Laadukasta sänkyä hankkimassa?

  • 172 291
  • 153

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Jeffrey me ostettiin 2016 Unikulmasta sellainen välimallin 180cm leveä moottoroitu sänky, jossa pystyy säätämään sitä sälepohjaa. Ei silloin lompakko taipunut siihen oman kropan mukaan tehtyyn sänkyyn. Muistaakseni noin 6000€ maksettiin koko setistä.

Edelleen ollaan tuohon hyvin tyytyväisiä, patjat ovat pysyneet hyvässä kunnossa ja ei ole tarvinnut sängyn vaihtoa pohtia kertaakaan. Itse en oppinut nukkumaan kyljelläni unikulman tyynyä käyttäen, mutta vaimo oppi.

Vaikea sanoa onko tuo sen 6000€ arvoinen, mutta toisaalta edellinen sänky ostettiin Maskusta 1600€ hintaan ja sen patjat olivat kuopalla jo 3 vuoden käytön jälkeen, niin halvemmaksi tuo unikulma tulee jos laatu pysyy kohdillaan myös tulevina vuosina.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Jokos siellä on ennätetty Svane koenukkumaan?

Muutto siirtyi kahdella viikolla, joten vielä ovat patjat paketeissaan. Svanea myy muuten myös Kruunukaluste, vaikka itse kyllä ostaisin sieltä mistä halvimmalla saa sen tuotteen minkä haluaa. Svanehan ei ole mikään Maskun ikialennustuote heilläkään, vaan myydään ns. oikeaan hintaan.

Selän kannalta sanoisin äkkiseltään, että 10k+ sängystä on aikamoista mielikuvakauppaa. Toki siihen hintaan voi saada jotain muuta - designiä, hyvän tuntuisia materiaaleja, kokoa... Sillä voisin itse perustella tuollaisen ostoksen. Ja tietysti jos kaipaa esim. moottoroitua runkoa, siinä teknologia tuo lisää hintaa. On sänkyjä myös esim. älyominaisuuksilla, mutta niiden jälleenmyynnistä en Suomessa tiedä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällä suunnalla alkaa olla aika pistää käyttöikänsä päähän tulleet Ikean sinänsä hintaansa nähden erinomaiset joustinpatjat vaihtoon. Kroppa alkaa tuntua menevän aina yön aikana jumiin, mutta jos nukkuu muualla kuin omassa sängyssä tilanne helpottaa. Nyt ensiapuna käänsin patjan ympäri, mikä toikin helpotusta, muttei tietenkään tarjoa enää pysyvää ratkaisua.

Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä futon, mutta en ole koskaan kokeillut sellaisella nukkumista. Joku sellainen pehmeämmästä päästä oleva vaikuttaisi ainakin myyntipuheiden perusteella olevan hyvinkin houkutteleva. Pidän melko jämäkästä sängystä, ja parasta olisi, jos patja vielä hengittäisi hyvin. Kärsin melko pahasta ihottumasta, ja jos patja on "täysin ilmatiivis", voi yön aikainen hikoilu saada ihon kutiamaan.

Mutta eniten pohdituttaa, että miten futoniin lopulta tottuisi. Monet väittävät sen vievän useita kuukausia. Sitten toisaalta varjopuoleksi lasken senkin, että jos futoniin tottui, niin sen jälkeen muilla patjoilla nukkuminen on taas haastavaa ja pahimmillaan kroppa menee kunnolla junturaan. Kuitenkin vapaa-aikana tulee mökkeiltyä ja reissattua maailmalla tai sitten kyläiltyä ystävien ja sukulaisten luona. Realiteetti on, että futoneita ei noista kyläpaikoista löydy.

Myös futoneiden huolto rullauksineen ja kääntämisineen mietityttää. Nyt se kuulostaa helpolta, mutta onko se sitä käytännössä? No, kaikkeen varmasti tottuu.

Muilla kanssapalstalaisilla kokemuksia ja näkemyksiä futoneista? Kokeilemalla varmasti löytää sopivan, mutta onko investointi järkevä? Vai onko järkevämpää investoida vielä kalliimpaan vaihtoehtoon?

Pituudet ja painot ovat toki ratkaisevia tässä. Itse en ole koolla pilattu, pituutta 177cm, ja painoa hieman alle 70kg. Avovaimo on pykälää pienempi.
 

444

Jäsen
Futonille iso peukku täältä. Reilut 10 vuotta sitten vaihdettiin tuollaiseen ja mitään muuta vaihtoehtoa en edes harkitsisi. Omassa on keskellä paksu kerros kookoskuitua tuomassa jämäkkyyttä ja ympärillä sitten pellavaa ja villaa. Päällimmäisenä vielä villainen petauspatja, siis sellainen puoli senttiä paksu liru.

Mulla kesti aikanaan tottua futoniin yksi yö. Tiedän ihmisiä, joilla on mennyt pidempäänkin. Mutta tuon vaihdoksen myötä katosivat aamuiset selkäjumit ja -kivut aivan välittömästi. Mutta ehdottomasti käytävä koemakaamassa ensin, sokkona en lähtisi ainakaan ensimmäistä patjaa ostamaan. Tuohon vielä kaveriksi esim. hirssi- tai tattarityyny, joka muovautuu juuri halutunlaiseksi, niin paljon paremmasta en enää tiedä.

Tuon patjan veivaaminen ei ole todellisuudessa mikään ongelma, jos sitä ei nyt ihan viikoittain tee. Minä en käännä edes jokaisen lakananvaihdon yhteydessä, kun pysyy hyvin mintissä muutenkin. Kookoskuituista ei myöskään voi rullata, vaan ainoastaan kääntäminen on mahdollista. Tuollainen patja painaa tässä kokoluokassa ulkomuistista reilut 50kg, joten kovin usein ei tee mieli sisustaa uudestaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Futonille iso peukku täältä. Reilut 10 vuotta sitten vaihdettiin tuollaiseen ja mitään muuta vaihtoehtoa en edes harkitsisi. Omassa on keskellä paksu kerros kookoskuitua tuomassa jämäkkyyttä ja ympärillä sitten pellavaa ja villaa. Päällimmäisenä vielä villainen petauspatja, siis sellainen puoli senttiä paksu liru.

Kiitos!

Eli jos oikein ymmärsin, niin sinulla on hieman tämän kaltainen patja:


Tosin pellavaa tuossa ei ole, joten ihan samasta ei taida olla kyse. Katselin, että noilla olisi sellaisiakin, joissa on välissä myös lateksikerros. Tuo ehkä vähän pehmeyttä, mutta menetetäänkö sitten jotain hengittävyydessä... Mene ja tiedä. Testaamalla se toki selviää.

Oliko petauspatja sitten tällainen, vai ihan aitoa villaa?


Tärkeä kysymys: jos joudut nukkumaan muulla kuin futonilla, niin miten tuo sujuu? Entä meneekö selkä tai niskat silloin totaalisesti jumiin?
 

444

Jäsen
Kiitos!

Eli jos oikein ymmärsin, niin sinulla on hieman tämän kaltainen patja:


Tosin pellavaa tuossa ei ole, joten ihan samasta ei taida olla kyse. Katselin, että noilla olisi sellaisiakin, joissa on välissä myös lateksikerros. Tuo ehkä vähän pehmeyttä, mutta menetetäänkö sitten jotain hengittävyydessä... Mene ja tiedä. Testaamalla se toki selviää.

Oliko petauspatja sitten tällainen, vai ihan aitoa villaa?


Tärkeä kysymys: jos joudut nukkumaan muulla kuin futonilla, niin miten tuo sujuu? Entä meneekö selkä tai niskat silloin totaalisesti jumiin?
Mun patja on Porin Villa ja Peitteestä. Useita vuosia vanha tämä nykyinenkin, joten voipi olla että vielä löytyy myynnistä tahi sitten ei. Mutta hyvin samankaltainen. Mulperipuusta aikanaan ostettiin ensimmäinen, siinä oli kaikkea hevosenjouhesta alkaen. Nykyisestä tykkään enemmän, koska se on kovempi.
Petari on ihan ehtaa villaa. Niissä ei ollut suurta eroa hinnassa tuolloin, ja ajattelin villan olevan hengittävämpi materiaali. Talvella lämmin ja kesällä viileä, eikä sido kehon kosteutta itseensä. Puuvillaisesta ei ole kokemusta, joten en osaa vertailla.

Nukkuminen joustinpatjoilla onnistuu kyllä nykyäänkin, mutta useampi yö putkeen tuntuu selässä. Ovat lähtökohtaisesti aina liian pehmeitä. Tärkein lisävaruste matkassa onkin aina oma tyyny, joka pelastaa paljon. Omani on hirssin akanoilla täytetty, ymmärtääkseni Ruskovillan tuote. Puolison kämpillä nukun mieluiten lattialle viritetyllä petarilla, kun vaihtoehtona on joustinpatja.

Mutta ehdoton suositus sille, että käyt testaamassa jossain futoneita myyvässä liikkeessä eri vaihtoehtoja. Halpoja nämäkään eivät ole, joskaan eivät myöskään mitään kymppitonnien virityksiä, joten pahimmassa tapauksessa rahat menevät hukkaan ja parin kuukauden päästä selkäkipu on vielä pahempi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta ehdoton suositus sille, että käyt testaamassa jossain futoneita myyvässä liikkeessä eri vaihtoehtoja. Halpoja nämäkään eivät ole, joskaan eivät myöskään mitään kymppitonnien virityksiä, joten pahimmassa tapauksessa rahat menevät hukkaan ja parin kuukauden päästä selkäkipu on vielä pahempi.

Juu, näin toki aion ehdottomasti tehdä. Toki testaaminen on aina vain lyhyen aikavälin koe, ja vasta pidempi aika näyttää, että miten tuo käytännössä oikeasti soveltuu kropalle. Niitäkin tapauksia on ollut, jossa hyvä ensivaikutelma onkin johtanut sitten lopulta pahaan lopputulokseen.

Nuo Mulperipuun mallit ovat sellaisia, joita olen vilkuillut, koska Turun myymälässä olisi mahdollista piipahtaa kätevästi joskus, kun on appivanhemmilla kyläilemässä. Tampereen futon-myymälöitä täytyy niin ikään selvittää.

Kiitos näiden käytännön kokemusten jakamisesta. Aina hyvä lukea sellaisia, ja täytyy todeta, että yhden jatkoaikalaisen mielipide painaa aina vaakakupissa enemmän kuin kymmenen vauva.fi- tai sadan suomi24.fi-palstalaisen. Googlen kautta päädyin noillekin foorumeille lukemaan varsin monimuotoisia kommentteja futoneista...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietääkö kukaan, että onko Tampereella kivijalkakauppaa, joka myisi futon-patjoja? Googlella yritin hakea, ja en löytänyt. Tullintorilla on ilmeisesti ollut aiemmin, mutta ei ole enää. Vepsäläisellä on yhtä futon-patjaa, mutta se ei oikein vakuuttanut.

Turku, Pori ja Helsinki ovat kaupunkeja, joista näitä myyviä liikkeitä näyttää löytyvän.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@Sistis Tämä ei varmaan hirveästi auta, mutta joskus on ollut futon-myymälä. En muista nimeä enkä paikkaa. Itse en tosin tajua miksi joku haluaa vapaaehtoisesti sellaisen hankkia, mutta olet varmaan harkinnan jälkeen sellaisen todennut hyväksi?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis Tämä ei varmaan hirveästi auta, mutta joskus on ollut futon-myymälä. En muista nimeä enkä paikkaa. Itse en tosin tajua miksi joku haluaa vapaaehtoisesti sellaisen hankkia, mutta olet varmaan harkinnan jälkeen sellaisen todennut hyväksi?

Ei, vaan olen harkinnan jälkeen kokenut tarpeelliseksi mennä kokeilemaan sellaista liikkeeseen. Sen pohjalta sitten teen päätöksen siitä, että hankinko sellaisen vai en.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hommattiin viisi vuotta sitten Bonnel Airflow -moottorisängyt älypatjalla vaimon kanssa, ja hyväthän nuo on. Turha varastoida, joten myyntiin ovat lähdössä, mutta harmittaa kyllä rehellisesti, koska uutena vastaavat ilman petaria ja jalkoja 2999,-. Sellaista se on, kukaanhan ei pakota muuttamaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hommattiin viisi vuotta sitten Bonnel Airflow -moottorisängyt älypatjalla vaimon kanssa, ja hyväthän nuo on. Turha varastoida, joten myyntiin ovat lähdössä, mutta harmittaa kyllä rehellisesti, koska uutena vastaavat ilman petaria ja jalkoja 2999,-. Sellaista se on, kukaanhan ei pakota muuttamaan.
Hauskaa. Löytyi kuitti noista sängyistä, ja hankintahinta vuonna 2018 ollut koko paketilla sijauspatjoineen 1090 euroa. Nyt sama setti 3898,- eli liki nelinkertainen. Mitä helvettiä?

Soitin liikkeeseen ja kyselin vähän huolto-ohjeita ja sänkyjen ominaisuuksien säilymisestä jälleenmyyntiarvon haarukoimiseksi. Samalla varmistin vielä tuon hinnan, ja hiukan nikotellen myyjä vahvisti hintakehityksen, tai siis sen, että olin ymmärtänyt varmasti oikein sen paketin.

Aika uskomaton nousu kyllä. Sukulainen saa hyvät sängyt halvalla.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Futonille iso peukku täältä. Reilut 10 vuotta sitten vaihdettiin tuollaiseen ja mitään muuta vaihtoehtoa en edes harkitsisi. Omassa on keskellä paksu kerros kookoskuitua tuomassa jämäkkyyttä ja ympärillä sitten pellavaa ja villaa. Päällimmäisenä vielä villainen petauspatja, siis sellainen puoli senttiä paksu liru.

Mielenkiinnosta: nukutko selällään? Tosiaan nukkumisasennosta riippuen nykytutkimusten mukaan (taisin linkittää jonkin asiantuntija-arvion aikaisemmin) useimmat futonit ovat useimmille ihmisille liian kovia. Selällään nukkuessa sängyltä vaadittaneen vähiten jousto-ominaisuuksia.

Toki esim. selkäsärkyä aiheuttaa varmasti 100 000 eri syytä, joten futon voi useillekin olla se paras ratkaisu. Ja toisaalta suurin osa tottuu monenlaisiin eri ratkaisuihin ja keho sitten hetken hylkii kun joutuu jonkin aikaa nukkumaan erilaisella patjalla. Itse olen paljon hotelleissa nukkuvana huomannut, että vaikka selkäkivut ovat minulla yleisiä, sopeudun kyllä monenlaisiin sänkyvariaatioihin.
 

444

Jäsen
Mielenkiinnosta: nukutko selällään? Tosiaan nukkumisasennosta riippuen nykytutkimusten mukaan (taisin linkittää jonkin asiantuntija-arvion aikaisemmin) useimmat futonit ovat useimmille ihmisille liian kovia. Selällään nukkuessa sängyltä vaadittaneen vähiten jousto-ominaisuuksia.

Toki esim. selkäsärkyä aiheuttaa varmasti 100 000 eri syytä, joten futon voi useillekin olla se paras ratkaisu. Ja toisaalta suurin osa tottuu monenlaisiin eri ratkaisuihin ja keho sitten hetken hylkii kun joutuu jonkin aikaa nukkumaan erilaisella patjalla. Itse olen paljon hotelleissa nukkuvana huomannut, että vaikka selkäkivut ovat minulla yleisiä, sopeudun kyllä monenlaisiin sänkyvariaatioihin.
Kylkinukkuja olen. Selkäkivut ilmenevät hyvin nopeasti, jos erehdyn jousitetulle patjalle nukkumaan. Yksilöitä me olemme kaikki, mutta olen monille suositellut, että kokeilevat rohkeasti futonia, jos herää aamuisin selkä kipeänä. Toisille sopii, kaikille ei. Minulle tuo oli kuin taivaan lahja, joten siksi suositukset.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Sit kyllä täytyy olla pirun paksu tyyny, jos nukkuu kyljellään, eikä patja jousta yhtään.
 

444

Jäsen
Sit kyllä täytyy olla pirun paksu tyyny, jos nukkuu kyljellään, eikä patja jousta yhtään.
Tämänkin olen maininnut täällä aiemmin, eli käytössä on hirssiakanatyyny. Painoa ainakin on paljon, samoin täytettä. Paksuutta sen mukaan kuin miten sattuu muotoutumaan.
Eikä se futon nyt mikään betonilattia ole. Kyllä se joustaa, mun makuun juuri riittävästi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikä se futon nyt mikään betonilattia ole. Kyllä se joustaa, mun makuun juuri riittävästi.

Itseäni kiinnostaa futoneissa se, että patjan väitetään hengittävän paljon muita vaihtoehtoja paremmin. Se olisi juuri se, mitä meikäläinen ja ihoni kaipaa. Olen myös havainnut, että sellainen jämäkkä, mutta kuitenkin jonkin verran pintapehmeyttä omaava alusta saattaisi olla parasta meikäläiselle. Tuohon kuvaukseen sopivan futon-patjan olen löytänyt erään liikkeen nettisivuilta. Testaamallahan se sitten selviää, että miten tuo toimii käytännössä.

Hyvä tietää, että tuo toimii sinulla kylkiasennossakin. Itse olen kylki- ja selkänukkujan välimuoto, eli nukahdan usein parhaiten kylkiasennossa, mutta unen aikana käännyn monesti selälleni. Aamulla sitten herään useammin selältäni kuin kyljeltäni.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tuli sängystä mieleen, että ihan sisustusmielessä hommasin uuden sänkyrungon. Edellinen oli vähän tylsä jenkki-mallinen, 2x80cm erilliset rungot joiden päällä Tempurin patja. Uusi sitten BoConceptin Austin, joka on varsin komea päätyineen kaikkineen. Sälepohjan jämäkkyyttä ensin mietin, mutta kasatessa totesin, että huoli oli turha, hässäkän painorajoitus on 300kg, että on varaa löytää emäntä 210kg:n saakka.

Edit: sängyn malli
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: KiVi

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämänkin olen maininnut täällä aiemmin, eli käytössä on hirssiakanatyyny. Painoa ainakin on paljon, samoin täytettä. Paksuutta sen mukaan kuin miten sattuu muotoutumaan.
Eikä se futon nyt mikään betonilattia ole. Kyllä se joustaa, mun makuun juuri riittävästi.

Tänään tuli käytyä Turun Mulperipuussa testaamassa futon-patjoja ja myös tuollaista hirssiakanatyynyä. Kyllä se nyt näyttää vahvasti siltä, että molemmat menevät hankintaan. Tyyny oli kyllä kivan tuntuinen. Kiitokset vinkistä!

Futonissa päädyttiin lopulta sellaiseen, joka ei ole täysin aitoa mallia, vaan siellä on myös lateksia mukana. Se vain tuntui omaan selkään parhaalta, kuten myös avovaimon. Sellainen jämäkkä patja, jossa on kuitenkin mukavasti pintapehmeyttä mukana. Ja tuohon mukaan vielä aitoa villaa olevat petarit.

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

444

Jäsen
Tänään tuli käytyä Turun Mulperipuussa testaamassa futon-patjoja ja myös tuollaista hirssiakanatyynyä. Kyllä se nyt näyttää vahvasti siltä, että molemmat menevät hankintaan. Tyyny oli kyllä kivan tuntuinen. Kiitokset vinkistä!

Futonissa päädyttiin lopulta sellaiseen, joka ei ole täysin aitoa mallia, vaan siellä on myös lateksia mukana. Se vain tuntui omaan selkään parhaalta, kuten myös avovaimon. Sellainen jämäkkä patja, jossa on kuitenkin mukavasti pintapehmeyttä mukana. Ja tuohon mukaan vielä aitoa villaa olevat petarit.

Oikein hyvä valinta. Tuo Mulperipuun (tai siis valmistajan, oliko Ecomat?) käyttämä lateksi ei tosiaan ole puhtaasti luonnonkumia, vaan siihen on sekoitettu synteettistä lateksia mukaan. Mutta jos se on omalle selälle paras, ja puolisonkin, niin ehdottomasti oikea valinta. Itse tykkään kookoskuidusta, mutta se on paljon napakampi kuin lateksi, eli ei ole suinkaan kaikkien mieleen.

Onnittelut myös tyynyvalinnasta. Tuohon saa ainakin Ruskovillasta tarvittaessa lisää täytettä, ja toisaalta sitä saa halutessaan myös poistettua, mikäli ei meinaa muotoutua kallon alle sopivaksi. Noita täytteitä suositellaan vaihdettavaksi tietyin väliajoin, mutta itse en ole tuohon vielä lähtenyt. Varmaan hygieniasyyt yms. suosituksen taustalla. Minä olen vain tyhjentänyt tyynyn (ihanan sottaista puuhaa) ja pistänyt päällisen pesukoneeseen ja samalla antanut akanoiden ”tuulettua” ulkona.

Tänne Tampereellekin tuli sovittua tori.fi -kaupat lähes uudesta futonista. Viime viikot ollaan nukuttu lattialla retkipatjan päällä, parin viikon päästä pääsee hakemaan kunnollisen patjan tilalle. Siihen tilaan vielä tatamin alle, niin kyllä kelpaa. Vähän vielä pohdin riisiolkisen (Mulperipuu) ja kookoskuituisen (Villa ja Peite) välillä. Ensin mainittu tulisi kahtena kappaleena, mutta olisi toisaalta ”aitoa ja alkuperäistä” materiaalia. Jälkimmäinen tulisi yhtenä kappaleena halutun kokoisena ja olisi sikäli vähän edullisempi, mutta tuosta materiaalista ei tatamikäytössä ole kokemusta. Sikäli sillä nyt ei liene suuren suurta merkitystä, kun tarkoitus on vain varmistaa patjan läpihengittävyys, ja molemmat materiaalit ovat takuulla kovia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oikein hyvä valinta. Tuo Mulperipuun (tai siis valmistajan, oliko Ecomat?) käyttämä lateksi ei tosiaan ole puhtaasti luonnonkumia, vaan siihen on sekoitettu synteettistä lateksia mukaan. Mutta jos se on omalle selälle paras, ja puolisonkin, niin ehdottomasti oikea valinta. Itse tykkään kookoskuidusta, mutta se on paljon napakampi kuin lateksi, eli ei ole suinkaan kaikkien mieleen.

Onnittelut myös tyynyvalinnasta. Tuohon saa ainakin Ruskovillasta tarvittaessa lisää täytettä, ja toisaalta sitä saa halutessaan myös poistettua, mikäli ei meinaa muotoutua kallon alle sopivaksi. Noita täytteitä suositellaan vaihdettavaksi tietyin väliajoin, mutta itse en ole tuohon vielä lähtenyt. Varmaan hygieniasyyt yms. suosituksen taustalla. Minä olen vain tyhjentänyt tyynyn (ihanan sottaista puuhaa) ja pistänyt päällisen pesukoneeseen ja samalla antanut akanoiden ”tuulettua” ulkona.

Tänne Tampereellekin tuli sovittua tori.fi -kaupat lähes uudesta futonista. Viime viikot ollaan nukuttu lattialla retkipatjan päällä, parin viikon päästä pääsee hakemaan kunnollisen patjan tilalle. Siihen tilaan vielä tatamin alle, niin kyllä kelpaa. Vähän vielä pohdin riisiolkisen (Mulperipuu) ja kookoskuituisen (Villa ja Peite) välillä. Ensin mainittu tulisi kahtena kappaleena, mutta olisi toisaalta ”aitoa ja alkuperäistä” materiaalia. Jälkimmäinen tulisi yhtenä kappaleena halutun kokoisena ja olisi sikäli vähän edullisempi, mutta tuosta materiaalista ei tatamikäytössä ole kokemusta. Sikäli sillä nyt ei liene suuren suurta merkitystä, kun tarkoitus on vain varmistaa patjan läpihengittävyys, ja molemmat materiaalit ovat takuulla kovia.

Eilen saapui vihdoin paketti kotiin, ja takana on nyt ensimmäinen yö noilla patjoilla ja tyynyillä. Olen kyllä tyytyväinen.

Ei mitään suurempia ongelmia nukkumisen suhteen. Jossain kohtaa aamuyötä tuli hieman herättyä ja haettua uutta asentoa, mutta nukahdin hetimiten uusiksi. Kun kello herätti, olin varsin syvässä unessa. Vanhan ja kulahtaneen joustinpatjan aiheuttama käsiin säteilevä kipu oli poissa. Vanhan "älyvaahto-petauspatjan" aiheuttama liiallinen lämpö loisti myös poissaolollaan.

Eniten vakuutti tuo hirssiakanatyyny. Siihen ihastuin jo iltapäivällä, kun koemakasin uusia patjoja ja luin kirjaa puoli tuntia sängyssä maaten.

Kiitokset paljon noista vinkeistäsi!

Hirssiakanatyynyssä ohjeistetaan vaihtamaan sisältöä 3-5 vuoden välein. Onko sinulla tai jollain muulla tietoa, että mistä uusia akanoita saa ostettua? Mulperipuun verkkosivuilta en tietoa löytänyt.
 

444

Jäsen
Eilen saapui vihdoin paketti kotiin, ja takana on nyt ensimmäinen yö noilla patjoilla ja tyynyillä. Olen kyllä tyytyväinen.

Ei mitään suurempia ongelmia nukkumisen suhteen. Jossain kohtaa aamuyötä tuli hieman herättyä ja haettua uutta asentoa, mutta nukahdin hetimiten uusiksi. Kun kello herätti, olin varsin syvässä unessa. Vanhan ja kulahtaneen joustinpatjan aiheuttama käsiin säteilevä kipu oli poissa. Vanhan "älyvaahto-petauspatjan" aiheuttama liiallinen lämpö loisti myös poissaolollaan.

Eniten vakuutti tuo hirssiakanatyyny. Siihen ihastuin jo iltapäivällä, kun koemakasin uusia patjoja ja luin kirjaa puoli tuntia sängyssä maaten.

Kiitokset paljon noista vinkeistäsi!

Hirssiakanatyynyssä ohjeistetaan vaihtamaan sisältöä 3-5 vuoden välein. Onko sinulla tai jollain muulla tietoa, että mistä uusia akanoita saa ostettua? Mulperipuun verkkosivuilta en tietoa löytänyt.
Loistavaa! Hienoa kuulla positiivisia kokemuksia. Mulla aikanaan ensimmäinen yö futonilla tosiaan vei joka-aamuiset selkäkivut, joten sitä myötä on ollut helppo suositella.
Muistaakseni ainakin Ruskovillan kautta saa lisää akanoita, mutta rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että kertaakaan en ole itse vaihtanut. Koitin joskus etsiä myös ulkomaisilta sivustoilta, koska Puolasta nuo Ruskovillaankin ymmärtääkseni tulevat, mutta ei löytynyt verkkokauppaa erikseen. Tai sitten kielellinen osaamiseni puolan osalta (täysi nolla) ei vain toiminut riittävällä tasolla. Tuo tyyny on sikälikin hyvä, että siihen voi halutessaan lisätä akanoita tai myös poistaa niitä. Mutta ennen kaikkea se ilmavuus ja muotoutuvuus toimivat itselleni loistavasti. Ei tarvitse edes sexiwauhirmuhelteillä käännellä ja pyöritellä tyynyä, josko jostain löytyisi viileämpi neliömilli.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistaakseni ainakin Ruskovillan kautta saa lisää akanoita, mutta rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että kertaakaan en ole itse vaihtanut. Koitin joskus etsiä myös ulkomaisilta sivustoilta, koska Puolasta nuo Ruskovillaankin ymmärtääkseni tulevat, mutta ei löytynyt verkkokauppaa erikseen.

Haa. Ruskovilla ja akanat kun laittoi Googleen, niin tuollainen löytyi:

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Loistavaa! Hienoa kuulla positiivisia kokemuksia. Mulla aikanaan ensimmäinen yö futonilla tosiaan vei joka-aamuiset selkäkivut, joten sitä myötä on ollut helppo suositella.


Kerronpa vielä lisää kokemuksia, kun nyt on takana reilu pari viikkoa futoneilla nukkumista.

Ensimmäisen yön jälkeen tuli oltua pari yötä mökillä. Siellä nukkuminen tapahtuu melkein yhtä kovalla vuodesohvalla, jossa on kuitenkin selvästi enemmän joustoa. Sen jälkeen futonilla nukkuminen oli pari yötä hieman hankalampaa. Kun viikon verran kokeilua oli takana, uni oli muuttunut jotenkin syvemmäksi, mutta katkonaiseksi. Välillä havahtui siihen, että asentoa oli vaihdettava. Nyt tuostakin on päästy, ja uni on jo normaalia.

Viime viikolla havaitsin, että vuosia vaivannut kropan jumitus, jota olen pitänyt istumatyön ja keski-ikäisyyden sekä skolioosin ja lievän synnynnäisen jalkojen vaurion (lättäjalat, pieni ero sääriluiden pituudessa, jalkaterissä eriparisuutta) aiheuttamana, oli selvästi vähentynyt. Tämän huomasi hyvin portaita alaspäin kulkiessa, joissa nilkkojen kireys on aiemmin vaivannut. Nyt oli olo kuin nuorella miehellä. Eilen illalla taas sade yllätti bussipysäkiltä kotiin kävellessä. Avovaimo on ollut aina nopea kävelijä, ja jumittavalla kropalla olisin todennäköisesti joutunut ottamaan aina välillä juoksuaskeleita pysyäkseni mukana, mutta eilen menin pikakävelyä rinnalla vailla ongelmia.

Joten kyllä, apua on ollut. No, yksi jumituspäivä oli viime maanantaina. Todennäköisesti olin nukkunut huonossa asennossa, tai sitten kroppa näytti, että älä vielä innostu. Mutta kun sitä on seurannut nyt viisi hyvää päivää, niin kyllähän se hymyilyttää.

Eli apua on ollut. Vaikea sanoa, että johtuuko se futoneista vai vanhoista patjoista eroon pääsystä. Mutta väliäkö tällä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Futonit ovat olleet nyt puolisen vuotta käytössä, joten ehkä on aika kertoa kokemuksia lisää. Olen itse ollut todella tyytyväinen. Kropan jumitukset ovat pitkälti kadonneet. Lisäksi patja hengittää ihan eri tavalla kuin entiset, jolloin yöllä on sellainen mukavan rauhoittava pieni viileys päällä, mikä tuo syvemmän yöunen. Olen itse havainnut nukahtavani tyypillisesti huomattavasti aiempaa nopeammin.

Meillä ei myöskään ole ollut mitään ongelmia nukkua muissa sängyissä. Joulun kantissa tuli oltua vanhempien nurkissa muutama päivä, ja siellä sänkynä on jo parhaat päivänsä nähnyt runkopatja. Hyvin siinäkin nukkui, eikä kroppa mennyt sanottavammin jumiin, vaikka tuotakin vaihtoehtoa pelkäsin etukäteen. Ainoa outous oli se, että kun toinen kääntyi unissaan, sängyn jousien liike tuntui yllättävän voimakkaalta, kun futoneiden kanssa tuollaista ei enää tunne. Oli itselläni myös yksi työreissu maailmalle, ja siellä nukuin pari yötä todella pehmeässä vuoteessa. Hyvin nukuin sielläkin, eikä jumeja tullut tuollakaan.

Onko tuo futonilla nukkuminen ollut sitten täydellistä? Ei sentään. Sen olemme molemmat havainneet, että kääntyminen on jämäkän patjan takia työläämpää, ja varsin usein saattaa hieman havahtua siihen, että haluaa vaihtaa asentoa. Tämä ei kuitenkaan ole mikään suuri ongelma, koska ainakaan itse en ole kertaakaan herännyt tuossa kunnolla, vaan uni on jatkunut heti, eikä urheilukellokaan ole tyypillisesti rekisteröinyt tuossa valveilla oloa. Toinen pieni haitta tulee ilmi silloin, kun kropassa on joku muu kuin sängystä johtuva jumitus. Tuolloin jämäkkä patja saattaa painaa jumittavaa kohtaa ja ylläpitää jumitusta. Myös kääntymisen työläys ruokkii tuossa tilanteessa jumitusta.

Tähän tuli nyt kokeiltua ratkaisuksi sitä, että hankimme Futonian Luksuspetauspatjat, jotka tuovat pintapehmeyttä, mutta säilyttävät jämäkkyyden. Nämä saapuivat eilen. Näitä ei päästy koemakaamaan, joten osto tehtiin muiden kokemusten ja tuotteen kuvauksen perusteella. Yhden yön kokemusten perusteella tuomio on aika selvä. Avovaimo tykkäsi paljon. Hänelle tuo lisääntynyt pintapehmeys sopi hyvin. Kääntyminen oli helpompaa. Ja parin viikon takaisesta rajusta yskästä kipeytynyt pallea tykkäsi tuosta selvästi. Minulle taas tuo yhdistelmä ei sopinut yhtään. Tuntui, että futonin tuoma tuli katosi. Petauspatjan painuminen kuopalle taas sai aikaan lämpimämmän kohdan selkäni alle, mistä en tykännyt. Kyljellä maatessani taas tuntui outoa painetta laajalla alueella. Vähän kuin joku venyttäisi ihoani eri suuntiin. Urheilukellon perusteella uneni laatu heikkeni jonkin verran. Ja aamulla hartiat tuntuivat hieman jumittavan.

Minulle tuo ei siis sopinut. Aamulla otin tuon pois ja palasin vanhaan. Nyt olen tässä rentoutunut sängyssä makoillen, ja kroppa vetreytyy selvästi. Sinänsä erikoista, että näin on, kun ei tuo yhdistelmä mitenkään mahdottoman paljoa pehmeämpi ole, ja paljon pehmeämpi yhdistelmä on toiminut myös ihan kohtuullisesti. Mutta ilmeisesti tässä oli sitten juuri sellainen yhdistelmä jämäkkyyttä ja pehmeyttä, että kroppa sai molemmista juurikin ne huonot määrät.

Nyt mennään niin, että oma petauspatjani menee rullalle ja kaappiin. Toimikoon se jatkossa vieraspatjana vuodesohvan päällä. Avovaimo jatkaa omansa käyttöä. Onhan tuo hieman erikoisen näköistä, kun toinen puoli sängystä on muutaman sentin korkeammalla, mutta väliäkö sillä. Hyvät yöunet ovat se tärkein asia. Ja kun tuo patja kuitenkin painuu nukuttaessa kasaan, niin se tasaa eroa.

Merkitään vaikka @444 tähän, kun olet toiminut ansiokkaasti futon-mentorinani tässä ketjussa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös