Futonit ovat olleet nyt puolisen vuotta käytössä, joten ehkä on aika kertoa kokemuksia lisää. Olen itse ollut todella tyytyväinen. Kropan jumitukset ovat pitkälti kadonneet. Lisäksi patja hengittää ihan eri tavalla kuin entiset, jolloin yöllä on sellainen mukavan rauhoittava pieni viileys päällä, mikä tuo syvemmän yöunen. Olen itse havainnut nukahtavani tyypillisesti huomattavasti aiempaa nopeammin.
Meillä ei myöskään ole ollut mitään ongelmia nukkua muissa sängyissä. Joulun kantissa tuli oltua vanhempien nurkissa muutama päivä, ja siellä sänkynä on jo parhaat päivänsä nähnyt runkopatja. Hyvin siinäkin nukkui, eikä kroppa mennyt sanottavammin jumiin, vaikka tuotakin vaihtoehtoa pelkäsin etukäteen. Ainoa outous oli se, että kun toinen kääntyi unissaan, sängyn jousien liike tuntui yllättävän voimakkaalta, kun futoneiden kanssa tuollaista ei enää tunne. Oli itselläni myös yksi työreissu maailmalle, ja siellä nukuin pari yötä todella pehmeässä vuoteessa. Hyvin nukuin sielläkin, eikä jumeja tullut tuollakaan.
Onko tuo futonilla nukkuminen ollut sitten täydellistä? Ei sentään. Sen olemme molemmat havainneet, että kääntyminen on jämäkän patjan takia työläämpää, ja varsin usein saattaa hieman havahtua siihen, että haluaa vaihtaa asentoa. Tämä ei kuitenkaan ole mikään suuri ongelma, koska ainakaan itse en ole kertaakaan herännyt tuossa kunnolla, vaan uni on jatkunut heti, eikä urheilukellokaan ole tyypillisesti rekisteröinyt tuossa valveilla oloa. Toinen pieni haitta tulee ilmi silloin, kun kropassa on joku muu kuin sängystä johtuva jumitus. Tuolloin jämäkkä patja saattaa painaa jumittavaa kohtaa ja ylläpitää jumitusta. Myös kääntymisen työläys ruokkii tuossa tilanteessa jumitusta.
Tähän tuli nyt kokeiltua ratkaisuksi sitä, että hankimme Futonian Luksuspetauspatjat, jotka tuovat pintapehmeyttä, mutta säilyttävät jämäkkyyden. Nämä saapuivat eilen. Näitä ei päästy koemakaamaan, joten osto tehtiin muiden kokemusten ja tuotteen kuvauksen perusteella. Yhden yön kokemusten perusteella tuomio on aika selvä. Avovaimo tykkäsi paljon. Hänelle tuo lisääntynyt pintapehmeys sopi hyvin. Kääntyminen oli helpompaa. Ja parin viikon takaisesta rajusta yskästä kipeytynyt pallea tykkäsi tuosta selvästi. Minulle taas tuo yhdistelmä ei sopinut yhtään. Tuntui, että futonin tuoma tuli katosi. Petauspatjan painuminen kuopalle taas sai aikaan lämpimämmän kohdan selkäni alle, mistä en tykännyt. Kyljellä maatessani taas tuntui outoa painetta laajalla alueella. Vähän kuin joku venyttäisi ihoani eri suuntiin. Urheilukellon perusteella uneni laatu heikkeni jonkin verran. Ja aamulla hartiat tuntuivat hieman jumittavan.
Minulle tuo ei siis sopinut. Aamulla otin tuon pois ja palasin vanhaan. Nyt olen tässä rentoutunut sängyssä makoillen, ja kroppa vetreytyy selvästi. Sinänsä erikoista, että näin on, kun ei tuo yhdistelmä mitenkään mahdottoman paljoa pehmeämpi ole, ja paljon pehmeämpi yhdistelmä on toiminut myös ihan kohtuullisesti. Mutta ilmeisesti tässä oli sitten juuri sellainen yhdistelmä jämäkkyyttä ja pehmeyttä, että kroppa sai molemmista juurikin ne huonot määrät.
Nyt mennään niin, että oma petauspatjani menee rullalle ja kaappiin. Toimikoon se jatkossa vieraspatjana vuodesohvan päällä. Avovaimo jatkaa omansa käyttöä. Onhan tuo hieman erikoisen näköistä, kun toinen puoli sängystä on muutaman sentin korkeammalla, mutta väliäkö sillä. Hyvät yöunet ovat se tärkein asia. Ja kun tuo patja kuitenkin painuu nukuttaessa kasaan, niin se tasaa eroa.
Merkitään vaikka
@444 tähän, kun olet toiminut ansiokkaasti futon-mentorinani tässä ketjussa.