Lahti – Suomen Chicago

  • 31 603
  • 139

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En oikein tota puppelointiakaan ymmärrä.

Menestys ja asioiden ryssiminen on kaksi eri asiaa.

Futis ja lätkä käsitelty. Namika oli konkurssiuhan alla muistaakseni viime keväänä. Mailaveikot hallitsi joskus 50-luvulla ja katosi sen jälkeen kokonaan alasarjoihin, sama juttu lentopallossa. Toni Nieminen, tartteeko sanoa enempää?

Siis kamalasti komeaa historiaa ja saavutuksia, jotka kuitenkin ovat tänä päivänä lähinnä historiaa. Got it?


EDIT: Kimmo Volleyn kotisivuilla ykkösuutisena:

Kimmo ja Salpis voittivat oikeudenkäynnin Lentopalloliittoa vastaan Powerin 2011 korvauksista !

Jii-haa!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen nyt asunut Lahdessa parin kuukauden verran mutta eipä kaupunki ole minulle oikein näyttänyt sen kummemmin negatiivisia kuten ei myöskään positiivisia puolia. En nyt kuitenkaan lähtisi ensikokemani perusteella kaupunkia tuomitsemaan vaikka en ole oikein missään kokenut törmääväni lahtelaiseen identiteettiin - onko sellaista sitten edes olemassakaan? Tietty ankea syksy ja orastava talvi saavat jo aikaan sen ettei kaupunki edes voi näyttäytyä parhaimmassa asussaan mutta jos tällaiset triviaalit seikat jätetään huomiotta, koen kaupungin ihan tavanomaiseksi paikaksi asua ja kaikki on loppujen lopuksi suhteellisen lähellä. Keskustaan on kotoani matkaa jokunen kilometri ja aivan tuossa nyppylän alla on isohko hypermarketti, josta saan kaiken tarvitsemani ja jos jotain speciaalimpaa tarvitsen niin menen keskustaan, tai jos sitä ei sieltä löydy niin hyppään oivallisen hetken koitettua junaan ja matkustan Helsinkiin katsomaan löytyykö tarvitsemaani sieltä. Jollei sieltäkään löydy niin kenties en sitten tarvitse koko tilpehööriä.

Lappeenrantaan verrattuna tämä on kuitenkin olennaisesti isompi kaupunki ja keskustassakin on selkeästi enemmän toimintaa verrattuna Lappeenrannan vastaavaan, vaikka nyt toriparkin rakennustyöt hiukan haittaavat keskustan toimintaa ja ovat kuulemani mukaan siirtäneet jonkin verran yrittäjiä muille apajille. No, tosin onhan Lappeenrannankin keskustan ympäristössä isot myllerrykset käynnissä, joten tasoissa ollaan mutta siellä se varsinainen ydinkeskusta saa olla rauhassa ja myllerrysten seurauksena sinne on ennemminkin siirtynyt pieniä kivijalkapuoteja elävöittämään kaupunkikuvaa. Mutta sanoisin, että Lahden keskusta vie voiton Lappeenrannan vastaavasta, vaikka toisaalta jälkimmäinen on ehkäpä esteettisesti hiukan viehättävämpi. Vaikka sielläkin on paljon vanhaa purettu ydinkeskustassa ja rakennettu menneinä vuosikymmeninä uutta tilalle.

Jos nyt täällä Lahdessa viihdyn kauemmin niin kenties sitten osaan muodostaa hiukan objektiivisemman kuvan tästä kaupungista, josta pääsee nopeasti pois jos sellainen tarve tulee.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olen nyt asunut Lahdessa parin kuukauden verran mutta eipä kaupunki ole minulle oikein näyttänyt sen kummemmin negatiivisia kuten ei myöskään positiivisia puolia.
vlad.

Juuri vlad:in kaltaiset, älykkäät ja analyyttiset uudisasukkaat ovat tämän kaupungin toivo. Kieltämättä itsekin olen hiljalleen taipumassa siihen ikävään käsitykseen, että kaupungin ainoa selkeä heikkous (yliopiston puuttumisen ohella ja kenties sen seurauksena) on sen alkuperäiset asukkaat. Jostain syystä he, tai heihin samaistuneet kroonikkokaupunkilaiset ovat suurelta osin negatiivisesti varautuneita.

Vastikään töissä käytiin keskustelua kaupungista aivan tietystä, ulkoapäin annetusta näkökulmasta. Kaikki, korostan: KAIKKI me jotka olimme muuttaneet kaupunkiin muualta tai asuneet pidemmän aikaa muualla pidimme Lahtea ainutlaatuisen hienona ja mahdollisuuksien täyteisenä pesimäalueena. Toimme esille runsaasti esimerkkejä vertaillen muualla kokemaamme ja näkemäämme. Vastaavasti alkuperäisväestön edustajat eivät pystyneet erittelemään juuri mitään hyvää. Lahtelaisella on usein sellainen ongelmallinen suhtautuminen että KAIKKI ON PÄIN PERSETTÄ, MUTTA MITÄÄN EI SILTI SAISI MUUTTAA.
 
Siis kamalasti komeaa historiaa ja saavutuksia, jotka kuitenkin ovat tänä päivänä lähinnä historiaa. Got it?

Tarkennetaan sitten kysymystä, tänä päivänä ei varmasti löydy mutta löytyykö alle sadan tonnin kaupungeista historiastakaan? Vai ovatko muut kaupungit yksinkertaisesti pahempia puppeloimaan.

Se on kyllä sanottava että jos tykkää pubissa istua niin 10 vuoden sisään on mennyt kyllä todella jyrkkää alamäkeä. Oluthuone, Valentina, Molly Malone's, Rata, Metro, Grand Star Cafe ja ihan justiin Pitkä on lopetettu. Tilalle tullut lähinnä ketjupaskaa. Olkoonkin että pari noistakin on.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Se on kyllä sanottava että jos tykkää pubissa istua niin 10 vuoden sisään on mennyt kyllä todella jyrkkää alamäkeä. Oluthuone, Valentina, Molly Malone's, Rata, Metro, Grand Star Cafe ja ihan justiin Pitkä on lopetettu. Tilalle tullut lähinnä ketjupaskaa. Olkoonkin että pari noistakin on.

Kaltaiselleni suurelle siidereiden - erityisesti brittiläisten siidereiden - ystävälle Lahden tarjonta taitaa olla heikohkoa vai löytyykö kaupungista ainoatakaan paikkaa jossa on tarjolla useampi laadukas merkki Briteistä?

Teerenpelissä olen käynyt siemaisemassa Teerenpelin siidereitä, jotka suomalaisiksi ovat ihan juotavia mutta eivät kuitenkaan vedä vertoja laadukkaille brittiläisille siidereille. Vai näkyykö tämä jyrkkä alamäki myös siten ettei laadukasta siideritarjontaakaan kaupungista löydy?

vlad.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jotenkin ironisen osuvaa, että Suomen hiihdon shit hit the fan kaikista kaupungeista juuri Lahdessa...

Kyllä, miten se osuikin juuri Lahteen? Sehän olisi voinut olla mikä tahansa niistä useista suomalaisista kaupungeista joissa MM-hiihtoja on järjestetty.
 
Kaltaiselleni suurelle siidereiden - erityisesti brittiläisten siidereiden - ystävälle Lahden tarjonta taitaa olla heikohkoa vai löytyykö kaupungista ainoatakaan paikkaa jossa on tarjolla useampi laadukas merkki Briteistä?

Tähän en osaa kyllä vastata. Juon itse pelkästään olutta tai siis en juo olutta missään muualla kuin baarissa. Tässä yhteydessä tarkoitin lähinnä ilmapiiriä mitä ei koskaan voi saada sieluttomista ketjupaskoista.

Valtiovaltahan tämän takana tosin on että porukka saadaan jäämään himaan vetämään rankempia jurreja.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä, miten se osuikin juuri Lahteen? Sehän olisi voinut olla mikä tahansa niistä useista suomalaisista kaupungeista joissa MM-hiihtoja on järjestetty.

Järjestetään niitä muissakin maissa. Ihan hyvin olisi voinut norskit käräyttää karpaasit vaikka jossain Sarajevossa järjestyissä kisoissa.
 
Järjestetään niitä muissakin maissa. Ihan hyvin olisi voinut norskit käräyttää karpaasit vaikka jossain Sarajevossa järjestyissä kisoissa.

Puhumattakaan siitä että suomalaiset olisivat pelotelleet muita testeillä -89 Lahdessa ja ite vetäneet täyttä häkää. Jaa mutta.
 

Kenth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee
Tarkennetaan sitten kysymystä, tänä päivänä ei varmasti löydy mutta löytyykö alle sadan tonnin kaupungeista historiastakaan? Vai ovatko muut kaupungit yksinkertaisesti pahempia puppeloimaan.

Lahden palloiluhistoria on todella hieno ja menestyksekäs etenkin futiksen puolella, mutta kyllähän esim Kuopion ja Oulun futiskin menestyi loistavasti takavuosina. Oulukin oli alle 100 000 asukkaan kaupunki vielä 90-luvun alussa.

Nythän Lahti ja Oulu ovat molemmat sen yli, ja Lahden seutu todellisuudessa noin 200 000 asukkaan koti (kuten Oulun seutukin, jossa kunnat jo liitetty yhteen), joten kyllähän resursseja pitäisikin riittää.

Kokonaisuudessaan Lahti on mainettaan selvästi parempi paikka.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
KAIKKI ON PÄIN PERSETTÄ, MUTTA MITÄÄN EI SILTI SAISI MUUTTAA.

Tämähän ei kyllä ole mitenkään lahelainen erikoisuus, näinhän on käytännöllisesti katsoen koko Suomessa. Tuohan voisi olla Vasemmistoliiton tai Vihreiden puolueohjelma tiivistettynä. Painotuseroja toki on, virkkeen ensimmäinen lause kuvaa Turkua, Poria ja Kouvolaa täydellisesti, jälkimmäinen erityisesti Tamperetta.

t. hanu
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Juuri vlad:in kaltaiset, älykkäät ja analyyttiset uudisasukkaat ovat tämän kaupungin toivo. Kieltämättä itsekin olen hiljalleen taipumassa siihen ikävään käsitykseen, että kaupungin ainoa selkeä heikkous (yliopiston puuttumisen ohella ja kenties sen seurauksena) on sen alkuperäiset asukkaat. Jostain syystä he, tai heihin samaistuneet kroonikkokaupunkilaiset ovat suurelta osin negatiivisesti varautuneita.

Vastikään töissä käytiin keskustelua kaupungista aivan tietystä, ulkoapäin annetusta näkökulmasta. Kaikki, korostan: KAIKKI me jotka olimme muuttaneet kaupunkiin muualta tai asuneet pidemmän aikaa muualla pidimme Lahtea ainutlaatuisen hienona ja mahdollisuuksien täyteisenä pesimäalueena.

Eli muuten hyvä pesimäalue, mutta alkuperäiset asukkaat pitäisi saada heivattua pois Lahesta?

Vai oliko niiden osalle jotain muita suunnitelmia.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Nonni. Maanantaina muutto Lahteen edessä. Mimmin kanssa hommat meni jäihin, mutta duunit alkaa keskiviikkona, joten Lahti, Suomen Chicago on tuleva kotikaupunkini.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Otan osaa.

Onneksi on kuitenkin Jatkoaika, saat vertaistukea kyllä tarvittaessa. Ei tarvitse olla yksin ongelman kanssa!

Hienoa. Ilman jatkoajan tukea, tuskin selviäisin tästä shokista.

Onneksi Talviklassikko lähestyy jo kovaa vauhtia, niin voi yhden viikonlopun ajan nollata tilanteen Helsingissä.

Sniff.
 

sidney

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans,KalPa sekä HIFK
Hienoa. Ilman jatkoajan tukea, tuskin selviäisin tästä shokista.

Onneksi Talviklassikko lähestyy jo kovaa vauhtia, niin voi yhden viikonlopun ajan nollata tilanteen Helsingissä.

Sniff.

Äläs nyt. Ei tämä ole ollenkaan hullumpi paikka asua!:) Minä olen tykännyt kyllä asua todella paljon Lahdessa. Sopivan kokoinen mukava kaupunki. Monessa kaupungissa ympäri Suomea olen asunut mutta vasta Lahti on tuntunut kodilta. Tervetuloa vaan!!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eli muuten hyvä pesimäalue, mutta alkuperäiset asukkaat pitäisi saada heivattua pois Lahesta?

Vai oliko niiden osalle jotain muita suunnitelmia.

En minä niin sanonut. Monelle toki tekisi hyvää asua hetkisen aikaa jossain muualla, että oppisi arvostamaan kotikaupunkiaan. Edellisessä viestissä Sidney tukee viestini perusväitettä: muualta muuttaneet kokevat Lahden positiivisemmin kuin tänne syntyneet. Se on sosiologisena ilmiönä todella erikoinen.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Edellisessä viestissä Sidney tukee viestini perusväitettä: muualta muuttaneet kokevat Lahden positiivisemmin kuin tänne syntyneet. Se on sosiologisena ilmiönä todella erikoinen.

Kukaan perus-lahtelainen nyt tuollaista tosissaan väitä. Tuollainen itseironinen Lahti-huumori, jota tuo lahtiblogikin edustaa, ei taida avautua ulkopaikkakuntalaisille. Ei lahtelainenkaan niin tyhmä ole, ettei tajuaisia lähteä, jos oikeasti täällä vituttaisi elellä.

Sain muuten reilun kymmenvuotisen Jatkoaika "urani" ensimmäisen pelikiellon, kun modeillekaan ei vissiin avautunut vitsiksi ensimmäinen ketjuun kirjoittamani viesti. Noh, ehkä se olikin vähän kökkö.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kukaan perus-lahtelainen nyt tuollaista tosissaan väitä. Tuollainen itseironinen Lahti-huumori, jota tuo lahtiblogikin edustaa, ei taida avautua ulkopaikkakuntalaisille. Ei lahtelainenkaan niin tyhmä ole, ettei tajuaisia lähteä, jos oikeasti täällä vituttaisi elellä.

Kyllä muuten väittää. Keskustelu, jonka työpaikalla kävimme oli ällistyttävän jakautunut. Ironia ei ole lahtelainen keksintö. Ironia, ihan sivumennen sanoen, alkaa päivä päivältä näyttäytyä minun silmissäni korrektilta tavalta luovuttaa, olla luuseri. Ironia ei ole tuonut ihmiskunnalle hyvinvointia. Siksi sen käyttämistä pitäisi vähentää yhtä lailla kuin päihteidenkin käyttöä.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Toki jätän sen varauksen, että työpaikallasi on urpoja lahtelaisia. Minunkin työpaikaltani niitä löytyy. Täältä löytyy myös urpoja hollolalaisia, nastolalaisia, orimattilalaisia, espoolaisia ja hesalaisia. Monelle kaikki on paskaa ja toisaalta kuka nyt viitsii sanoa muuttaneensa Lahteen ja pitävänsä paikkaa ihan surkeana? Tyhmäähän sellainen olisikin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lahti; kiekkokaupunki?

Pelsun mainoslogania ryhdyin tänään miettimään ja huomasin että laajemmin katsottuna se kumisee harvinaisella tavalla tyhjyyttään. Lahdessa on nimittäin minun tietojeni mukaan yksi (1) aikuisten miesten jääkiekkojoukkue! Alasarjoissa siis ei ole edustusta lainkaan. No, useinhan se onkin niiden lähikuntien heiniä. Mutta ei Päijät-Hämeessä. Tarkistamattoman tiedon mukaan miesten joukkueita Jääkiekkoliiton sarjoissa ei ole Asikkalassa ja Hollolassa. Nastolassa taitaa olla NasKi ja Heinola on jo ihan eri juttu.

Jos vertaa tätä kaupungin futistilanteeseen tai mihin tahansa vertailukaupunkiin jääkiekon osalta niin Lahti on kiekkokaupunki yhtä paljon kuin moni elintarvike terveysvaikutteinen...

Naisten puoleltakin Lahti on ringettekaupunki. Naisten lätkää pelataan toki Hollolassa.

Oikaiskaa jos olen väärässä tässä joukkue asiassa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä minä ainakin pidän Lahtea ennen kaikkea perinteisenä futiskaupunkina. Toki mäkihyppykaupunkina myös.
 

sventur

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
Oikaiskaa jos olen väärässä tässä joukkue asiassa.
Lahdessa on nyt jo muutaman vuoden ajan ollut III-divisioonassa pelaava Panthers. Siellä oli kovat nousuhaaveet ainakin vielä muutama vuosi sitten, mutta tuloksellisesti ei mitenkään hyvältä vielä toistaiseksi ainakaan näytä. Myös Asikkalassa, tai tarkemmin ottaen Vääksyssä pelaa Kanavan Pallo III-divisioonaa Panthersin kanssa samassa lohkossa. Joukkueet ovat 10 joukkueen jatkosarjassa sijoilla 8. ja 10.

NasKi pelaakin sitten II-divisioonassa (viime talvena Suomi-Sarjan karsinnoissa), jonka jälkeen tosiaan Heinolan Peliitat Mestiksessä ja Pelicans Lahden "ylpeytenä" Liigassa. Heinolan toinen jengi eli TinaTuopit oli kovasti aloittamassa myös II-divisioonassa kauttaan viime syksynä, mutta jättäytyi pois viime metreillä, kun pelaajia ei saatu tarpeeksi sitoutumaan toimintaan jotta 30 ottelun runkosarja olisi pystytty pelaamaan läpi. Kenties taas ensi vuonna mukana.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Pakko huudella tuohon Lahti-keskusteluun, että ihmeen paljon sitä Lahtea todella väheksytään siellä. En sano, etteivät olisi ylpeitä lahelaisia, mutta kuitenkin koko ajan löytyy valittamisen aihetta jostain. Asuin itse vuoden ja kaksi kuukautta Lahdessa. Kaupungissa ei ollut mitään vikaa ja oikeastaan pidin ja pidän edelleenkin erinomaisena kaupunkina asua. Oma henkinen tasapainottomuuteni kuitenkin ajoi takaisin kotiin Jyväskylään, jonka voittanutta en toistaiseksi ole löytänyt. Oikeastaan tasapaino rupesi löytymään jo ennen Jyväskylään muuttoa ja lopulta asuin Jyväskylässä vain neljä kuukautta ennen kuin muutin Turkuun yhdessä tulevan vaimoni kanssa. Nyt kun täällä on puolitoista vuotta takana, niin olen viimeaikoina mietiskellyt tuota Lahtea ja oikeastaan tekisi mieleni palata sinne. Se ei ole edes täysin poissuljettua, koska asuinkumppanini on hakenut sinnepäin kouluun. Vaikka Jyväskylää ei voita mikään ja olen Turussa viihtynyt, jotenkin silti näen itseni näiden kaupunkien sijasta asumassa Lahdessa.

Lahti on hieno kaupunki ja ihmettelen suuresti niitä lukemattomia asioita, joista paikkakuntalaiset valittivat niin usein.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Kyllä minä ainakin pidän Lahtea ennen kaikkea perinteisenä futiskaupunkina. Toki mäkihyppykaupunkina myös.

Toi mäkihyppy Lahdessa juontaa juurensa siitä, että miettivät kerran keskenään, kuinka tuolta jättömaalta pääsisi pois. Ainoa, mitä sitten lahtelaiset keksivät, oli hypätä mäestä suksilla mahdollisimman kauas Lahdesta.

Että silleen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös