Lahti – Suomen Chicago

  • 31 599
  • 139
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lahen burgeripaikoista pinnalle nostaisin myös Pancho Villan purilaiset, jotka kilpailevat mielestäni tasatahtiin Bus Burgerin kanssa. Lahti on nykyään kyllä mainetta parempi kaupunki. Piripääkaupunkinakin puhuttu, mutta noista ajoista on aikaa. Toki Liipolasta ja Metsäpellosta varmaan saa hatun sekaisin, jos sitä tosissaan haluaa... Yksi Lahen ylpeyksistä on mielestäni kortteliliigatoiminta, joka on kattava ja erittäin suosittu. Kaikenlaisia lajeja jalkapallosta mölkkyyn löytyy ja jokaiselle löytyy oma sarjataso lähes varmasti.

Kortteliliiga on ihan hyvä juttu, mutta kolikon kääntöpuolena on se että harrastajat "tyytyvät" siihen. Tästä seuraa, ettei kaupungista löydy alasarjatasoista palloiludiversiteettiä juuri lainkaan. Oma lajini salibandy on ihan tyhjiössä. Futsaltoimintaa yritin netistä etsiä turhaan muuttoa suunnitellessani. Aiemmin jo viittasin "kiekkokaupunki" kommentissa aikuisten lätkäjoukkueiden olemattomaan määrään: vertailu esimerkiksi Jyväskylään on armoton kun Suomi-sarjaakin pelaa kaksi joukkuetta.

Marginaalilajeista taas löytyy osallistumista kansallisella tasolla. Lacrosse, baseball (Lahdessa on maan ainoa oikea baseball-kenttä), ringette jne saa helposti tuulta siipiensä alle. Sekin lienee jollakin tavalla lahtelai erityispiire. Käytännössähän ne ovat Kortteliliigatoimintaa vähän isommassa alueellisessa mittakaavassa.

Oman urheilu-urani huippu on ollut pelata suuren suomalaisen kaupungin (yli 100000 asukasta) korkeimmalle rankatussa salibandyjoukkueessa. Kolmosdivarissa tuolloin...

Tämä on asia, joka kuohutti itseäni aiemmin aika paljon. Nyt olen sen kanssa aika sinut. Ehkä siksi, että henkilökohtaisesti tavoitteellinen urheilu on taaksejäänyttä elämää.

Muuten: jos joku tietää mahdollisuuksia futsalin harrastamiseen pelipaikalla maalivahti, niin saa tipsata. Lisää #marginaalilajejalahteen
 

MegaForce

Jäsen
Yllättävän hyvin olen viihtynyt Lahdessa toistaiseksi. Tietenkin suurin kiitos lienee hyvälle opiskelijayhteisölle joka täällä on.

Ravintoloita, kahviloita pubeja, sekä nättejä maisemia täällä riittää ja pidän erityisesti siitä että kaikki on kävelymatkan päässä.

Tietenkin kulttuurishokki voi Helsingin jälkeen iskeä myöhemmin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yllättävän hyvin olen viihtynyt Lahdessa toistaiseksi. Tietenkin suurin kiitos lienee hyvälle opiskelijayhteisölle joka täällä on.

Opiskelijoista monet ovat varmaan jostain muualta kuin Lahdesta, joten sikäli ymmärrän viihtymisen.

Tietenkin kulttuurishokki voi Helsingin jälkeen iskeä myöhemmin.

Lahdesta pääsee onneksi aika nopeasti Helsinkiin, joko junalla tai sitten autolla motaria pitkin. Se on Lahden paras puoli.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Missä on Lahden paras kebab?

Unohda nyt hyvä mies mikään kebab, joka nyt on kaikkialla karkeasti ihan samanlaista..

Omasta asumisestani Lahdessa on toki aikaa jo melkein kymmenen vuotta, mutta siinä torin laidalla toimii edelleen aivan järkyttävän hyvä italialaisravintola Mamma Maria. Heittämällä paras oman genrensä paikka, missä olen tässä maassa käynyt. Samoin torin toisella sivustalla oleva Santa Fe on massiivisesti tasokkaampi kuin Helsingin vastaava paikka, tai oli ainakin silloin kymmenkunta vuotta sitten.. mars mars noihin kahteen
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Unohda nyt hyvä mies mikään kebab, joka nyt on kaikkialla karkeasti ihan samanlaista..

Omasta asumisestani Lahdessa on toki aikaa jo melkein kymmenen vuotta, mutta siinä torin laidalla toimii edelleen aivan järkyttävän hyvä italialaisravintola Mamma Maria. Heittämällä paras oman genrensä paikka, missä olen tässä maassa käynyt. Samoin torin toisella sivustalla oleva Santa Fe on massiivisesti tasokkaampi kuin Helsingin vastaava paikka, tai oli ainakin silloin kymmenkunta vuotta sitten.. mars mars noihin kahteen
En tiedä minkälainen Mamma Maria oli 10 vuotta sitten, mutta nykyään on kyllä huonoin italialainen ravintola ja yksi huonoimmista ravintoloista, joissa olen ikinä käynyt. Ensimmäisellä kerralla käydessäni sain pizzaan purkkiherkkusieniä ja toisella kerralla lounasta sai odotella 45 minuuttia, jolloin sain mauttoman lounasleikkeen oheen jotain Rainbown pakaste wok-vihanneksia. Tiedän hyvin miltä nuo pakastevihannekset näyttävät kun sinkkuaikoina itsekin otin niistä vihannekseni.

Mamma Mariasta keskusteltiin muistaakseni ravintola-ketjussa joskus aikaisemmin ja joku muukin totesi tason laskeneen radikaalisti. Siellä saa sellaista helppoa mautonta kotiruokaa, mutta kun itsekin teen parempaa vaikka olen keskiverta kokki, niin en voi ymmärtää kyseisen paikan suosiota.

Santa Fe on kyllä Lahdessa todella hyvä ja tosiaan parempi kuin Helsingissä myös omasta mielestäni. Siellä on viime aikoina tullut käytyä lounaalla ja välillä iltaisinkin. Ihan sama mitä tilaa niin maut ovat kohdallaan. Olin hyvin skeptinen tuonne ekaa kertaa mennessä ja yllätyin todella positiivisesti. Yksi Lahden parhaista ravintoloista.

Lahdessa olevat kiinalaiset sushibuffetit ovat myös ihan ok hyviä ja hinnat ovat kohdillaan. Ainakin Sushi Royalissa ja Hua Du:ssa tulee käytyä säännöllisesti.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Unohtui, että Lahdessa on moottoritien ja hyvien junayhteyksien lisäksi vielä yksi hyvä puoli: ravintola Pikku Makalu. Jos haluaa hyvää nepalilaista ruokaa. Tästä toki kiitokset paremminkin nepalilaisille.
 

sventur

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
En tiedä minkälainen Mamma Maria oli 10 vuotta sitten, mutta nykyään on kyllä huonoin italialainen ravintola ja yksi huonoimmista ravintoloista, joissa olen ikinä käynyt. Ensimmäisellä kerralla käydessäni sain pizzaan purkkiherkkusieniä ja toisella kerralla lounasta sai odotella 45 minuuttia, jolloin sain mauttoman lounasleikkeen oheen jotain Rainbown pakaste wok-vihanneksia. Tiedän hyvin miltä nuo pakastevihannekset näyttävät kun sinkkuaikoina itsekin otin niistä vihannekseni.

Mamma Mariasta keskusteltiin muistaakseni ravintola-ketjussa joskus aikaisemmin ja joku muukin totesi tason laskeneen radikaalisti. Siellä saa sellaista helppoa mautonta kotiruokaa, mutta kun itsekin teen parempaa vaikka olen keskiverta kokki, niin en voi ymmärtää kyseisen paikan suosiota.
Siis oikeasti, menet pastoistaan tunnettuun italialaiseen ravintolaan, tilaat jotain leikkeitä ja ihmettelet perään miksi ravintolaa kehutaan? Kyllä ne on ne pastat mihin itse en ole joutunut pettymään kyllä kertaakaan. Myöskään Pizzoista ei Mamma Maria ole mielestäni mitenkään tunnettu vaikkakin tuottaa paljon turkkilaista kebabpizzaa autenttisempaa italialaista pizzaelämystä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis oikeasti, menet pastoistaan tunnettuun italialaiseen ravintolaan, tilaat jotain leikkeitä ja ihmettelet perään miksi ravintolaa kehutaan? Kyllä ne on ne pastat mihin itse en ole joutunut pettymään kyllä kertaakaan. Myöskään Pizzoista ei Mamma Maria ole mielestäni mitenkään tunnettu vaikkakin tuottaa paljon turkkilaista kebabpizzaa autenttisempaa italialaista pizzaelämystä.
Aa okei, kokemuksillani ei siis ole väliä kun olen valinnut väärän ruoan listalta. Hitto! Lounaalla nyt ei hirveästi ollut ruokavaihtoehtoja. Muistaakseni pastavaihtoehto ei silloin houkutellut. Jos olet koskaan lounailla käynyt, tietänet ettei silloin ole kuin muutama vaihtoehto ellei halua maksaa tuplahintaa ja tilata ala carte -listalta.

Ensitreffeillämme Mamma Mariassa nykyinen vaimoni otti pastan ja se oli kyllä varmasti vielä omaa pizzaanikin paskempi. Pastaa johon oli sekoitettu tomaattisosetta ilman mausteita. Jes. Kaippa tää ihmisille maistuu kun on tällaista rehellistä kotiruokaa. Itse tosin haluaisin ulkona syödessä syödä parempaa ruokaa kuin mitä itse valmistan.

Lahden lähistöllä kasvanut nykyisin Helsingissä asuva työkaverini vahvisti asian todeksi ja nauroi kun kysyin Mamma Mariasta. On kuulemma ihan vitsi koko paikka.

Makuja on monia ja kaikilla sitä ei ole.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
En tiedä minkälainen Mamma Maria oli 10 vuotta sitten, mutta nykyään on kyllä huonoin italialainen ravintola ja yksi huonoimmista ravintoloista, joissa olen ikinä käynyt. Ensimmäisellä kerralla käydessäni sain pizzaan purkkiherkkusieniä ja toisella kerralla lounasta sai odotella 45 minuuttia, jolloin sain mauttoman lounasleikkeen oheen jotain Rainbown pakaste wok-vihanneksia. Tiedän hyvin miltä nuo pakastevihannekset näyttävät kun sinkkuaikoina itsekin otin niistä vihannekseni.

Mamma Mariasta keskusteltiin muistaakseni ravintola-ketjussa joskus aikaisemmin ja joku muukin totesi tason laskeneen radikaalisti. Siellä saa sellaista helppoa mautonta kotiruokaa, mutta kun itsekin teen parempaa vaikka olen keskiverta kokki, niin en voi ymmärtää kyseisen paikan suosiota.

Siis oikeasti, menet pastoistaan tunnettuun italialaiseen ravintolaan, tilaat jotain leikkeitä ja ihmettelet perään miksi ravintolaa kehutaan? Kyllä ne on ne pastat mihin itse en ole joutunut pettymään kyllä kertaakaan. Myöskään Pizzoista ei Mamma Maria ole mielestäni mitenkään tunnettu vaikkakin tuottaa paljon turkkilaista kebabpizzaa autenttisempaa italialaista pizzaelämystä.

Onpas ikävä kuulla Mamma Marian rappiosta :( tosiaan vuonna 2010 erinomaiset pastat ja pizzat, mutta siis nimenomaan juuri nämä, leikkeitä en ole siellä ikinä syönyt. Omistajakin on tietysti ehtinyt helposti vaihtua moneen kertaan tässä välissä sun muuta. Perseen suti kun nyt tässä ei ole Lahteen kerta kaikkiaan mitään asiaa, näiden lausuntojen jälkeen pitäisi ehdottomasti mennä tarkistamaan, että mitä hemmettiä ne siellä nykyään oikein hääräävät..
 

Samila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itsekin ihmetellyt Mamma Marian suosiota. Pari kertaa käynyt, eikä ruoka ole jäänyt millään tavalla mieleen. Santa Fe taasen tarjoillut hyvää ja maistuvaa ruokaa, jota en osaisi itse valmistaa. Lahen alueella kaikki kebabit tuntuu olevan saman makuisia. Yksi poikkeus on ravintola Vinosia, jolla on hieman laadukkaampaa kebua tarjolla. Jos kanasta tykkää, niin suosittelenkin kokeilemaan ko. paikan shawarma-kanaa.
 

BaronFIN

Jäsen
Onpas ikävä kuulla Mamma Marian rappiosta :( tosiaan vuonna 2010 erinomaiset pastat ja pizzat, mutta siis nimenomaan juuri nämä, leikkeitä en ole siellä ikinä syönyt. Omistajakin on tietysti ehtinyt helposti vaihtua moneen kertaan tässä välissä sun muuta. Perseen suti kun nyt tässä ei ole Lahteen kerta kaikkiaan mitään asiaa, näiden lausuntojen jälkeen pitäisi ehdottomasti mennä tarkistamaan, että mitä hemmettiä ne siellä nykyään oikein hääräävät..
Siis unohtakaa Mamma Maria ja menkää Pulcinellaan syömään jos haluatte syödä Mamma Marian alkuperäisen kokin ruokia ennen kuin Mamma Mariasta tuli ”ketjuravintola”. Kaikki kunnia Lucianolle, mutta kokin mukana paikan sielu meni Pulcinellaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisiko kohta oikea aika legendaarisen "Business City"-käsitteen palauttamiselle osaksi Lahden markkinointia? Ysärinostalgia on jo pitkään ollut muodissa ja ihan mututuntumalta näyttää siltä, että Lahti on viime vuosina panostanut markkinointiin muutenkin keskivertoa enemmän.
 
Olisiko kohta oikea aika legendaarisen "Business City"-käsitteen palauttamiselle osaksi Lahden markkinointia? Ysärinostalgia on jo pitkään ollut muodissa ja ihan mututuntumalta näyttää siltä, että Lahti on viime vuosina panostanut markkinointiin muutenkin keskivertoa enemmän.
Business City oli kasarilla, ei ysärillä
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pitäs tulla pari vko päästä kattoon kiekkoa sinne ja kyselisin et mikäs ois hyvä paikka käydä syömässä ennen matsia, sellainen johon vois naispuoleisen hlö viedä ( jos lähtee mukaan)
Kunnon pippuripihvi ois vähän niinku haaveissa, tai joku muu pihvi. Pizzakin menee, mutta ei mikään 7 € turkkilainen.
Burgeritkin on "nähty"
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitäs tulla pari vko päästä kattoon kiekkoa sinne ja kyselisin et mikäs ois hyvä paikka käydä syömässä ennen matsia, sellainen johon vois naispuoleisen hlö viedä ( jos lähtee mukaan)
Kunnon pippuripihvi ois vähän niinku haaveissa, tai joku muu pihvi. Pizzakin menee, mutta ei mikään 7 € turkkilainen.
Burgeritkin on "nähty"
Aika heikot on vaihtoehdot. Taivaanranta ja El Toro varmaan sellaiset.
 
Pitäs tulla pari vko päästä kattoon kiekkoa sinne ja kyselisin et mikäs ois hyvä paikka käydä syömässä ennen matsia, sellainen johon vois naispuoleisen hlö viedä ( jos lähtee mukaan)
Kunnon pippuripihvi ois vähän niinku haaveissa, tai joku muu pihvi. Pizzakin menee, mutta ei mikään 7 € turkkilainen.
Burgeritkin on "nähty"

Jos pippuripihviä halajat niin El Toro.

Noin kilometrin päässä hallilta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Tadu ja @Robin Big Snake kiitos vinkeistä. Tota El Toroa kyllä olin vähä vilkaissutkin ja nyt ku listaa kattoon niin vaihtoehtoja pihveistä ainakin on.

Enään vaan tarvii saada se nainen lähteen mukaan =).
 
Pitäs tulla pari vko päästä kattoon kiekkoa sinne ja kyselisin et mikäs ois hyvä paikka käydä syömässä ennen matsia, sellainen johon vois naispuoleisen hlö viedä ( jos lähtee mukaan)
Kunnon pippuripihvi ois vähän niinku haaveissa, tai joku muu pihvi. Pizzakin menee, mutta ei mikään 7 € turkkilainen.
Burgeritkin on "nähty"
Jos olette autolla liikkeellä, meno- tai paluumatkalla lihamuki kasslerista Kärpäsen Burgermafiasta.

 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Pitäs tulla pari vko päästä kattoon kiekkoa sinne ja kyselisin et mikäs ois hyvä paikka käydä syömässä ennen matsia, sellainen johon vois naispuoleisen hlö viedä ( jos lähtee mukaan)
Kunnon pippuripihvi ois vähän niinku haaveissa, tai joku muu pihvi. Pizzakin menee, mutta ei mikään 7 € turkkilainen.
Burgeritkin on "nähty"
Paikan pihvitilanteesta en tiedä, mutta rouvan kanssa käytiin parisen vuotta sitten syömässä Bistro Popotissa ja tykättiin molemmat kovasti.
 

Nilkkarallia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pitäs tulla pari vko päästä kattoon kiekkoa sinne ja kyselisin et mikäs ois hyvä paikka käydä syömässä ennen matsia, sellainen johon vois naispuoleisen hlö viedä ( jos lähtee mukaan)
Kunnon pippuripihvi ois vähän niinku haaveissa, tai joku muu pihvi. Pizzakin menee, mutta ei mikään 7 € turkkilainen.
Burgeritkin on "nähty"
Siitä on jotain +20 vuotta kun ekaa kertaa söin El Toron pippuripihvin. Uskaltaisin väittää, että siellä se osataan valmistaa. Varmaankin kaupungin ikonisin ravintola-annos, jota on helppo suositella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siitä on jotain +20 vuotta kun ekaa kertaa söin El Toron pippuripihvin. Uskaltaisin väittää, että siellä se osataan valmistaa. Varmaankin kaupungin ikonisin ravintola-annos, jota on helppo suositella.
Pihvin osaavat valmistaa, mutta lisukkeet (perunat, kasvikset) ovat lämmitettyjä pakasteita suoraan pussista. Kaupungin ikonisin annos voi toki silti olla, mutta se kertoo aika paljon kaupungin ravintoloista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös