauksia siitä, että nyt säästämällä tästä selvitään ja tämä on viimeinen säästöpyyntö... Kunnes on tullut taas seuraava säästöohjelma. Nyt eri osastoilla duunareilla on mitta aika lailla täynnä. Petetyt lupaukset on kuultu ja niitä ei siellä enää haluta kuulla. Monilla on se ajatus, erityisesti tuolla LSG:n puolella, että ihan sama. Ihan sama, jos tulee potkut ja työt loppuu, koska huonontuneet edut on nyt siinä mallissa, että huonommilla ehdoilla työskentely ei maita. Työtä voi tehdä muuallakin, jos vielä pitää huonontaa. Tämä on yhtiölle oikeasti vaikea probleema. Henkilöstö on ammattitaitoista ja monien käsityksen mukaan myös hyvin sitotutunutta työhönsä. Jos tämä väki lähtee, niin hyvien korvaajien saaminen ei ole helppoa ja kaikkien niksien oppiminen (vaikka työ sinällään ei ole rakettitiedettä) vie varmasti aikansa. Tätä ei nähtävästi ole ymmärretty yhtiön johdossa. LSG:n saksalainen toimitusjohtaja oli polttanut päreensä ja haukkunut hiljattain työntekijänsä apinoiden tasoisiksi ja kertonut vievänsä työt Tallinnaan. No, nähtäväksi jää. Edit: käytännön kokemusten kautta voidaan sanoa myös, että aika usein firmoista lähtee pois vielä ne hyvät työntekijät - ne, jotka pääsevät muualle parempiin hommiin ja jäljelle jäävät: no ne ei-niin-hyvät. Tämä tuntuu myös usein unohtuvan, kun puhutaan, että jos ei kelpaa, niin potkut perseelle ja muualle töihin...

Tukilakkotouhu tässä koossa on toki aivan järjetön mittakaavaltaan, mutta niin näyttää olevan toisessa vaakakupissa yhden yksittäisen johtajan jääräpäisyyskin. Lonkan ehdotuksen hylkäsi työnantaja, se muistettakoon. Hylkäsi, vaikka tiesi seuraukset. Lonkan ehdotuksen mukaan IAU on oikea neuvotteluosapuoli ja liiton vaihto ei ole perusteltu, jos asiaa tarkastellaan ns aidon edustavuuden näkökulmasta. Vain LSG:n (ja EK:n) johto näkee asian toisin.

(Asiasta sivuhyppy sen verran, että lentoemäntien neuvotteluryhmässä oli havahduttu bulevardilla siihen, että Finnairin toimitusjohtajalle oli vasta Bulevardilla ja vasta viimeisenä päivänä selvinnyt, että LSG:n ja IAU:n välinen kiista koskee nimenomaan tätä työehtosopimusshoppailukiistaa, eikä mahdollista säästösummaa euroissa. Finnair oli kärsinyt LSG:n toimitusvaikeuksista yli viikon ja perunut kymmeniä lentoja, mutta toimitusjohtaja ei edes tiennyt neuvottelukiistan pääkysymystä!?!)

Mielenkiintoista seurata näiden tapahtumien loppuunkulkua - mutta kysynpä kiinnostuksen vuoksi, että miten jatkoaikalaiset näkevät jo seuraavan Finnairin tiellä olevan kiistan, joka ajankohtaistuu vuodenvaihteessa: lentäjien TES-neuvottelut. Pitääkö lentäjien suostua yhtiön vaatimaan säästösummaan, 17milj€? Per naamahan tuo on karkeasti >20k€/lentäjä. Vaikuttaako päätökseen tieto, että lentäjien ryhmäpäällikkö tienasi viime vuonna yli 250 000€ ja useat kokeneimmista kapteeneista tienaavat 180-220k€, uran keskivaiheilla 100-150k€ ja alkupuolellakin 60-100k€. Onko lentäjien TES:ssä liikaa "hyvinä aikoina" tienattuja lisiä? Pitäisikö lentäjien TES muuttaa esimerkiksi AKT:n yleissitovaan bussikuskitessiin? Ja vaikuttaako päätökseen, se, että viimeisen viiden vuoden aikana lentäjät ovat lisänneet työtuntimääriä ~20% ja leikanneet palkkoja ~10%? Vaikuttaako päätökseen se, että viimeisimmän leikkauskierroksen jälkeen reilu vuosi yhtiön varatoimitusjohtaja kiitti lentäjiä joustamisesta ja lupasi, että nyt lentäjien osalta on saavutettu haluttu taso ja enempiä leikkauksia ei tulla enää esittämään...

Oma näkökulmani on se, että onnistuminen koko työmarkkinahommassa on kiinni molemminpuolisesta neuvottelutaidosta ja molemminpuolisesta kyvystä sopia. Omien kokemusten perusteella lakkoon menemisen kynnys on paljon korkeampi, kuin monissa kirjoituksissa täälläkin annetaan ymmärtää. Ikäänkuin työntekijät varta vasten hakisivat lakkoja ja menisivät lakkoon ihan huvikseen ja kiusallaan. En usko. Työntekijät oman käsitykseni mukaan haluavat tehdä työtä ja vaativat ainoastaan sitä, että asioista sovitaan yhdessä ja sovituista asioista pidetään kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Lonkan ehdotuksen hylkäsi työnantaja, se muistettakoon. Hylkäsi, vaikka tiesi seuraukset. Lonkan ehdotuksen mukaan IAU on oikea neuvotteluosapuoli ja liiton vaihto ei ole perusteltu, jos asiaa tarkastellaan ns aidon edustavuuden näkökulmasta. Vain LSG:n (ja EK:n) johto näkee asian toisin.

Tämä on hyvä ja tärkeä pointti. Itseäni kyllä ihmetyttää suuresti, että EK tukee tällaista ajatusta, jonka mukaan yritys voi määrätä, että sen työntekijöiden on vaihdettava ammattiliittoa. Onko tämä oikeasti sellaista touhua, joka vie Suomea eteenpäin? Itse ajattelisin, että juuri tämänkaltainen toiminta murentaa työmarkkinajärjestöjen välistä luottamusta.

Mielenkiintoista seurata näiden tapahtumien loppuunkulkua - mutta kysynpä kiinnostuksen vuoksi, että miten jatkoaikalaiset näkevät jo seuraavan Finnairin tiellä olevan kiistan, joka ajankohtaistuu vuodenvaihteessa: lentäjien TES-neuvottelut. Pitääkö lentäjien suostua yhtiön vaatimaan säästösummaan, 17milj€?

Ei tietenkään pidä suostua. Jos noihin suostuisivat, niin seuraavalla kerralla olisi taas lisää palkan leikkauksia tiedossa. Kyllä se on saavutetuista eduista pidettävä kiinni lujasti. Viesti on tehtävä selväksi työnantajille, että palkan alennukset eivät ole mikään ratkaisu tällaisessa tilanteessa, jossa johdolle on maksettu bonuksia siitä, että vain jaksavat olla firmassa töissä. Ei sellaisella firmalla luulisi olevan tarvetta palkan alennuksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös