Kärsin aikanaan aivan liian pitkään sängyn aiheuttamista selkäkivuista. Siis sellaisista, että aina herätessä oli selkä aivan helvetin jäykkä ja kipeä, lähes kauttaaltaan. Ja ikää oli vajaat kolmekymmentä, selkä ollut muuten aivan terve aina. Jotain naistenblogia sitten lueskelin ja törmäsin ajatukseen futonista. Tällaista ituhippiäistä alkoi kiehtoa ajatus siitä, että sänky olisi ihan luonnonmateriaaleista tehty. Lukemieni kokemusten perusteella nuo sopivat toisille hyvin ja toisille eivät lainkaan. Käytiin testailemassa muutamaa mallia ja otettiin riski ostamalla malliston toiseksi kovin versio kotiin. Muutos oli iso selälle ja olin varautunut siihen, että voisi mennä kuukausikin, että tottuu noin kovaan petiin. Ja mitä vielä, kahden yön jälkeen olo oli kuin uudesti syntyneellä. Sen jälkeen en ole muita vaihtoehtoja edes harkinnut. Nykyisen 180cm leveän patjan tilasin Porin Villa ja Peite -liikkeestä ilman koeajoa, täytteenä villa ja kookoskuitu; pinnasta pehmeä ja kuitenkin hyvin napakka sisältä. Plussaa siitä, että nuo valmistetaan Suomessa, joskin kookoskuitu yllättäen tulee vähän kauempaa.
Muutama vuosi sitten panostin kerralla vähän enemmän myös itse peittoon. Hintaa toki oli vähemmän kuin monella untuvaunelmalla, mutta tilasin siis silkkipeiton. Peiton jonka sisältö koostuu yli sadasta kerroksesta silkkiä. On painava ja on upea. Ei koskaan liian kuuma eikä koskaan liian kylmä. Talvella tuon päälle on kiva laittaa pellavapussilakana tuomaan välittömän lämmön tunnun, kesäisin puolestaan silkkinen versio luo sen ihanan viileän ensipuraisun.
Pään alle on valikoitunut Ruskovillan tyyny, jossa täytteenä on hirssin akanoita. Muovautuu juuri omalle kuulalle sopivaksi eikä hiosta lainkaan. Eikä ole kallis.
Näiden kaikkien jälkeen olen oppinut inhoamaan hotelliöitä. Sängyt ovat aina liian pehmeitä ja tyynyt liian muhkeita. Peitoista pidän, yleensä, kunhan ovat ns. parivuodekokoisia, sillä sellaiseen olen tottunut. Kyllä, olen itse itseni pilalle hemmotellut kermaperse, joka rakastaa nukkumista ja sängyssä olemisesta.