Pystytkö antamaan esimerkkejä asioista, jotka rajautuvat empirismin ulkopuolelle?
Kuten olen todennut, tuo yksioikoinen lähtökohta on rajaava sinänsä. Esimerkkeinä kaikki mitä ei voida todistaa kokeellisesti. Vaikkapa että tapahtuma X on tapahtunut oikeasti.
Heikosti kuvailtu mutta ok linkki artikkeliin lyhyestä argumentista empirismiä vastaan
Kyllä kyllä, meillä kaikilla on ajattelun vapaus. Saamme ajatella ihan mitä haluamme, mutta ei sillä mitään pitävää tietoa saada mistään todellisista faktuaalisista asioista.
Eikö oma mielikuvitukseni ole todellinen ja faktuaalinen? Jos käytän sitä enkö voi saada silloin pitävää tietoa siitä, jos en niin miksen? Huomaatko, ei minun tarvitse mennä tuon pidemmälle kun voidaan huomata ettet oikein pohjaa väitteitäsi.
Jälleen tästä on todennäköisesti turha keskustella kanssasi, koska hyvin todennäköisesti olet "omalaatuisella" massasta poikkeavalla tavallasi ylpeänä eri mieltä siitä, miten faktat tai todelliset asiat määritellään tai todennetaan. Toisin sanoen meillä on jälleen eri premissit.
Eri ajattelutavat lähinnä. Sinä taidat sitten olla epäpoikkeavalla tavalla ylpeä.
Onneksi olkoon, löysit yksittäisiä yhteisiä premissejä, jotka eivät liity käytännössä millään tapaa keskusteluumme. En sanonutkaan, etteikö meillä voisi olla mitään yhteisiä premissejä, kuten näköjään luulit minun tarkoittaneen. Olemme todennäköisesti samaa mieltä myös siitä, että hauki on kala; ja kappas, taas löytyi yhteinen premissi. Ikävä kyllä emme tee tällä premissillä mitään,
Ikävää että suhtaudut noin torjuvasti rakentavaan kritiikkiini. Miten niin eivät liity? Yhteisen inhimillisen todellisuuden hyväksyminen on kaiken keskustelun alku. Sinulle on kovin vaikeata hyväksyä erilaisuutta, perinteistä inhimillisen toiminnan vahvuutta?
vaan ne perustavanlaatuiset premissit, joille lähes kaikki tämän aihepiirin keskustelut pohjautuvat, ovat sinulla täysin eri maailmasta kuin meillä muilla. Erittäin tärkeä sellainen on esimerkiksi se, millä keinoilla on mahdollista hankkia faktuaalista tietoa ympäröivästä todellisuudestamme.
Ei pidä paikkaansa, minun täytyy olla materialistinen koska kirjoitan tätä läppärillä, käytän googlea kuten sinäkin jne. Kutsuisin oikeastaan omaa ajatteluani termillä ateismi+. Siinä missä ateistit pysähtyvät valmiina menen vielä yhden askeleen edemmäs.
Ymmärrät varmaan, etten vastaa esimerkkiisi, ennen kuin olet joko vastannut minun esimerkkiini tai vaihtoehtoisesti selittänyt aukottomasti, miksi siinä on bias, joka estää sinua vastaamasta. Sinun esimerkkiisihän on toki yksinkertainen ja melko itsestäänselvä vastaus, mutta en voi antaa sinun vain halutessasi ohittaa argumentteja ilman hyviä perusteluja.
Ei se bias estä vastaamasta vaan huomautin siitä, koska siinä edelleen oletetaan empirismi (ajatuskoe on empiirinen!) ja päädytään yllättäen todentamaan sen mukainen maailmankuva. Toiseksi en ole esittänyt kananmunan hajoamattomuutta sen pudotessa vastaavaa väitettä eli esimerkkisi on käytännössä olkiukko. Nyt voinet vastata sinäkin.
Sitäkin nimittäin teet melko usein keskustellessasi muiden kirjoittajien kanssa. Toteat vain jotain "tuo kysymys/esimerkki ei ole reilu/järkevä" perustelematta lainkaan, miksi näin mielestäsi on.
Eikö tuo ole itsessään jo perustelua. ;-) En siis ole oikein samaa mieltä tuosta, hyvä että tarkensit jotta voin vastata paremmin. Ehkä se on minulle selvää mutta ei välttämättä toiselle, ihan kaikkea et sinäkään aina perustele. No tuossa edellä perustelinkin taas.