Laittomat lakot, ynnä muut ulosmarssit

  • 32 973
  • 312

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kerro kilpailija miltä ostetaan?
miksi minun pitäisi sellainen tietää tai kertoa?

En silti epäile hetkeäkään etteivätkö tämän maan restellit ja vastaavat olisi kykeneviä, tuotekehittelemään lihapullistaan sellaisia, että niitä voidaan syödä lentokoneissakin. Ja jos ovat, niin päätellen siitä, että muidenkin lafkojen koneista ruokaa saa, niin ihan maailmanlaajuisesti ainutkertaista tämä osaaminen ei ole, että ehkä ulkomailtakin voidaan jotain hankkia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
miksi minun pitäisi sellainen tietää tai kertoa?

En silti epäile hetkeäkään etteivätkö tämän maan restellit ja vastaavat olisi kykeneviä, tuotekehittelemään lihapullistaan sellaisia, että niitä voidaan syödä lentokoneissakin. Ja jos ovat, niin päätellen siitä, että muidenkin lafkojen koneista ruokaa saa, niin ihan maailmanlaajuisesti ainutkertaista tämä osaaminen ei ole, että ehkä ulkomailtakin voidaan jotain hankkia.

Koska kerrot näin tehtävän?

En minäkään epäile, että ei toimittajia löytyisi pidemmällä aikavälillä, mutta tällä hetkellä ei vaan ole oikein muita lentokoneruokien toimittajia. Nykyinen LSG toimittaa ruoat kyllä kaikille lentoyhtiöille melkeimpä Norwegiania lukuunottamatta(kiistaa LSG:n kanssa jostain). Muutama pienempi yhtiö voi olla joille lyhyille matkoille koneeseen mahtuu myös paluun annokset, joten silloin caterausta ei tarvita täällä. Kuitenkin koneet ovat suunniteltu niin ahtaiksi, että ei siellä ole ylimääräistä tilaa ollenkaan.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ensinnäkin koko väite, että Catering on ollut kannattava on hieman koominen. Jos Finnair ostaa itse itseltään ruokaa hinnoilla, jotka se itse päättää, niin on pelkästään kirjanpidollista ja imagollista kikkailua, että missä tulos halutaan esittää.

Ellet sattunut tietämään, Finnair Cateringin (nyk. LSG) asiakaspohja koostuu muistakin Helsinki-Vantaalla operoivista lentoyhtiöistä kuin Finnairista. Siitähän se kannattavuus juuri muodostuu, ja Cateringin voitoilla on jo pitkään paikattu konsernin tappioita.

Lisäksi firma myy paljon muutakin kuin ruokaa ja juomaa, se esim. toimittaa lennoille pre-order -tuotteet.

Todennäköisesti syy miksi firma myytiin on silti työehtosopimuskumppani-shoppailu.

Ei sitä ole edelleenkään myyty. Finnair omistaa LSG Sky Chefs Finlandin sataprosenttisesti. Sen toiminta vain on LSG:n emoyhtiön hallinnassa, minkä takia myös nimi muutettiin.

Mutta homma on varmaankin kuten joku täällä jo spekuloi aiemmin, eli työehtoshoppailulla pyritään ainakin osittain saamaan LSG:n omistajan eli Lufthansan siunaus yhtiön ostamiselle. Aiemmin sitä ei tullut, mistä johtuen Cateringissä on nyt tuo erikoinen hallintajärjestely.

Firman johtohan uhkailee sillä että jos ei henkilöstösäästöjä synny, toiminta ulkoistetaan Tallinnaan. Siinä on vain se pikku juttu, että on snadisti haastavampaa logistisesti toimittaa kamat jollain laivalla Tallinnasta kuin parin kilometrin päästä lentokenttäalueen sisältä. Lisäksi tarvitaan joka tapauksessa paikallisia kuormaajia jne.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun nyt ensi viikoksi on näitä tukilakkoja miettinyt, niin mietin että mitenhän toimisi jos työantajapuolikin järjestäisi tukityösulkuja. Varsinkin pienillä paikkakunnilla, joissa on selvästi mies- ja naisvaltaisia työnantajia voisivat tehostaa neuvotteluitaan sopivasti tukemalla toisiaan. Jos kumpikaan pariskunnan osapuolista ei saa palkkaa, niin löytyisi varmasti paremmin sovintohalua.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kun nyt ensi viikoksi on näitä tukilakkoja miettinyt, niin mietin että mitenhän toimisi jos työantajapuolikin järjestäisi tukityösulkuja. Varsinkin pienillä paikkakunnilla, joissa on selvästi mies- ja naisvaltaisia työnantajia voisivat tehostaa neuvotteluitaan sopivasti tukemalla toisiaan. Jos kumpikaan pariskunnan osapuolista ei saa palkkaa, niin löytyisi varmasti paremmin sovintohalua.

Ongelma on siinä että työnantaja joutuu maksamaan palkat ns. laittoman työsulun yhteydessä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ongelma on siinä että työnantaja joutuu maksamaan palkat ns. laittoman työsulun yhteydessä.

Mikä tekee työntekijöiden lakosta laillisen ja mikä laittoman? Mikä tekee työnantajan työsulusta laillisen ja mikä laittoman?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
On kyllä hienoa, että Suomesta löytyy vielä sellaista solidaarisuutta, että ollaan valmiita tukilakkoon, vaikka se taloudellisessa mielessä tappiollista näille kuljetusalan työntekijöille on. Tämä osoittaa vain sen, kuinka vahva työväen ja järjestäytyneen ammattiyhdistysliikkeen aate Suomessa vallitsee.

Se on selvää, että lentoemäntien ei pidä taipua määräänsä enempää ahneen työnantajaosapuolen vaatimusten suhteen. Puheet jopa yli 20 prosentin henkilöstömenojen säästöistä ovat täysin kohtuuttomia eikä niihin missään nimessä tule suostua. Jos mukisematta ja lakkoilematta tuollaisiin suostuttaisiin, niin aivan varmasti ahneet työnantajat käyttäisivät sitä hyödyksi ja parin vuoden päästä vaadittaisiin taas palkan alennuksia ja työehtojen heikennyksiä. Nuo TES-neuvottelut ovat kovaa peliä, jossa ei pidä tuumaakaan antaa periksi, vaikka kuinka jotkut häkäpöntöt vetoaisivat työrauhan puolesta. Vetoaisi Häkämies ennemmin kaiken loogisuuden nimissä sen puolesta, että lentoemäntienkin kohdalla noudatettaisiin sitä yleistä raamisopimusta, josta työmarkkinakeskusjärjestöjen tasolla on sovittu.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se on selvää, että lentoemäntien ei pidä taipua määräänsä enempää ahneen työnantajaosapuolen vaatimusten suhteen. Puheet jopa yli 20 prosentin henkilöstömenojen säästöistä ovat täysin kohtuuttomia eikä niihin missään nimessä tule suostua.

Meuhkaat myöhässä. Ne sopi jo aamupäivällä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Puheet jopa yli 20 prosentin henkilöstömenojen säästöistä ovat täysin kohtuuttomia eikä niihin missään nimessä tule suostua. Jos mukisematta ja lakkoilematta tuollaisiin suostuttaisiin, niin aivan varmasti ahneet työnantajat käyttäisivät sitä hyödyksi ja parin vuoden päästä vaadittaisiin taas palkan alennuksia ja työehtojen heikennyksiä.
Ymmärrän hyvin, että vaatimus tuntui kovalta, ja kenen tahansa palkansaajan kannalta jopa kohtuuttoman radikaalilta. Nyt olisi kuitenkin korkea aika pysähtyä sosialistisen hengennostatuksen lomassa miettimään, miksi tällaisia leikkauksia yleensä esitettiin. Puhtaasti ahneuden ja ilkeyden takia? No ei. Nyt olivat pelissä isommat asiat, mukaan lukien työpaikat. Rettelöimällä ja rempseällä palkanmaksulla on vain yksi lopputulema. Sen jälkeen kynnelle kykenevät voivat hakea töitä vaikka Ryanairilta, hieman toisenlaisilla ehdoilla.

Ymmärrän yhä paremmin Jukka Hienosta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mikä tekee työntekijöiden lakosta laillisen ja mikä laittoman? Mikä tekee työnantajan työsulusta laillisen ja mikä laittoman?

Voimassa oleva työehtosopimus. Lakko on laiton jos TES on voimassa.

Tukilakot ovat jostain kumman vitun syystä laillisia jos ne tukevat lakkoa joka on laillinen. En tajua miten sivistyksen aikakaudella vuonna 2013 anno domini tällainen vitun pelleily on 1) laillista ja 2) miksi kukaan ei halua puuttua tähän.

Työlainsäädännössä on kaksi todella isoa ongelmaa. Ensimmäinen on laittomien lakkojen sanktiot (=naurettavat, puhutaan kymppitonnien korvauksista vaikka työnantajien vahingot ovat miljoonia) ja toinen on tämä tukilakot salliva perseily.

Elän siinä toivossa että elinaikanani nähdään hallitus jolla on tarpeeksi kasseja lopettaa tämä laillistettu ay-terrorismi.
 

J.Petke

Jäsen
Olen luultavasti täysin yksin mielipiteeni kanssa mutta onhan tämä suomalaisten lakkoilu ja tukilakkoilu mennyt aika naurettavaksi. Tällä tehdään kokonaisvaltaisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos tässä nyt lähdetään tukilakkoilemaan niin jokainen voi laskea kauanko menee, että kulut saadaan kurottua umpeen.

En ole ikinä ymmärtänyt, että jos lakosta tulee esim. 4,5 miljoonan euron tappiot liikevaihtoon päivässä niin mitä nämä lentoemot luulevat siitä seuraavan tulevaisuudessa tässä taloustilanteessa? Nykyisten lentoemojen (stuerttien ehkä kipujen kanssa) perse voi pelastua mutta muutaman vuoden päästä on 100% varmaa, että suomalaisia ei yhtiöllä ole juuri töissä. Nyt puhutaan kuitenkin ihmisistä, joiden keskipalkka on n. 3000€ ja työaika n. 100 tuntia kuukaudessa.

edit: ilmeisesti diili siis jo syntyi. Ongelma tosin pysyy samana..
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tukilakkojen järjestämisestä pitäisi määrätä korotetut sanktiot. Ihan sama kuin jos vaihtopenkiltä hyppää pelaajia tai huoltomiehiä sekaan, kun kaukalossa otetaan matsia. Ammattiosaston johdolle enimmillään pätkä ehdotonta vankeutta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Se on selvää, että lentoemäntien ei pidä taipua määräänsä enempää ahneen työnantajaosapuolen vaatimusten suhteen. Puheet jopa yli 20 prosentin henkilöstömenojen säästöistä ovat täysin kohtuuttomia eikä niihin missään nimessä tule suostua.

Virta päälle pönttö, lentoemännät hyväksyivät jo sovitteluesityksen eli heillä on jo diili.

Kyse on ateriapalveluita MAISSA (=ei lennon aikana) tuottavista karvaperseistä jotka haluavat kuulua lentoalan (IAU, PALTA) TESsiin vaikka tekevät käytännössä samaa duunia kuin samoilla lentokentillä ravintoloissa ja kahviloissa työskentelevät duunarit jotka ovat eri TESsin (MaRA) piirissä.

Jos mukisematta ja lakkoilematta tuollaisiin suostuttaisiin, niin aivan varmasti ahneet työnantajat käyttäisivät sitä hyödyksi ja parin vuoden päästä vaadittaisiin taas palkan alennuksia ja työehtojen heikennyksiä. Nuo TES-neuvottelut ovat kovaa peliä, jossa ei pidä tuumaakaan antaa periksi, vaikka kuinka jotkut häkäpöntöt vetoaisivat työrauhan puolesta. Vetoaisi Häkämies ennemmin kaiken loogisuuden nimissä sen puolesta, että lentoemäntienkin kohdalla noudatettaisiin sitä yleistä raamisopimusta, josta työmarkkinakeskusjärjestöjen tasolla on sovittu.

Voi voi.

Kyse on siitä että yksi työntekijäryhmä ei halua kuulua samaan TESsiin kuin 99% muista samaa duunia tekevistä. Solidaarisuus on kaukana tästä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Elän siinä toivossa että elinaikanani nähdään hallitus jolla on tarpeeksi kasseja lopettaa tämä laillistettu ay-terrorismi.

Ei niitä lopettaa tarvitse. Mutta jotain pitää tehdä, ettei työntekijäliitot pysty ihan vaan huvikseen vittuilemaan lakoilla ja ulosmarsseilla työnantajalle. Samalla toki myös työnantajien pitää ymmärtää, ettei työntekijöitä voi kohdella ihan miten sattuu.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyse on ateriapalveluita MAISSA (=ei lennon aikana) tuottavista karvaperseistä jotka haluavat kuulua lentoalan (IAU, PALTA) TESsiin vaikka tekevät käytännössä samaa duunia kuin samoilla lentokentillä ravintoloissa ja kahviloissa työskentelevät duunarit jotka ovat eri TESsin (MaRA) piirissä.

Mä en kyllä edes ymmärrä tätä ateriapalvelukeissiä. En työnantajan enkä työntekijöiden kannalta. Tarvitseeko joku matkustaja ateriaa kotimaan lennolla? Ihan oikeasti? Pisin kotimaan lento taitaa kestää n. tunnin, nousuineen ja laskuineen. Missä välissä se ateria tarjoillaan?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tukilakkojen järjestämisestä pitäisi määrätä korotetut sanktiot. Ihan sama kuin jos vaihtopenkiltä hyppää pelaajia tai huoltomiehiä sekaan, kun kaukalossa otetaan matsia. Ammattiosaston johdolle enimmillään pätkä ehdotonta vankeutta.

Tukilakot pitäisi olla laittomia jos tukilakkoon osallistuvat ovat voimassaolevan TESsin piirissä.

Ja laittomien lakkojen korvausperuste pitäsi olla sama kuin missä tahansa muussa vahingontekocasessa eli korvaat aiheutetut välittömät ja välilliset vahingot. Jos minä heitän omenan auton ikkunasta sisään niin minä maksan vähintään ikkunan uusimisen, mahdolliset siivouskustannukset ja mahdolliset korvaavan kulkuvälineen kustannukset, minkä vitun takia nämä yhteiskunnan loiseläimet selviävät joillain naurettavilla, todellisuudesta täysin vieraantuneilla, korvauksilla aiheuttamistaan vahingoista?

Vittu mitä paskaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mä en kyllä edes ymmärrä tätä ateriapalvelukeissiä. En työnantajan enkä työntekijöiden kannalta. Tarvitseeko joku matkustaja ateriaa kotimaan lennolla? Ihan oikeasti? Pisin kotimaan lento taitaa kestää n. tunnin, nousuineen ja laskuineen. Missä välissä se ateria tarjoillaan?

Kotimaan lennot ei varmasti ole ongelma eikä yleensä ko. lakkoilevan jengin tuotokset (kuka tahansa normaalin terveyden omaava pärjää pelkällä vedellä esim. 10h lennon Japaniin joka lienee pisin lento), ongelma on se että nämä koneeseen safkat tekevät haluavat pitää itseänsä ylempiarvoisena kuin samaa duunia tekevät henkilöt samassa rakennuksessa eivätkä suostu samaan TESsiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä en kyllä edes ymmärrä tätä ateriapalvelukeissiä. En työnantajan enkä työntekijöiden kannalta. Tarvitseeko joku matkustaja ateriaa kotimaan lennolla? Ihan oikeasti? Pisin kotimaan lento taitaa kestää n. tunnin, nousuineen ja laskuineen. Missä välissä se ateria tarjoillaan?
Kotimaan lennoilla voisi antaa ihmisten olla rauhassa. Ei mitään tarjoiluja. No ehkä sen verran, että halutessaan matkustaja voisi ostaa pienestä valikoimasta jotain pikkupurtavaa ja juotavaa, ja ilmaista vettä saisi kärrystä. Mitään ihmeempää en kaipaisi. Jos lähden Helsingistä aamuvarhaisella toiselle puolen Suomea, niin haluan joko ottaa nokoset tai lukea materiaaleja päivän workshoppeja varten. Tai lukea lehden. Siihen ei tarjoiluja tarvita.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kotimaan lennoilla voisi antaa ihmisten olla rauhassa. Ei mitään tarjoiluja. No ehkä sen verran, että halutessaan matkustaja voisi ostaa pienestä valikoimasta jotain pikkupurtavaa ja juotavaa, ja ilmaista vettä saisi kärrystä. Mitään ihmeempää en kaipaisi. Jos lähden Helsingistä aamuvarhaisella toiselle puolen Suomea, niin haluan joko ottaa nokoset tai lukea materiaaleja päivän workshoppeja varten. Tai lukea lehden. Siihen ei tarjoiluja tarvita.

No näinhän se Finnairilla nykyisin meneekin. Kärryistä tarjoillaan kahvi / mehu / tee ja halukkaat voivat rahalla ostaa pikkupurtavaa ja sämpylää. Ei siellä kukaan pakota mitään ottamaan ja jos haluaa nukkua niin tuskin lentoemännät herättää. Norwegianilla taitaa olla sama, mutta siellä ei taida ilmaiseksi saada kuin vettä. Kyllähän lyhyellä lennolla pärjää ilmankin tarjoilua, mutta toisaalta kahvi + mahdollinen pieni purtava on mukavaa "tekemistä", aika kuluu ja lento tuntuu lyhyemmältä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En ole ikinä ymmärtänyt, että jos lakosta tulee esim. 4,5 miljoonan euron tappiot liikevaihtoon päivässä niin mitä nämä lentoemot luulevat siitä seuraavan tulevaisuudessa tässä taloustilanteessa?

Heh. Koko lakon ideanahan on aina painostaa työnantajaosapuolta työntekijöille edulliseen sopimukseen. Jos yksi lakkopäivä aiheuttaa firmalle noin suuret suorat tappiot imagotappion lisäksi, niin siinä tapauksessa ei tarvitse olla ruudinkeksijä tajutakseen, että työnantajaosapuolelle on monesti edullisempaa tulla vastaan palkkaneuvotteluissa kuin kärsiä lakon aiheuttamista tappioista. Toki se on myös niinkin, että työntekijät kärsivät ihan yhtä lailla lakosta palkan menetyksen muodossa. Kokonaisuudessaan kyse on kovasta pelistä ja tietynlaisesta pokerista. Joskus riita kärjistyy siihen pisteeseen, että lakko venyy ja molemmat osapuolet kärsivät kohtuuttomasti, mikä on tietysti äärimmäisen typerää molempien kannalta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Heh. Koko lakon ideanahan on aina painostaa työnantajaosapuolta työntekijöille edulliseen sopimukseen. Jos yksi lakkopäivä aiheuttaa firmalle noin suuret suorat tappiot imagotappion lisäksi, niin siinä tapauksessa ei tarvitse olla ruudinkeksijä tajutakseen, että työnantajaosapuolelle on monesti edullisempaa tulla vastaan palkkaneuvotteluissa kuin kärsiä lakon aiheuttamista tappioista. Toki se on myös niinkin, että työntekijät kärsivät ihan yhtä lailla lakosta palkan menetyksen muodossa. Kokonaisuudessaan kyse on kovasta pelistä ja tietynlaisesta pokerista. Joskus riita kärjistyy siihen pisteeseen, että lakko venyy ja molemmat osapuolet kärsivät kohtuuttomasti, mikä on tietysti äärimmäisen typerää molempien kannalta.

Juuri näin. Siksi Suomessakin pitää muuttaa työlakia siten että tahallinen ja laiton vahingon aiheuttaminen tuo suoran korvausvelvollisuuden joka kattaa aiheutetut vahingot.

Jos työntekijä tai työntekijät menevät laittomaan lakkoon ilman liiton toimia -> työnsuhteen purku, jos liittotasolla mennään laittomaan lakkoon niin suora korvausvelvollisuus kaikista suorista ja epäsuorista kustannuksista.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tukilakkojen järjestämisestä pitäisi määrätä korotetut sanktiot.

Höpö höpö. Kyllä työntekijöillä pitää vastaisuudessakin olla mahdollisuus työtaisteluihin ja niitä tukeviin solidaarisuuden osoituksiin. Itse uskon vahvasti siihen, että sellaista hallitusta ei Suomeen tule, joka alkaisi säännellä tukilakkojen laillisuutta. Eikös se oikeistokonservatiivien silmissäkin ole niin, että tässä maassa on valtion tasolta liikaa sääntelyä. Kumma kyllä, että tässä asiassa sitä halutaan lisätä. Melkoista opportunismia, sanoisin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Höpö höpö. Kyllä työntekijöillä pitää vastaisuudessakin olla mahdollisuus työtaisteluihin ja niitä tukeviin solidaarisuuden osoituksiin. Itse uskon vahvasti siihen, että sellaista hallitusta ei Suomeen tule, joka alkaisi säännellä tukilakkojen laillisuutta. Eikös se oikeistokonservatiivien silmissäkin ole niin, että tässä maassa on valtion tasolta liikaa sääntelyä. Kumma kyllä, että tässä asiassa sitä halutaan lisätä. Melkoista opportunismia, sanoisin.
Kyllä minun mielestäni sellainen asia kaipaa "sääntelyä", jolla aiheutetaan yksipuolisella päätöksellä huomattavaa vahinkoa toiselle osapuolelle, ja kohtuuttomassa määrin suhteessa tekijälle koituviin seurauksiin. Nykyinen ay-anarkia ei ole kohtuullinen asiaintila. Kun työehtosopimus on voimassa, niin niillä koordinaateilla pitäisi kaikkien toimia kuten on sovittu. Silloin ei pitäisi olla mitään asiaa mennä laittamaan persettä penkkiin kenenkään muun puolesta. Vastuullisille vahinkojen edellyttämät korvausvaateet ja törkeissä tapauksissa kiven sisään. Siellä on aikaa istua.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vastuullisille vahinkojen edellyttämät korvausvaateet ja törkeissä tapauksissa kiven sisään. Siellä on aikaa istua.

Huutonaurua. Tyyppi on laittamassa henkilöitä kiven sisään teoista, jotka ei ole kriminalisoitu. My God.

Olisiko vastavuoroisuuden nimissä sitten säädettävä niin, että liian pientä palkkaa työntekijälleen maksavan firman toimitusjohtaja laitettaisiin kiven sisään? Kuulostaako hyvältä idealta?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Huutonaurua. Tyyppi on laittamassa henkilöitä kiven sisään teoista, jotka ei ole kriminalisoitu. My God.

Olisiko vastavuoroisuuden nimissä sitten säädettävä niin, että liian pientä palkkaa työntekijälleen maksavan firman toimitusjohtaja laitettaisiin kiven sisään? Kuulostaako hyvältä idealta?
Ensimmäisen osalta vastaan, että tulisi pohtia tekojen seurausten suhdetta nykyisiin sanktioihin, ja korjata vallitseva vääryys konkreettisimmilla seurauksilla. Laittomien tukilakkojen järjestäminen olisi todellakin kriminalisoitava, ja enimmillään lakkokenraaleille olisi määrättävä yhteiskunnanvastaisesta toiminnasta jopa ehdotonta vankeutta. Aivan kohtuullista ja oikeudenmukaista.

Suomessa on jo selkeä pykälikkö, joka puuttuu raa'asti liian pienen palkan maksamiseen. Osittain tähän rinnastuu se mitä ihmiskaupasta on lakiin kirjattu. Törkeistä tapauksista voi jo nyt saada linnaa. Toisaalta työntekijä voi nostaa kytkintä koko ajan jos palkka ei miellytä, mutta asiattomasti rettelöivän työntekijän siisti ulostaminen on jo taitolaji.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös