Käsittääkseni muuten esim. Thor nimenomaan perustui empiriaan, siinä kohtaa tosin johtopäätös oli kyseenalainen.
Todisteiden vaatiminen on verifikaationismia. Minä en ole verifikaationisti, joten en elä siinä kuplassa jossa se oletetaan välttämättömäksi. M.O.T. Vai 50%, sittenhän täällä on toivoa.
Empiirisesti noin ehkä on. Eivät kaikki tiedeihmisetkään silti ole puhtaita empiristejä.
Sellaista sinun on kuitenkin nähtävästi vaikea hahmottaa, kutsutaanko tuota kuplaksesi?
Thor ei perustunut empiriaan. Esimerkiksi ajatusketju "ukkonen --> tarvitaan selitys --> Thor" ei perustu empiriaan. Tässä viestissäsi tulee taas useassa kohtaa ilmi se, että ymmäryksesi termien "empiria" ja "todisteet" tarkoituksesta ovat joko vajavaiset tai sitten olet vain luonut niille täysin omat merkityksesti. Omien merkitysten luominen sanoille on hyvin yleinen erimielisyyksien ja väittelyiden lähde, ja tässä näyttäisi olevan siitä kyse. Sinulla on omat merkitykset, jotka eroavat koko muun maailman vastaavista.
Vaikka tarkoittaisitkin empirialla ja todisteilla samaa asiaa kuin muu maailma, totesit myös, että et vaadi niitä. Jos olet ymmärtänyt nämä termit ja niiden merkityksen oikein, tämä toteamus tarkoittaa, että et voi keskustella muun maailman kanssa eikä sinun kanssasi voi keskustella käytännöstä mistään todellisuuteen liittyvästä. Koko muu maapallo, jälleen muutamaa kaltaistasi outlieria lukuun ottamatta, elää juurikin tässä mitä kutsut "verifikaationismin kuplaksi".
Millähän sinut saisi ymmärtämään, että esimerkiksi kaikki teknologia, lääketiede ja kaikki muutkin ihmisen kehittämät asiat avaruuslennoista mikroaaltouuneihin perustuvat täysin 100 prosenttisesti sille, mitä sinä kutsut "verifikationismiksi". Sinulla on todella syvä ja perustavanlaatuinen virhe ajattelussasi, ja olen kohdannut vastaavaa ennenkin.
Suurin osa täälläkin käymistäsi keskusteluista loppuisi heti alkuun, kun muistaisit ensimmäiseksi kertoa, että sinun mielestäsi todisteita ja empiriaa ei välttämättä tarvita. Vielä kun pääsisi selvittämään, mistä tällaiset poikkeamat ihmisajattelussa syntyvät.
Jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, mikään ei toimisi. Kukaan ei voisi olla yhdessäkään asiassa oikeassa ikinä. Pertti olisi tasan yhtä oikeassa väittäessään, että kananmunan pudottaminen 12 kerroksisen kerrostalon katolta ei riko munaa kuin Pera, joka väittää sen rikkoutuvan lähes varmasti. Jos Pertti ja Pera ajattelisivat kuten sinä, kiistaa asiasta ei voisi koskaan ratkaista, koska "todisteiden vaatiminen olisi verifikaationismia eivätkä he ole verifikaationisteja".
Todisteiden vaatimisen välttämättömyys ei ole kupla, vaan oikeiden aikuisten ihmisten ainoa tapa selvittää mikä on todennäköisemmin totta ja mikä todennäköisemmin ei. Pudotetaan se muna 100 kertaa, jonka jälkeen tiedetään, kumpi oli oikeassa. Ei se empirian vaatiminen olekaan niin hullu asia?
Kaikki toimiva tiede perustuu lopulta empirialle ja kaikki tiedemiehet ovat empiristejä poislukien ehkä täysin puhtaan teoreettiset matemaatikot. Heistäkin suurin osa työskentelee empiriaan kytkeytyvien asioiden kanssa.
Näin on vain materialistiselle empiristille. Et ole sitä nähdäkseni vielä osoittanut oikeaksi saatika ainoaksi todenmukaiseksi maailmankuvaksi.
En minä olekaan, vaan tiede ja kaikki sen edellä mainitsemani saavutukset ovat. Siis todistaneet sen, että materialistinen empirismi toimii ja kuvaa tuntemaamme todellisuutta erittäin tarkasti. Materialistinen empirismi vastaa todellisuuttamme 100 % varmasti, koska muuten yksikään täysin sen pohjalta luotu (eli joka ikinen) tieteen saavutus ei toimisi. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö materialistisen empirismin lisäksi voisi olla olemassa jotain muutakin, mikä ei sen piiriin kuulu, mutta niin kauan kuin tästä muusta ei ole niitä paljon puhuttuja todisteita, se on täysin triviaali väite.
Ahaa. Tästä haluaisin kuulla lisää. Mikä empiirinen todisteaineisto painaa vaa-an multiversumien hyväksi esim. Jumalan sijaan? Veikkaan, että jumaluudet on sarjassa kuitenkin esitetty menneisyyden tulkintana ja multiversumit yhtenä mahdollisena teoriana. Jo tuo avaa hyvin miten niitä ei esitetä suinkaan tasaveroisessa valossa.
Esimerkiksi juuri aiemmin mainitsemani kvanttivaihtelut sekä muutamat muut kvanttifysiikan kiistattomat tulokset, joille ei ole vielä saatu sitä perimmäistä syytä selvitettyä. Moni näistä sopii hyvin multiversumihypoteesin matemaattisiin kuvauksiin ja vaikka kyseessä on toki post hoc -selitys, se on silti huomattavan paljon osuvampi ja ennen kaikkea yksinkertaisempi kuin jumaluusselitykset. Varsinkin, jos haluat ottaa multiversumin kanssa vertailuun nimenomaan Jumalan isolla J:llä (oletan tämän tarkoittavan jossakin tietyssä uskonnossa kuvattua tiettyä jumalaa), multiversumi voittaa todisteiden valossa 8-0.
Jumaluuksilla on hiukan paremmat mahdollisuudet, jos mukaan otetaan kaikki mahdolliset ihmisten ikinä kuvittelemat ja vielä kuvittelemattomat jumaluudet ja kaikki muutkin mahdollisen materialismin kanssa ristiriidassa olevat ajatukset ja kehitelmät, mutta tällöinkin peli on vielä 8-1. Parantuneet mahdollisuudet johtuvat siitä, että näitä kilpailijoita voidaan kuvitella lähes ääretön määrä, joten todennäköisyys sille, että edes joku niistä osuisi edes sinne päin, kasvaa jonkin verran. Mukaan otettujen jumaluuksien määrän vähentyessä se kuitenkin lähestyy asymptoottisesti nollaa.
Esitin syyni miksi en ole sarjaa katsonut, nyt sinä oletat että se minun "kuplani" on tässä avaintekijänä. Entä jos olenkin perehtynyt molempien sarjojen tekijöihin jo vuosikausia? Oletat myös että mielipiteeni perustuu yksittäiseen arvioon, tämä ei pidä paikkaansa.
Katsotko muuten itse Tv 7:n ohjelmia? Et kai vain ole luonut niistä mielipidettä ennakkoon...
En toki väitä että juuri sinä olisit niitä täällä kommentoinutkaan.
Saat tietenkin aivan rauhassa olla katsomatta. Esitit vain siihen nähden melko kärkkäitä mielipiteitä ohjelmasta, että et ole sitä itse katsonut. Ainoa linkittämäsi arvio oli itsessään melko biased ja sinä syytit sarjaa samasta asiasta, vaikka et ole sitä itse edes katsonut. Siksi tartuin siihen. Minun mielestäni kärkkäät mielipiteet sarjoista, kirjoista, elokuvista yms. ovat oikeutettuja vasta, kun on niitä itse katsonut, lukenut jne.
Toki katson aika-ajoin TV7:ää ja kuuntelen autossa Radio Deitä, myönnän nyt kuitenkin rehellisyyden nimissä, että teen niin lähinnä viihdyttääkseni itseäni huumorimielessä. Usein ovat melko tylsiä, mutta välillä sieltä löytyy sellaisia helmiä, että eivät kyllä mitkään MTV3:n tai Nelosen komediat pärjää. Jenkeistä löytyy sitten tietenkin vielä huomattavasti hauskempia ohjelmia samoista aiheista. Ensimmäistä kertaa katsoessani en ollut luonut mielipidettäni kyseisestä kanavasta ennakkoon. Loin sen siinä katsellessa eikä se mielipide ole vuosien saatossa mihinkään muuttunut.
Vastaus kysymykseesi on siis: olen katsonut ja katson edelleen silloin tällöin. Joskus se on ihan hyvää reality-viihdettä, parempaa kuin mitkään Big Brotherit tai muut tekemällä tehdyt reality-ohjelmat.