Laajakaista vaiko jonotuskaista?
pasil kirjoitti:
Sonera (vaikka paska firma onkin, kun kerta saunalahdelta saa niin hyviä yhteyksiä) yllätti, ja kytki anoppilan adsl:n alle viikossa! Mielestäni ihan hieno suoritus, vaikka onkin ihan paska firma (saunis on paljon parempi).
Pasil ei pahemmin kehunut Soneran laajakaistapalveluja. Itselläni ei ole kokemusta Soneran toimivuudesta mutta arvaan että sen toimitusaika ei ole ainakaan niin pitkä kuin Elisan laajakaistaliittymän toimitusaika.
Näin kävi meille Elisan asiakkaille:
Kun vihdoin meidänkin huusholliin saatiin tämä kompuutteri niin tuumasimme että kyllä se kannattaa kytkeä myös internetiin. Valitsimme laajakaistan toimittajaksi Elisan kun ne kk-maksut voisi sisällyttää S-etukorttiinkin.
Suuntasimme sitten helmikuun 16. päivä paikalliseen kodinkoneliikkeeseen, jonka yhteydessä eräs Elisan palvelupiste sijaitsee. Teimme ADSL-liittymäsopimuksen 512/512 siirtonopeudella. Elisan edustaja ilmoitti että 6 viikkoa kestäisi kun liittymä aukeaa ja että siitä tulee lisäksi tekstiviesti-ilmoitus kännykkään. Huomautimme hänelle että olemme kuulleet jopa 8 viikon odotusajasta...
Saimme pian kuulla tuttavilta että: -"Olette sitten mennyt tilaamaan Elisan kuuluisan jonotuskaistan, kylläpä saattekin odotella kauan, ennenkuin liittymä aukeaa!" (No, eihän meillä mikään tulipalokiire ollut sitä nettiä saada, saas nähdä kuinka kävisi).
Viikot kuluivat ja kevät eteni. Oli kulunut jo yli 8 viikkoa eikä vieläkään mitään ilmoitettu Elisan taholta. Yritimme soittaakin Elisan asiakaspalveluun mutta eihän siinä viitsi kännykän kanssa yli puolta tuntia ruuhkassa vuoroaan odotella...
Lopulta elettiin jo toukokuun 7. päivää, eikä vieläkään mitään! Elisa oli pettänyt meitä törkeästi. Onneksi saimme just silloin paikalliselta puhelinyhtiöltä (Päijät-Hämeen Puhelin OYj) ilmoituksen että asuinkiinteistömme kaapeliTV-piuhat on kaksisuuntaistettu ja että uusilla asiakkailla on
mahdollisuus avata heti valmis ADSL-kaapeliliittymä. Liittymän avaajalle lisäksi tilaajalahjana KAAPELIVERKON DIGIBOKSI VELOITUKSETTA sekä siihen KAAPELIKORTTI, johon ladattuna viikon ajaksi lähes kaikki maksulliset kanavat. Vielä ILMAINEN KAAPELIMODEEMI ja maksuton LIITTYMÄN AVAUS (ilmoitettu etujen arvo 412eur).
Eihän siinä sitten muuta kuin heti maanantaina 9.5. Päijät-Vision liikkeeseen liittymää tilaamaan (siirtonopeudeksi valitsin 512/128 kbit/s ->21.50 eur/kk). Myyjä pakkasi laitteet sekä tarvikkeet kassiin, hymyili ja ojensi kassin minulle ja ilmoitti että n. puolen tunnin kuluttua ADSL-liittymäsi on auki!
Samana iltana menimme siihen ELISAN palvelupisteeseen ja ilmoitimme edustajalle että irtisanomme mokoman laajakaistasopimuksenne emmekä enää odottele kun jo lähes 3 kuukautta turhaan odotimme liittymän kytkentää.
Hän pahoitteli tapahtunutta 'virkansa puolesta' ja laati raporttia tilanteesta johonkin Elisan yläkertaan. Vaikutti siltä että emme olleet ainoita jotka olivat saaneet Elisalta 'tyhjän arvan'. Lopuksi edustaja ilmoitti että saamme irtisanomisesta kirjallisen vahvistuksen kotiin.
-"Sitäkään ilmoitusta TUSKIN tulee...", muistan ajatelleeni.
Sitten kesäkuun alussa saimme kirjeen Elisalta. -"Jaaha täällä se irtisanomisvahvistus nyt sitten on...katsotaas... M I T Ä I H M E T T Ä !" "EI VOI OLLA TOTTA!!!" Kirjeessä oli 26.TOUKOKUUTA päivätty lasku: 'Elisan laajakaistapalvelut', laskutus 3 kk:n laajakaistamaksut HUHTIKUU, TOUKOKUU ja KESÄKUU 71.70 eur.
Palautimme aiheettoman laskun jälleen sinne surkuhupaisaan Elisan palvelupisteeseen. Nolostunut edustaja otti tällä kertaa käyttöön jonkinlaisen Elisan sisäisen 'kuuman linjan' ja ilmoitti sinne että näitä asiakkaita ei laskuteta kun ei koskaan ole ollut mitään liittymääkään. Ilmeisesti hän sai tämän FARSSIN onnistuneesti päätökseen kun ei ole uutta laskua onneksi tullut. Ainoa, mikä Elisalla toimi meidän tapauksessamme, oli laskutus mutta sekin oli perusteeton!
Lopuksi yhteenveto:
16. helmikuuta 2005 Elisan laajakaistatilaus.
Odotellaan kytkentää ja textviesti-ilmoitusta.
Odotus jatkuu, mitään ei tapahdu.
9. toukokuuta hankittu PHP:ltä ADSL-kaapelinetti (heti valmis).
Samana päivänä irtisanoimme Elisan 'tyhjän' sopimuksen.
Irtisanomisvahvistusta ei tullut vaikka luvattiin.
26. toukokuuta päivätty lasku tullut heti kesäkuun alussa. Summa 71.70 eur
sisältäen huhti-, touko- ja kesäkuun laajakaistamaksut. Lasku palautettu perusteettomana.
Kesäkuun puolivälissä joku Elisasta oli kait vähän huolestunut firman maineen puolesta ja soitteli vaimon työpaikalle. Kysäisi että: -"Teillä oli jotain ongelmia Elisan laajakaistan suhteen?"... Vaimo ei voinut työnsä vuoksi juuri keskustella
mutta tosiasia on se, ettei MEILLÄ ollut ongelmia vaan ELISALLA!
Lopuksi kysymys: Onko muita, jotka ovat pettyneet Elisan
laajakaistapalveluihin?