Laittomat lakot, ynnä muut ulosmarssit

  • 32 973
  • 312
Suosikkijoukkue
Ilves
Mistä minä tiedän mitä joku yksittäinen jakeluautokuski asiasta ajattelee. He ovat kollekstiivisesti valinneet henkilöt edustamaan heitä ja nämä edustajat sitten päättävät, että onko tukilakot heidän intressien mukaisia. Ja eihän tämän Jussin ole edes pakko lakkoon osallistua jos ei halua.

Hyvä, että olet sitä mieltä ettei lakkoon ole pakko osallistua. Se on juuri asia, jota ajan takaa. Mutta taitaa nyky-Suomessa olla yhä niin, että jos et ole lakossa niin kohta on ay-aktiivit kurmuuttamassa.
 
Nyt on aloja, joissa ay-liike kykenee halvaannuttamaan yhteiskuntaa näillä "kaveria ei jätetä" sopimuksilla. Mitä luulet, onko Jussi Jakeluautonkuljettaja tyytyväinen, kun joutuu olemaan lakossa muutaman päivän siksi, että LSG:n porukalle ollaan ns solidaarisia.

Luonnollisestikaan kaikki kuljettajatkaan eivät ole koneita vaan yksilöitä, joten jokaisella varmaan on oma ajattelutapansa asiasta. Ne keiden kanssa olen tilanteesta keskustellut ovat sanoneet että ymmärtävät tilanteen täysin, eivätkä hekään antaisi kolmannesta palkastaan ja puhuttiin myös että mikä estää seuraavaksi AKTn sopimuksesta siirtoa MaRaan, jos tästä saadaan hyvä esimerkkitapaus.

Palvelualaahan se kuljettaminenkin paikoin on?
 
Tukilakot pitäisi olla laittomia jos tukilakkoon osallistuvat ovat voimassaolevan TESsin piirissä.

Ja laittomien lakkojen korvausperuste pitäsi olla sama kuin missä tahansa muussa vahingontekocasessa eli korvaat aiheutetut välittömät ja välilliset vahingot. Jos minä heitän omenan auton ikkunasta sisään niin minä maksan vähintään ikkunan uusimisen, mahdolliset siivouskustannukset ja mahdolliset korvaavan kulkuvälineen kustannukset, minkä vitun takia nämä yhteiskunnan loiseläimet selviävät joillain naurettavilla, todellisuudesta täysin vieraantuneilla, korvauksilla aiheuttamistaan vahingoista?

Vittu mitä paskaa.

Näitä purkauksia "yhteiskunnan loiseläimistä" lukiessa ei kyllä ihan heti tulisi mieleen, että Daespoo on itse töissä julkisella sektorilla duunissa, jonka tarpeellisuus yhteiskunnan kannalta on vähintäänkin kyseenalainen. Dana77:n kaltaisilta tuloksentekijöiltä moiset avautumiset ymmärtäisi paljon helpommin.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mistä minä tiedän mitä joku yksittäinen jakeluautokuski asiasta ajattelee. He ovat kollektiivisesti valinneet henkilöt edustamaan koko ammattikuntaa ja nämä edustajat sitten päättävät, onko tukilakot heidän intressien mukaisia. Ja eihän tämän Jussin ole edes pakko lakkoon osallistua jos ei halua.

Ai että lakko on aina loppujen lopuksi vapaaehtoinen valinta? Mites sitten se tuolla aiemmin esillä ollut palkkaneuvottelu? Meinaan jos joku haluaakin itse neuvotella palkkansa niin miksi hänet pitäisi pakottaa tyytymään edustajien neuvottelemaan tulokseen?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Henk koht en näe ongelmaa, jos Lissu neuvottelee itselleen x euroa ja Hellu Y eiroa kuukausiliksaa. Ei se palkanaksu nyt ihan niin rakettitiedettä ole. Ja jos ajatellaan päivärahoja esim, niin ne ovat lisiä jotka pystytään laskemaan ihan helposti tehtyjen työmatkojen mukaan.

Ymmärrän toki, että monet haluavat pitää kiinni kollektiivisesta sopimisesta, mutta kun se ei ole nykypäivää.

Ota huomioon tuon työn luonne. Kaukolentoja, kotimaan lentoja, Euroopan lentoja, työpäivien pituudet vaihtelevat, päivystystä, pyhätöitä, yötöitä, aamutöitä, iltatöitä, yöpyviä lentoja, koulutuspäiviä jne ja kaikkiin näihin liittyy vielä erilaisia viranomaismääräyksiä mm lepoajoista, viikkotyöajoista jne. Noissa sopimuksissa pitää sopia pirun monta yksityiskohtaa. Jos jokainen sopii nuo yksityiskohdat omalla tavallaan, niin siinäpä sitä soppaa riittää.

Väitän, että olet pihalla - perustelu, edes Finnairin johto ei missään tilanteessa ole ehdottanut yksilöllisiä sopimuksia.

Toki on todettava, että nuo nykyiset sopimukset ovat todella monipolvisia eli niitä kyllä voi selkeyttää ja yksinkertaistaa. Mutta itse sopimuskulttuuri on jatkossakin varmasti kollektiivinen sopiminen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ai että lakko on aina loppujen lopuksi vapaaehtoinen valinta? Mites sitten se tuolla aiemmin esillä ollut palkkaneuvottelu? Meinaan jos joku haluaakin itse neuvotella palkkansa niin miksi hänet pitäisi pakottaa tyytymään edustajien neuvottelemaan tulokseen?

Tietenkin lakkoon osallistuminen on lopulta yksilötason valinta. Tosin jos se valinta kohdistuu siihen, että ei osallistu lakkoon, niin voi saada fudut liitosta.

Tietysti myöskin jokainen työntekijä saa neuvotella työnantajan kanssa palkastaan. Liittotasolla sovitaan vain minimiehdoista ja -korotuksista.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mutta taitaa nyky-Suomessa olla yhä niin, että jos et ole lakossa niin kohta on ay-aktiivit kurmuuttamassa.

Se on tietenkin luonnollista, että ay-aktiivit haluavat rintamalinjojen pysyvän tiiviinä. On tyhmää heikentää omaa neuvotteluasemaa sisäisellä eripuraisuudella. Ja se on selvää, että rikkurit saavat osakseen vittuilua ja naljailua, mikä on mielestäni täysin luonnollista.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Finnairin edustajat sovittelun avuksi - Talous - Turun Sanomat

Taitaa käydä kuten arveltiin. Finnairin johto kuittaa tekemänsä ulkoistuksen ongelmat lyömällä setelinipun pöytään. Saksalainen sanoo Danke Schön. Kumppanuussopimusta tarkastellaan uudelleen ja kohta Finnairilla onkin taas oma ja toimiva catering. Jota Finnairin johto kehuu, mutta pitää kalliina. Ja aloittaa säästöneuvottelut työntekijöiden kanssa.

Hyvä, että tällaiset yksinkertaiset asiat osataan sopia neuvottelemalla ilan turhia lakkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minä rohkenen epäillä, että yliopiston puheviestinnän opettaja ei ole ihan johtava suomen kielen asiantuntija.
Alkuperäisessä dana77:n asiayhteydessä tuo asiantuntija on hänen töihin palkkaamisestaan vastuussa oleva taho, ja työsuhteen aikana esimies. Muulla asiantuntemuksella kun ei tuossa tilanteessa ole todennäköisesti väliä. Oli pääteltävävissä, ettei dana77:n työ liity suomen kielen sensorointiin, vaan haettu substanssi on aivan muualla. Työssä menestyminen vaatii kuitenkin niin korkeatasoista suomen hallintaa, että tätä voisi kutsua puheilmaisuna "täydelliseksi". Käytännössä kyse on äidinkielen tasoisesta suomen taidosta, siten kuin akateemiset opinnot suorittaneen henkilön voidaan kohtuudella odottaa kieltä hallitsevan. Tosin yhä useammin Suomessa toimivan yrityksen palveluksessa voi toimia hyvällä englannin taidolla, hallitsematta lainkaan suomea.
 
Käytännössä kyse on äidinkielen tasoisesta suomen taidosta, siten kuin akateemiset opinnot suorittaneen henkilön voidaan kohtuudella odottaa kieltä hallitsevan.

Minä en näe mitään syytä olettaa, että äidinkielenään suomea puhuva korkeakoulutettu ihminen osaisi suomea välttämättä kovinkaan häävisti. Miksi hänen pitäisikään osata, jos opintojen aiheena on ollut esim. tekniikka tai kauppatieteet.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä ei millään tavalla liity ketjun aiheeseen, mutta olen samaa mieltä ettei syntyperä ja/tai korkeakoulututkinto takaa vaadittavaa kielen osaamisen tasoa. Toisaalta on paljon ihmisiä, joilta vaadittava kielitaito löytyy ilman korkeakoulututkintoakin. Minun on vaikea arvioida, että kuinka pitkä aika ei-syntyperäiseltä ihmiseltä kestäisi vaadittava kielitaito oppia (tai missä iässä pitäisi kielen opettelu aloittaa). Kuitenkin pointti on että mistään Intiasta ei sellaisia löydy.

Meidänkin firmasas on paljon muita äidinkieliä puhuvia (josta tullaan siihen, että toki englanninkielen taitokin vaatimuksena on), mutta he eivät kaikissa asiakkuuksissa vai asiakasrajapinnassa toimia.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ota huomioon tuon työn luonne. Kaukolentoja, kotimaan lentoja, Euroopan lentoja, työpäivien pituudet vaihtelevat, päivystystä, pyhätöitä, yötöitä, aamutöitä, iltatöitä, yöpyviä lentoja, koulutuspäiviä jne ja kaikkiin näihin liittyy vielä erilaisia viranomaismääräyksiä mm lepoajoista, viikkotyöajoista jne. Noissa sopimuksissa pitää sopia pirun monta yksityiskohtaa. Jos jokainen sopii nuo yksityiskohdat omalla tavallaan, niin siinäpä sitä soppaa riittää.

Väitän, että olet pihalla - perustelu, edes Finnairin johto ei missään tilanteessa ole ehdottanut yksilöllisiä sopimuksia.

Toki on todettava, että nuo nykyiset sopimukset ovat todella monipolvisia eli niitä kyllä voi selkeyttää ja yksinkertaistaa. Mutta itse sopimuskulttuuri on jatkossakin varmasti kollektiivinen sopiminen.

Tuosta monipolvisuudesta ja vaikeista sopimuksista ollaan samaa mieltä. Ja voin olla pihalla, mutta tuskin täysin. Sillä esim oma työni on sellainen,jossa matkustan silloin kun asiakasyrityksellä on pakottava tarve.

Välillä lennän aamun ekalla lennolla, välillä olen kotona kello 2 yöllä. Yövyn milloin missäkin, ei ole mahdollisuuksia valita samalla lailla kuten esim Finnaiirn lentohenkilökunta.

Parhaimmillaan reissaan 5-6 viikkoa peräkkäin niin että käyn viikonloppuna kotona kääntymässä. Mutta saan siitä just niin hyvän korvauksen kun olen pyytänytkin. Tosin työnantajakin on ihan muualta kuin Suomesta.

No kohta taas lentokentälle, ans kattooo millä tulen viikon päätteeksi kotiin. Jos ei muu auta niin sitten vaikka Haaparannan kautta.....
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Norski, Ryanair yms. terveemmän kulurakenteen yhtiöt huohottavat Suuren Kotimaisen selän takana ilman vuosikymmenten aikana kerättyä läskiä niskassaan Finnairin (työntekijöiden) yrittäessä samalla pitää epätoivoisesti kiinni menneiden aikojen saavutetuista eduista.

13:ta lentoyhtiötä ja nimenomaan niiden henkilöstöjen kulurakennetta vertailleessa tutkimuksessa ilmeni, että finnairin henkilöstökulut työntekijää kohden vuodessa ovat keskímäärin 63 000€. Terveemmän kulurakenteen norski sen sijaan maksaa työntekijälleen keskimäärin 95 000€ vuodessa. Hassua.

Itse asiassa finnairillahan työvoima ei ole operatiivisella puolella ollenkaan kallista. Erään finnairin lentäjän kanssa viime viikolla jutellessani lakosta ja aiheesta muutoinkin oli lentäjän mielipide asiaan melko selvä. Sanasta sanaan en voi lainata tähän kun en muista mutta viesti oli pääosin se, että firmalla on töissä satoja henkilöitä (lentäjän termi "v*tun läskit") jotka istuu toimistossa työhön nähden huomattavasti liian isolla palkalla ja "ei niille kukaan mitään voi kun ne siellä suojelee toisiaan".

Mun silmiin ongelma on siinä, että aina ollaan menemässä samojen ihmisten lompakoille säästöjen nimissä. Viimeksi emäntien säästöt meni johtajien stay-bonuksiin. Johtajillehan pitää maksaa taloon tullessa änärityyliin allekirjoituspalkkiot, vuositasolla palkka, joka liikkuu sadoissatuhansissa ja sitten vielä "oothan jatkossakin meillä töissä"-100 000€ bonus, että saataisiin kaverit pysymään talossa. Ja toki jos oot oikein paskasti hommasi hoitanut ja saat monoa, niin tulee joku kultainen puristus ja viimeinen parisataatonnia pois vietäväksi. Sitten vielä päälle firman päivänvaloa kestämättömät asuntomuilutukset...Tällaisten asioiden äärellä tuntuu, että onko nyt ihan moraalisestikaan oikein mennä repimään säästöjä sieltä, missä porukka oikeasti tienaa rahansa tekemällä töitä yhtiön hyväksi, uhraamalla vapaa-aikaansa olemalla töiden takia ulkomailla jatkuvasti, konttaamalla lentokoneen ruumassa painien samsonite armeijan kanssa klo 03 aamuyöllä jne jne.

Esimerkiksi SAS (jonka kustannus / työntekijä oli muuten jotain 106 000€, eli melkein tuplat finnairin vastaavaan) halusi alkaa neuvottelemaan henkilökunnan palkoista, niin mitä tekee johto? Ilmoittaa kärkeen alentavansa omia palkkioitaan 15%. Tällaisessa tilanteessa tulisi ainakin itselleni mieleen, että johto on samoissa talkoissa ja saattaisin jopa ajatela, että miksei meidän muidenkin palkoista voisi neuvotella jos tilanne sellaista vaatii.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
13:ta lentoyhtiötä ja nimenomaan niiden henkilöstöjen kulurakennetta vertailleessa tutkimuksessa ilmeni, että finnairin henkilöstökulut työntekijää kohden vuodessa ovat keskímäärin 63 000€. Terveemmän kulurakenteen norski sen sijaan maksaa työntekijälleen keskimäärin 95 000€ vuodessa. Hassua.

Itse asiassa finnairillahan työvoima ei ole operatiivisella puolella ollenkaan kallista. Erään finnairin lentäjän kanssa viime viikolla jutellessani lakosta ja aiheesta muutoinkin oli lentäjän mielipide asiaan melko selvä. Sanasta sanaan en voi lainata tähän kun en muista mutta viesti oli pääosin se, että firmalla on töissä satoja henkilöitä (lentäjän termi "v*tun läskit") jotka istuu toimistossa työhön nähden huomattavasti liian isolla palkalla ja "ei niille kukaan mitään voi kun ne siellä suojelee toisiaan".

Mun silmiin ongelma on siinä, että aina ollaan menemässä samojen ihmisten lompakoille säästöjen nimissä. Viimeksi emäntien säästöt meni johtajien stay-bonuksiin. Johtajillehan pitää maksaa taloon tullessa änärityyliin allekirjoituspalkkiot, vuositasolla palkka, joka liikkuu sadoissatuhansissa ja sitten vielä "oothan jatkossakin meillä töissä"-100 000€ bonus, että saataisiin kaverit pysymään talossa. Ja toki jos oot oikein paskasti hommasi hoitanut ja saat monoa, niin tulee joku kultainen puristus ja viimeinen parisataatonnia pois vietäväksi. Sitten vielä päälle firman päivänvaloa kestämättömät asuntomuilutukset...Tällaisten asioiden äärellä tuntuu, että onko nyt ihan moraalisestikaan oikein mennä repimään säästöjä sieltä, missä porukka oikeasti tienaa rahansa tekemällä töitä yhtiön hyväksi, uhraamalla vapaa-aikaansa olemalla töiden takia ulkomailla jatkuvasti, konttaamalla lentokoneen ruumassa painien samsonite armeijan kanssa klo 03 aamuyöllä jne jne.

Esimerkiksi SAS (jonka kustannus / työntekijä oli muuten jotain 106 000€, eli melkein tuplat finnairin vastaavaan) halusi alkaa neuvottelemaan henkilökunnan palkoista, niin mitä tekee johto? Ilmoittaa kärkeen alentavansa omia palkkioitaan 15%. Tällaisessa tilanteessa tulisi ainakin itselleni mieleen, että johto on samoissa talkoissa ja saattaisin jopa ajatela, että miksei meidän muidenkin palkoista voisi neuvotella jos tilanne sellaista vaatii.

Älä nyt helvetissä puhu ääneen tuollaisia juttuja. Palstan wannabe-porvarit voivat hermostua. Kyllä se Kokoomuksen ja EK:n teekutsusiiven kova linja on kaikelle kansalle se paras. Se tuo kaikille sitä aitoa ja oikeaa hyvinvointia. Kaikki muu on persuilua tai kommunismia.

Vasta sitten on kaikki hyvin, kun Suomessa tavisten palkat alittavat Indonesian ja Bangladeshin keskitason. Oikeiden porvarien sen sijaan kuuluukin tienata verottomana Brunein sulttaanin verran. Tämä luo tervettä toimeliaisuutta ja sitä kautta kollektiivista hyvinvointia kansakunnalle.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
.Parhaimmillaan reissaan 5-6 viikkoa peräkkäin niin että käyn viikonloppuna kotona kääntymässä. Mutta saan siitä just niin hyvän korvauksen kun olen pyytänytkin. Tosin työnantajakin on ihan muualta kuin Suomesta.

Arvatenkin olet ylempi toimihenkilö tms kokonaispalkkauksella ja silloin luonnollisesti palkkakorvauksetkin ovat sen mukaiset. Kysymys kuuluukin, että miten suhtautuisit siihen, että työnantajasi syyskuussa ilmoittaa, että itseasiassa tuo sopimuksesi onkin väärin tehty, teetkin eri hommia, kuin tuossa on sovittu. Olemme päättäneet, että marraskuun alusta noudatamme sinuun uutta sopimusta. Älä huoli uusi sopimus on kuitenkin edelleen kilpailukykyinen. Ja kun tutustut uuteen sopimukseen, siellä onkin kokonaisuutta tarkastellen noin -20-30% pienempi kokonaiskorvaus.

Ei ole tosiaan vielä Finnairilla ehdotettu, että lentoemännät nostettaisiin ylemmiksi toimihenkilöiksi ja maksettaisiin könttäpalkkoja sen mukaan.

Joonatanin esittämät lukemat Finnairin johto oli kuitannut toteamalla, että väärin vertailtu. Väärät luvut. Meillä on oikeat luvut. Joita eivät kuitenkaan ole työntekijöille esittäneet.
 

julle-jr

Jäsen
Kysymys kuuluukin, että miten suhtautuisit siihen, että työnantajasi syyskuussa ilmoittaa, että itseasiassa tuo sopimuksesi onkin väärin tehty, teetkin eri hommia, kuin tuossa on sovittu. Olemme päättäneet, että marraskuun alusta noudatamme sinuun uutta sopimusta. Älä huoli uusi sopimus on kuitenkin edelleen kilpailukykyinen. Ja kun tutustut uuteen sopimukseen, siellä onkin kokonaisuutta tarkastellen noin -20-30% pienempi kokonaiskorvaus.
No ainakin itse vastaavassa tilanteessa sanoisin, että ei käy, lähden pois firmasta jos näin tapahtuu. Olen taloon tullessani sopinut palkasta ja muusta ja mikäli työnantaja väkisin pyrkisi ehtoja muuttamaan, luultavasti purkaisin sopimukseni. Toisaalta en missään nimessä ryhtyisi esimerkiksi lakkoilemaan, jotta saisin lisää palkkaa. Tietenkin teen hommia sillä korvauksella josta olen alussa sopinut. Jos nämä ehdot eivät minua miellyttäisi, en olisi sopimusta tehnyt. Tämä on minusta yksinkertaista. Työsuhde on kuin parisuhde, jos toista osapuolta ei kokonaispaketti kiinnosta, ei suhdetta kannata jatkaa. Ehkä poikkeuksena voisi sanoa, että kuten parisuhteen aikana, voi myös työsuhteen aikana tulla jommalle kummalle osapuolelle vaikeita elämäntilanteita ja silloin voidaan tiettyyn rajaan asti joustaa omista tarpeista, jotta päästään vaikeiden aikojen yli. Loputtomasti ei kuitenkaan voida mennä pelkästään toisen osapuolen ehdoilla.

Noin muuten ymmärrän kyllä tuon Joonataninkin esittämän toisen puolen asiasta. Moni perinteinen valtionfirma on kerännyt käsittämättömän määrän kuonaa ympärilleen. Varsinainen työtä ja tulosta tekevien joukko joutuu elättämään hurjan määrän pieniä ja suurempia pomoja sekä kaiken maailman HR-ammattilaisia ja toimistoupseereita, joiden päivittäinen tekeminen liittyy vain omasta asemasta kiinni pitämiseen. Samassa toimistossa on istuttu 30 vuotta eikä reaalimaailmasta tajuta juuri mitään, mutta poiskaan ei voida lähteä, koska kukaan ei halua palkata vuosikymmeniä toimistossaan lihonnutta pikkupomoa, joka sinänsä olisi voinut jopa tehdäkin järkevän uran, ellei olisi silloin 30 vuotta sitten mukavoitunut liikaa saadessaan kaipaamansa ylennyksen ja lopettanut työntekoa siihen paikkaan. Joo kärjistystähän tämä oli tietenkin, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Realismia on kuitenkin se, että sen "toimistossaan lihonneen pikkupomon" on helpompi noista kahdesta ryhmästä löytää uutta työtä.

Työmarkkinoiden todellisesta tilanteesta ei ole kyllä paljon käryä, jos vakavissaan ehdottaa että esim. lentoemäntien ja stuerttien, tai vaikka nyt sitten ravintolaporukan ratkaisu on se, että purkavat sopimuksensa kun työnantaja on vittumainen. Tuollaisia lähinnä suorittavan portaan töitä ei juuri nyt "ihan" puissa kasva ja lisäksi tuollaiseen lähtöön sisältyisi myös luultavimmin akuutti ongelma toimeentuloturvan kanssa (karenssi).

Ei nyt sentään kannata tahallaan ihan hölmöksi heittäytyä, näissäkään keskusteluissa.
 
K

kiwipilot

13:ta lentoyhtiötä ja nimenomaan niiden henkilöstöjen kulurakennetta vertailleessa tutkimuksessa ilmeni, että finnairin henkilöstökulut työntekijää kohden vuodessa ovat keskímäärin 63 000€. Terveemmän kulurakenteen norski sen sijaan maksaa työntekijälleen keskimäärin 95 000€ vuodessa. Hassua.

Varmasti näin. Mutta onko tässä huomiotu se että Norjassa palkkataso on jokseenkin Suomea korkeampi? Jokin erittely eri ammattiryhmien välillä / yritys olisi mielenkiintoista nähdä.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tietenkin lakkoon osallistuminen on lopulta yksilötason valinta. Tosin jos se valinta kohdistuu siihen, että ei osallistu lakkoon, niin voi saada fudut liitosta.

Voi saada kaikenlaista muutakin painostusta ja suoranaista henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa osakseen. Ihan riippumatta siitäkin että onko edes liiton jäsen.

Sen verran paljon on saanut seurata näitä työntekijäpuolen painostuskeinoja että ei siellä mitään vapauksia ole valita että osallistuuko hidastustoimiin, mielenilmauksiin tai muuhun perseilyyn. Joko on mukana tai sitten on sairaslomalla.


Tietysti myöskin jokainen työntekijä saa neuvotella työnantajan kanssa palkastaan. Liittotasolla sovitaan vain minimiehdoista ja -korotuksista.

Kyllä liiton miehet ne neuvottelut valitettavasti estävät kun saavat selville että joku omalla panoksellaan osoittaa olevansa muita arvokkaampi työntekijä.



Pistää miettimään, että kenen etua tällaisen systeemin ylläpitäminen palvelee?
 
Viimeksi muokattu:

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Varmasti näin. Mutta onko tässä huomiotu se että Norjassa palkkataso on jokseenkin Suomea korkeampi? Jokin erittely eri ammattiryhmien välillä / yritys olisi mielenkiintoista nähdä.

Siitä minulla ei ole tietoa mitä tutkimuksessa on huomioitu, muuta kuin se, mitä työntekijä firmalle maksaa. Ja ei kait tuolla nyt pitäisi olla merkitystä sinänsä onko jossain maassa korkeampi palkkataso kuin jossain toisessa maassa. Ei se lipunhinnan korkeutta kuluttajan silmissä oikeuta vaikka olisikin korkeampi palkkataso --> korkeampi lipunhinta. Tai siis näinhän täällä moni huutelee LSG:n tilanteesta, että siirretään Viroon koska siellä halvempi palkkataso. Tai tuodaan kiinasta lentoemännät jne.. Eri maissa työvoima on vaan eri hintaista ja eri aloilla myöskin eri hintaista. Suomessa ja ilmailualalla siis tutkimuksen mukaan yllättävänkin halpaa. Globaalit markkinathan tämän ongelman kaiketi loppupeleissä aiheuttaa kun pitäisi kilpailla halpojen kustannusten maita vastaan.

Ja edelleenkin mun mielestä työstä pitäisi saada korvaus jolla pärjää asuinmaassaan ostovoima nimenomaan huomioonottaen. Ei se suomalaista 1500€/kk tienaavaa tiskaajaa auta, että tuolla rahalla eläisi Thaimaassa leveästi, kun kerta pitää elää Suomessa.

Pointtina tuossa oli ainostaan osoittaa se, että Finnairin työvoima on yhtiölle Euroopan sisäisesti vertailtuna halpaa. Kohta käynnistyy lentäjienkin TES neuvottelut ja voi olla että taas on putiikki kiinni...
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Voi saada kaikenlaista muutakin painostusta ja suoranaista henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa osakseen. Ihan riippumatta siitäkin että onko edes liiton jäsen.

Sen verran paljon on saanut seurata näitä työntekijäpuolen painostuskeinoja että ei siellä mitään vapauksia ole valita että osallistuuko hidastustoimiin, mielenilmauksiin tai muuhun perseilyyn. Joko on mukana tai sitten on sairaslomalla.

Lentoemäntien edellisen lakon aikana esimiesten lisäksi töihin meni reilu parikymmentä purseria/lentoemäntää. Näistä muutama oli liiton jäsen. Kyseiset henkilöt ovat jatkaneet lakon jälkeen töissään, alun kyräilyä (kuukauden verran) lukuunottamatta heitä ei ole sen kummemmin kyräilty, kiusattu, uhkailtu tai muuta. Ihmetystä kyllä herätti se, että rikkurit kyräilivät työntekijöitä ja mm. näyttivät töihin mennessään miehistöautosta keskisormea lakkovahdeille - vaikka lakkovahdit vain seisoivat portilla pakkasessa. Suuri osa ei kuulemma enää edes muista, ketkä olivat rikkureita. Asiat unohtuu. Tuolla se vieläpä johtuu pitkälti siitä, että miehistöt vaihtuvat päivittäin ja ihmiset eivät edes tunne kaikkia kollegoitaan. Lentoemäntiä siis lähes 2000 (1600 suomalaista, 400 aasialaista).

Yhtiön johtamiskulttuurista ja henkilöstöongelmista kertoo muuten jotain se, että noin vuosi lakon jälkeen yhtiössä muuten tehtiin organisaatiouudistusta - lentoemäntien osastolla lisättiin esimiehiä siten, että lentoemäntiennja manageriportaan väliin tuli erillinen supervisor-ryhmä. Nuo supervisorit irrotettiin lentoemäntien TES:stä ja heidät siirrettiin Ylempiin toimihenkilöihin. Toimenkuvana on olla jonkinmoinen esimies ja tehdä sekä toimistotyötä että lentää periaatteella 2vkoa/2vkoa. Käytännössä kävi niin, että lentoemäntien keskuudessa tuo ei muodostunut halutuksi positioksi ja suurin osa ei ollut kiinnostunut edes hakemaan tehtävää. Tehtävää pidettiin turhana. Pitämään kehityskeskusteluita, seuraamaan poissaoloja, osallistumaan koulutuspäiville jne istumaan toimistoihin, vaikka samaan aikaan lennoilla on nykyisin vielä tiukempi miehitys kuin ennen. Lopulta kävi niin, että tehtäviin hakeutui muutamia arvostettuja pursereita ja lähes kaikki lakkoon osallistuneet purserit. Suurin osa arvostetuista pursereista ei hakenut. No, kaikki hakeneet valittiin tehtävään ja nyt yhtiöllä on 50 toimistoihmistä (50/50-periaatteella siis 25 henkilötyövuotta) enemmän. Näistä lähes puolet siis sai kannuksensa olemalla rikkureita. Arvannet, millaisia huipputuloksia kehityskeskusteluista ja erilaisista projekteista näillä lähtökohdilla syntyy. Ilmiselvästi yhtiön intressissä oli saada mahdollista tulevaa lakkoa silmälläpitäen lisää esimiehiä nimenomaan irti slsy:n sopimuksesta, jotta runkolentoja saataisiin operoitua esimiesvoimin. Tähän slsy vastasi tällä kertaa yhdistämällä voimansa IAU:n ja AKT:n kanssa.

Väittämäsi mukaan siis rikkurit saavat turpaansa, mutta ainakin Finnairilla he pääsevät ylemmiksi toimihenkilöiksi.

Noista "potkut perseeseen"- jutuista, jotka näissä ketjuissa aina pomppaavat esiin, voisin todeta, että ainakin näissä tapauksissa yhtiö ei halua päästä näistä nykyisistä työntekijöistä eroon. Yhtiö on itse moneen kertaan todennut, että on tyytyväinen henkilöstönsämtekemään työpanokseen. Kyseessä ei ole siis erottamispyrkimykset. Ilman näitä työntekijöitä homma seisahtuisi, nytkin mennään jo sillä rajalla, että työntekijöitä ei ole tarpeeksi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kyllä liiton miehet ne neuvottelut valitettavasti estävät kun saavat selville että joku omalla panoksellaan osoittaa olevansa muita arvokkaampi työntekijä.

Heh. Mihin tämä väite perustuu? Itse olen ainakin neuvotellut palkkani suuremmaksi kuin TES:in perusteella kuuluisi. Ei ole tullut liiton pomot keskeyttämään neuvotteluita. Ja mitä nyt olen keskustellut eri ihmisten kanssa, niin en ole kyllä mikään poikkeus tai harvinaisuus. Koskaan en ole kuullut liiton miesten sabotoivan työntekijän ja yrityksen välisiä neuvotteluita niin, että työntekijä kärsisi siitä.

Pistää miettimään, että kenen etua tällaisen systeemin ylläpitäminen palvelee?

No kai se on selvää, että työntekijät noin keskimäärin kokevat nykyjärjestelmän hyväksi. Tokkopa muuten järjestäytymisaste olisi näin suuri kuin se nykyisellään on. Kyllä historiassa on riittävästi esimerkkejä siitä, että yksi työntekijä ei pidemmän päälle ole tasavertaisessa neuvotteluasemassa tuotannonvälineiden omistajaa vastaan. Järjestäytymällä työntekijät ovat pidemmällä aikavälillä paremmin saaneet ajettua omaa etuaan, siitä tuskin on kenelläkään eriävää mielipidettä. Mikään järkisyy ei puolla sitä, että tilanne olisi lähitulevaisuudessa erilainen. Toki tajuan, että lähinnä vain yritysten intressejä puoltavat oikeistolaiset haluaisivat nykyjärjestelmän romuttaa, koska se olisi heille ainakin jollakin aikavälillä hyödyllinen ratkaisu.
 
K

kiwipilot

Siitä minulla ei ole tietoa mitä tutkimuksessa on huomioitu, muuta kuin se, mitä työntekijä firmalle maksaa. Ja ei kait tuolla nyt pitäisi olla merkitystä sinänsä onko jossain maassa korkeampi palkkataso kuin jossain toisessa maassa.

Tästä olen hieman eri mieltä: jossain Norjassa esim sairaanhoitaja tienaa tuplat tai jopa triplat Suomeen verrattuna eikä siellä olla ollenkaan kusessa julkisen sektorin hoitohenkilöstön palkkojen kanssa. Suomessa taas tilanne on aivan toinen. Eli jossain maksellaan yleisen palkkatason mukaisesti korkeampaa liksaa kuin jossain muualla: jollekin Norskille keskimääräinen henkilöstöstä aiheutuva kustannus voi olla siedettävä mutta esim. Finnairilla taas kestämätön. Ja eikös juuri tämän tilanteen hyväksikäyttämiseen perustu se, että mm. Finnair on palkannut lentoemäntiä Aasiasta?

Edit. Sopu saatiin aikaan:

http://yle.fi/uutiset/osapuolet_hyvaksyivat_lentojen_ateriapalveluiden_sovintoesityksen/6940155
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat

Hiljaiseksi vetää nuo LSG:n toimarin jutut. Neuvotteluissa oli kuulemma kyse ammattiyhdistysliikkeen diktatuurista. Onhan se tietysti melkoista diktatuuria jos työntekijät eivät suostu työnantajan sanelusta vaihtamaan ammattilittoa ja sitä kautta suostumaan merkittävästi aiempaa huonompiin työehtoihin. Ja en minä muutenkaan ymmärrä tuota kitinää. Normaalisti osapuolet käyttäytyvät korrektisti neuvotteluiden päätyttyä sopimukseen, mutta nyt tämä Rosch kyllä nolaa itsensä ja edustamansa yrityksen.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lentoemäntien edellisen lakon aikana esimiesten lisäksi töihin meni reilu parikymmentä purseria/lentoemäntää. Näistä muutama oli liiton jäsen. Kyseiset henkilöt ovat jatkaneet lakon jälkeen töissään, alun kyräilyä (kuukauden verran) lukuunottamatta heitä ei ole sen kummemmin kyräilty, kiusattu, uhkailtu tai muuta. Ihmetystä kyllä herätti se, että rikkurit kyräilivät työntekijöitä ja mm. näyttivät töihin mennessään miehistöautosta keskisormea lakkovahdeille - vaikka lakkovahdit vain seisoivat portilla pakkasessa. Suuri osa ei kuulemma enää edes muista, ketkä olivat rikkureita. Asiat unohtuu. Tuolla se vieläpä johtuu pitkälti siitä, että miehistöt vaihtuvat päivittäin ja ihmiset eivät edes tunne kaikkia kollegoitaan. Lentoemäntiä siis lähes 2000 (1600 suomalaista, 400 aasialaista).

Tilanne on epäilemättä erilainen tuollaisessa työssä jossa työskentelyryhmä on pieni, hajallaan ja vaihtuva.

Arvannet, että tilanne on hieman erilainen sellaisessa paikassa jossa ryhmä on suht iso, tiiviisti yhdessä ja vaihtelu on pientä.

Väittämäsi mukaan siis rikkurit saavat turpaansa, mutta ainakin Finnairilla he pääsevät ylemmiksi toimihenkilöiksi.

"Urakehitys" vaihtoehto ei toki ole minullekaan vieras, toisissa tehtävissä siirtyminen "konttorin puolelle" on mahdollista. Ainakin osalle porukasta.

Itse olen kuitenkin tavannut työtovereita joille oli ilmoitettu että teidän on parasta nyt saman tien poistua tältä tehdasalueelta. Eikä kyseessä ollut edes lakko vaan normaalihuoltoseisokki jossa haluttiin aikaan saada "ylityötarvetta".

Noista "potkut perseeseen"- jutuista, jotka näissä ketjuissa aina pomppaavat esiin, voisin todeta, että ainakin näissä tapauksissa yhtiö ei halua päästä näistä nykyisistä työntekijöistä eroon. Yhtiö on itse moneen kertaan todennut, että on tyytyväinen henkilöstönsämtekemään työpanokseen. Kyseessä ei ole siis erottamispyrkimykset. Ilman näitä työntekijöitä homma seisahtuisi, nytkin mennään jo sillä rajalla, että työntekijöitä ei ole tarpeeksi.

Harvoin työnantaja haluaa päästä työntekijöistä eroon, kyse on useimmiten ratkaisuista joita on pakko jollain tavalla aikaan saada. Nuo tilanteet vaan sitten hoidetaan jostain syystä huonosti tai todella huonosti.

Joskus myös tulee sopimustilanteita joissa toinen osapuoli on niin vahva että vie tilanteen väkisin siihen pisteeseen että voi sanella sopimuksen ehdot. Se on suurin piirtein typerin teko mitä voi tehdä toiminnan jatkuvuuden kannalta.


erku kirjoitti:
Heh. Mihin tämä väite perustuu? Itse olen ainakin neuvotellut palkkani suuremmaksi kuin TES:in perusteella kuuluisi. Ei ole tullut liiton pomot keskeyttämään neuvotteluita. Ja mitä nyt olen keskustellut eri ihmisten kanssa, niin en ole kyllä mikään poikkeus tai harvinaisuus. Koskaan en ole kuullut liiton miesten sabotoivan työntekijän ja yrityksen välisiä neuvotteluita niin, että työntekijä kärsisi siitä. .

No ihan kokemukseen. Toki kysymyksessä oli sellainen tilanne jossa työntekijä olisi joustanut itselleen tarpeettomassa asiassa saadakseen muista poikkeavia vapauksia. Tietysti asia on erilainen jos työntekijä vain saa lisää eikä luovu mistään. Sittenhän liiton pojat lähtevät hakemaan samaa ylimääräistä etua.


erku kirjoitti:
No kai se on selvää, että työntekijät noin keskimäärin kokevat nykyjärjestelmän hyväksi. Tokkopa muuten järjestäytymisaste olisi näin suuri kuin se nykyisellään on. Kyllä historiassa on riittävästi esimerkkejä siitä, että yksi työntekijä ei pidemmän päälle ole tasavertaisessa neuvotteluasemassa tuotannonvälineiden omistajaa vastaan. Järjestäytymällä työntekijät ovat pidemmällä aikavälillä paremmin saaneet ajettua omaa etuaan, siitä tuskin on kenelläkään eriävää mielipidettä. Mikään järkisyy ei puolla sitä, että tilanne olisi lähitulevaisuudessa erilainen. Toki tajuan, että lähinnä vain yritysten intressejä puoltavat oikeistolaiset haluaisivat nykyjärjestelmän romuttaa, koska se olisi heille ainakin jollakin aikavälillä hyödyllinen ratkaisu. .


Nimenomaan osaa työvoimasta, sitä kaikkein helpoimmin korvattavissa olevaa tuo järjestelmä hyödyttää. Ja sen hyödyn kustantavat työmarkkinoilla halutummat työntekijät, veronmaksajat ja työnantajat.

Jonkinlainen järjestäytymisaste on tietysti kaikkien etu. Mutta kun siitä omien etujen lisäämisestä ja turvaamisesta tulee itsetarkoitus niin ollaan jo haitallisella tiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös